AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

När sälja Audi Q7?

Visad 2.453 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.598st
Postad/Inlagd2023-01-30 11:24
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Något diffus rubrik men så här:

Ägt bilen i 2,5 år, mkt nöjd och praktiskt med 7-sits då vi har behov av det ibland. Meen, byta bil är ju roligt och bilbytartankarna har börjat komma. Fått offert på Audi Q8 etron och BMW ix1 men det är ju verkligen hiskeliga pengar det handlar om, totalekonomin blir ju inte helt uppåt väggarna men att köpa bil för över 800 k som privatperson känns svettigt minst sagt. Att köpa en Kia, Skoda eller VW för > 650 k känns inte det minsta lockande. Vi snackar alltså elbil. Jag är ju helt inställd på att jag inte kommer få "mer bil" motsvarande dom pengar det handlar om.

En del i kalkylen tänker jag är att sälja/byta "innan en stor diesedriven SUV är iskall", jag verkar fortfarande kunna få hyfsat för min bil även om det börjat svalna det senaste halvåret. Ett alternativ är att sälja nu och köpa en billigare bil och vänta på att priserna på elbilar går ner (?) eller ska jag bara bita i det sura nu och byta?

Eller behålla i ett år och köpa en lätt begagnad Q8 etron alt BMW ix, som det ser ut nu så är ju begagnade elbilar rätt högt värderade så nästan motiverat att köpa nytt. Såklart svårt att sia om allt detta men tar gärna emot era tankar.

          IP: ...[.94.113]
Antal inlägg7.767 st
Postad/Inlagd2023-01-30 11:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Leveranstiden på Q8 är väl inte så blodig? Hinner du få en innan sommaren så kan du ju sälja Q7 då och så hinner inte så mycket hända på 4-5 månader. Men om leveranstiden även stuckit på Q8 så är läget annorlunda.

Vad kostade din Q7 när du köpte den? Just som Q7 ägare tycker jag du borde vara van dessa priser, värre om du kört A6 2,0 TDI innan, då är det en jäkla skillnad. =)           IP: ...[196.200]
Antal inlägg726 st
Postad/Inlagd2023-01-30 11:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Är du säker på att du får bra betalt fortfarande eller kollar du bara på blocket?           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg1.598 st
Postad/Inlagd2023-01-30 11:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Jag köpte Q7:an för 392 k i september 2020, motsvarande bil ligger ute för ca > 350 idag. Jag får 337 i inbyte mot Q8:an vilket väl är helt ok.

Bra leveranstid på Q8, skulle gå till produktion v7 om jag beställer nu.

BMW ix1 tidigast till hösten.           IP: ...[.94.113]
Antal inlägg7.767 st
Postad/Inlagd2023-01-30 12:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, jag tänkte att du hade haft den sedan ny och redan 2016 lagt ut 700' så att nu lägga ut 900' inte var lika illa som det låter.

Om du får bilen så snabbt så är det väl bara att sälja/byta in Q7 i samband med det köpet. Det är ju ingen säsongsberoende bil som är stendöd någon tid på året. Men produktion V7 låter konstigt då jag har en polare som beställt och han fått indikationer på förseningar. Men det kanske är en existerande bil i kön du övertar om du slår till.           IP: ...[196.200]
Antal inlägg1.598 st
Postad/Inlagd2023-01-30 12:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Nej inte köpt den ny. Blir det överlägset dyraste bilköp jag gjort i så fall, det gäller ju dock även om jag köper tex en Skoda Enyaq eller Kia EV6 som jag tyvärr inte kan se mig köra runt i även om det är fina bilar.

Totalkalkylen är ju det intressanta och ja det blir en klart högre månadskostnad men lägre drivmedelskostnad, skatt och försäkring gör ju en del. Sen kan jag ju ta en del på nöjeskontot och säga att jag tänker på miljön... Men vette fasen, är riktigt nöjd med Q7:an och som sagt så mycket mer bil kommer det inte att upplevas vara.           IP: ...[.94.113]
Antal inlägg7.767 st
Postad/Inlagd2023-01-30 13:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag konstaterade också att Enyaq snabbt blev 700' kronor också och det lockade inte med en Skoda, även om jag tror det är en bra elbil objektivt sätt. En (Q8) E-tron kändes mycket mer lockande, men också dyrare såklart.           IP: ...[196.200]
Antal inlägg1.598 st
Postad/Inlagd2023-01-30 14:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Ja, byggde ihop en ID4 och en Enyaq och dom landade på 757 resp 732 k med den utrustning jag vill ha, dock utan ev rabatter.

Tesla Model Y vore ju ett alternativ men jag kan inte riktigt se mig som en Teslagubbe 😁           IP: ...[.94.113]
Antal inlägg726 st
Postad/Inlagd2023-01-30 16:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
ferlin,
Jag förstår. Trots att jag kört Model S i snart 6 år så har jag lite svårt för Teslas sätt att göra saker på. Skulle helst slippa. Senaste tilltaget är att ta bort radar och parkeringssensorer.

Jag har två bilar beställda i detta nu.

Dels en nästan fullmatad Q8 E-Tron 55 S-Line för 976 tkr netto. Förmånsvärde för 2023 ligger på ca 10 600:-

En Model Y Performance beställd i juni som jag nu omvandlat till Long Range för att få (nåja, kanske) miljöbonus på 50 tusen för. Den kostar då 589' eller 639' beroende på bonus eller inte. Förmånsvärdet är ca 5300:- vilket är precis hälften av Audins. För mig är det väldigt viktigt med lågt förmånsvärde då jag vill undvika statlig skatt men ändå kunna leva på lönen.

Audin har 106 kWh batteri netto och WLTP på 533km med de 20" fälgar jag valt.
Model Y har 75 kWh batteri netto och WLTP på 533 km med 20" fälgar.

Det betyder att Audin drar 41% mer el än Teslan. I praktiken ca 0,75 kWh per mil. Inte så mycket till vardags kanske men snabbladdar du så kan det ju ändå bli några kronor per mil i skillnad.

Toppfart
Audi 200 km/h
Tesla 217 km/h

0-100 km/h
Audi 5,6 sek
Tesla 5,0 sek

Vikt:
Audi: Ca 2650 kg
Tesla: Ca 1900 kg

Ränta:
Audi: 6,2% (6,9% oprutat i december)
Tesla: 4,55%

Utöver det så laddar Teslan snabbare och har större utrymmen.

Självklart är Audin trevligare att sitta i. Dörrarna har ett tjockare tjoff och allt det där som är premium. Men hur mycket extra får det kosta? Särskilt när allt man kan sätta siffror på är bättre hos Teslan. Till i princip halva kostnaden.

Ja jag vet inte. Har funderat på en snik-version av Audin med mindre utrustning och lilla batteriet. Men då halkar den efter Model Y ännu mer och blir ändå inte särskilt billig.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg15.929 st
Postad/Inlagd2023-01-30 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Jag har haft E-tron och har nu Tesla 3 och kan konstatera att dubbelt så bra är E-tron inte. Men den är bättre på allt som har med klassiska bilegenskaper att göra. Fjädringskomfort, ljudisolering, inredning. Den känns oändligt mycket mera "rejäl" än Tesla.

Teslans stora fördel är allt som har med infotainment, eldrift och digital uppkoppling att göra. Bilen är "ok". Skulle säga att den har samma ljudisolering och fjädringskomfort mm som förra generationens 3-serie.

Jag blir också galen på en del egenheter hos Tesla men det är inte tillräckligt för att lägga dubbelt så mycket pengar på en bil. Åtminstone inte surt förvärvade privata pengar som i mitt fall.

Min snittförbrukning hittils i Teslan är 1,58 kwh/mil och Audin låg nånstans 2,6. I kombination med sämre laddnätverk på Audi så blev långresor mycket besvärligare. Hur viktigt det är får man avgöra själv men jag kan konstatera att allt som har med "räckviddsångest" att göra är bara helt borta nu.           IP: ...[9.139.4]
Antal inlägg1.598 st
Postad/Inlagd2023-01-30 16:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Tack för era inspel! Model Y är sammantaget svårslagen vilket jag förstår, laddnätverket är ju också överlägset vilket såklart är ett plus. För mig som privatperson som kör 1500 mil/år skulle kostnaden för en Tesla dock inte att bli hälften, min största utgift kommer bli finansiering av bilen oavsett modell.

Sen är det ju så enkelt att jag inte vill ha en Tesla, för mig är bilköp inte bara logik och siffror. (tyvärr!)

Räntan fick jag inte alls prutat på hos Audi, var dock inte särskilt påstridig...



          IP: ...[.94.113]
Antal inlägg726 st
Postad/Inlagd2023-01-30 16:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Med 50% restvärde efter 3 år så säger mitt kalkylark (omräknat till privatekonomi) att en Model Y LR kostar mig 7500:-/mån om jag får bonusen och 8400:-/mån om jag inte får bonusen.

Audin skulle kosta mig 14 000:-/mån. I skattade pengar alltså.

En Model Y Performance väger in på 9800:-/mån.

Har även räknat på att äga min gamla Model S privat. Med dyr helförsäkring, 100 tusen i förmodade reparationer på 3 år, 3% ränta (bostadslån typ) och 15% värdetapp årligen så hamnar den på 9300:-/mån. Fast håller den ihop och om värdetappet planar ut så kan det bli riktigt riktigt billigt. Särskilt som jag fick ut den till låga 429 tusen m h a köpt intyg från KVD. Då pratar vi om 3-4 tusen i månaden.

En snik-Q8:a kanske hamnar på 11-12 tusen i bästa fall...

          IP: ...[.44.211]
Antal inlägg1.598 st
Postad/Inlagd2023-01-30 16:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Var ju tvungen att bygga en Tesla...i min kalkyl skulle Teslan då kosta mig 5 640 kr/mån och Audin 8 200 kr/mån. Skatt, försäkring, bränsle, service och lånekostnad inräknat i det.

Q7:an kostar mig ca 6 900 kr/mån där bränsle står för ca 2 700 kr.           IP: ...[.94.113]
Antal inlägg726 st
Postad/Inlagd2023-01-30 17:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det var billiga bilar. Hur har du räknat? Har du förträngt kontantinsatsen? :)

Inget av det du räknar upp har egentligen någon bäring på kostnaden förutom värdeminskning och ränta. (och förmånsvärde förstås om det är leasing)

På en Q8 så är räntan bara den 3-5 tusen i månaden. Du kör rätt lite så 50% restvärde är kanske lågt men du bör nog räkna med att den tappar 300-400 tusen på 36 månader ändå. Eller ca 10 tusen i månaden.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg15.929 st
Postad/Inlagd2023-01-30 19:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Värdeminskning är så lurigt att räkna på. Tittar jag på vad jag betalade netto och vad firman sedan sålde min E-tron för så var värdeminskningen 80 tusen kronor. Eftersom det var op.lease fick jag förstås betala en förmögenhet mer än så.

          IP: ...[9.139.4]
Antal inlägg726 st
Postad/Inlagd2023-01-30 19:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Fram till nyligen var pengar nästan gratis och folk hade mycket pengar över då pandemin gjorde att de inte kunde spendera på resor och nöjen. Lägg till låga elpriser och elbilsbonus så fick du ett mycket gynnsamt läge.

Nu? Det ser lite annorlunda ut milt uttryckt.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg5.658 st
Postad/Inlagd2023-01-30 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu gällde väl tråden vad jag kan se när det är läge att sälja en Audi Q7 2016 och det skulle jag säga är läge nu eftersom det kommer att bli än svårare att få bra betalt för en diesel SUV. Vad du sedan skall köpa är förstås utifrån dina egna värderingar. Tittar man enbart på ekonomi så lär just nu Tesla Y vara ett bra val, men alla vill ju inte ha Tesla och lägger in andra kriterier. Allt är ju inte heller kronor och ören utan att man vill trivas med bilen och att den passar både körstil, körcykel och smak. En Q8 blir då ett väldigt bra val, som jag skulle göra framför en Y. En Q8 kommer knappast falla 50% på 36 månader med nästan 20% rabatt i ingången. Det skulle innebära att den i så fall 2025-26 bara skulle vara värd från strax under 400 tkr och uppåt beroende på modell och utrustning, nej!

/Anders           IP: ...[2.61.85]
Antal inlägg1.257 st
Postad/Inlagd2023-01-30 23:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hade inte sålt Q7:an (om du inte får väsentligt bättre betalt än 337 tkr). Säljs knappt några nya Q7:or och det skiljer endast en facelift mellan 2016 och 2023.

Risken ligger snarast på fallande pris på elbilar som i kombination med stigande kapitalkostnad konserverar efterfrågan på din nuvarande bil.           IP: ...[183.4.6]
Antal inlägg5.658 st
Postad/Inlagd2023-01-31 01:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Allt går inte att bara räkna i kronor och ören. Märklig jämförelse mellan sju år gamla bilar dessutom, samt det finns ju en anledning till att Q7 knappt säljs nya idag.

/Anders           IP: ...[7.86.72]
Antal inlägg1.598 st
Postad/Inlagd2023-01-31 08:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi Q7 2016
Värdeminskning har jag inte räknat med i min kalkyl, såklart blir det lite missvisande men gör det enkelt att jämföra. Insats blir min bil plus pengar.

Intressant med olika åsikter! Personligen lutar jag åt att värdeminskningen kommer accelerera på bilar typ Q7, jag har hållit lite koll på utannonserade bilar och senaste halvåret har det skett en nedgång på de priser som begärs. Nivåerna har ju dock legat väldigt högt tidigare. Q7:or med rätt utrustning och pris säljs dock, dvs dom är inte stendöda på marknaden.

Nej allt är inte kronor och ören men visst är det en stor del, tillgången till pengar är ju tyvärr inte obegränsad 😆 Men jag är nog beredd att lägga de extra kronorna en Audi kostar jämfört med tex en Model Y, ID4 eller Enyaq.           IP: ...[.94.113]
Antal inlägg7.767 st
Postad/Inlagd2023-01-31 08:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Värdeminskningen är ~80% av kostnaden i min kalkyl...           IP: ...[.248.46]
Sida: 1 2 3 4 5 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -99
Pris: 20.000:-

BMW 323 ci  -00
Pris: 5.000:-

BMW Z4 3.0si Roadster  -06
Pris: 195.000:-

BMW 330Ci M-sport  -03
Pris: 153.000:-

BMW 523i  -08
Pris: 20.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen