AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
362

BMW M62 bin tune med 1260 Galletto? Felmeddelande

ge
60
geextah
Bmw 540i
Har försökt skicka in en annan programvara i min Bosch ECU M5.2 som sitter i min BMW E39 540iA 96/98 modellen utan VANOS. Har läst ECU backup partial read med en Galletto 1260 som fungerade utmärkt.

Skickat över filen till en kille i polen som driver tuning firma och kan gamla boxar som innan och utan. Skickat förfrågan till honom om felkoden men tänkte jag kollar om någon här kan sånt också.

Flashar in .bin filen 32kb med 14.7 volt kopplat till motorn. Och den står 83 sekunder och visar 100% i rutan.
Sedan står "Closing ECU...errore invio END"

Vad kan detta vara? Fått checksum i filen och den läser min ECU jättefint utan problem. Kör samma USB port som jag installerade drivers. Och kan läsa men verkar inte kunna skicka in en ny fil. :/ Provade bara en gång. Kan det vara ren otur och att man provar en gång till? Vill helst inte fritera ECU boxen.
ge
60
geextah
Bmw 540i
Sökt runt på Google. Och det verkar som att just denna ECU behöver ett extra steg för att "låsa upp" ECU boxen för Write. Men jag fattar fortfarande inte exakt hur jag kan gå tillväga. Kan någon snäll själ hjälpa mig hur jag skall "connecta" enligt den här beskrivningen?

note that m5.2 (88 pin dme) requires 12v to enable write access similar to ms41 =
Länk

[img]Länk

Många tack :)
ge
60
geextah
Bmw 540i
Skall gå ner i garaget och titta om jag har 16pins uttag inne i kupén. Isåfall beställa en Länk

Och plugga i för att sedan testa flasha igen. Håller tummarna, för om jag inte har ett ODB uttag inne i bilen (vilket jag faktiskt aldrig ens kollat..) EU/Tysk importerad modell. Så vet jag inte riktigt hur jag kan göra. För 20pin > 16pin adaptern som jag kör mellan i huven har ju ALLA piggar/kontakter när man kopplar in. Alltså en adapter av den här typen:

Länk

Så då kan jag väl inte följa länken i inlägget tidigare. Eller är jag bara kass och missförstår guiden i länken till ms41. Den skall tydligen ha samma tillvägagångssätt som min ECU.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.