AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
610

BMW F31 -14 problem med skärm

Da
11
Davma
320d Touring -14
Hej alla!
Efter mycket sökande i forumet och googlande får jag fortfarande inte rätt på min skärm i bilen.
I somras (2021) var jag ute och körde lite och sprang in en snabb vända på stadium, När jag kom ut och skulle köra därifrån la jag märke till att min skärm fastnar på startskärmen (Bmw loggan) och efter en liten stund blir svart och startar om hela tiden, Kan även tillägga att det enda som "fungerar" är radion som är fast på en av de sämsta radiokanalerna (typiskt) och inte går att ändra.
Har varit inne hos en auktoriserad bmw verkstad som påstår att det med största sannolikhet är "the head unit" och att man måste plocka ut den och skicka iväg den till tyskland för reparation, Anledningen till att jag inte gjort det än är just för att bilen kommer få stå på verkstan i typ 1 månad (är i behov av bil dagligen) och dessutom att jag fick en saftig prislapp på ca 7000 kr för jobbet.

Någon som varit med om samma och kan rekommendera ett billigare/snabbare sätt att fixa det på?
Har tänkt ifall det kanske kan vara värt att köpa en begagnad hårddisk på bildelsbasen och be denna verkstad installera den istället? vet inte om detta kommer gå snabbare och även bli billigare eller om jag är körd och fast med deras enda alternativ.
Pa
1.091
Passo222
BMW G21 330E M-Sport XDrive 2022
Har du provat att resetta?
Tror du gör det med att hålla inne volymknappen 30 sek, prova.
Da
11
Davma
320d Touring -14
Har provat, men ingenting händer när man håller in knappen, har testat alla möjliga varianter och ingenting händer
os
19
oskob
320xd Touring, -14
Hej!

Låter som exakt samma fel som jag fått, hur fick du ordning på det tillslut?

Min vanliga verkstad sa att de inte kunde åtgärda detta och blev hänvisad till BMW återförsäljare men de var uppbokade i en månad framåt innan de ens kunde ta en titt och ligger 1 timme bort :(

Kollat runt lite och vissa påstår att det går att lösa genom att flasha om headunitens mjukvara, andra påstår att man måste byta ut hela head uniten...

Nån som har varit med om liknande och har erfarenhet hur det löstes?
Da
11
Davma
320d Touring -14
Tja
Jag lämnade in bilen hos need for speed i malmö och de plockade ut headuniten och skickade iväg den på reparation i typ Tjeckien eller nått.

Fick tillbaka den efter ca 2-3 veckor. Har fungerat felfritt sedan dess.

Minns inte om det gick på 3500 eller 5500 haha men minns att det kostade nån hundring mer än att köpa en begagnad som fungerar (men behöver kodas till just din bil vilket också kommer kosta)

Lycka till med ditt problem :)
os
19
oskob
320xd Touring, -14
Ah, tusen tack för info! Då vet jag ungefär vad jag har att vänta då :)
os
19
oskob
320xd Touring, -14
En fråga till, måste det verkligen vara en auktoriserad BMW-verkstad för att de ska kunna plocka ur den och skicka iväg den? Om de bara ska plocka ut den och skicka iväg så behöver man ju inga specialverktyg på plats direkt. Det är en bra bit till närmsta BMW-verkstad så blir i så fall 2 semesterdagar som kommer att gå åt :(

Kollade på Need for speed i Malmö och det står inget om att de är auktoriserade på hemsidan men min vanliga verkstad sa bara blankt nej så fort jag tog upp felet.
Da
11
Davma
320d Touring -14
Need for speed jobbar bara med bmw (tror även de är auktoriserade då de har möjlighet att uppdatera den digitala service boken)

Men när jag var där så verkade det inte vara hela världen att plocka ut huvudenheten för den kunniga/händige. Man måste plocka isär själva instrument panelen för att komma åt huvud enheten (den ser ut som en bilstereo på äldre bilar)

Men sen kan det vara bra om de gör det då dom har kontakten som reparerar med garanti och sköter all logistik och montage osv.

Men kolla om du hittar någon annan bmw verkstad nära dig som kanske har möjlighet att skicka iväg den alt. Om du pratar med need for speed och skickar huvudenheten till dem och så skickar dom det tillbaka till dig så monterar du eller någon närmre dig in den
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.