AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
863

BMW G30/G31 Infällbar dragkrok sitter fast

Hej,

Upptäckte precis att dragkroken sitter fast (G31). Led-dioden på knappen lyser först grönt men blir sedan röd. Enligt iDrive så är dragkroken inte i låst läge längre. Inte ett ljud hörs från dragkroken och den är helt infälld. Inget surr från någon motor och det fungerar inte att dra/banka på den.

Någon som varit med om något liknande? Jag vet att det varit problem med plastdrev som gått sönder på tidigare modeller(F10) men denna ska enligt uppgift vara den uppgraderade modellen.

Finns det en initieringsporcess som man kan utföra via knappen?
Ti
450
Tinne
Kör:
F01 730d Xdrive
E64 650i cab
Volvo XC60 T6 Recharge
Testa hålla inne knappen för reboot.
Har hjälpt mig där jag haft problem med draget.

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Fr
2.482
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
På min 750 så var det nåt liknande och då var det nåt "styrdon" (elektronik alltså) som pajat utöver att själva kroken gett upp mekaniskt. Misstänker att det var mekaniken som gett upp och sedan fått elektroniken att säga upp sig.

Det tragiska var att för egen del användes aldrig kroken utan den pajade mer eller mindre helt av sig själv. Vilket i sig är märkligt.

Men hur som helst, 22.000kr senare funkade skräpet igen. Och gör än idag, typ 7-8 år senare. Då används kroken kanske 1 gång per år.

Jag hoppas att du slipper bättre undan!

Niklas

Fransosen
Om den är kärv tipsar boken om att ha motorn igång och hålla knappen intryckt
em
536
emilsson
i4 M50 -22
På min var det fukt som kommit in i styrboxen för dragkroken och sabbat en givare. Gick självklart inte att bara byta berörd del utan hela kroken behövde bytas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.