AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
416

Någon som uppgraderat swaybar på f11/f10?

Wi
30
William335a
BMW e60 530i 2004 manuell
BMW e60 535d 2007 LCI steptronic
Såg en lite intressant video på youtube där en snubbe uppgradera swaybars. Har 530d xdrive och såg man kan sätta m5 swaybar fram och m550d bak. Bilen ska då bli mer direkt och mer överstyrd vilket låter intressant. Någon som provat som kan dela med sig? Sen undrar jag vart man kan få tag i dessa bars billigt? Såg att H&R har saker men det kostar ju mot 8000 då.. Så tänkte om någon vet vars jag kan få tag i delarna billigt och om det är värt eller kanske försämrar komfort?
/William
Bi
3.794
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

H&R = smakar det så kostar det
Billigt o bra finns inte...
MU
930
MUC
M240i - 2023
Ska du ha kvalitet som H&R, Eibach etc. så kostar det som sagt.
Sen vet jag inte om du kan mecka själv, för det är ett j-kla jobb att byta krängningshämmare bak - många sköna tusenlappar till på en verkstad.
Wi
30
William335a
Ok, tänkte hade e60 535d m-sport innan och den bilen tycker jag var mer lekfull i kurvor, mer överstyrd känsla jämfört med f11an som gärna går lite mer rakt fram, lite tyngre känsla. Mycket mer stabil och rejäl känsla dock som jag älskar.. Hur stor skillnad skulle det bli med H&R då om det installeras fram och bak? Är det värt med tanke på priset anser ni?
MU
930
MUC
M240i - 2023
Ett enklare och billigare sätt kan vara att byta däck.
Har du staggered setup så brukar det typ vara 30mm bredare däck bak och om man minskar denna skillnad så blir bilen mindre understyrd.
Obs, dock - jag har ingen koll på hur x-drive reagerar.
Kan ju tänka mig att x-drive kompenserar så att mer drivning läggs på framhjulen om sensorerna märker att bilen börjar överstyra.
We
1.929
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Att byta till grövre krängningshämmare fram ger en bil som blir mer spårkänslig också vilket inte är särskilt trevligt vid vardaglig körning. Om du inte har gjort en hjulinställning kan jag rekommendera det.
Lite mer camber fram och 0 toe, framförallt 0 toe, så blir bilen mer direktinstyrd. Bak ska du ha lite toe in annars kan bilen bli väldigt livlig baktill.
Wi
30
William335a
Intressant, kollat på skroten och jajamän där fanns det en bar från m5. Vad tror ni om den där.. fanns till bak också men den kanske inte gick på kombin utan de på youtube satte m550ds. Angående hjullinställning så kan man alltså göra en inställning bara för att få lite mer lekfull karaktär även då min ratt e spikrak och bilen helt vibrationsfri och rak?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.