AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.730

System too lean bank 2 - vad kan påverka bara ena banken som luftläckage etc

Sida 2 av 2
Ni
817
Nip
320i-04
Fått lite saker gjorda så motorlampan håller sig lugn. Får väl se hur länge det varar.

Senaste åtgärder
- disa-enhet bytt
- luftfilter bytt
- bränslefilter med tryckregulator bytt
- oring nedre oljestickan bytt
- bränsletryck mätt till 3.5 vad nu sorten är, men skulle vara normalt
- bad få bränsetryck gjort vid olika last och varvtal men det sket verkstaden i.
- verkade inte föra något protokoll alls jag kunde få
- MAF uopmätt och anges vara normalt

Kollat fuel trim efter detta, inte tagit graf än men datat finns.
- ltft bank 1 12.5% och bank2 14.1% från start ungefär
- håller sig ungefär så varm motor upp till 80 kph men bank 1 mot 13.3% sådär
- motorväg 10 min 110 båda banker ltft 14.1
- 110 uppför hallandsåsen ligger båda under last 14.8
- 120 plan motorväg efter 10 min båda bankerna 13.3%
- ner mot lägre farter så sjunker bank 1 under 13 igen, men bank 2 på 14.1

Tycker det är lite konstigt att bank 1 sjunker men inte bank 2 på samma sätt.

Kan vara adaptive memory kanske, skall köpa en scanner som fixar nolla adaptive också så får jag se om annorlunda.

Kör ju nästan aldrig motorväg utan blandat upp till 80 kph sådär. Och bränseförbrukning 0.69 sommar tid och 0.73 nu vintertid,

Sedan växlar inblandning bränsle sommartid och vinter också, hur nu det kan spela in.

Skall ev. lämna till verkstad med riktiga grejer att logga och se om det är normalt som det är nu så inte plötsligt inför besiktning dyker motorlampan upp igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.