AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.410

Fyra felkoder som står för vad?

Jag har en 116i och nu fått upp dessa felkoder, bilen är orkeslös och det händer inte mycket när jag gasar, det är också som ett dovt ljud underifrån när jag kör. Jag har precis bytt box-sensorn som skulle ha varit felet till att motorlampan och oljelampan lös. Någon som har tips och idéer som kan hjälpa mig?

DME- vevaxel insugningskamaxel, referens

DME - variabelt insugningssystem, sannolikhet

DME - karakterisktermostat, aktivering

DME - motoroljetrycksreglering, statisk

Tacksam för hjälp!

Hej,

”116i” räcker tyvärr inte som definition. Årsmodell och lite mer historik skulle ge oss en rimligare chans att fjärrdiagnostisera.

Vidare kunde man ju önska att felkoderna inte översatts av ungerska kineser…;) Du råkar inte ha själva felkoderna till hands?

Men i all korthet, om jag nu kan tolka gallimatiasen: En (annan) verkstad nästa!

1. Vevaxel och kamaxel är inte i fas. Tyder på att kamkedjan ”kuggat över”. Jag vet inte om det felet är typiskt för din motor. Men sen, när du meddelat årsmodell och milantal, kommer nog de som vet in.

2. ”Variabelt…etc” handlar nog om VANOS, det variabla ventilsystemet, som säkert får spel av punkt 1.

3. Handlar om motorns kylartermostat. Den har en elektrisk stödfunktion men är inte viktig här.

4. Förstår jag inte. Men om oljetrycket inte stämmer, är det hel-tok. Knappast ens läge att KÖRA bilen till verkstad. Bärga, snarare.

Till sist, vad är ”box-sensorn”?



/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
=== Kort Svar ===
Bärga bilen till kompetent verkstad med kompetenta BMW-kunniga tekniker.

(Utan att veta mer kring "oljelampan" och felkoden kring oljetrycket så är det inte lämpligt att rekommendera något annat).

Och följ upp här så vi är nyfikna! :-)





=== Långt Svar ===

Det har suttit en hel del olika motorer i en 116i.

* 116i E87 (1:a generationen) hade N45-motorn
* 116i E87 LCI (1:a generationen) hade N43-motorn
* 116i F20 (1:a generationen) hade N13-motorn
   (aka Prince-motorn som BMW och PSA gemensamt tog fram).
* 116i F20 LCI (1:a generationen) hade B38-motorn

När du skriver box-sensorn så tror jag du menar nox-sensorn.
Det har bara GDI-motorer (direktinsprutade bensinmotorer), så det utesluter N45-motorn.

Så det är antingen en N43-motor, N13-motor eller en B38-motor.



En detalj här (fast otroligt viktigt när man felsöker), detta är egentligen inga felkoder. Det är bara texten som är kopplad till en felkod.
En felkod är ett unikt numeriskt värde.
Det finns två typer av felkoder - generiska OBD och interna BMW.

Generiska OBD har en bokstav följt av fyra siffror, tex P0171.

Interna BMW har typiskt fyra till åtta siffror beroende på bilens ålder (anges oftast hexadecimalt precis som de generiska OBD felkoderna).



NOX-sensorn hade ingenting med dessa felkoder att göra, så den byttes totalt i onödan tyvärr (och användes inte original sensor så är det stor risk att ytterliggare fel/problem har nu introducerats).



När du säger oljelampan - menar du oljetryckslampan eller oljenivålampan? Är ju två vitt skilda saker med lika vitt skilda nivåer av allvarlighet.

Lyser oljelampan så betyder det att motoroljetrycket är för lågt och för att citera instruktionsboken "Stanna genast och stäng av motorn. Bilen kan inte köras vidare".

Det är dock ganska oroväckande att du har en felkod kring den statiska motoroljetrycket. Men det kan bero på en hel del saker och inte nödvändigtvis vara ett faktiskt lågt dynamiskt motoroljetryck. Det är ganska avancerade oljeflödes- och oljetrycksregleringar på moderna motorer (de försöker hålla ett så lågt oljeflöde som möjligt för att spara en droppe bränsle genom att variera hur mycket oljepumpen ska flöda med hjälp av elektronisk styrda ventiler, sensorer och en del hel annat).
Men det första man gör här är ju att verifera (med en högkvalitativ oljetrycksmätare) vad det faktiska motoroljetrycket är innan man går vidare med något annat.



Felkoden "karakterisktermostat, aktivering" kan du ignorera i nuläget och är längst ned på prioritetslistan och påverkar inte på något sätt hur motorn går.

Med största sannolikhet är det elektroniskt styrda värmeelementet i termostaten som gått sönder. Går alltid förr eller senare sönder. Genom att ha elektronisk kontroll över när termostaten ska öppna så kan motorstyrsystemet mappa vilken motortemperatur som motorn ska ha beroende på driftsläge (exempelvis en N52-motor har fyra arbetstemperaturer som är 80, 90, 105 och 112 grader C).

En kompetent tekniker kan snabbt och lätt felsöka om det är värmeelementet som är trasigt (och om inte så är det relativt enkelt att hitta var felet är isåfall).



Felkoder kring variabelt insugningssystem och vevaxel-insugningskamaxel-referens är de som är främst kopplade till att du känner att motorn inte har någon kraft.

Utan att veta felkoderna och även vilken motor det handlar om så är det svårt att gå vidare här (de här textöversättningarna är inte alltid rätt och går inte alltid att lita på).

Misstankar går mot VANOS-systemet på insugssidan (där finns flera komponetenter varav trilskande och/eller igenkläggade solenoider eller trilskande givare är vanligt men internt oljeläckage som skapar tapp i oljetryck och därmed kontroll och VANOS dyker också till och från på olika motorer).

VANOS är BMW's beteckning på systemet att kunna ändringen timingen mellan vevaxel och kamaxel. Om inte detta system fungerar som märker motorstyrsystemet av detta och anser att timingen inte är den som har beodrat (den kan beodra kamaxeln att röra sig bakåt eller framåt i relationen till vevaxeln).
En utsträckt kamkedja, problem med den hydrauliska kamkedjespännaren (som var ett problem på N43-motorn men även N45, N46 och N20-motorn) eller helt eller delvis trasiga kamstyrningskedjor kan också skapa en förändring i timing (antingen intermittent eller att det är så illa att kamkedjan kuggat över kanske både en och två tänder).

Ibland översätts BMW's Valvetronic något delvis felaktigt till variabelt insugningssystem. Så om det är fel på Valvetronic (vilket inte är direkt ovanligt) så kan det defintivt påverka körbarheten. Fast oftast brukar den antingen lägga av helt (och gå in i fallback mode där gasspjället nu börjar jobba istället) eller så fjantar den då och då bara (oftast med lite värme/vibration).

Valvetronic är BMW's beteckning på systemet som möjliggör variabelt lyft på insugsventilerna. Kort och gott så kan motorstyrsystemet bestämma hur mycket insugsventilerna ska öppna. Står den på tomgång eller lätt gas så öppnas insugsventilerna bara en liten bit (och bara lite luft sugs in) men gasar man på så öppnas insugsventilerna i förhållande till hur mycket man gasar. Detta system har tagit över vad gasspjället gjorde förr (men som fortfarande finns där men används bara i vissa specifika situationer).

Men om det är det traditionella variabla insugningssystemet man menar så rimmar det illa med turbomotorer - såvida det inte är en N43-motor vi pratar om! Dessutom så tror jag inte N43 hade Valvetronic heller (men kan minnas fel)...

På N43-motorn sitter det där manöverdonet för det variabla insugssystemet på insuget (manöverdonet är bara en del av flera som det variabla insugningssystemet består av). Händer att detta manöverdon går sönder. Dock enkelt för en kompetent tekniker att felsöka kring detta system.

Se ett exempel här nedan (jag tog bara en N43-motor i högen) på hur det generellt sett kan se ut. Det är komponent #17 jag syftar på.
Länk

Men man vill ha det felsökt av en kompetent tekniker (att byta på chans är inte bästa strategin då en ny ställmotor kostar ca 4000 SEK och till det tillkommer en del arbetskostnad också).



Så jag skulle rekommendera att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
Hej!

Felkoderna är 002A98, 002AAB, 002EF7 och 0030C1

Årsmodell -09 och gått strax över 18.000 mil

Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, då är det en E87 LCI 116i och då bör det rimligtvis handla om en N43-motor.

Ok, då stämmer översättningarna ganska bra.

Och då bör 0x2AAB handla om BMW's DISA system. Fast felkoden är nog om self-diagnosis än plausibility. Men oftast handlar det om att manöverdonet inte fungerar som det ska (eller att några plastdetaljer kring detta system gått sönder) - beskrivet i mitt förra inlägg.

Angående 0x30C1 så kan det vara lite olika fel.
Alltifrån en defekt givare till att du faktiskt har ett allvarligt problem med oljetrycket och motorn ska inte köras.
Det kan vara interna eller externa oljeläckage, det kan vara oljetrycksregulatorn (detalj #12 i skissen nedan), det kan vara plastskenor som gått sönder (och detta kan vara relaterat till felkoden 0x2A98) vars bitar nu sitter i oljepickupen och så vidare...
Länk
Hej!

Har nu bytt kamkedja på bilen och den går mkt bättre, dock lyser oljelampan rött en röd kanna med en droppe framtill, vad kan det betyda? Tacksam för hjälp!

Lampan lyser för att det är ett allvarligt problem med motorsmörjningen. Bmw-slangen gick igenom det i ett tidigare inlägg.

Kort: antingen fel på en givare, fel på oljepumpen eller den där regulatorventilen, eller allvarlig brist på olja.

Röd oljetryckslampa innebär ”stanna motorn omedelbart och kontakta en verkstad”.

Väldigt konstigt att den som bytte kedjan öht släppte iväg bilen. Måste ju ha sett det.

/Lennart
Hej igen!

Jag ska förtydliga med att lampan inte lyser så fort jag startar bilen, den röda lampan kommer när jag kört några mil och innan det indikerar den inte på att något är fel.

Ändå är det något som är ytterst viktigt att kolla upp!

Gul oljelampa: Se upp! Kolla vid tillfälle.

Röd oljelampa: Vill du fortsätta leva, stäng av!

Som sagt, felindikeringar finns ju, men det är knappast läge att chansa.

Eftersom du tycks använda bilen oavsett, kör till en verkstad och berätta det som du berättar här. Om du får rådet att bara köra vidare, är det läge att att skaffa en ”second opinion”.

INGEN med självbevarelsedrift kör vidare med röd oljelampa!



/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som nämnts tidigare så kan en röd oljekanna vara ytterst allvarligt och är ingen slump att instruktionsboken skriver "Stanna genast och stäng av motorn. Bilen kan inte köras vidare".

Speciellt oroväckande är att det uppträder i samband med att kamkedjan var i stort behov av byte. Ofta brukar det betyda att oljetråget är fullt med små plastdelar från helt eller delvis söndertrasade styrskenor.

Dessa plastdelar har sedan en tendens att sugas upp och helt eller delvis blockera oljesilen och skapar ett på tok för lågt oljetryck.

Man kan ju tänka sig att oljesilen kanske bara är delvis igensatt så när man startar motorn så får man ett någorlunda (men kanske ändå inte acceptabelt) oljetryck. Ju mer man kör desto mer plastbitar sugs upp och sätts igen (eller kanske ligger ett par större plastbitar och flyter där) som till slut blockerar och gör att oljetrycket sjunker så pass lågt att oljetryckslampan tänds.

Men risk för plastbitar hade man omedelbart flaggat för vid kamkedjebytet. Ser man minsta skada på plastskenor så vet man att de plastbitarna måste vara någonstans och demontering av oljetråget är nästa steg utan att passera gå. Om alla plastskenor var helt intakta i det här fallet framgår inte.

Ska nämnas att om oljetryckslampan tänds så är det ofta redan game over (den tänds först vid så lågt oljetryck att allvarligare skador ofta redan skett). Såvida det inte bara är ett givarfel såklart. Det är därför professionell felsökning av kompetent servicetekniker erfodras.

Så samma sak gäller fortfarande : Jag skulle rekommendera att lämna in bilen för felsökning till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik (här måste man skilja mellan verkstad och verkstad - allmän reparation har inga likheter överhuvudtaget vare sig i kompetens eller utrustning med felsökning/diagnostik).
Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Malin1986 : Lyser den röda oljekannan med droppen fortfarande när du kör med bilen?

Eller har motorn kärvat ihop helt på grund av uteblivet oljetryck?

Kan ju vara så enkelt att oljetrycksgivaren är defekt - men om den där lampan skulle tändas när jag var ute och körde så skulle jag bli halvt stelfrusen även en varm sommardag :-)
Hej!

Oljetryckslampan lyser fortfarande när jag kört ett tag, några mil ca och den blivit riktigt varm. Den går inte på nåt annorlunda sätt eller låter konstigt? Stannar jag och stänger av och sen sätter på bilen igen så lyser inte lampan?

Visa användare
ProPro-medlem
12.881
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mysko. mysko...

Tja, antingen är faktiskt oljetrycket så lågt och motorn håller just nu på äta upp sig själv inombords och snart börjar det klappra inifrån motorn och därefter skär motorn och bilen är bara att skrota - vilket ju löser problemet på så sätt :-)

Eller så är det bara en defekt oljetryckssensor.

Vilket det är vet man inte förräns bilen varit inne för felsökning på en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och kompetenta på just området felsökning/diagnostik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.