AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.988

Vilket Axeltryck 325 e90

Tjena.


Håller på att göra en a traktor av en 325 e90

Nån som vet vad axeltrycket är fram och bak?

Behöver vikta på lite bak men vet inte hur mycket
Visa användare
ProPro-medlem
12.609
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tänker du på tillåtet axeltryck?

Taget från en instruktionsbok för en E90 (icke-LCI) så är följande "approved axle load":
Framaxel : 940 kg (325i) / 970 kg (330i)
Bakaxel : 1100 kg (325i) / 1120 (330i)


Har inget för E90 LCI då i princip inga nordamerikanska modeller var samma mellan pre-LCI och LCI. Enda var isåfall 323i för Kanada.
Framaxel : 945 kg (pre-LCI) / 955 kg (LCI)
Bakaxel : 1090 kg (pre-LCI) / 1100 kg (LCI)

Så man verkade ha ökat approved axle load med 10 kg på varje axel mellan pre-LCI och LCI.

Har du en E90 LCI så bör du kunna ta E90 pre-LCI siffrorna och använda dessa (då LCI lär inte vara LÄGRE än dessa iallafall).



Eller du vill veta nuvarande axeltryck?

Då det beror på så många faktorer (de viktsiffror som uppges är ganska generiska och kan variera kraftigt mellan samma modeller men olika utrustningar) att det bästa du kan göra är att ta den och få den corner weightad.

Tog min track day bil till GT Däckservice Kävlinge (mycket trevligt folk) och track day klar med nästan full tank (18 liter) och utan förare fick jag ett axeltryck fram på 578 kg och ett axeltryck bak på 451 kg.
Tack för utförliga svaret!

Reglerna för a traktor säger bara att jag behöver mer axeltryck på den drivande axeln än den icket drivande.

Så generella siffror du kar fint kastar bara i lite extra så man är på rätt sida
Visa användare
ProPro-medlem
12.609
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag kollade lite äldre Road&Track tidningar och tänkte om de hade något om E90 M3 eller E92 M3.

Och de hade lite siffror.

F/R distribution (med förare) för E90 M3 (Sedan) var 50/50.
F/R distribution (med förare) för E92 M3 (Copue) var 52/48.

Nu antar jag reglerna kring axeltryck gäller utan förare.
Så jag kollade hur min viktfördelning i min E30 323i ändrades med och utan förare.
Med förare hade jag 55/45 och utan förare hade jag 56/44.
Så ingen vansinnigt stor skillnad, det var typ 10kg (en procentenhet) som flyttades framåt när man plockade bort föraren.



Så det bör vara rimligt att anta att din E90 är runt 50/50 viktfördelning.
Men säg för säkerhets skull 51/49 viktfördelning.

Ovan är med förare och reglerna gäller säkert utan förare.
Tar man ur föraren brukar viktfördelningen oftast gå ett snäpp framåt.
Så därför bör vi anta att viktfördelningen blir 52/48 när man tar bort föraren inför vägning.

En körklar E90 325i med manuell låda väger ca 1500 kg.

Så viktar du ned med 4-6 procentenheter och lägger det över bakaxeln (typ i bagaget) så bör du ha mer vikt över den drivande än den icke-drivande.

4 procentenheter av 1500 kg är 4*15=60 kg.
6 procentenheter av 1500 kg är 6*15=90 kg.

Låt oss dubbelkolla.
1500kg med 52/48 fördelning ger 780 kg fram och 720 kg bak.

Lägger man 60 kg i bagaget så blir det ungefär 780 kg fram och 780 kg bak.
Tillbaka till runt 50/50 alltså.

Men trådskaparen vill nog ha lite marginal.
Lägger man 90 kg i bagaget så blir det ungefär 780 kg fram och 810 kg bak.
Du är nu på 49.1/50.9 fördelning.



Så för att avrunda och vara någorlunda säker så borde 100kg i bagaget vara tillräckligt för att göra att du får mer vikt på den drivande än den icke-drivande.

Det här är (som du ser) mycket antaganden, överslagsberäkningar och generella siffror - men man borde komma i närmsta ballpark iallafall. Vill man veta mer exakt så måste man åka in för en cornerweight session.
Fan va grymt svar!

Riktigt tacksam för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt svar

Grabben har googlat och googlat men inte hittat mycket heller.



BM
164
BMWägaren
BMW 530 2003
Finns en grupp på Facebook som heter föräldrar till ungdomar som kör A traktor. Där finns mycket tips att läsa. Du ska väl ha minst 60 procent av vikten på drivhjulen och lyckas du med det utan att komma upp i maxlast för max axeltryck? Dom flesta som bygger på 2wD E90 jag har sett har reggat med inbyggd balja i bagageluckan som flak.
BM
164
BMWägaren
BMW 530 2003
Jag byggde själv en A traktorn på en E60 2WD. Kollade med viktningen av den och det verkade inte alldeles enkelt att vikta för 60 procent på drivhjulen ett till alternativ är om tjänstevikten hamnar på 2 ton, men då skulle inte bilen klara en passagerare inom totalvikten.

Jag byggde ett flak i bagageutrymmet och gjorde snabbfäste med vingmuttrar för bagageluckan och tog bort el och fjädrar till luckan och kallade den ett väderskydd för flaket. Har en extra LGF skylt med fäste för flaket under som ligger konstant i flaket. Besiktade utan lucka, men A traktorn har passerat en flygande besiktning utan anmärkning efter det.
Visa användare
ProPro-medlem
12.609
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om kravet är 60% (eller mer) på bakaxeln så är det ju helt andra siffror vi pratar om (än att uppnå 49.999% / 50.001% fördelning som var det uppgivna målet tidigare).

Antar man (lite pessimistiskt) att fördelningen är 52/48 och den väger körklar (utan förare eller passagerare) runt 1500 kg så blir det ungefär 450kg grovt räknat som behöver läggas över bakhjulen.
780/1950 = 0.4
(720+450)/1950 = 0.6

Men då har du ett axeltryck bak på 1170 kg, men högsta tillåtna (på en 325i) är 1100 kg.

Sen är du uppe och sniffar på en tjänstevikt på 1950 + 75 = 2025 kg

Det överskrider tillåten totalvikten som är 1970 kg (för manuell 325i).

Syntax terror... Does not compute....
BM
164
BMWägaren
BMW 530 2003
Det går att plocka bort en del vikt fram också, vet att vissa som viktar A traktorer tar bort krockbalken fram tex och flyttar bak batteri om det nu inte redan sitter bak som på tex 5 serien.

I tjänstevikten räknar man in en förare på 70kg om jag minns rätt.
Enklast att komma runt viktningen är ett barlastflak.
Visa användare
ProPro-medlem
12.609
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är 75kg förare inkluderad i tjänstevikten (se mina beräkningar övanför).

En sak är jag nyfiken på (för här verkar finnas en del kunskap) : Det här kravet med en viss vikt på axel med drivande hjulen - i vilken "konfiguration" av fordonet gäller detta?

Ska det kravet vara uppfyllt endast för tomvikten, endast för tjänstevikten, endast för bruttovikten eller endast för totalvikten (eller valfri kombination av dessa)?



EDIT : För att svara mig själv såhär 5 minuter efter :-)

Det verkar vara tjänstevikten som man åsyftar.

"...för att uppfylla kravet i 4 kap 39 § i VVFS 20013:19, på att 60 % av tjänstevikten ska vila på drivhjulen..."
BM
164
BMWägaren
BMW 530 2003
Helt rätt som du skriver, det är tjänstevikten man räknar på när kravet är 60 procent av vikten. Därför många bygger flak för att kunna lasta upp till den axelvikten. Läst att många plockar bort krockbalkar och fram och fyller bakhjulen med vatten vilket inte känns allt för bra för säkerheten.
Is
2.247
Isåkare
Lexus IS250.
Där jag bor finns ett helt gäng E90/1/2 Epa, så det borde inte vara nått stort problem att få till det.
Le
350
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
118 D -08
320 D touring -13 Mineral Vit
Jag har byggt 5 st A-traktorer, 2st E81 och 3 st E91.

Alla viktade till 40/60. E81 är det precis på gränsen att det går så att man fortfarande har totalvikt kvar till en passagerare. E91 så funkade det ganska bra. Dock så alla jag byggt är med N47 motor dvs 4-cylindrig diesel. Vet att endel E91 med diesel 6a är viktade till 2000kg vilket gör att man inte behöver ta hänsyn till 40/60 regeln.

Det går att ta bort en del vikt fram samt att all adderad vikt hamnar så långt bak som bara möjligt. Fram kan man ta bort kåpor på motorn, krängningshämmare och diverse plast bitar.

Tack för alla svar såhär långt.


Tar gärna imot tips på vad som ni brukar plocka av fram för att få ner vikt.

Som ni säger man ser e90 lite då och som epa så måste ju gå på nått sätt
Jo
1
Jompanovich
320D Sedan -06
Hur gick det med viktningen?
Har själv exakt samma funderingar själv och är i valet och kvalet ifall jag ska vikta eller demontera baklucka. Efter att ha vägt min 320d idag så är jag inne på att det borde funka med va 250 kg extra vikt i bagaget.
Borde då hamna på 950 kg bak, 740 fram och en tjänstevikt runt 1800.
Har tyvärr inte hunnit besikta än.

Grabben har inte varit engagerad att dra igång under sommaren och jag har gett mig fan på att inte stå och pilla me det själv


Finns det vettiga ställen att åka och väga bilen på så man får reda på vad man har för tryck fram respektive bak?
Visa användare
ProPro-medlem
12.609
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
GT Däckservice Kävlinge
Le
350
LeMans Blå
M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå
118 D -08
320 D touring -13 Mineral Vit
Jag har åkt till den besiktningsstation som jag gör regbesiktning hos. Dom har våg som man kan låna, kostar inget om man inte skall ha något intyg,
St
1.363
Stenback
M3 E92 6MT
320i E91 6MT
Tesla Model Y Performance
318d F34 6MT

Vi är på gång med att konvertera en 320i E91 till A-traktor.

Hade kalkylerat med 50/50, men har vägt den nu.
Fulltank med soppa och tom så har jag 54% bak. Så det underlättar!

_Henke_L_: har du vägt din?

Data för max axeltryck har jag endast hittat i instruktionsboken, 1130 kg om jag minns rätt gällande 320i.

//Stenback
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.