Sida 2 av 2
|
|
---|---|
Fått lite saker gjorda så motorlampan håller sig lugn. Får väl se hur länge det varar. Senaste åtgärder - disa-enhet bytt - luftfilter bytt - bränslefilter med tryckregulator bytt - oring nedre oljestickan bytt - bränsletryck mätt till 3.5 vad nu sorten är, men skulle vara normalt - bad få bränsetryck gjort vid olika last och varvtal men det sket verkstaden i. - verkade inte föra något protokoll alls jag kunde få - MAF uopmätt och anges vara normalt Kollat fuel trim efter detta, inte tagit graf än men datat finns. - ltft bank 1 12.5% och bank2 14.1% från start ungefär - håller sig ungefär så varm motor upp till 80 kph men bank 1 mot 13.3% sådär - motorväg 10 min 110 båda banker ltft 14.1 - 110 uppför hallandsåsen ligger båda under last 14.8 - 120 plan motorväg efter 10 min båda bankerna 13.3% - ner mot lägre farter så sjunker bank 1 under 13 igen, men bank 2 på 14.1 Tycker det är lite konstigt att bank 1 sjunker men inte bank 2 på samma sätt. Kan vara adaptive memory kanske, skall köpa en scanner som fixar nolla adaptive också så får jag se om annorlunda. Kör ju nästan aldrig motorväg utan blandat upp till 80 kph sådär. Och bränseförbrukning 0.69 sommar tid och 0.73 nu vintertid, Sedan växlar inblandning bränsle sommartid och vinter också, hur nu det kan spela in. Skall ev. lämna till verkstad med riktiga grejer att logga och se om det är normalt som det är nu så inte plötsligt inför besiktning dyker motorlampan upp igen. |
|
Så mitt fuel trim-problem är löst slutligen. MAF var orsaken som fixade det. - original maf hade startvärden runt 9-12 på long term - nya maf 0-2 Så summan ST+LT ligger idag på max 12 i stunder, mot runt 20 tidigare. BMW hade ju en testmodul för MAF de kört som var värdelös uppenbarligen. - meddelande på fakturan var "luftmassemätare ok enligt testmodul" - och de hade testat olika varvtal osv stod det SÅ DEN STRÖKS FRÅN LISTAN "TODO" Kan dom inte använda grejerna eller visar dom inte verkligheten? Här lite diagram hur FT skall se ut när allt är friskt Länk För fullständighetens skulle och kanske hjälper det någon i framtiden. Gud i himlen vad skönt att detta är ok nu! - och har nästan nytt allt under motorhuven - hoppas det betalar sig i längden |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.