AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
932

Ny nyckel till BMW E39 96-98 modellen?

ge
55
geextah
Bmw 540i
Vart skall man vända sig för att få en ny nyckel till en E39 540iA, fast med F32

typ såhär:
Länk
[img]Länk

Tack på förhand :)
ge
55
geextah
Bmw 540i
Vill alltså ha tag på en OEM F-serie nyckelfob "ihopfällbar" som på bilden.
UK är lite långt att skicka sin ena nyckel. Finns det någon som kan göra detta i Göteborgs trakten med bra kvalitét.
Och bör man köpa egen nyckel och ta med eller har nyckel företagen inköp direkt från BMW.

Ingen som gjort.. ?



ge
55
geextah
Bmw 540i
Köpte en ny nyckel och fått hem, med 433Mhz nyckelfrekvens med chip omkodat till min bilmodell. Skulle behöva någon som är duktig och kunnig med nyckel programmering i Göteborg med omnejd och som gjort detta förr.

Det vill säga någon som lödat och små pysslat med äldre BMW's e34, e30, e39 osv innan och kan datan och binära diagrammen innan och utan. Tipsa gärna om ni gjort liknande eller känner någon som ni vet är duktig och noggrann.


/Mvh
Geextah
ge
55
geextah
Bmw 540i
Nu har jag varit på nyckel programmering. Och jag har stött på lite "problem", och undrar om någon här på Autopower kan hjälpa mig. Den nyckel som jag tog med själv till programmering är en

F32 nyckel fob med HU58 ID44 Chip och 433MHz frekvens chipp. Ser ut såhär
Länk

När han försökte programmera in den så tog den emot signaler till hans enhet. Och man såg att den skickade. Men bilen vägrar ta emot signalen. Han trodde det är något fel på chippet som dom monterat, har ni någon aning? Kan man använda INPA eller något för att testa om en nyckel signal är "rätt" till bilen?

Så vi fortsatte med att ta en annan nyckel istället. Den gick att programmera så att fjärrstyrnings funktionerna fungerar. Dvs det går att låsa bilen, låsa upp bilen, öppna bagaget med fjärren samt med skaftet. Men vi hittade inte EWS -modulen så han kunde inte programmera tändningen. Har läst nu i efterhand att den eventuellt istället sitter bakom handskfacket på min bil, stämmer det? Länk

Och när dom programmerade fjärren till den nya nyckeln, så slutade OEM nycklarna att fungera som fjärr. Så nu har jag 2 OEM nycklar som fungerar till tändningen för starta bilen. Och en ny nyckel fob som bara fungerar för fjärrstyrningen.

Vilka alternativ finns? Min första tanke är att skruva loss handskfacket och kolla så EWS-modulen sitter där, och boka ny tid, koda den nya nyckeln och vara nöjd så. Eller beställa en ny nyckel till och hoppas att den kommer med rätt "chipp" denna gången och få en re-fund på första köpet. Eller alternativ 3, att ringa BMW group och be dom om nya OEM nycklar.

Hade dock velat testa signalen på den nyckeln han inte kunde programmera på något sätt... för att se vad som är fel. Har köpt INPA och lite andra verktyg från Ola här på forumet. Men aldrig riktigt kommit igång med dom eftersom jag har svårt för binära tal oldschool Software. Förstår VBA, Powershell och så men svårt för förstå mig på gamla bmw mjukvaror :/


ge
55
geextah
Bmw 540i
[img]Länk

Förklarar kanske bättre vad som försigår. Har som sagt INPA och något annat program från Ola här på forumet.
Men kollat lite YouTube DYI och tycker som sagt att många funktioner är svårt att få grepp om. Tändningen är något jag helst lämnar till någon som kan det här.

Såg också att man eventuellt behöver "programmera" / koda in alla nycklar man vill ha till bilen samtidigt i en sekvens efter varandra. Väntar man 20 sekunder mellan så tappar man alla nycklar som man inte har "kodat" till bilen medan man sitter inuti. Kan detta vara anledningen till att mina 2 OEM nycklar inte funkar remote längre. Eller kan nycklarna tänkas ligga på samma "slot", tycker mig läsa mig till att det finns 10 stycken. Varav BMW redan använt 3 - 4 stycken när bilen produceras. Om man toppar 10 så behöver en slags reset göras och börja om på Slot 1 igen vad jag förstått det som, kan det vara en kombination som inträffat här?
ge
55
geextah
Bmw 540i
Uppdatering. Jag har beställt en AK90+ enhet för att nyckelkoda till min EWS själv istället. Men i min rastlöshet så gick jag ner till bilen och testade re-synca mina OEM nycklar i sekvens, vilket fungerade ypperligt. Nu fungerar mina orginal nycklar igen, men inte den nya nyckeln......

Vilket får mig att tro att nyckelföretaget jag åkte till försökte koda den nya nyckeln till en slot som mina OEM nycklar redan har? Försökte koda in den nya nyckeln jag fick av dom igen på samma sätt som mina OEM nycklar i sekvens. Men det fungera inte. Så nu är jag tillbaka på ruta 0, men har iallafall två orginal nycklar igen som startar tändningen, låser bilen och laddar när dom sitter i bilen. Eller behöver man programmera en diamond key i en annan knapp trycknings sekvens än orginal nycklarna tro.


ge
55
geextah
Bmw 540i
Fattar inte riktigt vad som är fel. Nu har jag fått alla nycklar att "synca" det vill säga att unlock/lock funktionen går igenom. Problemet verkar ha varit att man på dom nya "F-key" 4 knapps nycklarna och diamond nyckeln behövde spamma mellan 5- 10 gånger på lock knappen medan man håller unlock intryckt och sedan släppa.

Men trots det så vägrar 4-knapps F-key nycklarna att fungera efter programmering/sync. Någon som varit med om detta innan och kan ge en hint om vad som kan vara fel? Har för mig att diamond keyn är Xhorse eller något liknande namn. Och den fick jag av lådsmeden och fungerade direkt med unlock/lock på bilen. Men inte f-key 4knapps nycklarna =/

Nycklarna är: HU58 blad, 433MHz frekvens + ID44 / PCF7935 chip som transponder
BMW 540iA 1996/6 , EU/German Import
VIN: WBADE61060BU81216

Väldigt tacksam för alla svar och tips jag kan få. Men verkar inte vara många här som suttit med detta innan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.