|
|
---|---|
Som rubriken lyder undrar jag vad de reela riskerna faktiskt är med en motoroptimering? Jag har en 2021 330e och hade varit sugen på att piffa upp den lite. Bland gemene man hör man att garantier med mera ryker. Men sen verkar det ju finnas flera olika sätt att få ut mer effekt av motorn. Jag är väl ute efter det "säkraste" sättet som gör minst åverkan på motorn och då verkar jag förstå det som att det är att mappa om motron med mjukvara som gäller? Som ni märker är jag novis kring detta så vore tacksam med klargörande kring vad som gäller och vad man kan förvänta sig samt om ni vet fall där en motor faktiskt har tagit skada av en mappning. | |
Det går inte att ge några absoluta svar på frågan. Riskerna ökar med modifiering, det kan nog alla skriva under på, speciellt på en bil med garantier då de försvinner (om det upptäcks). Men hur mycket riskerna går upp är väldigt subjektivt och det är väldigt mycket anekdotisk bevisföring. Ett tips är väl att läsa allt som finns skrivet online. Autopower är inte så aktivt numera att du kommer få allt presenterat till dig här som du behöver veta. |
|
Det beror väl lite på hur mycket mer effekt man tänkt sig. Ju mer effekt desto större risk för problem. Om man nöjer sig med kanske 30-40 hk så borde det ju kunna funka utan att det blir mekaniska problem. Garantier och motorförsökringar kan man nog inte räkna med. | |
Har bokat in tid med NMS tuning. Känns seriösa och har bra priser för ett steg 1. Någon som har erfarenhet från dem? |
|
jag tycker inte du ska optimera alls - framför allt inte om det är en el-bil som din bil ju är. Svar ja: alla garantier från tillverkaren försvinner om verkstaden skulle vara nitisk. Dessutom bortfaller maskinskadeförsäkringen om försäkringsbolaget skulle vara nitiska. Cygnus: Intressant att du fått uppfattningen att "de verkar seriösa". Berätta gärna hur du kunnat få den uppfattningen efter möjligtvis ett säljsamtal med dem? |
|
AlexanderK: Är du alltid lika bitter eller är det bara i sådana här forumtrådar det tar sig uttryck? Saknar både ork och lust att motivera för dig varför jag tycker någon är seriös. |
|
Cygnus +1 Håller helt med dig där.. |
|
Klart att pojken skall optimera. Funderar starkt på att chippa vår CLA 220 från 191 hk till 235/240 nåt. NMS tuning har en fin hemsida. Bara det! |
|
Cygnus frågar och ber om lite råd. AlexanderK svarar och ger sitt råd. Cygnus blir arg för det inte är vad han vill höra. Lol. | |
Har själv svårt för optimerade bilar, skulle aldrig få för mig att optimera eller köpa en optimerad bil. Mahhbechh Läs även andra trådar på forumet så förstår du vad han menar med bitterheten. |
|
Jag är en vanlig svensson-gubbe och jag har optimerat min diesel då den är en strypt version av N47 2-litersdieseln och behövde livas upp en aning. MEN, jag skulle aldrig köpe en begagnad bil som är eller har varit optimerad. Dels för att det finns så många olika aktörer i optimeringsbranschen där inte alla verkar superseriösa, dels för att en optimerad bil indikerar farglad förare som kanske kört bilen lite för hårt. | |
Hej igen, Kan informera om att det inte gick att optimera min för den är för ny. "ECU-enheten" eller något åt det hållet har inte blivit knäckt ännu så den är fortfarande krypterad. |
|
Angående optimering så är det viktigt att skilja på att optimera befintlig motorstyrning och allt vad piggybacks heter. En kompis fick ett ganska stort uppvaknande då han tidigare haft en piggyback box på sin bil och gick över till en riktig optimering. Han blev formligen utskälld av trimfirman när dessa kollade vad boxen egentligen gjorde. Allt den gjorde var att lura luftmassemätaren att trycket egentligen var lägre än vad det var. Det fick en massa dåliga effekter att bilen trodde att den åkte runt med lägre gaspådrag än den egentligen gjorde. Exempelvis påverkas ABS-bromsarna tydligen, EGR systemet, Antispinn och Antisladd mm allt var tydligen påverkat och inte alls säkert att det fungerade som tänkt. |
|
Min högst personliga syn på effektökningar utanför fabrik är min uppfattning efter eget trim och jag postar det, oavsett om det är uppskattat eller inte. Ökar man effekten med 30% på en bil som är konstruerad, bygg och kontrollerad för att hålla så länge som möjligt(25-30k mil?) så blir väl logiken att livslängden på mekaniska komponenter rimligtvis blir 30% kortare, kanske tom ännu kortare för det gasas hejfriskt när det är ökade hästar verkar jag förstå när jag läser på forum. Smällen får nästa nästnästa eller 3:e ägaren efter trim ta. Ju nyare bil ju mer känslig elektronik mera sensorer mm mm. Jag har ökat antalet hk på en e39 540iA Touring med kompressor från ESS. 286 mot 407 hk, mer än 30% mer. Innan jag åkte dit bytte jag tändspolarna och ventilkåpspackning i förebyggande syfte enligt rekommendation från folk som gjort likadant. Bilen hade gått 8500mil vid monteringen. Vid 12k mil hade jag bytt vattenpump, kylare(högre tryck i systemet?), alla remmar en gång till, ventilkåpspackning igen, tändspolar, topplockspackning tändstift mot 3-elektrods m5 stift, kardanknut, skivor runtom(beror på min gas och inte bromsfot). Nästa ägare fick kamkedjeras vid 15k mil. Ja mekanisk trimning och optimering är 2 skilda skoloar kan någon tycka. Ja jag håller med. Men båda ökar effekten med 20-40% och ju mer effekt, ju mer gasar man. Då håller det kortare. Men det ser man inte på ett halvår mer än på däcksräkningen. Nu kör jag som en gubbe med dom gubbabilar jag har:) Vad säger erfarenheten mig? Köp en bil med större motor eller mer hk på en gång. Trevlig fälg! Asken |
|
Ja, man vet ju aldrig hur föregående ägare har kört och skött bilen om man köper begagnat - oavsett om bilen varit optimerad eller inte. Större delen av körning är väl iofs ganska lugn. Men som Asken påpekar så finns det olika trim. "Krutcontainern" var ett exempel på ganska omfattande trimning. Men en 525d med gamla 3l-dieseln är ju 'nedtrimmad' och tar inte skada av att 'återgå' till normal spec. Min gissning är att idag låter ganska många optimera sina bilar, i vart fall de med turbo. Frågan är väl hur de som har normal firmabil (typ 520d) gör? Kanske är det nästa ägare som optimerar? | |
Problemet med att köpa "tillräckligt antal häst" från början är ju priset. Det ökar ju väldigt mycket om man vill ha top of the line modellen. Ta BMW M5 som exempel. Den ger 625 häst. Kostar 1,5 mille med lite utrustning. Om man istället köper en 550i för miljonen och kör mjukvara har du samma prestanda. Och en halv mille kvar på banken. | |
Sirtobbe. Men fortfarande inte en M5 efter optimeringen... Med vänlig hälsning, |
|
Så sant. Just det är förklaringen att jag äger en M2 istället för en m240i. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.