AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
807

BMW X5-2018 Slitna bakdäck

Mi
8
MissJenny
X5, 2018
Jag har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Köpte nya sommardäck förra året, och då vi bytte till vinterdäcken i höstas så såg vi att bakdäcken var väldigt slitna på mitten. Däcken hade då gått ca 700 mil, och det var inga billiga däck heller (Hakkepeliita).
Däckdimensionen är 275/40/20 fram och 315/35/20 bak. Jag har haft 2.9 k tryck i dem. När jag har frågat runt, så är det många som säger att det är vanligt förekommande att bakdäcken slits snabbare på denna typ av bil, och att man ska ha mindre luft bak än fram för att minska slitaget.
Någon som känner igen detta? Tacksam för svar! De blir en dyr bil att äga om man ska köpa nya bakdäck varje år.
bl
2.106
blixten
325i -88
Det brukar stå på förarsidans dörrstolpe vilket tryck som rekommenderas, de trycken brukar stämma rätt bra om man vill ha jämnt slitage. Vad har du för bredd på bakfälgarna? För smala fälgar till breda däck medför ofta att de slits mer på mitten.
Det nöts jävligt fort med för högt tryck, tror 2,4 ör rätt iaf på min X5;a.
st
3.390
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Att däcken slits i mitten är inte nödvändigtvis för högt däcktryck! Det kan vara tvärt om, för lite! Med för lite luft blir däcken "sladdrigare" och expanderar på mitten när du kör fort och slits då mer på mitten. Det visar sig mest på bredare lågprofilsdäck.

Ok! Jag utgår bara från egna sorgliga erfarenheter.
I det här fallet Steaman tror du verkligen att hon behöver mer luft i hennes däck?
Visa användare
8.427
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tråden startades för 1 år sedan, så det är inte säkert TS är kvar och läser.

Tror inte heller 2,9 bar är för lite luft.
Felet kan bero på glapp (slitage) i bakre länkarmarna. Felet finns beskrivet för X5.

(Ja, Grelle, vi vet att tråden startades 2023-04-11).
Bussningarna kan behöva bytas, står däcken som ett A när man kik bakifrån så är det bara att lätta på lädret. Finns inga genvägar. Been there done that.😚👌
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.