AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.153

E91 325i -07 ingen ström alls.

bm
74
bmwfan96
325i Touring -07
Jag och tjejen har varit ute på en långkörning med bilen i EU och kom hem i måndags.

På Onsdagen när jag kommer ner till bilen så har den ingen ström alls. Jag insåg att min dashcam har varit ansluten till ett cigarettuttag och antog att den har urladdat batteriet varpå jag köpte ett nytt batteri och monterade in i bilen.

Dock så har bilen fortfarande ingen ström, ingenting tänds i bilen varken lampor eller annat och har nu fastnat.

B+ kabeln är bytt i Februari 2023 så den är utesluten redan där.

Det gamla batteriet (78Ah 660CCA Biltema) som jag trodde var urladdat läste 13.0 volt

Det nya batteriet(77Ah 780CCA Bosch S5 läste 12.7 volt.

Jag kollade även batterikabeln som går ner i batterilådan mot höger hjulhus efter skador eller korrosion men den såg bra ut och vet inte vad som är näst

Kan det finnas någon säkring eller något relä som har gått och hindrar allt?
bm
74
bmwfan96
325i Touring -07
Kan tillägga att jag har kollat med multimeter och strömmen verkar gå igenom bilen som den ska eller så är det att allt inte kommer genom som det ska

Bilen är ej utrustad med IBS heller.
Hej,

”Strömmen verkar gå igenom bilen som den ska.”

Jag antar att du mätte spänningen framme vid motorn? Prova att göra samma mätning, medan tjejen gör ett startförsök. Håller den sig då, kanske startmotorn felar?
Och om spänningen sjunker kraftigt, utan att startmotorn reagerar som den skall, finns det anledning att kolla anslutningar/skarvar. Eller själva startmotorn, naturligtvis.

Funkar det, förresten, att koppla ett batteri på polerna under motorhuven? Om det gör det, vet du att startmotorn är frisk.

På en E9x (m fl) är kabelgenomföringen genom botten på batterlådan rätt misstänkt. Kolla den noga, både inifrån och underifrån.

Skönt att ni kom hem utan problem i a f! :)

(F ö gillar jag inte 13,0 volt på det gamla batteriet. På tok för hög polspänning!)

/Lennart
bm
74
bmwfan96
325i Touring -07
Jag mätte i vid motorn på punkterna för starthjälp och då fick jag samma volt som det nya batteriet

Jag kan inte provstarta bilen då jag inte får upp några lampor alls, ingen tändning, ingenting elektriskt. :(

Vi testade att koppla ett batteri till polerna under huven men det hjälpte inte nyckeln ville inte "sätta sig" eller hur det nu kallas så jag oavsett hur mycket jag tryckte på start knappen så hände ingenting.

Ja det fanns helt klart värre ställen att bli strandad på så att det hände dagen efter när vi väl var hemma var skönt. :)
Svårt fall. Det kommer kanske in någon som vet.

Men problemet är inte nytt, har jag sett nu. Jag googlade (på tyska för att vända mig till BMW s hemland). Fick många träffar, faktiskt. Det finns säkert engelska träffar också.

Den här YT-videon på 19+ minuter och på tyska handlar åtminstone om total strömlöshet. Jag ”avskyr” långa pratiga YT med reklam, dessutom i telefonen, så jag har inte tittat själv. Men du är ju motiverad… :) Kanske finns det något guldkorn.

Länk

/Lennart
Hej igen,

Som sagt, gott om liknande fall som ert. Nu googlade jag (ungefär) ”e90 completely dead”.

En träff (inte YT) som nog träffar rätt. Och det finns många fler. Standardfel, t o m på någon BMW-lista över åtgärder.

Om jag inte minns fel, sitter det någon sorts strömfördelningsterminal innanför/framför handskfacket. Där någonstans finns det en grov kabel med kontaktproblem i kabelskon (tror jag).

Länk




/Lennart
Visa användare
2.303
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja det finns en återkallelse på plusmatningen till säkringarna bakom handsfacket.

Länk

Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
bm
74
bmwfan96
325i Touring -07
lenwib jag kollade på YT videon och det verkar hyfsat likt dock så är den stora skillnaden att han kan trycka in nyckeln och få ström och även tändningen men jag får inte ens det.

Strömfördelningsterminalen under handsfacket som både du och Sverige pratar om byttes i början av 2022 så det känns lite mysko om den skulle börja spöka igen.

Jag har inte kollat på den då jag antog att det inte ska behövas men jag får ta en extra titt på den och se om det mycket väl skulle kunna vara så att den ha blivit dålig igen då den byttes ut mot en helt ny strömfördelningskabel samt säkringslåda.

Jag känner att om det nu är strömfördelningskabeln igen och den har hållit i nästan 2 år då borde det vara något större problem i bilen som får den att bränna sönder den kabeln. :/
Sveriges länk leder till en DIY, stegvis och bra.

Min egen senaste länk leder i sin tur till länkar, där både DIY, lösningar - och en av återförsäljaren sloppigt utförd åtgärd.

Lita inte för mycket på att ÅF är felfri!

Kolla (igen?) den här länken, som alltså finns som ”underlänk” i mitt förra inlägg:

Länk

En DIY med en intressant följddiskussion.

Din bil har visat precis alla symptom för att du skall koncentrera dig på säkringsboxen!



/Lennart
bm
74
bmwfan96
325i Touring -07
Hejsan,

Lite uppdatering gällnade ström problemet.

Jag har kollat på alla länkarna som har delats här med DIY och jag har kollat i bilen för att försöka hitta problemet.

Säkringsboxen är 100% hel likadant med strömfördelningskabeln som går till säkringsboxen. Alla batteri relaterade kablar är intakta och fungerar som de ska. Ingen rost, ingen korrosion...ingenting.

Gick till bilen igår och den låste upp centrallåset när jag tryckte på kabeln och den startade även! men idag när jag skulle ta den till en verkstad för att se om de kunde kika lite då låste bilen bara upp centrallåset på dörrarna men inte bagageluckan och sen var bilen stendöd igen.

Bärgare fick komma och han testade lite felsökning. Han blev extremt förvånad över det faktum att han kunde mäta vid polerna under motorhuven att bilen hade ström men den vart ändå stendöd.

Vi lirka upp den på bärgningsbilen och iväg till verkstan. Det sjuka med det hela, när verkstan väl skulle ta in bilen på lift då starta den som normalt och de kunde köra in den. De har nu felsökt så gott det går men hittar ingenting som är relaterat till problemet. De kommer behålla bilen under nästa dag och hålla ett öga på det.

Så just nu är det inga framsteg och bilen fortsätter leva och dö när den känner för det..
Tack för din lägesrapport. Frustrerande fall (som ju alla intermittenta fel är).

Någonstans glappar det, så ni lär ju hitta felet så småningom, åtminstone.

Jag, eller vi alla, ser fram emot att få veta upplösningen!

/Lennart
sh
3
shuur
325ixd -10
Programerade du in det nya batteriet förresten? annars blir det nog knasigt...
Så nog handlar det om en glappkontakt, åtminstone. Men det visste vi väl redan.

Att det går att mäta upp batterispänningen framme under huven är inget säkert tecken på att en stark startström kan flyta igenom från batteriet.

Men ni har ju provat med batteri kopplat direkt till polerna under huven utan att det hjälpte. Så låt oss säga att DEN förbindelsen, dvs mellan batteriet och pluspolen under huven, och därmed startmotorn är ok.

Då är vi tillbaka till kabeln till ”junction box” ELLER ett jordfel.

Om jag förstått rätt - ”ÅM -07” ger inte full info; BMW hittar på saker under resans gång - försörjs ”junction box” framför handskfacket från batteriet, via en 250A säkring, F108, via en 35mm2 kabel (som alltså har bytts av BMW tidigare, men som jag ändå inte tycker kan uteslutas.).

Du skulle ju kunna - med viss försiktighet! - prova att temporärt ersätta den nybytta kabeln med en provisorisk lösning. För ren felsökning behöver den (nog) inte vara 35mm2. Det räcker sannolikt med 10 mm2 eller ännu klenare. Det gäller ju bara att kortfristigt få igång en samling enkla servicesystem, inte alla funktioner som strömförsörjs via ”junction box”.

Och naturligtvis också kolla att de där högampère-säkringarna i skuffen sitter som de skall (och verkar vara hela).

Och så var det jorden. Ser anslutningen till batteriet resp kaross ok ut? Antagligen, men glöm inte jord-delen.



/Lennart
Visa användare
4.609
christer silvén
320i cab -07
520D -17 G30
420D cab - 17
Chevrolet Camaro Z28-82
Ford Thunderbird -64
Jag hade precis detta fel på min 320i-97 för några år sen, ibland helt död, ibland startade och gick som vanligt. Det visade sig vara kabeln till säkringsboxen. Jag förväntade mig en saftig räkning, men BMW tog detta på goodwill, trots att bilen var 13 år gammal och gått 34000 mil.

BMW CS #5206
bm
74
bmwfan96
325i Touring -07
Sista uppdateringen jag har gällande min E91:a.

Jag fick hämtat den från verkstan och det enda de kunde hitta var att minuskabeln till batteriet inte fäste tätt och därför gick en del ström igenom bilen men inte tillräckligt för att få liv i bilen.

de hade bilen inne i nästan 3 hela dagar och kollade verkligen allt som kunde orsaka problemet, men kände i slutändan att det kändes onödigt för bilen att stå där när den ändå fungerade för de under hela vistelsen.

De kollade kabeln till säkringsboxen men eftersom de bytte den 2022 så kunde de konstatera väldigt snabbt att den kabeln inte var boven.

Jag har haft bilen hemma nu i ca 1-1,5 vecka och den har fungerat som den ska. Nu håller man bara tummarna att ett sådant konstigt problem inte dyker upp på ett bra tag.

Tack för alla tips och all hjälp med att försöka felsöka det här! :)
Tack för din återkoppling! Skönt att det löste sig.
Den lösa jordkabeln kan nog ha varit en restpost från kabelbytet. Men det är ju snö från ifjol.

”95% av alla elfel är jordningsfel.” - citat från en god vän i bilvärlden. :)

/Lennart
bm
74
bmwfan96
325i Touring -07
Trodde inte jag skulle behöva skriva på denna diskussoionen igen, men då dog bilen på willys parkering under en kort stund, sen kom den till liv igen. Hem fort som fan och nu blir det att fortsätta med detta problemet och prata med verkstan igen...


Uppdatering kommer när jag vet mer.
Surt! :(

Hoppas nu bara att verkstaden spelar med öppna kort och att eventuella misstag från dess sida inte mörkas.

Felet borde ju inte vara jättesvårt att hitta för någon med kunskap och resurser. Men antagligen fattas det tid och motivation. Inte jättekul att felsöka till en timkostnad.

En gång lämnade jag in en tidigare bil för byte av converter. Inga konstigheter, men det blev (ett enkelt) fel vid ihopmonteringen. Motorn gick med nöd och näppe. Chefen dömde ut. Motorn slut!

I själva verket hade verkstaden gjort ett litet misstag. Men motivationen där, eller tiden, räckte inte till för att fundera ut vad som hänt.

Med hjälp av detta forum (tack igen, ynoTTony! Evigt ihågkommen! :) ) kom jag själv att på hemmaplan få ordning på bilen.

Slutsatser överlåter jag åt de verkstadsberoende att dra. ;)



/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.