AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.122

God ekonomi i riket eller säljs utomlands?

Sida 1 av 4
85
375
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Endera har jag helt fel uppfattning, så kan det vara, eller säljs det förvånansvärt många dyra bilar (BMW) även om räntorna har stigit rejält, billån är dyra, aftontidningarna skriver om hur folk har mindre och mindre... MEN, jag har själv haft lite koll på samma modell som jag kör själv och senaste 9månaderna har det absolut varit en omsättning på M340, inte så att folk verkar rygga för 650-750tkrs bilar... eller har Tesla Model 3 satt en ny standard i vad en bil får kosta? Eller dammsuger våra grannländer vår bilmarknad? (dvs håller begärde priserna uppe)

Spelar ingen roll, bara en iakttagelse som kanske t.om är helt fel.
16.291
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det exporteras helt sinnessjuka mängder från Sverige. Redan 2022 innan växellkursen kollapsade åkte det iväg 110.000 bilar från Sverige. Nu är det ännu mer. Kommer inte finnas några begbilar kvar knappt snart. Jag har under slutet av sommaren försökt köpa en enkel kombi typ E60, E91 under 100k för jag behöver bil med dragkrok och det går inte. De säljs på ett par timmar och försvinner i de flesta fallen utomlands.

Länk
js
1.793
jsn
i5 m60 -24
Mycket ICE går på export, men hybrider är iskalla utomlands (undantaget ev Norge). Skulle inte förvåna mig om hybriderna snart är billigare än ICE på begagnatmarknaden...
Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Sen finns det fortfarande gott om pengar kvar i Sverige. Många företag går fortfarande som tåget. Premiumsegmentet verkar har klarat sig relativt bra inom bilmarknaden ändå.

Men ja, väldigt mycket går på export. Vilket också är ett dilemma för många handlare eftersom de gärna vill ha kunden kvar i huset med service och möjlighet att sälja bilen igen när det är dag för byte.
85
375
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Tack för alla svar!

Intressant, vet ej om bu eller bä... betyder ju att egen bil håller värdet förtillfället iaf, men kanske situationen biter mig i baken senare när jag själv skall byta.

Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När jag 2015 köpte en M235i ny för 450' och sedan 2022 sålde den för 260' efter 9000 mil så var det ju trevligt att den inte tappat mer än ~2500kr/månad i värde.

Men 2022 kostar en motsvarande M240i ~650', så det är ju inte automatiskt någon guldsits ändå. Nu passade det ju inte mig personligen med en till liten coupe, men principen är ju densamma.

Ett exempel - Om en 520d kostade 400' ny och säljs sedan efter 3 år för 200', så kan det behövas 250' mellan för en ny som där nypriset gått upp till 450'. Men om den gamla istället säljs för 300' och den nya kostar 600', så är det 300' som ska upp. Så även om man är en vinnare på gamla bilen så är man en förlorare på mellanskillnaden upp till den nya.
85
375
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Håller med dig Grelle!

Vi har en motorbåt, som inte används så mycket längre, borde säkert säljas, men nya motsvarande har blivit sjukt dyra så känns lite som om man säljer nu och vill ha båt igen om 3-4år så då får man hosta upp riktigt mycket... så man har den kvar.

Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det absolut bästa är väl att ta sig en rejäl funderare på om man verkligen behöver byta?

Det där med att vissa har pengar är säkert sant. Fanns rika människor även under den stora depressionen på 30-talet. Men det är inte tillräckligt för att hålla prisnivån upp mer än på väldigt snäva marknader.
Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min M235i var så bra så istället för att byta den efter 3 år så fick den vara kvar 6,5 år. Men jag höll ändå lite koll på andrahandsmarknaden. Tolkar det som att 8500rpm mer håller koll på marknaden nu och förundras lite över de höga priserna mer än att bilen måste bort.
85
375
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Precis så Grelle. Har ingen brådska att byta, kanske håller den kvar i 2-3-4år till vem vet, eller kanske jag byter kommande 9månader.

Jag har alltid (efter något år efter införskaffning) försökt hålla lite koll, pratade med en (bra) BMW handlare också och han höll med, prisnedgången går i steg/trappor/nivår, den är inte linjär. Så om man kan (det kan vara svårt) skall man inte sälja/byta i brantaste raset.

T.ex. 335D som jag hade, den kom till en platå efter ca 1,5år, helt sjukt, den liksom stannade prisnedgång, men såklart, kanske 6-9måander senare så åkte det nedåt igen.

Just nu undrar jag om det är lätt att få 550-600tkr för en M340 som inbyte? Det är ju isf mycket mer än vad jag hade trott för 1,5år sedan... men jag kan ha helt fel. (min M340,kombi fullutrustad har bara rullat 3800mil)

Men som Grelle du säger, Nej, är inte i process att sälja nu, utan mer en 'omvärldsanalys av bilpriser/läget'

me
95
mejiro
X3 20D -13
R1200R -12
Sällan någon god ekonomi i att köpa ny bil. Men när Volvo 740 var helt ny 1984 kostade den 90 tusen och de gick sen att sälja begagnade de kommande åren för över 100 tusen. Då kunde snacka om ett nästintill gratis ägande.
TZ
10
TZH
BMW M4 Cab Comp. -19
Då va inflationen som nu omkring 10%, dvs priset följde ju bara inflationen!
85
375
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag är för ung (ljuvligt att kunna skriva så haha när man är född på 70-talet) att ha upplevt/förstått, men har hört att inflationen var brutal 70-80talet, så många som köpte Villa på 70talet fick se att inflationen (och stora löneökningar) gjorde lånet helt oväsentligt.

Har ej forskat/läst om det stämmer, men vore ju trevligt med 6% i löneökning kommande 6år varje år, det skulle ju göra att bostadslånet plötsligt kändes mycket mindre efter 6år :)
16.291
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att inflationen "äter upp lånet" stämmer dock bara om löneökningarna håller samma tempo. Som det är nu när vi har hög inflation men modesta löneökningar så blir vi alla bara fattigare.

Nybilspriserna. Dvs inflationen i branschen är helt galen.
Inte har tillverkningskostnaderna ökat med 30%?

Kör tjänstebil, men, jag blir rädd när jag ser vart marknaden är nu mot förr. Innan elbilar, så plocka man ut en rätt fläskig bil för 400-450k.

Nu kostar t o m en välutrustad passat 630 000 listpris. Vem f-n köper en passat för 550k?

Nu har priserna på nya e-klass också släppts, så jag har jämfört mot nya femman. Gillar skarpt e-klassen. Riktigt fin. MEN, en enkel 220d hamnar snabbt med min kravlista på 900k (Listpris). Helt absurt.

Så, ska man köpa en bra utrustad 520dx eller 220d 4m så pratar vi 750-800k som privatperson. En bil som kommer kosta gissningsvis över 15k i månaden.

Man ser även på tjänstebilsmarknaden, att t.ex. X5or inte längre är så aktuella. För högt pris/förmånsvärde.

Det här i kombination med att alla våra fina Audi å BMW som är 1-3 år gamla lämnar landet. Nybilsförsäljningen måste gå ner. I vårt land, är det inte den stora massan som kommer vilja sitta med 15k i fasta kostnader för en bil. Å på begmarknaden finns snart bara grodorna med hög panna. (Model3).

Hur många här har haft en löneinflation sista 4-5 åren på över 30%?
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
mzn,
Ja vi svenskar blir allt fattigare. Det har dock inget med elbilar att göra att "vanliga" bilar blivit dyrare.

Värdeminskningen blir ju lägre i procent räknat i takt med att nybilspriserna skjuter i höjden. Det är väl alltid något?

Köp en sån här om du vill ha bra ekonomi i ditt bilägande. 550 tusen och 2,99% ränta samt billigt bränsle. Inte fyrhjulsdriven och inte särskilt snabb men den hänger med i trafiken gott och väl. Som bonus så är den ganska rolig att köra.

Länk

Alternativt en BMW iX3 som är nästan identisk i storlek, drivhjul, räckvidd och prestanda men kan fås närmast fullutrustad för strax under 800'. Det är dock ändå 250' dyrare än Teslan. Då får du elektriskt utfällbart drag, riktigt skinn, HUD, laser lights osv för det men i gengäld lite sämre infotainment, sämre lastutrymmen och betydligt högre ränta. Finns även "snikversion" som du nog kan få för 700' blankt som är ungefär som Model Y i utrustning.
Visa användare
8.307
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Länk

Länk

Länk

Ökade kostnader förklarar absolut inte hela prisökningen. Jag delar din irritation över att ganska standardaktiga bilar från de leverantörer man gillar blivit rejält dyra.
Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Att betala 900kkr för en MB220d med dieselfyra känns som att betala 500kr för ett gammalt knäckebröd….

Var ju inte heller så många år sedan en ny Golf gick att få för 169kkr. Idag börjar den på strax under 300kkr…
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Priserna har inte ökat jättemycket i Euro räknat.

Hösten 2015 när man kunde beställa en 530d xDrive Touring med Innovation Edition så stod euron i ca 9,50 SEK. Nu står euron i 12 spänn. Det är 26% bara det.

Som jag minns det fick man den F11:an för ~600t tkr netto. Det blir då 756 tkr idag om de tar samma pris i euro.


Nu verkar det inte finnas några bra paket som IE t ex men det kostade väl 190 tkr ungefär och då ingick det mesta?

Idag får man en 530d xDrive med M-sport för 757 200 brutto. Räkna bort 12% och lägg på 190 tkr så får man 856 333:-.

Dvs på 7 år har BMW ökat priserna med 13%. Bara det att i Sverige så är det en ökning på över 40%... Det är inte BMW:s fel utan det är på grund av kronans djupdykning.
Verdi: Jag förstår ditt tänk också, men har en annan åsikt :)

Hösten 2019 kunde du köpa en G31 530dx IE för 600k. då stod euron i ca 10.80.

Bilpriserna har gått upp mer än 13%.

Kollar vi på bilpriser i Tyskland, är listpriser mycket högre. Tror man även där dragit in rabatter. BMW och MB hade som regel 19% rabatt till företag. (Tyskland).

När företagen i Sverige slutade med tänket om Prisbasbelopp och bara räkna TCO, passade många på att höja sina priser. Innan det, anpassade man sig, för att få ut volym.

Finns konstiga saker även nu. T.ex. kunde du leasa en elbil som privatperson för 2999kr som hade ett listpris på 600k nu i somras. Va någon kinabil. Det är bara möjligt om leasingbolaget egentligen köper bilen långt under det listpriset.


16.291
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kinabilen är antagligen BYD atto och den leasas just nu för 3395kr/mån med ett listpris nånstans runt 500k. Ja, det är bara möjligt om man trixar med rabatterna till leasingbolaget....

Du är också inne på ett annat spår som är viktigt. Innan pandemin och innan WLTP reglerna blev så hårda så hade de tyska biltillverkarna en överkapacitet. Eftersom man alltid vill köra fabrikerna på full fart så löste man det genom att rabatterna bort bilar. Det är helt enkelt mer lönsamt att göra så. När överkapaciteten försvann först via halvledarbristen och sedan den tvingade övergången till elbilar - så upphörde i princip rabatterna. De har sedan inte kommit tillbaka. Jag tror de kommer komma tillbaka på vissa modeller för försäljningen har i stort sett dött till privatpersoner i Sverige. Så liten är inte den svenska marknaden, framförallt för elbilar i EU, att man helt kan glömma bort den.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.