AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
974

Erfarenheter iX1 -23

ja
4
jancar
X1-2.0D 2010
X3-2.0D 2012
Hej!
Hämtade ut min IX1 -23 i April och har snart kört 1000 mil.
Kvalitetsnivå på bil och körkänsla är några steg bättre än min tidigare tesla modell 3.
Användargränssnitt är bra mycket sämre då det finns oändligt med appar och knappar att hantera i det röriga användargränssnittet.
Nu till min nyaste utmaning: Bilen har börjat tända kolllissionsvarning och körfältsvarningen regelbundet utan att det finns orsak till detta. Dessa indikeringar blinkar till/ ligger på ett tag innan de släcker sig.
Någon med liknande utmaningar?
mvh JAC
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har inte iX1, men har inte upplevt vad du beskriver varken med min i4 eller den tidigare 330e. Under alla dessa år kan jag inte minnas många tillfällen när jag behövde fundera på varför bilen varnar för något. Ibland bromsar den in för framförvarande (enligt mig) lite för sent, när framförvarande redan har svängt av till höger eller vänster och vägen framför är fri, men det har inte heller hänt så anmärkningsvärt ofta. Körfältsvarningar får jag endast om jag inte använder blinkern eller om jag kör på vägar utan mittlinje, eller är avbrott i målade linjer, annars håller bilen kursen om jag aktiverar kurshållningen. Om vägen är smal hittas inte mittlinjen alls, men annars är det bara att släppa ratten och låta bilen köra. På dessa punkter är jag definitivt nöjd, men jag önskar bilen inte varnade med ljud för alla stopp, även om jag kör mycket långsamt och uppenbart kommer att stanna så slänger den upp en gigantisk rött STOP skylt och piper som en galning. Detta kallar jag falsk / felaktig varning, eftersom det beteendet har bilen endast inför STOP, inte rödljus eller lämna företräde, det visas som normalt, och bilen skriker endast om jag kommer för fort fram till ett rödljus.

När det gäller HMI så håller jag med dig delvis, det krävs lite tid att hitta överallt, men annars tycker jag att det är hyfsat logiskt. Jag har ingen Tesla erfarenhet så jag vill inte jämföra, men jag gillar att det finns fortfarande en del knappar och rattar och allt inte behöver göras via skärmen.

På en punkt är dock i4:an en katastrof tycker jag. Det är klimatinställningen. Det var mycket bättre på min 330e, trots att den var äldre (2020 modell) med iDrive7. Jag är inte så förtjust i i4 på den punkten och hoppas att det kommer att komma en uppdatering.
Le
347
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
118 D -08
320 D touring -13 Mineral Vit
Körde i3 i ett år. I den var det adaptivfarthållare som använde kamera, som jag även antar användes till kollisionsvarning. Under det året jag hade bilen så fungerade farthållaren kanske 10 dagar utan att någon eller några gånger stänga av sig pga solen eller något annat som den inte tyckte om…. Även kollisionsvarningen kunde få för sig att blinka till eller även bromsa när man mötte bilar. Farthållaren missade även bussar, lastbilar och släpvagnar som man kom i kapp, utan att sänka farten. Så det kan vara att iX1 använder samma skit som i i3an…..
An
1
Anaphase2
iX1 M-sport 20” -23
Tja.

Delar med mig jag med.

Har en iX1 M-sport som togs ut i juni 2023. Hade en X1 25e xDrive -22 innan. Jag har bara negativt att säga om just iX1 trots att bilen nästan är fullmatad med utrustning.

Laddningen är urusel och jag sitter i skrivande stund i -7 celsius med 35 kW trots att den har stått och laddat i 40min, förklimatiserad för 60 min sedan samt inställd på navi till denna DC laddplats. Batteriet står fortfarande med blåa temperatursymbolen.

Andra problem jag har är styrningen som från ingenstans verkar ha fått en intern mikro ”knäckning” som gör att den brummar vid höger rattutslag i låg fart. Både med 20tummarna och 17tummarna.

Plastig inredning och instrumentpanel samt den sämsta AC/klimatiseringen jag stött på. Jag jämför då direkt med min förra X1 som skrek kvalité.

Kostade 750k denna och ångrar varenda krona. Tur att det är en förmånsbil.


Har inte haft problem med kollisionsvarning eller körfältsassistent. Fungerar felfritt.

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Delar också med mig.

Kört iX1 M-sport sedan mars 23 så snart ett år, 1300 mil. Laddar sällan DC, mest långsamladdning hemma. Inte upplevt större problem med det. Körcykeln typiskt 5-10 mil per dag och någon gång i veckan 20-30 mil. Bilen tappar mycket räckvidd när det blir svinkallt men det är inget nytt (för mig) :)

Kvalitetskänslan är bättre än i min förra i3s, det här känns mer som en "riktig" bil, även om i3 var magiskt bra i stadskörning. Är ganska kompis med mediasystemet även om det behöver startas om ibland (Carplay krånglar ibland). Gillar att det är några knappar kvar men saknar ändå iDrive-ratten, tycker det är lite stönigt att pilla på skärmen.

Haft bilen inne på verkstad en gång för en teknisk kampanj, i övrigt fungerar allting bra.

Rattvärme är f ö sjukt skönt nu på vintern :)

mvh
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.