AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
638

Formulera sig på Tyska..

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej på er alla!

Har tidigare plockat hem några bilar men mest motorcyklar från Tyskland och nu är det dags igen! Senaste gången var 2015 och det som slår mig idag är att när man skriver på engelska så är det INGEN som svarar! Har mailat & även skrivit på whatsapp på 9 olika bilar men inte fått ett enda svar. Är Tyskarna numera så ovilliga att svara när man skriver på engelska eller anses man som oseriös?
Hade inte alls det problemet förr i alla fall..
Visa användare
631
WGG
325i Touring (e91)
Cadillac CTS Coupé
Min spaning och erfarenhet är att inte bara tyskar, utan att i många andra länder utanför Sverige så anses det råda en generell uppfattning att det är "mindre seriöst" att mejla. De vill hellre att man ringer. (I Sverige verkar hantverkare ha samma linje). Störigt som fan.

(Håller just nu på att försöka beställa bromsar till min Cadillac från USA. Har mejlat två gånger och verkligen vädjat om inte skulle kunna tänka sig att svara på några enkla frågor per mejl. Dels för att tidsskillnaden gör det besvärligt, men också för att jag inte KAN knappa mig fram till kundtjänst med tonval från min svenska mobil). Får samma mejlsvar: "Du är välkommen att ringa kundtjänst så hjälper vi dig)".

Vill du trots allt försöka mejla så kan ju Googletranslate i alla fall översätta din text till tyska. Kanske lite större chans till svar.

Ve
1.458
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det är väl inte alla svenska handlare som svarar på mail heller?

Det är klart det anses mindre seriöst att maila. Det är ju det.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Beror nog lite på vilken generation man tillhör ang Mail.
Personligen så tar jag hellre ett par Mail med frågor innan man kommer till skott.
Ska man nu ringa så är det ju en fördel om man behärskar språket ;-)

Tycker nog att Google Translate funkar "sådär" med just Tyska.
Ve
1.458
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag är yngre än dig iaf. :)

Nej men att dra iväg ett, ofta förhastat, mail betyder mycket mindre än att faktiskt bemöda sig om att ringa. Insatsen är större och det sållar bort många oseriösa som drar iväg något mail efter ett par öl på fredagskvällen...
bl
2.183
blixten
325i -88
Att det skulle vara mindre seriöst att maila är nog något som i så fall tillhör kategorin lata bilhandlare och hantverkare.
cr
3.877
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hur seriöst det är att maila beror till stor del hur man uttrycker sig. Parallell kan dras till hur man formulerar en annons. Skriver man som ett barn så betraktar iaf jag vederbörande som oseriös initialt.

Jag tycker dock ett välskrivet mail med god ton är jättebra, särskilt i en inledande fas.

Blir ofta förvånad över hur många som verkar helt obildade, eller kanske lata, när de uttrycker sig i skrift. Ordbajsa i tal högt och lågt om sådant de inte begriper är folk i allmänhet mycket bättre på.

MVH Christofer
16.400
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När ni säljer själva, hur reagerar ni på utländska mejl? Det dyker ju upp lite grand när man säljer mer entusiastpräglade bilar. Jag reagerar själv bara med "ånej, nu blir det krångligt" och försöker istället med alla till buds stående medel hitta en nationell köpare istället.

Jag förstår också tyskarna ur ett annat perspektiv - deras banksystem är stenålder. Det går knappt att överföra pengar mellan delstater än mindre mellan länder. Visst, du kan ju försöka komma med en påse kontanter men även Tyskland har penningtvättsregler numera som gör det mycket besvärligt att sätta in kontanter eller ens ta emot överföringar från utlandet.

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Problemet är ju att ibland finns det inte ens ett nummer att ringa ;)

Vissa av bilarna jag mailat på har ju varit till salu ett tag & man tycker kanske att
Det är bättre att sälja till en "utlänning" än inte alls. Jag har varit väldigt artig med relevanta frågor & utöver det meddelat att det går utmärkt att svara på Tyska.
Nu har jag iofs fått tag på en bil som motsvarar kraven & tjejen i fråga pratar utmärkt Engelska.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Löwet: Tycker det fungerar utmärkt med banköverföring.
Jag gjorde en banköverföring (urgent) via Swedbank och i stort sett samma sekund som pengarna lämnade mitt konto så fanns dom på säljarens konto i Tyskland .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.