AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.019

BMW satsar på nya bensin- och dieselmotorer

Sida 3 av 8
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ärligt talat 50+medbmw, jag tror du mest har fördomar om elbilar. Om du inte lyfter dig från den nivån så ser jag ingen poäng med fortsatt diskussion.
50
781
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Nockenwelle: Tagga ner lite och försök förstå att myntet har fler sidor. En batterifabrik gick nyligen i konkurs i England.
Tjänar Northvolt mycket pengar?
Tycker du vi i Sverige ska satsa på kolfritt stål och spjälka vätgas av el som är mer än halva hela Sveriges förbrukning? Som dessutom inte finns. Bara idioter kommer ens på tanken. Men det ska vi göra med våra skattepengar.
Elbilar skrotas när batteriet är slut. Efter ca 15 - 20000 mil eller 10 år är det tippen som gäller. Gå ut på stan och titta. Det är massor med bilar som rullar ute på gatorna som om de vore elbilar skulle hamna på tippen. Är det miljömässigt bra? Jag tycker inte det. Jag tror att batteribilarna kommer tillverkas i större mängd i kanske 10 - 15 år till. Nästa politiska generation bilar är nog med bränsleceller.
Jag bara tror alltså.

/ Peter
50
781
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Nockenwelle: Jag har ingen elbil men nästa kanske blir en. Det är nog du som har fördomar om att det finns annat än elbilar. Det är politikerna som bestämt att du har elbil och det vet du. Vi vet inte vad de bestämmer om i morgon. Men nu är det bra med elbil om du har tillgång till billig och nära laddning. Annars kan nog även du tycka att det är ganska dåligt.

/ Peter
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vad får du allt ifrån? 15-20 tusen mil? 10 år? Vore verkligen intressant att veta.

För övrigt vet alla som har elbil att man inte behöver frysa. Jag åkte från fjällen förra söndagen. 45 mil enkel väg med takbox som ökar förbrukningen långt mycket mer än värme i kupén. Noll problem! Rastade hunden i Sveg och så käkade vi lite på McDonalds vid Gävle Bro. Sen var vi hemma. Tog max 30 minuter längre än med dieselbil. Hunden måste ändå skita och ungarna och vi måste ändå äta.
50
781
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Verdi2. Hur länge håller batteriet då enligt dig? Skulle du köpa en begagnad elbil som gått 16000 mil och var 8 år gammal. Hur värderas den?

Vi har 30 mil till fjällen och åker några gånger i månaden. Har inte egen laddning där så elbil passar inte mig. Annars hade det varit ett alternativ.

Vi i Norrland är ju duktig att leverera el men laddinfrastrukturen är tämligen värdelös här så det dröjer nog ett tag till innan elbil blir bekvämt.

Här är en artikel angående elbilar. Det finns en hel del andra. Bara att googla.

Länk
We
1.893
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Vätgas kommer att komma mer och mer, men det kommer inte bli mer än en alternativ energikälla. Att omvandla överskottsenergi från vind-/solkraft till vätgas är ett bra alternativ istället för att lagra energin i batterier som MP vill. Om Sverige skulle tilldelas hela världens produktion av litium-batterier under 1 år har de en lagringskapacitet för att försörja Sveriges elbehov i högst 2 dagar.

Batterier i bilar håller inte hela deras livslängd... Finns en Tesla (taxi) i Tyskland som har kör en helt absurd mängd mil men också bytt X antal motorer och batterier. Orkar inte leta upp artikeln.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
50+,
Min egen elbil har snart gått 15 tusen mil och den har varit både till Trysil och Lofsdalen utan att kunna ladda på boendet. Numera finns det både AC-laddning vid liftarna och snabbladdare i centrum på de flesta fjälldestinationer.

Åker du så ofta så har du antagligen egen stuga? Då kan du väl sätta upp en laddbox, eller åtminstone installera ett trefasuttag att ladda från? Med 30 mil så bör du kunna klara dig med ett minimum av snabbladdning längs vägen iaf.

Teslas 85 kWh-batterier var inte så bra tydligen men det verkar inte vara samma problem med de nyare.


Westersund,
Miljöpartiet har väl ingenting med det här att göra? Även om de inte kan räkna så tror jag inte att de har föreslagit att _all_ lagring ska ske med batterier?

Vätgas är inte heller särskilt effektivt. I norr har de väl tänkt sig att lagra gasen i gruvhål eller liknande? Har du inte tillgång till naturliga lagringsutrymmen så blir det svindyrt och komplicerat. Vätgas är dessutom extremt flyktigt och måste förvaras under högt tryck för att inte gasen ska "rymma". Den tar sig genom metall och därför måste du speciella dyra gastankar på bilarna som begränsad livslängd.

Hybrit-vätgasen ska inte heller användas till att göra el på utan vätgasen ska användas direkt i ståltillverkningsprocessen på nåt vis. Kan inte detaljerna.

Jag förespråkar kraftkällor som kompletterar varandra och som tillsammans ger ett robust system. Dvs det som byggdes upp på 70- och 80-talen med vattenkraft och kärnkraft med tillräckligt många reaktorer för att skapa redundans.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Westersund, batterier i elbilar håller normalt bilens livslängd. Bilen du tänker på är nog en Tesla ägd av en tysk privatperson, som kört flera hundratusen mil.
När jag säger att batterier i elbilar normalt håller bilens livslängd så avser det någorlunda rimliga användningsområden. Det är väldigt få ICE-bilar som körs mer än 40000 mil före skrotning och tämligen få som körs 30000 mil.
Självklart finns det fall där batterier rasar i förtid, precis som det finns bensin- och dieselmotorer, samt växellådor som rasat.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag brukar roa mig med att slå upp mina gamla bilar på car.info. _Ingen_ av mina totalt 20-tal bilar har gått över 30 tusen mil trots att jag ägt bil sen 90-talet. Däremot är två stycken skrotade och en har stått avställd i flera år.

Den som gått längst är en E91 330d (min tredje bil, den första är avställd och den andra skrotad) som precis ramlat över 25 000 mil. Länk

Däremot verkar den inte rulla särskilt mycket per år numera.

Jag tror faktiskt elbilar kommer kunna rulla _längre_ än bilar med förbränningsmotor. Är mycket som ska fungera. Partikelfilter, AD-blue, växellåda/koppling, kamrem/kemkedja, packningar...

Har man nån gång sett på Wheeler Dealers eller dylikt så ser man att det är enormt med underhåll och reparationer för att hålla en bil med förbränningsmotor fräsch. Motorn går ojämnt, drar mycket olja osv osv. Kan du inte skruva själv så blir det svindyrt att hålla den rullande efter ett tag.

Motorn på en elbil är väldigt enkel och relativt billig att byta. Batteriet är väl det stora men ett stort utbytesbatteri kostar väl lite drygt 100 tkr om du inte har garanti.

Att behöva byta batteri är relativt ovanligt och jag tror nog det kommer komma särskilt batteriförsäkringar som man kan teckna. Då blir den risken väldigt hanterbar.
We
1.893
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Verdi2 - Jag har inte sagt att de har föreslagit att all lagring ska vara med batterier, dom ville att överskottet från vindkraft ska lagras i batterier. Men det är ett förslag som inte går att genomföra rent praktiskt, mest p.g.a. tillgång och kostnad för batterier. Exemplet med batterierna var just det, ett exempel för att belysa problematiken.
Det finns företag som tillverkar både bränsleceller och tankar som klarar av hanteringen av vätgas.

Nockenwelle - Självklart håller dom bra, men det gör förbränningsmotorer också om man tar hand om dom. Det går inte att jämföra en Tesla som har gått extremt långt men är omhändertagen (reparationer och service) jämfört med en medelmåttig förbränningsbil (vilket dom flesta är) som inte tas om hand på rätt sätt (service, reparationer och rost). Den stora anledningen till att förbränningsmotorer inte håller idag är de långa serviceintervallen eller "lifetime" oljor i bakaxlar/växellådor/fördelningslådor. Sen bantade dimensioner på lager för att de ska vara så snåla som möjligt.

Men det finns så klart plats för båda typer av fordon i trafiken, dom har både för- och nackdelar. Ser ingen poäng att lyfta det ena till skyarna och trycka ner det andra p.g.a. känslomässiga/etiska skäl.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Westersund,

Jag är så mycket anti-miljöpartiet du kan tänka dig. Jag tänker verkligen inte sitta och försvara det gänget. Dock ska rätt vara rätt. Inte ens MP är väl så jävla korkade att de tänkt så som du skrivit. Har du någon källa? Det enda jag tycker sämre om än MP är folk som ljuger och hittar på. Det ser vi alldeles för mycket av nuförtiden. I sin iver att få rätt så hittar man på allsköns skräckhistorier om "motståndarna". Det gäller även vissa elbilsfantaster som kraftig överdriver åt andra hållet i sin tur. Kan inte alla bara vara rimliga?

Nåväl, vindkraft var det.

Problemet med vindkraft är att den bara är billig om den får sätta agendan.

Om vindkraften sålde sin el till spotpris, dvs får marknadspris i det ögonblick den tillverkas, samt får stå för lagringskostnader o dyl som tillkommer som en effekt av vindkraften så blir den antagligen inte särskilt lönsam alls. Så fort det blåser är elen väldigt billig och när den inte blåser har de inget att sälja.

Nu tror jag vindkraftparkerna säljer elen i förväg till fastpris och då är det klart att det kan gå att tjäna pengar. Särskilt när de inte heller behöver stå för lagringskostnaderna (finns väl ingen betydande lagring av el idag i Sverige?) Men vem är det som gör motsvarande förluster? Vem ska bygga lagring?

Sen kommer H2 Green Steel och LKAB och säger sig vara villiga att ta för sig av den billiga överskottselen. Ja, vem skulle inte vilja ha nästan gratis energi? Men förutsättningen för deras billiga överskottsel är ett elproduktionssystem i grav obalans som skapar höga kostnader hos andra konsumenter. T ex vi villaägare som får betala skyhöga elpriser när det inte blåser. Bonusen med billig el när det blåser försvinner till viss del också då jättarna i norr pressar upp även de låga priserna en aning.


bl
2.050
blixten
325i -88
Verdi2; Maria Wetterstrand sa i ett debattprogram att batterier kunde användas för att lagra el från vindkraft på nationell nivå. När det visade sig att motdebattören kunde mer än hon själv, ändrade hon sig och sa att det istället skulle ske hos enskilda förbrukare/hushåll. Dessutom har ett flertal mp-företrädare (och andra) sagt att man "utan problem" kan lagra vätgas för nationellt bruk, vilket inte är praktiskt möjligt.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Per Bolund har sagt detsamma.
50
781
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Verdi2:Vi har husvagn och kur i Funäsdalen så att ladda bilen där finns inte på kartan och att åka runt och leta laddning till bilen när man kommer upp fredag kväll och åker hem på söndagen känns inte ok. Hemma däremot är det villa så jag har haft som fundering att skaffa en lite mindre elbil och en äldre bil för långresor men det känns inget vidare det heller pga att vi inte är i dagligt behov av bil eftersom vi har gång/cykelavstånd till jobben och ungarna har trippat vidare.

Bruks BMW´n fyller snart 4 år och jag har tänkt ha den 3 - 4 år till så det kommer väl hända en hel del under tiden så det känns som jag ligger ganska i fas vid nästa bilbyte.

Vindkraft är jag väldigt påläst om eftersom jag har vindandelar sen lång tid tillbaka. Jag bor i SE2 så jag har inte haft någon vidare avkastning tidigare på dessa men nu när priserna dragit iväg funkar de faktiskt riktigt bra. Allra helst nu under vintern.

Men med allt som det pytsas in en massa skattepengar i blir syltburkarna allt större och fingrarna på bidragsentreprenörerna längre. Utan bidrag hade det inte funnits ett enda vindkraftverk som överlevt. Massdöden kommer sluka många vindkraftparker när bidragen försvinner och kostnaderna för att hålla de igång ökar. Hybritsatsningen skall vi vara tvåa på. Tyskland och USA får gärna bevisa att man kan göra kolfritt stål ekonomiskt hållbart före oss. Sen om de lyckas kan vi följa efter.

Jag är rädd men detta är min egen tro att batteribilar på sikt kommer att bli en rikemansegendom. De flesta som har bil idag har trots allt en gammal struttig rackare. Nu med stigande räntor kommer många inte att ha råd med en nyare eller en leasingbil och då finns bara alternativet en gammal bil med förbränningsmotor. Dottern har en liten Yaris som är 12 år gammal. Denna bil får du kanske ge 25000 för idag. När åren gått och batteribilsflottan är i den åldern tror jag det inte kommer finnas dessa alternativ. Jag tror att batteridelen kommer vara alldeles för dyr att ersätta och då skrotas dessa bilar istället. Min teori om en dyr skrotningspremie. (alltså ingen premie du betalar utan att du får skrota en bil för att den blir för dyr att laga.)

Sen var ju frågan om fortsatta förbränningsmotorer som trådskaparen startade en diskussion om. E-bränslen borde ju göra äldre bilar förmånligare för all styrelektronik, partikelfilter, ad blue borde man ju kunna ta bort eftersom det inte blir några farliga utsläpp. Sen att soppan kostar 50 kr litern spelar mindre roll om elbilen får en kilometerskatt som styr hur mycket staten vill ha in.

Framtiden är i alla fall spännande. Hur det blir vet ingen så vi ska inte kasta skit på varann. Kom ihåg att man förlorar diskussionen om man blir förbannad på den andres åsikter. Som Nockenwelle som fick problem med mina invändningar om elbilar.

Vänliga hälsningar / Peter
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Varför skulle elbilen få en km-skatt som övriga slipper? Det enda förslag jag sett hittills som föreslår km-skatt säger att bensin- och dieselbilar borde få ÄNNU högre km-skatt än vad elbilarna får. Plus att den är differentierad på var man kör. Billigare och till och med gratis ute i obygden och dyrt inne i städerna.

Möjligt att en 12 år gammal elbil är dyrare i inköp. Men om den kräver färre reparationer och mindre underhåll samt är billigare i drift så behöver inte totalekonomin bli sämre för det.

ps. Partiklar och kväveoxider kommer fortfarande släppas ut, även om det är e-fuel.
Visa användare
8.323
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ny vindkraft byggs redan idag utan subventioner så din gissning om massdöd bland vindkraftsparkerna när subventioner försvinner kan du stryka. Länk
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Grelle, jag anser att vindkraften får plocka russinen ur kakan på ett sätt som inte är helt rättvist. Jag förstår inte vad vi ska ha mer vindkraft till, redan nu är det redan billig el om det blåser.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
ps. En husvagnsplats i fjällen har väl el? Måste gå rätt mycket el dessutom? Varför kan du inte ladda med den?
Visa användare
8.323
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, de som utvecklar vindkraft hoppas ju såklart få sälja sin el och tjäna pengar. Hur det slår mot deras konkurrenter bryr de sig ju inte om. Bygga ny vattenkraft eller kärnkraft är inte helt enkelt (ingen SMR har ju byggts än) så om man vill utöka sin produktionsportfölj så har vindkraft nästan varit enda alternativet.
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Grelle, nej det är ju inte deras fel. Det är regeringens. De borde styra upp marknaden bättre.

Problemet med mer vindkraft är som sagt att när det blåser så har vi redan tillräckligt med el. Genom att bygga mer vindkraft kanske vi kan nå dit under fler procent av tiden men det blir ju till en väldigt hög kostnad.

Vad värre är, ju fler timmar per år som vindkraften håller priset nere desto sämre lönsamhet blir det för kärnkraften. Det driver upp kostnaden för kärnkraftsel som ska tjäna in sina kostnader på allt färre timmar. Till sist lägger man ner reaktorer "på affärsmässiga grunder" eftersom det inte lönar sig.

Slutresultatet av den här utvecklingen är i värsta fall elbrist med rullande nedsläckningar när det inte blåser. Ingen tar ju ansvar för det.

Förmågan att kunna leverera el oavsett väder är värdefull och det borde värnas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.