AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.740

Optimering av 650iX / N63

Sida 1 av 2
Visa användare
3.749
Sani
640iM Cab -12
Köpte mig 450hk-versionen av denna bil, och håller på att vänja mig vid den effekten :) Men mycket vill ha mer, det verkar vara lättillängliga och billiga hästar till denna bil; genom optimering - men då är frågan: Vågar man? Den sägs ju vara rätt "känslig" för bl.a. överhettning..

Och om ja, VART vänder man sig - finns ju en mängd aktörer på marknaden. Erfarenheter, någon?
N63 är sjukt känslig med spridare - optimering brukar i sig inte ge några problem. Problemet på dessa är att spridare går sönder och skickar in åt helsike för mycket soppa som tvättar bort oljefilmen där kolvarna glider upp och ned med skador som resultat...
Visa användare
3.749
Sani
640iM Cab -12
"Lustigt" att du skrev det, dagen efter ditt inlägg började min bil plötsligt gå ojämnt och står nu hos BMW och väntar på tid för jobb. De misstänker spridarna och vill byta alla 8 (trots felkoder från endast 4) mot nya (likadana)...Preliminär kostnadsuppskattning: 48k, och osäkert om det åtgärdar problemet :/ Fan också.
16.388
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jösses vad surt. Att de vill byta är nog inte en så dum idé tyvärr, de ska väl matcha varandra. Men 6.000kr per spridare, vad fasen är det för kostnad?

edit: satan vad de kostade och här tillkommer ändå moms osv Länk
Visa användare
3.749
Sani
640iM Cab -12
Runt 5k per spridare vill BMW ha, plus jobb och 2000kr felsökningsavgift.. Hittade spridarna (Bosch) på nätet för 99$/st, men vad hjälper det :/
Och även om jag förstår poängen med att byta samtliga spridare, gör jag helst inte något i onödan, med tanke på den höga kosten.. Någon goodwill-kampanj för N63 verkar ej finnas, i Sverige iaf :/
cr
3.863
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Du köpte ju bilen härom veckan. Inget ansvar från säljaren?

MVH Christofer
Visa användare
3.749
Sani
640iM Cab -12
Köpte den privat, och den var servad av en auktoriserad BMW-verkstad dagen innan..
bl
2.158
blixten
325i -88
Det är ju inte ens säkert att det är spridarna som ryckningarna beror på. Lägg för helsike inte en förmögenhet på det innan du vet. BMW kan ha fel, det har hänt förr men de kommer alltid försöka få dig att betala.
Visa användare
3.749
Sani
640iM Cab -12
Ja ni har helt rätt, och det knäppa är att om jag bara varit en välbeställd gubbe utan något som helst motorintresse, hade de börjat med att byta spridarna och sedan - 50k senare - funderat på varför det ev fortfarande inte fungerat...allt på min bekostnad :/

Jag luskade själv fram att vänster högtryckspump tydligen gav sig i förra året, med exakt likadana symptom som följd - därmed är det ganska vettigt att testa denna, samt den högra, igen - innan man går loss på spridarna. Om det sedan visar sig vara vänster pump igen, finns ju garanti kvar på det jobbet. (Som fö togs av samma försäkringsbolag som jag har idag = bra).

Det tråkiga i hela detta är att jag måste göra detektivarbetet och bevaka mina intressen, istället för att kunna bara lita på att den faktiskt auktoriserade verkstaden gör sitt jobb så väl (och kostnadseffektivt) som möjligt.
Jag vill inte hänga ut vilken verkstad det handlar om än, då jag nu hoppas att de agerar mera vettigt efter div info från min sida,,
bl
2.158
blixten
325i -88
Sani skrev:
Det tråkiga i hela detta är att jag måste göra detektivarbetet och bevaka mina intressen, istället för att kunna bara lita på att den faktiskt auktoriserade verkstaden gör sitt jobb så väl (och kostnadseffektivt) som möjligt.

Jag håller med dig, men verkligheten ser tragiskt nog ut så. Gör man inte en hel del detektivarbete själv, är sannolikheten väldigt stor att man blir lurad på en massa pengar. Ofta, inte alltid, föreslås den dyraste lösningen först.
Kan med 90% säkerhet säga att det är spridare, sjukt vanligt, och även om det tar emot att byta alla 8 kan jag garantera att det blir fler besök till verkstaden inom kort.

Se till att dom kollar så det inte finns metallspån i oljan..
He
341
Henrik335i
523i e61 -08
Är spridarhaveri lika vanligt på n55 och b58?

Håller med om att man skulle kunna få lite mer tid lagd på en felsökning. Jag lämna in för vibrationer och det lät på bmw som att dom ockulärt kontrollerat underifrån om något ser lite slitet ut. De har då ingen aning om t.ex däcken och hjul är ok innan de föreslår att byta delar.

Det är ingen tröst för dig men jag tror man får acceptera kostsamma reparationer. Dessa bilar kostade från millen och uppåt som nya, med den tidens mest avancerade teknik osv. 10 år gamla kan de se väldigt fräscha ut men under skalet är allting lite slitet oavsett hur man kört.

Lägg undan pengar till lagning och behåll bilen långsiktigt, ändå sjukt trevliga bilar
N55 svar ja men verkar hålla med dom senaste versionen.
B58 - inte i samma utsträckning. B58 väldigt problemfri.

N63 sjukt vanligt. Är inte en fråga om OM utan NÄR.

Ska man ha N63 i någon version så är det oljebyten på 1500 mil som gäller och se till att spridarna är 100% . Då ÄR det en bra motor.
He
341
Henrik335i
523i e61 -08
Ok, skulle va trevligt med en 540i g31 i framtiden, får se hur b58 står sig när åren tickar på. Ursäkta offtopic
Visa användare
3.749
Sani
640iM Cab -12
mj skrev: Kan med 90% säkerhet säga att det är spridare, sjukt vanligt, och även om det tar emot att byta alla 8 kan jag garantera att det blir fler besök till verkstaden inom kort.
Se till att dom kollar så det inte finns metallspån i oljan..

Med all respekt, du kan inte "med 90% säkerhet" säga det OK - det är din kvalificerade gissning, och även verkstadschefens....och jag gamblar inte 50000kr+ på främlingars gissningar, no offense ;) Att det är alldeles för vanligt, absolut.
För övrigt: Hur tänker du kring metallspån..?
Visa användare
3.749
Sani
640iM Cab -12
Lägesuppdatering då: Efter att ha "stått på mig" och krävt en grundlig diagnos, innan något bytes, fick de till slut fram att det visst var höger högtryckspump på verkar strula denna gången (den vänstra byttes ju i förra året).

Så nu återstår det bytet (de har inte tid), sedan en omdiagnosticering, och om felen/koderna sedan kvarstår; får vi ev kolla på spridarna också.
Men personligen är jag betydligt mera chill nu, då Länsförsäkringar faktiskt tog på sig det här som maskinskada - så jag betalar "endast" 5k i självrisk = puh.
Förhoppningsvis är bilen körbar hos mig igen i nästa vecka!
Visa användare
3.749
Sani
640iM Cab -12
Det var ju ändå en trim-tråd detta, så jag tänkte berätta att bilen gått bra sedan bytet av den andra bränslepumpen (inga spridare behövde bytas), och nu har jag dessutom varit hos Autotrim och gjort en snäll steg 1-optimering av den; med BSR-mjukvara.

Har nu 542hk/781Nm, och måste säga att den är sweeet.. :) Ljudbilden har också ändrats, nu längtar man bara till torra vägar för att verkligen kunna få ner all kraft utan att det sprutar dubb!
bl
2.158
blixten
325i -88
Bra att du stod på dig och krävde en seriös diagnos! Vad tog dom för bränslepumpen? Eller bytte du själv.
Visa användare
3.749
Sani
640iM Cab -12
Ursäkta sent svar (speciellt som du är blixten haha):

De skulle tagit 22000kr för att byta pumpen, varav materialet c 15k. Men försäkringen tog det, som tur var!
Bilen har gått problemfritt sedan dess, peppar*2, och lämnar det mesta efter sig hehe..
cr
3.863
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Det var ju tur. Vad har du för maskinskadeförsäkrig som gäller på en så gammal bil?

MVH Christofer
Visa användare
3.749
Sani
640iM Cab -12
Länsförsäkringar var schyssta, maskinskada gällde upp till 12k mil eller 10 år….bilen är (var) typ 10.5 år gammal. (Och endast gått 9700 mil)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.