AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
933

Delta i elbilstävling

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Sedan några år tillbaka har en tävling för elbilar körts varje sommar. Det handlar om sträckkörning från Ystad till Haparanda. Arrangemanget är privat, men går under det lite roliga namnet Swedish Electric Car Championship. Reglerna är enkla. Start i Ystad 14.00 den 17 juli. Först till Haparanda vinner. Trafikregler måste följas, inklusive fartgränser. För att ha koll på det senare används appen Glympse, som visar aktuell position och hastighet för deltagare.
Initiativet till evenemanget har kommit från Teslafolk, men det har varit flera andra bilmärken representerade bland deltagarna, t ex Audi, VW, Kia, Hyundai, Polestar, Skoda. Tyvärr har ingen BMW deltagit, så jag tänkte att det kanske går att locka någon som vill ta en rejäl långtur med sin eldrivna BMW:
Mer info på denna länk:

Länk
Mi
480
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Kul idé om man gillar tävlingar. Hålla sig till reglerna borde också innebära minst 12 timmars vila efter max 12 timmars körning inkl. laddstopp. En trött förare är like farlig som en aspackad förare, även om man håller sig till hastighetsgränserna och trafikreglerna.

Min första långresa blir Lund - Alta - Lund (420 mils), eller Lund - Budapest - Zürich - Lund (360 mil).
Da
212
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Finns väl inga regler för privatpersoner vad jag vet, och 12 h vila känns ju överdrivet i vilket fall som helts.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ett tips är ju att vara två i bilen under tävlingen, så kan man bytas av, t ex vid laddstopp.
Mi
480
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Nej, det finns inga regler så som det finns för yrkesförare, men det finns lag och händer det något blir du dömd om det visar sig att du var rimligtvis för trött för att köra säkert. 10-12 timmars vila (dvs. ingen körning) är rimlig. Du är rätt mör och farlig som förare om du kör mer, speciellt om du också stressar på för att vinna, eller hinna fram till ett mål.

Ja, är man två kan man byta av, men är det en rättvis tävling då? Jag menar om ensamma skall tävla mot par, eller ännu fler, då har man nog tämligen liten (= ingen) chans att vinna.
Visa användare
7.650
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Min330e: Nu var ju syftet med tråden att försöka hitta BMW-elbilsägare som vill ställa upp i tävlingen. Om du nu har så starka åsikter om denna tävling, trots att du varken verkar ha en elbil eller än mindre tänkt ställa upp själv, är det väl bättre att du delar dina synpunkter direkt med arrangören?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Den som vann förra året körde ensam i bilen, men de flesta hade en andreförare.

I övrigt kan jag instämma i vad Kristoffer skrivit.
Da
212
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Jag hade tänkt ställa upp men aldrig köra själv, skulle varit 2.5, sonen skulle fått övningsköra en bit var min tanke. Men nu funkar det tyvärr inte för mig.
Mi
480
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har inga starka åsikter om denna, eller andra tävlingar. Det är kul om man vill delta, även jag tänkte vara med, men efter en liten fundering kom jag fram till att jag skulle ändå inte ha en chans...

I alla fall, jag trodde att det var en öppen diskussion. Tydligen hade jag fel.
Da
212
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Klart det är en öppen diskussion men om ingen får svar dig så blir det väl ingen diskussion, eller?

Tror du skulle kunna komma ganska bra men visst inte mot tesla model 3.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Hittills har Tesla Model 3 Long Range varit snabbast. Bästa tiden är 18 timmar och 22 minuter, som vinnande Model 3 satte förra året. Ingen annan bil än Tesla Model 3 har varit under 19:30, så visst är det svårt att vinna med andra bilar än just Model 3, men det vet alal om från början och de som kör andra bilar deltar därför att det är roligt. Det är inte så superseriöst. Man kan jämföra sig med mer likvärdiga bilar, man kan försöka bättra sin tid från förra året (om man var med då). Man kan prova alternativa vägval, andra laddstationer, nya laddstrategier, m m. Det krävs anpassning till aktuellt väder. Det är också roligt med försnack inför starten i Ystad och det anordnas en trevlig middag på stadshotellet i Ystad, som brukar vara mycket uppskattad.
Man kan med andra ord delta av andra skäl än att vara favorit till att vinna tävlingen.
Ve
1.223
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag tycker tävlingen är olycklig då den sätter fokus på något som egentligen inte är särskilt relevant.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tror inte den påverkar fokus särskilt mycket. Den har knapapst ett betydande medialt genomslag.
Vad som är relevant är väl också lite upp till var och en att bedöma. Den som tycker att tävlingen handlar om något som inte är särskilt relevant kan kanske i alla fall ha lite roligt åt dårfinkarna som ger sig av den 17 juli :-)
Ve
1.223
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vet inte hur vanligt det är med så långa dagsetapper? Nu blir det så lätt för de som hävdar att de kör 200 mil om dagen att peka på hur mycket långsammare elbilen är. När det i praktiken inte är en issue alls idag.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Fast det är ju inte mycket långsammare. Vinnande bil spenderade 1 timme och 28 min på laddning, över en körsträcka på 164 mil. Det var alla stopp. Ingen normal människa skulle stanna kortare tid än så under en lika lång etapp. Det tävlingen visar är ju att det i praktiken inte blir någon skillnad av betydelse på grund av laddstopp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.