AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
890

F11 520d -12 | trasig luftfjädring och fullt med vatten i baljan bak

Ni
13
Nikjoh
F11 520D Touring -12
Hej,

Min bil är full i vatten bak och jag begriper inte varför.

Försöker göra en lång historia kort.
Satte mig i bilen för att åka iväg och möttes då utav felmeddelande att nivåreglering/luftfjädringen inte fungerade.
Tittade på bilen men den hade inte sjunkit ihop något då, så jag körde iväg.
När jag kom fram och så hade den börjat sjunka ihop något och efter en liten stund så stod den nästan på hjulen (båda sidor)
Lät bilen vara och kopplade in ISTA och fick en felkod som tyvärr inte gav särskilt mycket kött på benen.
Kollade säkringarna till nivåregleringen och dom var hela.
Kändes osannolikt att bälgarna hade gett sig då den sjönk på båda sidor samtidigt men jag beställde nya ändå. Beställde även nya stötdämpare då jag visste att dom va dåliga sen innan.
När jag beställt det så hittade jag info online om flera som haft problem med utblås-ventilen på luftkompressorn till fjädringen och symptomen stämde in på mitt problem så jag beställde en sån också.
Fick grejerna några dagar senare och bytte alltihopa men bilen lyfte sig inte ändå, kompressorn startar inte när man försöker fylla bälgarna.
Plockade ut kompressorn och säkerställde så att den fungerade. Hittade en kommentar på youtube som likt mig hade provat det mesta och tillslut kollade relät som var dåligt så jag letade upp det i min bil (sitter i baljan under golvet i bagaget bredvid batteriet) och möttes utav en mindre swimmingpool där relät nästan var helt under vatten och det var såklart kortslutning deluxe där.

Fick bort merparten utav vattnet och har beställt ett nytt relä som jag väntar på nu men jag undrar såklart:
1. Hur sjutton det har samlats så mycket vatten där?
2. Varför försvinner det inte, måste väl finnas något dräneringshål under kan man tycka?

Är det någon som har varit med om liknande förut och kan ge mig lite tips på vart jag ska kolla?

Mvh
Niklas
Visa användare
1.432
tegel
e82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, i mitt fall berodde översvämning i baljan på att BMW-verkstaden glömt att lägga en kittskarv vid reparation av karossen bak på GT'n. Regnvatten rann rakt ner i baljan och kortslöt flera styrenheter som fick bytas.

Jag gissar därför på att någon sorts dränering är igensatt vilket leder vattnet fel, ner i baljan.

/M

Mina bilar: Länk
gt
2.755
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har du taklucka så kan det vara täppt i avrinningen.
Ma
1.203
Matthias
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
hade också vatten i baljan på en e61 som kom pga panoramatakets igensatta dränering, men jag torkade modulerna som låg i vatten och efter en tid kom allt i gång
Ni
13
Nikjoh
F11 520D Touring -12
Tack för input! Har tyvärr varken taklucka eller panoramatak.
Jag har inte lyckats lokalisera vart det läcker ifrån, hällde vatten över hela bilen uppdelat i sektioner och tittade bak i baljan för att se om det ner vatten men utan framgång.
För att bli av med allt vatten som va där i nu och för att få lite peace of mind innan jag hittat läckan så borrade jag ett 7mm dräneringshål framför batteriet.

Luftfjädringen åtgärdades när jag installerade det nya relät.

/ Niklas
MU
925
MUC
M240i - 2023
Det är ganska vanligt att det kommer in vatten via bakljusen.
uf
53
uffe1
520Dx Touring -16
Mina föräldrars F11 hade också problem med att det rann in vatten i baljan, efter några timmars letande så upptäckte jag att någon hade missat att sätta tillbaka "fyrkants-kaross-plugg" ca 7x7mm i karossen som stötfängaren sitter fastskruvad i, sitter ett par stycken sådana.

Jag skruvade loss höger bakljus och spolade i underkant med vattenslang, rann rätt in, som en flod.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.