AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.002

Byta bromsolja

pi
89
pixworld
320i Touring -07
Jag har införskaffat 1 liter bromsolja och en avluftare från Biltema som suger ut olja vid oken mha. kompressorn.
Har kikat på Youtube och förstår principen att:
1 Suga upp det som går i påfyllnadskärlet och toppa med ny olja
2 suga ut den gamla oljan vid respeltive ok (i rätt ordning),och stänga när ny fräsch olja kommer fram.

Det låter enkelt. Men kommer jag se när den nya oljan kommer ut vid oken? Eller hur vet jag när jag skall stänga nippeln?

Den gamla oljan är bytt för 2-3 sedan (ca 3000 mil)
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du har det övergripande konceptet helt rätt.



Så jag kommer bara att lägga till lite info, tips och råd kring detta.

Helt rätt, bromsvätska ska helst bytas vartannat år. Man behöver inte slaviskt byta vid två år utan går det 3 eller 4 år nån gång så är det ingen big deal. Men att inte byta på låt oss säg över 10 år är inte bra (dels så är det inte bra från ett säkerhetsperspektiv men det är lika dåligt från ett ekonomiskt perspektiv då den nu smutsiga bromsvätskan med hög vattenkoncentration sitter och rostar bromsoken (och dyra ABS- och ESP-enheter) inifrån.



Utan diagnostikdator och specialiserad diagnostikmjukvara kommer du tyvärr inte kunna motionera ABS/DSC-enheten och därmed byter du inte bromsvätskan som finns där inne (så där kommer den gamla dåliga bromsvätskan ligga kvar).
Vill du även få denna bromsvätska utbytt så måste du ha denna specialiserade diagnostikutrustning eller så lämnar du in till en riktigt pålitlig verkstad som gör ett KOMPLETT bromsvätskebyte (det fuskas enormt med detta i denna branschen).
Men även om du inte får ut bromsvätskan i ABS/DSC-enheten så är det tusen gånger bättre att genomföra bromsvätskebytet än att inte göra det alls. Kanske du kan varannan eller var tredje gång lämna in till verkstad (så att eventuell gammal bromsvätska i ABS/DSC-enheten flushas ut nån gång iallafall).



Se till att nivån i bromsvätskebehållaren ALDRIG sjunker under dess utgående anslutningar (så det kommer luft in i dessa). Då måste du göra om allt och denna gång även se till att du får ut all luft ur systemet.

Så HÅLL KOLL på nivån. Ha gärna lite extra marginal och kolla hellre lite oftare och fyll på lite oftare än att gissa och chansa. För du kommer att förbanna dig själv om du råkar suga luft då du nyss skapat dig förbannat mycket extrajobb.



Du börjar med att suga ut bromsvätskan från hjulet längst ifrån bromsvätskebehållaren och arbetar dig framåt. Du börjar alltså med höger bak, sen vänster bak, sen höger fram och sist vänster fram.



Om man bara öppnar luftningsnippeln på bromsoket så kommer bromsvätska sakta men säkert rinna ut - men det tar ca en och en halv evighet för att detta ska hända.
Därför brukar man snabba upp förloppet genom tre olika alternativ:
1) Någon trycker på bromspedalen och forcerar ut bromsvätskan.
2) Man kopplar ett tryckkärl till bromsvätskebehållaren och på så sätt forcerar ut bromsvätskan.
3) Man kopplar ett undertryck till bromsokets luftnippel och suger ut bromsvätskan (ditt verktyg skapar ett visst undertryck med hjälp av strömmande luft från en kompressor).

Jag personligen föredrar metod #2 då denna alltid fungerar och är stabilt och pålitligt. Den fungerar dessutom mycket bättre när det är luft i ledningarna. Men framförallt är det lätt att avgöra (i de fall man måste lufta) om man fått ut alla luftbubblor eller inte. Med metod #3 är det i princip omöjligt att avgöra detta då den alltid suger in lite luft i anslutningen som sen följer med i slangen och man ser hela tiden små bubblor.

Har alltid under alla år använt min Motive Power Bleeder och är helt underbar och enkelt att applicera vilket tryck man vill ha:
Länk

Biltema har numera en liknande produkt som fungerar precis likadant (men för 20 år sedan var utbudet helt annorlunda och dessa saker fanns inte här helt enkelt).



På min track day car växlar jag mellan bromsvätskan ATE Typ 200 (bärnsten till färgen) och ATE Super Blue Racing (blå till färgen) just för att snabbt och enkelt se när ny bromsvätska kommit fram
Länk

Men det var en del år sedan regelverket ändrades som förbjöd all bromsvätska som såldes att ha någon annan färg än bärnsten. Så det är inte längre något alternativ även om man vill.

Och på 2-3 år så är inte bromsvätskan så smutsigt hela vägen från bromsvätskebehållaren till bromsoket att du ser en tydlig skillnad (det där är bara om man inte bytt på 10-15 år eller så).

Så kort och gott, du kommer inte på ett enkelt sätt när den nya bromsvätskan kommer fram. Du får istället gå lite på volym. Säg du tappar ut 3dl från höger bak, 3dl från vänster bak, 2dl från höger fram och 1dl från vänster fram. Då bör du ha fått ut all gammal bromsvätska.

Och det är inte någon större mening att spara några deciliter i den där 1 liter flaskan. När du öppnat förseglingen på den så börjar bromsvätskan dra åt sig vatten ur luften och "åldras". Även med skruvkorken på! En öppnad förpackning har en livslängd på bara ett par månader (är den mer än ett år gammal är bromsvätskan inuti förpackningen så full med vatten att den är helt obrukbar).

Vill man ha lite bromsvätska i reserv (utifall det kommer ett nödfall där man behöver toppas upp - notera att man inte ska toppa upp bara för att bromsbeläggen slits ned och nivån sjunker en aningens i bromsvätskebehållaren) då är det bättre att köpa en liten 250ml förpackning av DOT5.1 bromsvätska (tex Biltema 34-02) och ha i beredskap.
st
3.332
steaman
BMW i3S 120 Ah -2019
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Kan passa på mad att tipsa om den här bromsvätskepåfyllaren som jag nyligen införskaffade och som sköter om påfyllningen av behållaren under utsugningen. Jag gör som BMW-Slangen och suger ut bromsvätskan.

Länk

pi
89
pixworld
320i Touring -07
Tack!
Jag har insett att en dator/program är värdefullt och bör införskaffas.
Men det får läggas i listan med alla andra framtida inköp.
Jag tror att dessa gång så blir det byte på enklaste sätt
Bilen har gått 14000 och jag kanske byter den mot något roligare om ett par år. Då kan det kännas mer motiverat att skafa prylar och kunnande att styra via dator.
Ett jättetack för ditt svar
Mvh
bl
2.013
blixten
325i -88
Något som många inte tänker på, är att i behållaren för bromsvätska finns även vätskan för kopplingen. Den behöver också bytas och luftas ibland. Gör man inte det kan man få problem med att kopplingen inte tar ordentligt. Märks ofta varma sommardagar.
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@blixten : Jag tänkte faktiskt lägga till detta, då den stackars kopplingsslavcylindern ALDRIG får sin bromsvätska bytt (man byter delvis bromsvätska i kopplingsmastercylindern också).

För det slår aldrig fel varje gång jag fipplar med en kopplingsslavcylinder så är bromsvätskan en enda slimig gucka där!

Och ni med exempelvis E30 kommer väl ihåg kolvarna i metall som satt i kopplingsmastercylindern och den där fjädern som alltid var rostig och i minst tre-fyra delar! :-)
Länk
Länk
Länk


Men sen kom jag på att knappt någon idag vet hur en riktig växelspak ser ut - än mindre vad en kopplingspedal är för något!

Majoriteten av alla BMW's som sålts här de senaste 10 åren har ju den där automagiska guckan istället för den där gemytliga känslo- och relationsförmedlaren manuell växellåda.


Men här är det ändåså en -07 så finns en liten gnista av hopp (gnistor tog ju i och för sig dieselpopulärismen död på under 2010-talet) att det kanske sitter en riktig visp där mellan framstolarna.

Men om 5 år så förstår ingen vad man menar när man säger koppling förutom ett gäng äldre herrar som drömmer sig tillbaka till 80-talet :-)
… och visst var det underbart med helt eller delvis osynkade manuella växellådor! Om de ändå hade fått leva vidare. DÅ hade vi haft kvar den äkta körkänslan! ;)

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Samma saker sades säkert när penny-farthing cykeln började ersättas med det där dravlet som kallades "säkerhetscykel". Förbannat nytt skräp där den äkta cykelkänslan helt gått förlorad :-)

Men de flesta är dock överens om att man numera åker eller färdas i en bil och det är andra upplevelser och funktioner som spelar en större roll.

Detta märks till och med hos BMW där man tonat ned körupplevelsen i princip i all kommunikation på nästan alla modeller (utom då M-modeller såklart). Ta exempelvis nya i7 där är det lounge, välkomstscenarion, lysande BMW "Iconic Glow", individuella "My Modes" och bioupplevelse som är keywords och det som BMW valt att framhäva i första hand kring modellen.

Benämningen körupplevelse kommer inom inte alltför avlägsen framtid att så sakteliga ersättas med färdupplevelse eller liknande.

Men det är helt rätt av BMW, ska de överleva så är det rätt inriktning. Det är dessa funktionaliteter som efterfrågas. Folk skiter fullständigt i vilken fjädring som chassit har, deras oro ligger runt antal USB-kontakter och vilka appar som fungerar och hur bra bilen fungerar i olika ekosystem i molnen :-)

Det är ändrat fokus och prioritering helt enkelt.

För de som vill ha körupplevelser så kommer vissa tillverkare (bland annat BMW) erbjuda vissa - mycket dyra - modeller som fokuserar mer på körupplevelse. Så att få "körupplevelse" framöver kommer att vara lika exklusivt som att köra en supersportbil idag. Det är tyvärr väldigt synd för oss som är intresserade av körupplevelser, men det är åt det hållet vi går.



Jisses, vilken kraftig tangent vi for av i - vi tappade helt greppet i kurvan :-)
Visa användare
277
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
När jag startade upp M550in i påskhelgen efter att den har fått vila lite i vinter så varnade den att det var dags för byte av bromsolja. Bilen har gått 5200 mil och enligt bilens serviceindikator är det först dags för oljebyte om 1400 mil. Min fundering och fråga är om det är rimligt att dra lite på bromsoljebytet och göra det i samband med service med oljebytet?
bl
2.013
blixten
325i -88
När det gäller bromsvätska så är det inte antalet mil som är den relevanta variabeln utan tiden som förflutit sedan senaste bromsvätskebytet. Bmw och andra, brukar anse att två år är ett lämpligt bytesintervall. Om det diffar på några månader spelar sannolikt ingen större roll såvida du inte skall ner och köra fort på autobahn* eller köra på hög höjd.
Däremot så blir det så att din bils dator registrerar och visar att du inte bytt bromsvätska vid angiven tidpunkt. Är din verkstad av den trista sorten, så låter dom bli att radera det meddelandet när de byter bromsvätska.

*Bromsa från höga hastigheter
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som blixten säger så är det endast förlupen tid som är en faktor.

Det kan man se här på bilden nedan som visar mina servicepunkter samt när det är dags nästa gång.
Länk
Man ser att bromsvätskan endast beror på tiden medans exempelvis olja beror på både tid och körsträcka (vilket som kommer först) och tändstift beror endast på körsträcka.

Längre upp i tråden har jag även berört detta (för att ge just lite perspektiv på tidsaspekten):
>> Helt rätt, bromsvätska ska helst bytas vartannat år. Man behöver inte slaviskt byta vid två år
>> utan går det 3 eller 4 år nån gång så är det ingen big deal. Men att inte byta på låt oss säg
>> över 10 år är inte bra (dels så är det inte bra från ett säkerhetsperspektiv men det är lika dåligt
>> från ett ekonomiskt perspektiv då den nu smutsiga bromsvätskan med hög vattenkoncentration
>> sitter och rostar bromsoken (och dyra ABS- och ESP-enheter) inifrån.

Men i det här fallet är mer en fråga om vad eventuella garantier säger, vad som händer med denna registrerade information (som blixten nämner) och liknande "administrativa" punkter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.