|
|
---|---|
Kan plötsligt inte låsa upp bilen. Den fungerade igår men nu helt död. Har även testat med reservnyckeln (men tror ärligt att batteriet i den nyckeln är slut då den inte använts på säkert 5 år.) Hursom...givetvis mitt i semestern när man behöver bilen som mest. Går det att öppna bilen med den mekaniska nyckeln eller går larmet då? Och följdfråga...går det att starta/köra bilen utan batteri? Eller måste man vackert be BMW om ny nyckel? | |
Hej, När jag - på min lite äldre bil - då och då på prov låser upp den larmad med nyckeln i dörren, går larmet. Då kastar jag mig in och vrider på tändningen, så slutar det. Batteriet servar endast fjärrmanövreringen. Du kan lugnt köra med bilen, men larmet tror jag inte att du kan slå på/av på annat sätt än med fjärren. Dina nycklar har väl automatisk laddning? Även sådana batterier dör. Tror att jag läst om hur man fixar det på egen hand. /Lennart EDIT: Felet behöver f ö inte ligga i nyckeln. Det finns ju antenn(förstärkare). Dessutom har ju kombimodeller de där kabelbrotten i gångjärnen att tas med. Innan du koncentrerar dig för hårt på själva nyckeln, alltså. |
|
Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
För att byta batteri. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Tack för återkoppling. Det verkar vara antennförstärkaren som är dålig. Fick tipset av min mek att försöka låsa upp med fjärren alldeles intill bakrutan vid bakspoilern (touring) och då funkar det! Så det får bli byte av den vid tillfälle. | |
Hade samma problem på min 5 serie touring, hjälpte att ta bort all fukt på och där antennförstärkarn sitter gjorde även rent med elektronik-spreja, har funkat sedan dess. |
|
Inte ovanligt att kablarna till antennförstärkaren som sitter i spoilern på bakluckan går av. Med lite försiktigt arbete går det att skarva samman kabeln. Jag lucakdes flytta gummigenomföringen på kabeln och komma åt och laga utan att skära sönder saker. Vill minnas att det är höger egnomföring som innhåller kablarna till larmet. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.