AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
924

Volvo EX30

Vi måste väl ha en tråd även om den nya skapelsen från Hisingen, Volvo EX30.

Riktigt fin tycker jag att den verkar:
Länk

Gillar den här videon Länk

Så vad tycker ni? Hellre denna än Model Y skulle jag säga utan att veta speciellt mycket om varken priser eller vad som ingår och ännu mindre om körkänslan.

/Anders
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Den är väl väldigt mycket mindre än Model Y?

Jag ser den som en potentiell ersättare till vår i3 möjligen.

Priset är riktigt bra tror jag. Fyrhjulsdrivna med högsta utrustningen kostade 618' har jag för mig. 0-100 på 3,6 sekunder bl a.
Visa användare
8.302
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle också säga att den är mycket mindre än Model Y, lastutrymmet om 318 l är väl i Polo-klass?
Visa användare
8.302
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Den är en halvmeter kortare än en Model y...
Instegsmodellens är attraktivt prissatt till 429 tkr. Rattens design är tveksam och dessutom är den ett mellanting mellan kvadrat (!) och cirkulär. Förhoppningsvis är Volvos (Googles) navigationssystem förbättrat mot dagens modeller.
90-års erfarenhet av säkerhetsarbete skryts det om i videon och ändå gör de pekskärmsreglage och blanka plattor att trycka på, (om man sätter fingret på rätt ställe). Varför inte åtminstone gör fler ribbor på plattorna så man lättare kan känna sig fram? Ser inte ens någon skärm-symbol för defrost ...
Visa användare
8.302
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kör de fortfarande på året runt däck på sina elbilar?
Visa användare
621
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Volvos kunder är konservativa och vill ha bilar som v90, XC90, XC60 samt kanske en och annan xc40.

Målgruppen här ska nu tydligen vara ung, gärna 18-19?!?, jaa sehr ge-lycka till säger jag.

Därtill EL?!?
Vem ska köpa denna, 19-åringar på CSN i universitetsstäder?
Har de ens eget el-abonnemang i korridoren?

Bil brukar här bli aktuellt först efter en examen när barn väntas, dvs kring/efter 30 någon gång.
Ser här inget utrymma för barnvagnen?

Ute i landet lär denna inte heller sälja, fel prisklass och så helt fel drivlina.

Inget man byter från A-traktorn.

Pensionärer i villa lär knappast heller vara sugna på att byta till en liten El-vålvo utan dragkrok. Det räcker väl med vinterns elräkningar.

Volvo har därtill försökt detta tidigare med C30. Det gick inget vidare.
En definition av ”galenskap” är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annorlunda resultat.
Koncernmärket Zeekr lanserar samtidigt modell X (zeekr.eu/sv-se/models/x) som är en EX30 men prissatt ännu lägre.
Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Ser fin ut och måste säga att jag gillar den! Blir intressant att se hur utrymmena är. Som ni andra är inne på är detta väl snarare en konkurrent till iX1 än Model Y.

Efter att vara inne nu på min tredje Volvo (leasing via företag) så är det trista med Volvo den usla ”After Sales”-kedjan efter att du köpt bilen och kör den. Kort sagt betalar man ett premiumpris för bilen men du får ”Ford/Opel-upplevelse” som kund under själva ägandet. Hade bilarna haft samma driftsäkerhet som Toyota eller Subaru hade det gått an men min V90, årsmodell 2021, gick som en jojo mellan hemmet och verkstaden de första två åren innan de fick rätt på alla fel.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
I DN skriver de "Här är bilen som Volvo Cars framtid hänger på". EX30 ska bli den stora volymbilen.

Den är 20 cm kortare än XC40 men har bara 5 cm kortare axelavstånd tack vare att det är en riktig elbil.

Inredningen beskrivs som en karbonkopia på Tesla Model 3 och att det säger "något om hur långt före Tesla legat".

Det tar sig även för Volvo alltså. ;)

Ps. Den är klart mindre än iX1 också. Åtminstone yttermått. Men tack vare riktig elbilsplattform kommer den nog få helt ok utrymmen invändigt ändå. Den gör slarvsylta av iX1 vad gäller prestanda och räckvidd också.

Jag kan mycket väl tänka mig en som andrabil så småningom.

Det känns tråkigt att erkänna men kineserna ser ut att vinna stoooora marknadsandelar framöver. De enda som verkar kunna konkurrera är Tesla.

Pps. El är det enda rätta på landsbygden. Det är ju där de flesta bor så att de kan ladda hemma. Ska väldigt mycket till för att el ska bli dyrare än bensin eller diesel.
Birka, det var en riktig diss. Jag tror att du har fel. Men vi får se. Jag tror att den kommer att sälja bra om den är rätt prissatt. Alla vill ex vis inte ha Tesla och IX1 är som jag upplever det, betydligt dyrare osv. Svårt dock att bedöma storleken. Många har dock idag för övrigt en större bil än vad man behöver.

Sen är det konstigt att så många upplever många problem med sina bilar. Det är ytterst sällan jag upplevt problem med mina, oavsett märke. Jag hade under några år flera Volvos (XC90, XC60 och XC40) nya och beg men kan inte minnas att jag hade några fel där heller. En XC60 el skulle vara en bra bil för mig - om den fanns.

/Anders
Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
När det gäller fel på bilar beror det mycket på hur länge man har den. Nu har jag min nuvarande V90 som förmånsbil och är därmed bunden i 48 månader (skall bytas om ett knappt år). Då hinner både det ena och det andra inträffa, särskilt om man kör riktigt långt. Därmed får man en helt annan relation till eftermarknaden än vad jag normalt har med mina privata bilar.
Ja det förstår jag, men är det mera fel på Volvo än andra märken? Ex vis BMW och Audi har man ju rätt att vänta sig bättre kvalitet på med hänsyn till priset. Följer man olika forum ex vis på FB så känns det som att man måste tåla en hel del som ägare av Tesla, Skoda och VW.

/Anders
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Volvo har sämre kvalitet än de flesta nuförtiden. Enligt såna där undersökningar isf
Visa användare
7.665
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Jag kan ju bara relatera min V90 mot mina tidigare bilar och där har tyvärr Volvon strulat extremt mycket.
1) keyless systemet ihop med Volvo-appen. Bilen har en förmåga att låsa upp sig av sig själv när man minst anar det. Detta händer givetvis när man är på stormarknaden eller mitt inne på IKEA…går ju iofs att teoretiskt låsa den igen med appen men det vill inte appen alltid göra. Här skyller Volvo på mjukvarutillverkaren eller Apple och kan inte erbjuda en lösning. (Ja jag har senaste uppdateringarna….)
2) Kameran till autopiloten/bromsen. Bilen tyckte det var jättekul att tvärnita för parkerade bilar längs landsvägar. Gärna på 70-90 vägar. Hade den inne på felsökning 4-5 gånger innan det visade sig att fabriken monterat kameran fel. Så de fick byta kameran. Då blev det bättre.
3) Volvomärket i ratten lossnade efter 6 månader pga en spricka på insidan av ratten. Volvo vägrade ta det på garantin eller goodwill. ”Du tutar för mycket och för hårt” sa verkstaden. Som tur var fick arbetsgivaren stå för fiolerna med byte av ny ratt och airbag…oklart vad det kostade.
4) Har haft ett par parkeringskador och det verkligen suger att inte Volvos plåtverkstäder tvättar och gör rent bilarna både ute och inne efter att ha varit inne i lackeringsverkstaden i en vecka. Det gör iaf Förenade Bil (BMW) i Malmö. ”Öh nää vi tvättar bara den delen som lackerats om. Insidan får du själv göra rent!”

På en bil som tillverkats på samma linje i Torslanda sedan 2015 skall inte problem som ovan ens hända på en 2021:a. Detta på en T8 som kostade 720kkr i listpris. Hade jag haft bilen privat skulle jag reklamerat den. Det gör ont som svensk att säga det men bilarna är inget vidare.

Sen när det gäller elbilar tror jag man behöver ha en stor portion tålamod idag då vi alla är beta-testare på det som rullar ut från fabrikerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.