AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
1.831

Tycker att I3:an har ett signalhorn som låter som en moped

st
3.415
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Signalhornet låter löjligt och ger ingen reaktion från de trafikanter som jag vill uppmärksamma på något. Undrar ibland om det överhuvud taget låter utanför bilen.

I eftermiddag gjorde jag slag i saken och ersatt originalet med ett litet underverk till kompressorhorn, ett Stebel Nautilus Compact. Så litet att det används på motorcyklar.
Två-tonshorn som faktiskt låter precis lagom.

Ve
1.462
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Hur ofta tutar du egentligen?
st
3.415
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är av underordnad betydelse. Men när jag gör det så vill jag så klart väcka någon medtrafikants uppmärksamhet.
Du måste ju erkänna att signalhornet på I3 är ett skämt?

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Men om det är godkänd då måste det väl låta lagom hög förutom om den är sönder.
st
3.415
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Nej, jag tror man monterat ett klent horn som inte drar så mycket ström. Påverkar ju räckvidden i länder som Italien där man tutar på alla "Bella Ragazza".

Om du söker på "Bmw i3 horn forum" så ser du att jag inte är ensam.

Har ju haft ett antal BMW och det har aldrig tidigare varit så futtigt. Lockar till skratt inte uppmärksamhet.

När de tom optimerar strömförbrukningen på signalhornet är man verkligen noggrann...
Fr
2.511
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Nu var det iofs en fransk bil med en romb i trynet :-) Men den hade i sin första generation en tuta som var så pinsamt dålig att jag till sist inte vågade använda tutan. Det är inte ofta man/jag använder den men när jag har behovet så vill man ju att det ska låta så det hörs iaf.

Dom ändrade på det till LCI och även på Gen2 så är tutan riktigt bra. Så det verkar som det inte bara är BMW som försöker dra in på signalhornet :-)

Nu var de första bilarna vanliga ICE-bilar så det har inte med en ev beparing av elen att göra utan det var nog mest ett sätt att spara lite pengar.

Niklas

Fransosen
Visa användare
375
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Fler än jag som undrat om tutan är sönder på i3:an. Försökte få en stor Audi Q7 att fytta på sig då han spärrade vägen ut från biltvätten. Och med den klena tutan kändes det som en terrier som försöker få uppmärsamheten från en dinosarie :)
Får mig att tänka på

:D

/P-O
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
En ren kostnadsbesparing. Det är en entonigt signalhorn istället för ett "riktigt" tvåtons. Knappast för att spara ström. Om man kör med tutan aktiv 100% av tiden i 50 km/h så ökar förbrukningen med mindre än 1 %. Och även om man "tutar mycket" kommer man inte i närheten av 100% aktiv tid.

Min far klagade på att de sparat in på signalhornet på hans Ford och vi konstaterade att de monterat ett entonshorn. Då provade jag tutan på min i3 och konstaterade att det var samma skit.
Men det är klart, de sparar ju 20 kr... :/
st
3.415
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag tror fortfarande att man tittade på varje komponent för att viktoptimera och därmed sänka förbrukningen. Många bäckar små ....

I3
22
I3sport
I3 sportpaket 2019
Håller med trådskaparen, har tänkt montera 2-tons horn på min, hade i mina gömmor & ligger nu och inväntar semester-meck
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.