AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.510

BMW satsar på nya bensin- och dieselmotorer

Sida 1 av 8
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Intressant. EU försöker stoppa nybilsförsäljningen av bensin- och dieselmotorer från 2035, vilket bl a Tyskland och Italien försöker förhindra. Nu visar det sig att BMW satsar på att utvecklad en helt ny plattform för fossila motorer som är tänkt att användas långt in på 2030-talet. Låter som om det kan bli lite stökigt för EU att baxa igenom sitt förbud.

Länk

Visa användare
8.234
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att BMW M garanterar att inte sluta med manuella växellådor var ju en trevlig nyhet. En fossildrivlina lockar mig fortfarande men bara om den är manuell.
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag tror inte det kommer behövas något förbud.

Med sjunkande volymer på fossilsidan så kommer det finnas färre sålda bilar att slå ut utvecklingskostnaderna på. Skulle tippa att det inte blir billigt direkt om man vill köra på bensin år 2035.
MU
917
MUC
M240i - 2023
Finns i och för sig en enorm marknad utanför EU/Europa
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vilka då?

Kina och USA kan du nästan räkna bort också.

Säljer BMW många nya bilar till Sydamerika, Afrika och Asien exklusive Kina?
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Men rena elbilar har väl i dagsläget bara drygt 10% av nybilsförsäljningen både i Europa och på världsmarknaden så fossildrivna bilar är fortfarande en gigantiskt mycket större marknad. Den svåra bedömningen är tempot i omställningen till el och där förefaller BMW göra bedömningen att det blir ett mer utsträckt förlopp. Eller så tror man att fossildrivna bilar har en framtid. Man får ändå anta att om man nu satsar på att utveckla en helt ny motorplattform så har man gjort en gedigen analys. Men det är intressant att olika biltillverkare gör så pass olika bedömningar.
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Det finns tydligen fler som investerar i förbränningsmotorer. Hade varit spännande att vara en mygga på väggen i styrelserummen.

Länk
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja det är väl bra att inte måla in sig i ett hörn.

Jag lägger ingen ideologisk värdering i detta alls. Kör elbil för att det passar mig. Vad andra gör är irrelevant för min del.

Men just det att jag tycker det är så bra gör att jag har svårt att förstå de som jublar över dylika nyheter. Varför klänga sig fast vid något som är sämre på så många sätt?
Verdi2, svaret från mig är att en elbil är sämre på EN viktig punkt, för att jag inte har egen parkering och inte har laddmöjlighet där jag vill parkera. Därför går även en laddhybrid bort. En elbil är inte "bäst" för alla.

När jag bytte bil fanns heller ingen laddmöjlighet på jobbet, så det blev istället en B58 med MHEV som går förhållandevis snålt. (Körde nyss långresa med dubbdäck på 0.65/mil, och i staden gör energiåtervinningen nytta)
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jo fast vi pratar 2035 nu och inte 2023. Lär hända oerhört mycket fram till dess.
ma
66
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Det bör rimligen finnas en ganska djup analys från BMW:s sida till grund för beslutet. De tänker väl att det kommer finnas marknader det går att sälja på även framöver.

Min uppfattning är att det går oerhört trögt att få till bra infrastruktur för elbilar, rätta mig gärna om jag har fel men är det inte riktigt bökigt om man kör annan elbil än Tesla och har begränsade laddmöjligheter hemma? 10-12 år är inte otroligt lång tid ändå (fram till 2035).
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kanske det är knepigt att ha annan elbil än Tesla i Sverige, när det kommer till långkörning. Det kan andra bättre svara på. Däremot vågar jag nog säga lite om hur det är med infrastruktur i BMW:s hemland, för andra elbilar än Tesla. Där är det fantastiskt bra. Det finns oerhört gott om laddare, både AC-laddare och DC-laddare med hög effekt. Jag använder ganska sällan Teslas laddstationer när jag är i Tyskland, eftersom det finns så gott om alternativ.
Norge verkar också vara ett land med god infrastruktur för andra märken.
Möjligheten till hemmaladdning är dock viktig. Jag kan inte ladda hemma, men det finns en hel del publika laddstolpar tillräckligt nära min bostad, så det är inget större problem.
Samtidigt torde majoriteten av alla bilägare i Sverige bo i villa, vilket betyder att de an fixa hemmaladdning.
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Utbyggnaden står ju inte stilla heller direkt och de flesta av Teslas stationer är öppna för alla elbilar.

Jag som kört elbil i snart 6 år vet hur extremt mycket det hänt på den tiden. Det är som natt och dag.
Visa användare
8.234
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tänk om BMW skulle göra en ny sektion som istället för att utveckla nya motorer tillverkade gamla och parade ihop dem med manuella lådor i existerande modeller.

Typ en Z4 av senaste generation som kan fås med S52 eller S62. Slipper dyr utvecklingskostnad, bara att tillverka gamla rariteteter. Synd att de sannolikt inte ens är nära moderna miljökrav som ställs.

Typ BMW individual på riktigt och så skulle de inte kräma ur den sista kronan utan prissätta dem med lite skam i kroppen.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Verdi, håller med om det. Jag fick min bil levererad i september 2020 och det har tillkommit väldigt många laddstationer sedan dess. Mycket stor skillnad. Och det finns väl inget som talar för att utbyggnaden skulle stanna upp.
I Sverige är majoriteten av Teslas laddstationer öppna för andra märken, men i just Tyskland är det inte så (även i en del andra länder på kontinenten är det gott om Tesla-only stationer). Dock spelar det som sagt inte någon större roll i Tyskland, eftersom det finns så väldigt gott om alternativ där.
Visa användare
7.650
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Saxat från samma artikel ” Vi kan anta att de blir elektrifierade i olika grad i form av mildhybrider och laddhybrider. Nyligen blev BMW X5 M och X6 M mildhybrider och fick därmed extra elkraft.”

Finns flera modeller där BMW av olika anledningar inte ser några anledningar att stressa fram elektrifiering. När inte ens kunderna efterfrågar det (X5) varför skall de då utveckla elbilar på samtliga plattformar? Varför utveckla en helt elektrisk X5 om de nu kan erbjuda en iX?

Indien, Sydostasien, USA mfl är viktiga större marknader utanför EU där ännu så länge inga förbud mot ICE-bilar lagts fram.
ma
66
madzone
Toyota GR Yaris -21
Audi A5 Sportback 45 TFSI -21
Det som är intressant att betrakta är vilka olika vägval som görs, Mercedes går hårt på el-vägen och Audi typ åt det hållet. Porsche har väl en lite annorlunda kundgrupp men de kör el på nya Macan, ersättare till 718 och nästa generation Cayenne.

Jag gillar verkligen BMW M2,3 och 4 samt Porsche 718 (6-cylindrigt) och 911. Jag är övertygad om att dessa bilar och liknande har kundbas även efter 2035.

Jag tror inte heller alla gör rätt med elvägen, det står drivor av nästan nya Taycans på blocket (257st) för en modell som lanserades årsmodell 2020.
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Taycan är dyr och opraktisk. Stor utanpå och liten inuti, samt enormt tung.
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Artikel i Teknikens Värld som ger aningen mer info om hur BMW resonerar. USA och Kina är tydligen stora marknader för fossilbilar framåt enligt den bedömning BMW gör. Bara 5% av nybilsförsäljningen i Kina är elektrifierade bilar och med 1,4 miljarder invånare som vill köra bil kan man såklart ana en betydande potential att sälja bilar oavsett drivmedel, bara de går framåt.

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är nog 5 % av BMW:s nybilsförsäljning i Kina som är laddbar. För hela den kinesiska marknaden är andelen betydligt högre.
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Korrekt, 5% är BMWs nybilsförsäljning. Elbilar lär stå för ca 20% av nybilsförsäljningen i Kina.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.