AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
672

Ej fungerande telefon via blåtand efter uppdatering av bilen 3-serie G21 2022

Pa
1.081
Passo222
BMW G21 330E M-Sport XDrive 2022
Min Android telefon, Sony Experia 5 III, fungerar inte längre vid tal via blåtand i bilen efter uppdatering, fungerade i någon vecka men inte nu. Allt annat fungerar via blåtand som meddelanden i Idrive, sms, ljuduppspelning via te x Youtube m fl.
Även kontaktlista i telefonen mm syns i bilen och det går att ringa men vid svar finns inget ljud, inget på inkommande samtal heller. Testade telefonen i en annan bil som hade en äldre version av programvara och då fungerar det (version ******37) Fick ny programvara uppladdad för hela bilen till version ****60, men det är samma problem. Fungerar dock fint med en äldre Sony telefon samt med Iphone. Tyvärr går det inte att gå tillbaka till en äldre uppdatering/programvara.
Var kan problemet ligga, i telefonen eller bilen? Har resetat alla nätverk i telefonen och installerat om utan resultat.
Någon annan som också har liknande problem?
K1
86
K1M
330e -20
Hade liknande problem på min F31 en gång. Då var det codec i telefonen för Bluetooth som inte supportades. Bytte till en annan och då lirade det.
Pa
1.081
Passo222
Det har ju funkat sedan maj förra året och att behöva köpa en ny mobil då nuvarande inte är gammal känns ju lite fel.
Visa användare
3.126
AlexanderK
228i cab
850i
M6 E63
I3 120
Hur gammal är Sony Experia 5 III? Är den gammal? Om så är nog felet är helt enkelt att du har för gammal telefon...

Att få gammal teknik att matcha med ny är inte alltid enkelt fast det minsann "ska fungera som vanligt". Min gamla Iphone 8 funkade några år med min 228i -16, men efter några år började den krångla. Sen bytte jag till en Iph 13 och då funkar allt utmärkt igen. Fastän jag hela tiden hade alla uppdateringar.
Pa
1.081
Passo222
Som jag skrev i första i inlägget så fungerar allt med en 5 år gammal Android Sony Experia xz2 med äldre programvara men inte nya (ca 1 år) med ny programvara. Fick tips av Sony att göra en fabriksåterställning..vi får se 8m det löser problemet.
Så det hörs inget ljud varken till dig eller den du ringer?
Om bara till dig det är tyst, prova öka volymen medan "samtalet" pågår.

Har du gjort "Restart" av iDrive (hålla inne Vol-knappen 30s tills iDrive startar om)?

Inte klar över om "resetat alla nätverk" innebär att du "tagit bort telefonen från bilen och bilen (blåtand) från telefonen, annars är det något att prova och para ihop igen.
Kolla också (med kugghjulet i mobilens blåtand vid posten BMWxxxx) att stöd för Handsfree eller Telefonsamtal är aktiverat
Pa
1.081
Passo222
Har gjort allt det samt en hel uppdatering av programvaran i bilen hos BMW, tog 3 tim, utan resultat. Nu ska jag prova med en fabriksåterställning i mobilen..måste dock göra en backup först..phu..
Pa
1.081
Passo222
Full fabriksåterställning och rensning av mobilen löste problemet..ev ngn bugg någonstans.
Glad Påsk 🐣🐇
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.