|
|
---|---|
Hej, Upptäckte precis att dragkroken sitter fast (G31). Led-dioden på knappen lyser först grönt men blir sedan röd. Enligt iDrive så är dragkroken inte i låst läge längre. Inte ett ljud hörs från dragkroken och den är helt infälld. Inget surr från någon motor och det fungerar inte att dra/banka på den. Någon som varit med om något liknande? Jag vet att det varit problem med plastdrev som gått sönder på tidigare modeller(F10) men denna ska enligt uppgift vara den uppgraderade modellen. Finns det en initieringsporcess som man kan utföra via knappen? | |
Testa hålla inne knappen för reboot. Har hjälpt mig där jag haft problem med draget. ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
På min 750 så var det nåt liknande och då var det nåt "styrdon" (elektronik alltså) som pajat utöver att själva kroken gett upp mekaniskt. Misstänker att det var mekaniken som gett upp och sedan fått elektroniken att säga upp sig. Det tragiska var att för egen del användes aldrig kroken utan den pajade mer eller mindre helt av sig själv. Vilket i sig är märkligt. Men hur som helst, 22.000kr senare funkade skräpet igen. Och gör än idag, typ 7-8 år senare. Då används kroken kanske 1 gång per år. Jag hoppas att du slipper bättre undan! Niklas Fransosen |
|
Om den är kärv tipsar boken om att ha motorn igång och hålla knappen intryckt | |
På min var det fukt som kommit in i styrboxen för dragkroken och sabbat en givare. Gick självklart inte att bara byta berörd del utan hela kroken behövde bytas. | |
Hej FX, hur gick det för dig med dragkroken? Crille |
|
Jag har en 320dx-17 som har en in/utfällbar dragkrok som ibland fastnr i utfällbar läge och står och "klickar" ända tills man sparkar till på den! Då försvinner den under bilen som den skall! Har frågat lite och fått svaret att det antagligen är nåt kugghjul i plast som är slitet men detta byter de ej på BMW? Utan bara hela draget för ca 20000? Märkligt? |
|
Samma historia senaste 15 åren. BMW byter bara hela kroken men det går att peta isär den och byta kugget själv om man är händig och får tag på kugget. | |
Som sagt, en följetong. Man väljer drag till bilen, för det kan ju vara bra att ha. Sen används det inte, utan sitter bara och ärgar/rostar/fett torkar o s v. Och den där gången man vill använda det… Felet är ju så ofta förekommande att det har funnits en del svenska källor till det där kugghjulet, som då ofta gjorts i metall ist f originalets plast. Men de (källorna) tycks försvinna fort. Men kanske finns det något i BMWs hemland? Googlade ”zahnrad anhängerkupplung” Resultatet blev ganska uppmuntrande. Nu vet jag inte vilket drag ”SoderL” har, men redan förekomsten av denna sorts inofficiella reservdel ger ju hopp. Ett exempel ur svarshögen: Länk /Lennart |
|
Lysande Lennart! | |
Tack! :) /Lennart |
|
Fast besiktningen kollar väl att draget funkar? Dröjer ju några år för en ny bil iofs. | |
Här kommer en sen uppdatering, kroken gick inte att reparera eftersom likt det emilsson beskriver så säljer BMW inga reservdelar till kroken utan endast en komplett ny enhet vilket skulle landa på ca 30K. Försökte med goodwill men det gick inte. Så facit blev att demontera kroken så att det gick att besikta bilen. |
|
Har aldrig fått frågan om min löstagbara dragkrok på besiktningen...måste vara otur om de skulle bry sig om en infällbar. | |
En uppdatering från mitt förra inlägg, tydligen hade dragkroken fått nån ”överlast” när jag försökt fälla ut den, typ fastfrusen, och låg inne med felkod. Fick en omkalibrering av dragkrok och nollat felkoden, gick då genom besiktningen 👍🏻 Crille |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.