AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
722

523i E61 2006 Motorlampa lyser

PaProPro-medlem
10
Paden
523i Touring-06 M-Sport
Har bytt kamkedja och vev och kamaxelgivare men får ändå felkod P1553, P0016, 2A99, 2A98. Motorlampan tänds nästan direkt efter start. Någon som har någon idé om vad det är för fel?

Hej,

För att bespara menigheten ett envetet googlande - vem kan alla felkoder utantill? - hade det ju varit snyggt om du själv bifogat översättningarna.

Nå, jag fastnade för 2a99, som visar på att vevaxeln och någon av kamaxlarna inte är i fas. Kanske 2a98 avser den andra kamaxeln?

Så det verkar som att du måste göra ett omtag.

/Lennart

PS Sök här i forumet på P1553, eller googla. Mycket att läsa. DS
PaProPro-medlem
10
Paden
523i Touring-06 M-Sport
Håller med dig lenwib, jag skulle ha skrivit felkoderna i klartext. Det konstiga är att bilen går som den ska. Jag tycker den borde gå dåligt om det inte är i fas.

Felkoderna som jag kan läsa ut i klartext är: P0016 vevaxelläge-kamaxelläge felaktigt förhållande (bank1 givare A). 2A99 vevaxelpositionsgivare; avgaskamaxel, korrelation-intermittent. 2A98 vevaxelpositionsgivare; insugningskamaxel, korrelation-intermittent.

Sn
657
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Standardfrågan - kvalitet på kamaxelgivaren?
PaProPro-medlem
10
Paden
523i Touring-06 M-Sport
Sensor, kamaxelposition MEYLE 314 810 0005

Det med "intermittent" är ju förbryllande.

Skulle en sensor kunna vara ansvarig för det? Kedjespännaren defekt?

Jag passar...

/Lennart
PaProPro-medlem
10
Paden
523i Touring-06 M-Sport
Kedja, spännare och skenor är nya, jag tror jag har kabelfel. Beställde en begagnad kabelstam och en ny vevaxelgivare. Funkar det inte sen blir det nog en handgranat i motorrummet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.