|
|
---|---|
Jag har bytt oljefilter och olja på min Z3 med 2,8l motor i 11 år utan problem. Men i år lossade jag oljefiltskoppen, och skall byta ett Bosch smutsigt filter nr 3311457437003. Själva filtret går inte att rycka loss från koppen. Hålet i filtret är för tight, verkar vara glasfiber. Nederändans fläns har dessutom spruckit. Drar och sliter, men står till sist med filter och mittstolpe i handen. Måste till sist använda avbitartång för att dela övre filterfläns för att lossa från mittstolpen. Undvik detta filter. Har aldrig varit med om något liknande på någon bil med denna princip. Såg nu att detta filter har innerdiameter 38,43mm, medan övriga tillverkare har ca 40-43 mm i innerdiameter | |
We 1.901 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Råkade ut detta med ett Mahle(/Knecht) filter tillverkat i Turkiet istället för Österrike, det tillverkar i Turkiet är inte fejk. Fabriken i Turkiet verkar vara en gammal Knecht fabrik som Mahle köpt upp. Men jag fick ett nytt filter gratis som var tillverkat i Österrike som passade perfekt. Troligtvis en felaktig batch bara. Den stora frågan är hur du fick dit filtret när det monterades? Märkte du inte att det var för tight? |
Intressant, jag har läst att Mahle (Knecht) filter skall vara BMW original. Jag tror jag i framtiden kommer att mäta diametern på mittstolpen och jämföra med filtrets hål. Troligtvis kommer måttet bli 40mm. Jag gick nämligen till en stor reservdelsleverantör i Europa, som erbjöd ca 10 olika filter till min bil, och endast Bosch hade ett hål mindre än 40mm. När filtret monterades var det kärvt att få det på plats i plastkåpan, det är faktiskt tveksamt om det kom riktigt på plats. Sedan blir det ju stora krafter när man gängar på kåpan i bilen igen. Det blir ju lite av en skruvdomkraft. Att jag inte reagerade direkt, är att jag köper i princip alla sådana detaljer typ broms, olja, filter m.m. från en av de seriösa butikerna som finns i landet som i mitt tycke tar ansvar för vad de säljer. Gick faktiskt tillbaks och överlämnade mitt deformerade, i underkanten spräckta filter. De visade intresse för problemet, och jämförde ett Bosch med ett Febi, och vi såg inga direkta skillnader. Men vi mätte aldrig hålet med skjutmått. |
|
Åkte tillbaks till butiken, och vi provmätte Bosch och Febi. Båda låg på strax över 40mm i hålet. Så det har kanske varit en dålig batch även för Bosch. | |
Vid senaste bytet - Mann - satt filtret ovanligt hårt. Det kändes precis som att ”nu går något snart sönder”. Gissar att det finns få tillverkare, som sätter på önskad etikett/förpackning. Kände en tillverkare av A4-papper. De hade 200 olika omslag/”labels”. Så varför inte en gemensam filterfabrik som använt en ny sorts (och otillräckligt utprovad) plast, som krymper (för mycket)? /Lennart |
|
We 1.901 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Ett fun fact , som går att tillämpa i mitt fall, är att Mahle filter tillverkade i Turkiet (Knecht) levereras i orangea kartonger medan Mahle tillverkat i Österrike levereras i traditionella blå kartonger. Men det kan hända att det är en övergångsperiod med färgbyte. Står dock på kartongen vart filtret är tillverkat. |
ProPro-medlem 12.807 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant, för oljefiltret till din motor Prins Valiant bör vara samma som till M54-motorn (det som jag pysslar mest med nu). @Prins Valiant : Var det ett filter med syntetisk harts/polymerer som end caps? Mahle (Austria) med o-ringar till vänster och Mann (Germany) med harts/polymer till höger. Länk Båda varianter fungerar lika bra, men filtrets hål ska ju ligga an bra mot mittenpinnen utan något glapp (själva tätningen utgörs av över- och undersidan av filtret om jag förstår det hela rätt). Vill minnas båda varianter (eller mer korrekt just dessa två exempel) passade fint på oljefilterlocket. Men jag mätte nog bara längden, mätte inte inre och yttre diameter (då just dessa två fungerade fint). Men ska nog ha ett öga på detta i framtiden. För just med en harts/polymer. designlösning är det ju extra viktigt med att ha koll på sina tillverkningstoleranser och kvalitetsprocess. Bara för att man TROR man tillverkar enligt en viss dimension eller att man gjorde det igår betyder inte att det faktiskt blir så idag. Även värmeväxlingar och åldring pga olja och värme är ju något som man måste ha koll på. Än en gång är det viktigt att kolla att exempelvis den syntetiska polymeren är korrekt tillblandad (man kan prova varje batch samt även prova ett filter ur varje batch men varje kontroll- och kvalitetssteg är MYCKET dyrbart och ni kan nog gissa vad man börjar spara först). Så batchar med något felaktiga dimensioner eller kemikaliekomposition kan nog säkert förekomma. Jag själv stötte på detta för länge sedan när jag skulle montera ett oljefilter till min M30. Det var ett märke jag använt flera gånger innan men just detta filter var väldigt tydligt för långt vilket gjorde att man inte fick på locket till oljehuset korrekt. Misstankarna gick till en defekt/dåligt batch. Dock inga problem att få nytt oljefilter utan minsta omsvep från försäljaren. En aningens för litet och man får inte på filtret utan använda mer kraft än vad som bör användas. En aningens för stort så sitter inte oljefiltret fast på och styrs inte av mittenstyrpinnen. |
Hej! Länk till hur filtrer såg ut: Länk ej köpt på denna firma. Som ni ser så anger denna firma mått på hål = 38mm. Men när jag nu kollade i butik var detstrax över 40mm, så de har kanske justerat filtret. Upplever att gaveln är tillverkad av någon sorts glasfiberförstärkt slät skiva. |
|
Såg att länken ej fungerade: prova detta: Länk |
|
ProPro-medlem 12.807 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, just det. Den designen finns också. Ett BMW Original filter till min E87 (i detta fall ett Mahle) hade samma koncept. Jag syftar nu specific på själva gaveln som verkade vara någon glasfiberförstärkt slät skiva precis som Prins Valiant beskrev. Sen hade detta oljefilter en typ av gummitätningsring mot mittenpinnen precis som Mahle's filter till M54 i mitt tidigare inlägg (vilket nog är naturligt då det är samma tillverkare och jag vill minnas designen på oljefilterbehållaren mellan N46 och M54 är väldigt lika). Länk Intressant. Ska som sagt ha lite extra koll på detta framöver. |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.