AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.371

Storleken på bilar

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.068
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittade nyligen den här underbara websidan - carsized.com
Länk

Här kan man inte bara jämföra siffror mellan en stor mängd bilmodeller utan även få en riktigt bra visuell presentation av hur extremt mycket jäst biltillverkarna faktiskt använder när de tillagar moderna fläsksvålar!

Eller vill du bara ha en visuell förklaring till varför du måste tvåla in din moderna fläsksvål för att kunna komma in i ett parkeringsgarage? Då är websidan här ovan något för dig! :-)

Här är exempelvis en E87 mot en I20 !!!
Länk
Länk
Länk
bl
2.179
blixten
325i -88
Jämför man en E3 som var bmw:s rymligaste bil i mitten av 1970-talet, så har den ungefär samma yttermått som en E36 och en 4-dörrars E36 har ungefär samma yttermått som en två serie cupé från 2015...
Ve
1.454
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
En x7 är väl ännu mycket större?

Allt har sina förklaringar. Ökade krav på komfort och säkerhet är väl den viktigaste anledningen.
Ma
1.250
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
kul sida!

hade varit mkt intressant att se en likadan jämförelse men också avs innermått. Hur mycket större blir bilarna inuti?
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Håller med. Och lite mer jämförbara modeller. Inte en småbil mot en större suv, utan lite mer samma klasser.
We
1.931
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Tack för tipset!
Visa användare
1.444
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ja, detta är slående: när jag köpte min 530 GT sent 2015 såg den helt enorm ut jämfört med de flesta bilar. Nu framstår den som närmast smäcker, jämfört med de flesta 'standard elbilar' som kör omkring på vägarna!

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
1.444
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Länk

/M

Mina bilar: Länk
da
1.985
danielb
I4 M50 -24
Kul sida, noterar att vår kommande I4a nästan är lika stor som en E60
Visa användare
ProPro-medlem
13.068
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, jag var främst inne i de tankebanor som tegel tar upp.

Visst har exempelvis varenda ny 3-Serie växt några centimeter på alla håll och lagt på sig några extra kilon vilket gjort att 5 är 4, 3 är 2 och 2 är 1 (som blixten beskriver).

Men denna "tillväxt" bleknar i jämförelse med vad tegel tar upp - det vill säga vad som är norm idag och vad som säljs idag.

Det säljs inga couper, sedaner eller kombibilar längre.

Exempelvis Volvo har sen flera år dragit ned utbudet och numera har helt slutat sälja sedan- och kombimodeller i UK - de erbjuder endast SUV där. Vi kommer se mer av detta från andra märken och i andra länder.

Så för mig handlar mer om att jämföra med vad som är vanligast på vägarna numera och det som det säljs mest av - vilket är överjästa frallor på styltor som ser ut som de skjuter rygg och twerkar.

Vart tog mångfalden och det stora urvalet vägen? Eller kom alla konsumenter i världen på samtidigt att SUV/crossover är det som de verkligen vill ha och gärna öppnar på avtappningskranen på sin pengabinge och tappar av en halv miljon eller så för att kunna köpa vad de verkligen vill ha? Varför kom de på det plöstligt nu och inte för 20 år sedan?

Går man exempelvis in på VW och filtrerar på "Småbilar" erbjuds man Taigo, T-Cross och T-Roc (dessa är vansinnigt populära) samt ID.3 och Golf.

En ID.3 är 16cm bredare, 6cm längre och 18cm högre än en BMW E30.

Som ni vet så har Polo tagits bort från den svenska marknaden (och håller på att fasas bort från fler europeiska marknader).

Sedan eller Coupe finns inte ens med (eftersom de inte säljer några sådana modeller). Även om jag kommer inrullandes med en skottkärra med guldtackor hos en VW-återförsäljare och vill köpa en sedan eller coupe så kommer de att be mig sluta blockera saluhallen med mitt guld och istället besöka något av deras systermärken.

Ja, Skoda bör ju ha något. En snygg men samtidigt en lite mindre men samtidigt lite sportig sedan eller coupe till överkomligt pris.
Går man in Skoda och filtrerar på "Småbil" visar de Octavia Kombi, Kamiq, Karoq, Scala... WTF!?!
Så jag tar min skottkärra och går in på Skoda... Nä, de kör bort mig lika snabbt... De har inte en enda sedan- eller coupemodell. De har bara SUV och crossovers och kombicrossovers...

Jag får ta mitt guld och gå vidare till Audi... Nice, där finns Sedan och Coupe i menyn! Jepp, TT och R8!

Så, Audi TT it is!

Jag rusar till närmaste Audi-försäljare med min skottkärra och ska lägga en beställning på första bästa Audi TT så som jag vill ha den!

Försäljaren sneglar på allt mitt guld men säger: "Efter 25 år i tjänst är det dags för Audi TT att inkassera en guldklocka och gå i pension. För första gången på 25 år finns det ingen version av Audi TT kvar i produktion."

Jaha...

Jaja, men R8 finns ju fortfarande... Och sen finns Porsche och Lamborghini under VW-koncernen också och de har ju couper - än så länge (deras inkomst kommer ju till största delen från SUV-försäljningen så framöver kommer endast väldigt små serier av enstaka coupe-modell finnas kvar i utbudet).

Var nog tur jag tog min skottkärra med guldtackor för det är vad som behövs idag för att köpa en sedan eller coupe :-)
Ve
1.454
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Så udden riktas mot "elbilar" trots att marknaden gått mer och mer mot SUV i många år och att bilarna blivit större och större i årtionden? Kul...

Jag förstår inte problemet? Kan inte folk få köpa och välja de bilar som de vill ha? Storlek, drivmedel, prisklass, ny eller beg osv. Det finns väl en anledning till att vissa bilar är större. Normalt att ”marknaden” vill ha det!

/Anders
Ve
1.454
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
ps. ID.3 är 74 cm kortare än BMW:n i den där jämförelsen. Det är en enorm skillnad.
Fast det här handlar inte om polarisering - bilarna blir mycket riktigt större. Och framförallt bredare. Ökade krav på komfort och säkerhet har redan nämnts men framförallt skall dagens bilar ha vägegenskaper som inte ens prestandabilarna hade för 25 år sedan.

Porsche 911 är ju ett lysande exempel på en Coupe där senaste versionen ser närapå brutalt bred ut jämfört med bara två modellgenerationer bakåt. I gengäld kör dagens standardversion, trots betydligt lägre effekt, åttor runt tidigare generationers mindre GT-modeller.
bl
2.179
blixten
325i -88
Folk får köpa vilka bilar de vill, men det är ju ofta så att många vill spela i samma division som grannen. Tex är svart porsche macan en väldigt poppis bil i vissa delar av staden jag bor. Det är säkert en väldigt bra bil, men lite trist att de som vill tillhöra "klubben" inte ens har fantasi att välja en annan färg... Jag blir glad när någon sällsynt person bryter mönstret och istället kör mercedes s-klass.
Visa användare
ProPro-medlem
13.068
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Med känsla: Precis - det är ju det jag vill! Jag vill se mångfald! Jag vill se valmöjligheter!

Men hur ska det gå till när utbudet är på det stora hela detsamma hos varenda biltillverkare?

Se mitt exempel ovan när jag vandrade runt hos VW-märken och försökte köpa en mindre sedan eller coupe... Det fysiskt går inte... För det finns inte längre att köpa...

Och att hitta modeller som inte är för stora överjästa frallor på styltor börjar bli riktigt svårt numera...

Å andra sidan är det samtidigt idag svårt att köpa träningskläder med pastellfärgade mönster, kassettbandsghettoblaster och kavaj med axelvaddar :-)

Jag förstår att det såklart går mode/trender i bilarnas utseende/design/utformning. Biltillverkarna vet vad de gör, självklart så tillverkar och erbjuder de det som konsumenterna köper (det är så det fungerar). Fast ibland undrar jag om det är konsumenterna eller tillverkarna som bestämmer vad konsumenterna vill ha...
Ve
1.454
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
bmw-slangen,
Tillverkarna tillverkar de bilar som säljer. Slutar man med en viss typ av bil så är det för att den inte är lönsam.

Det är väl inte riktigt sant att det inte finns mindre sedaner/coupéer dock.

Jag vet inte exakt vad du menar med "mindre" men:

- A3 Sedan
- 2-serie Coupe
- CLA coupe
- A-klass sedan

Finns även en hel del "hot hatches" som Skoda Fabia, VW Golf, 1-serie osv osv.

Finns även många små elbilar

- Honda e
- Fiat 500e
- Mini Cooper electric
- Opel Corsa electric
- Peugeot e-208
- Renault Zoe
- BYD Dolphin
- Mazda MX-30
osv

blixten,
Det finns säkert områden där Macan är populära men S-klass? Kom igen. Bor du i Diplomatstaden eller? ;-) Här där jag bor är det inte så snobbigt men det har blivit en hel del elbilar på senare tid. Var även runt och snurrade i Fålhagens villakvarter (ett av Uppsalas dyraste) och där vimlade det av BMW iX, Polestar 2, diverse Teslor osv osv. Nästan så att jag blev lite chockad över hur vanliga elbilar har blivit. Såg möjligen nån Porsche SUV men inte var det många. S-klass? Haha. Njae.
Visa användare
8.520
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag kan till viss del hålla med om att det är mycket suvar nu, men det är ju vad som säljs. För 20 år sedan var det av naturliga skäl mer sedan/kombi då inte suvarna tagit lika stor marknadsandel och det främst fanns stora suvar, men inte små.

Sedan och coupe har väl minskat då det inte går helt att komma ifrån det praktiska med dem för familjer. Alla mina grannar har bilar med kombibaklucka på sina bilar. Är ju enklast i vardagen.

Men samtidigt så finns 4-dörrars couper nu, det fanns inte 2003.

År 2003 - BMW 3:a
Sedan, coupe, cab eller touring - 4 alternativ

År 2003 3/4
Sedan, coupe, cab, touring, gran coupe, suv (x3) eller suv coupe (X4) - 7 st alternativ (samt att de inte bara finns som diesel och bensin, utan även som laddhybrid eller el.)

Mångfalden har ju inte blivit sämre om man tänker så, det är bara att små sedans har dött ut till förmån för hatchbacks, 1-serien fanns väl inte 2003? Och couper har väl funnits, men inte sålt så bra. Gamla skolans couper var ju ofta 2-dörras sedaner mer än en coupe idag. Dvs, det var sedanalternativet som var 2-dörrars.

Det är väl samma som om du ungefär skulle vilja ha ett bar röda jeans, så finns det säkert inte så många, för att det inte är så många som frågar efter dem... Mångfalden är väl betydligt större nu- Om du jämför BMWs modellutbud idag jämfört med ex vis 2005, 2010 osv. Både vad gäller storlek, drivmedel, karosstyper/former osv. Det finns till och med sedan många år framhjulsdrivna BMW. Det finns väl i princip en modell för varje person, ny eller begagnad. Det som jag endast känner saknas är väl flera elbilar i kombi utförande. Typ V90 el, Audi Avant el, BMW 5-serie T el, Merca E-klass E osv.

/Anders
bl
2.179
blixten
325i -88
Verdi2. Prismässigt så ligger väl porsche macan och mercedes s-klass ganska likvärdigt och om man inte är helt likriktad/fördomsfull avseende sitt bilval, så är s-klass en väldigt bra bil. Men man sticker kanske ut lite mer än med en svart macan som sannolikt uppfattas som mer "PK".

I
Beroende på motor så är ju normalt en Mercedes S-klass betydligt dyrare och framförallt större än en Macan. Inte på något vis jämförbara bilar anser jag.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.