Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Efter 60 mil felfritt körning (snitt 112 km/t) blev dags att fylla på olja, OW 30. Sedan kom problemet, effektförlust, miss tändning. Drivlina meddelande. Car scanner indikerar OBD-ll P1338, 120408 och 130E20. Motronic indikerar 120408 (laddtrcksreglering tryckhöjning otillåten), 130E20 (inloppskamaxelns positionssenor styrtiderna felaktiga). Vad hände och vad är felet? Finns det en quick fix eller skall verkstad gräva vidare? | |
Om det som hände har något samband med påfyllandet av olja, så kan man ju fråga sig om det var olja som du fyllde på. Känner en kille som har bilverkstad och det händer ibland att de får in bilar där ägaren i "tankspriddhet" råkat fylla i fel vätska. Typ glykol/vatten istället för olja och vice versa. | |
oöppnad OW-30 Vad är laddtrycksreglering (120408)? Finns det ett samband med oljelocket? |
|
jag ser att man rekommendera 5W-30 för min 335xi. Kan OW-30 orsaka fel på laddtrycksreglering (120408)? |
|
Nej. | |
Felod: 130E20 (inloppskamaxelns positionssenor styrtiderna felaktiga) låter allvarlig och jag tänker på kamkedja, kamjedjespännare och styrskenor. Jag skulle uppsöka kvalificerad verkstad omgående. |
|
Har du oljesticka, så att du vet att oljenivån är rätt? | |
byte turbo aggregat (laddtrycksreglering, 120408) men fel är kvar. | |
byte motorolja byte insugskamaxelgivare fortfarande fel drivlina, ojämn gång, hackar på tomgång, misständer får felkod på ODB II "P0012 [0x0012] Camshaft position (CMP), intake/left/front, bank 1 - timing over-retarded, "A" Camshaft Position - Timing Over-Retarded Status: Pending". ESI Motronic anger 130104 Kan BMW M Performance Power Kit som installerades 2013 orsaka problemet? |
|
Du kanske spillde olja så att det kom olja i kontaktstycken som resulterar i de symtom som du anger. Eller också har det uppstått ett fel som inte har med oljan att göra. Komplicerade elektroniska fel är oftast, men inte alltid, tillförlitligast att diagnostisera med originaldiagnos hos bmw. | |
det måste vara ett mekaniskt fel |
|
Nu när jag tänker efter har motorn hackat till när stänger av den. Symtomen att hackar och misständer när motorn har blivit lite varm är, enligt Bimmer forum, kamkedjehjul. (”intake and exhaust camshaft adjuster sprocket” och ”valve cover gasket”). Har någon upplevt symtomen och löst problemet genom att byta kedjehjulen? |
|
Senaste tänka fel genom internet sökning kan vara en böjd wastegate stång. Känner någon till detta? |
|
min mek skall byta kedjehjul och camkejda. Han uppskjuter arbetet hela tiden. Är det ett svårt jobb? | |
Känner någon till en bra verkstad i Ängelholms trakten som kan BMW 3-serien (335xi)? Bil har varit på verkstan sedan augusti 2023. Det finns bara en mekaniker/ägare. Han har byt kamkejdan men han dra sig för att sätta ihop motorn därefter. Olika skäl varje dag. Nu vill jag transportera bilen till en ny begåvning som kan få ordning på bilen. |
|
Herregud, ett halvår på verkstad!? Kanske bättre att ta en större firma denna gång som inte står och faller med en individ. Jag antar att ni inte blivit helt säkra på vad som är felet än? Vilken är närmaste auktoriserade verkstad? |
|
I norra HBG finns www.jarlsbilservice.com. | |
jag kollar med Jarl tack |
|
naivt men det kunde ha blivit billigt |
|
motorn sammansatt med ny kamhjul och kamkedja. Tyvärr är felet kvar (effektförlust, miss tändning, fel drivlina) | |
vad är nästa steg? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.