AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
4.289

Sida 4 av 4
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Verdi: Vet inte om inlägget är riktat till mig men du måste väl se skillnaden på om en laptop fattar eld jämfört med ett batteripaket på 500kg?
Säg att det sker en seriekrock i södra länken i Stockholm där en tankbil är inblandad och en brand sprids till närliggande bilar, däribland ett antal elbilar. Hur skall räddningstjänsten hantera en sådan ”eventuell” situation? Skall man likt röda armén slänga in brandmän och poliser i ett sådant inferno utan hänsyn till eventuella risker bara för att det inte finns longitudinella prospektiva eller retrospektiva studier med rätt selektions kriterier som kan påvisa att det _verkligen_ är en fara?

Och nej, jag påstår _inte_ att elbilar brinner lättare än bensinbilar. Det handlar återigen om en något helt annat. Vi är mitt under en omställning vad gäller personbilstrafiken och då är det viktigt att vara steget före när det gäller säkerhet. Det kan mycket väl bli så att skyddsombudens slutsats blir precis vad du hävdat att det inte kräver något annorlunda förfarande. Och det är väl gott nog?
ka
275
kalopps
Cater-pillar
Verdi2,

Du har haft, i din ägo, minst 7 dieselbilar. Bland annat en 550d.
Angående lungcancern, bland unga kvinnor som aldrig rökt?
Undanflykter???

An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Varför blir alla elbilsägare kränkta?

Kan det vara så att ni är oroliga om ni valt rätt?
Ve
1.317
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Är uppenbart att det är ni som har svårt att hänga med i samtiden som är kränkta och bittra. Det är därför ni är så desperata att hitta "problem" med elbilar.


Jag är osäker på mycket. Men att jag föredrar elbilar är en av få saker jag är helt säker på. Just det, föredrar. Jag tycker att de är bättre på nästan alla sätt.

Fick faktiskt frågan av min son igår när vi pratade om att byta bil. "Pappa, varför ska vi alltid ha elbilar?" Och då slog det mig att jag inte ens tänkt i andra banor på många år. För mig är det numera en självklarhet. Det är inget val. Men hade jag tyckt det var pest och pina hade jag såklart gått tillbaka för flera år sen.
Visa användare
7.668
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Men Verdi, det är ju du som driver tråden mot att bli det där polariserade ställningskriget mellan elbil/fossilbil. Det är inte det som det handlar om.
Jag gillar också elbilar som jag tycker är överlägsna i alla sammanhang utom när jag vill köra fort och långt och slippa stanna utom när jag verkligen vill.
Mi
487
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Det som Mattias Rabe har skrivit är en mycket dålig skriven artikel som inte har något annat syfte än att skapa sensation.

Klart som korvspad att Polisen behöver klara rutiner för att hantera dessa på ett säkert sett, precis som det finns klara rutiner hur man hanterar skadade bensinbilar. Det spelar ingen roll att inte en enda polis i världen har blivit skadad eller dött, som vi känner till, fram tills idag. Det som förvånar mig är att dessa rutiner inte har tagits fram för länge sen. Elbilar är inte precis nya, eller hur?

Mattias Rabes artikel är helt värdelös eftersom han INLEDER med bristfällig mening som är ju sensationsskapande, halvsanning. En bra journalist (om han nu är journalist) vet att många läser endast först meningen och därifrån drar sina enkla slutsatser. Att lämna det viktigaste fakta till näst sista meningen är dålig journalistik. Trots att artikeln är mycket kort är det nog inte många som har läst till slutet innan man börjar bilda en uppfattning... Det hade varit mer rätt att redan i inledningen skriva att skyddsstoppet gäller skadade fordon. Jag är helt övertygad om att ingen normal funtad polisman funderar en enda sekund på om att sätta sig (eller inte) bakom ratten av frisk elbil som inte är skadad, vare sig det handlar om tjänsteärende (förflyttning av beslag, genomsökning av misstänktas bilar eller liknande) eller privat körning, men klart är det skillnad mellan en skadad eller en frisk bil.

Jag tror inte att det finns en enda elbilsägare eller elbilsfantast i denna tråd som känner sig kränkt, däremot en del som reagerade lite för kraftigt, men det är vi vana vid. Det finns också en utbredd faktaresistens hos en del fossilfantaster, det är också solklart. Jag personligen inte fattar denna upprördhet i tråden och hittills har bara skrattat åt hur ni som gillar elbilar kan hoppa in i så uppenbar fälla som Buspelle har gillrat till er.

Sen en fråga till alla fossil fans. Visste ni att även era bilar kan ha högspänning i sig med en kondensator som är stor nog för att döda en vuxen människa? Jag pratar inte om tändningssystemet. Har ni ens funderat på hur Xenon lampan fungerar? Även dessa är livsfarliga, speciellt i en skadad bil, eller när man mekar med den själv. Så ja, rutiner behövs definitivt för hur skadade bilar skall hanteras. Det är väl inget konstigt, men ni lyfter mer än gärna fram elbilen som ett "farligt" exempel som om det var något unikt. Kan ni se något positivt med en elbil över huvud taget...?
Mi
487
Min330e
i4 eDrive40 MY24
AnderZ007, nog har vi som valt elbil valt helt rätt, vi är ju vuxna individer och vet mycket väl vad vi vill ha, behöver eller tror på. Som jag ser det, är det ingen som känner sig kränkt här. Upprörd ja, heta känslor ja, men inte kränkt.

Däremot får jag en känsla att en hel del trollande fossil fans känner sig bittra, övergivna och förbigångna av verkligheten och hotade av framtiden som inte innehåller bensin och diesel.

Sen skall du inte prata om elbilsägare som en homogen grupp. Det är ett gaska trångsynt sätt att se på människor. Precis som dina åsikter inte delas av alla fossilägare, så är det med alla elbilsägare också. Vi är alla individer även i en grupp.
Mi
487
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Verdi, jag vet att du och jag inte alltid håller med varandra, men du har helt rätt. Klart att vi vet att vi har valt rätt väg, annars hade vi lätt kunna köpa en superfin fossil istället. Detta är speciellt tydlig när man går från elbil till elbil, eller från hybrid till elbil, istället för att byta ner sig till fossil, eller fortsätta med hybrid.
We
1.893
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Huvudskyddsombud är förtroendevalda inom det fackliga, iallafall på mitt jobb, men det betyder inte att dom har någon faktisk kunskap i de frågor dom fattar beslut om. Ofta är det kreti och pleti med väldigt len tunga.

Debatten förbränning vs el är ju för gullig, båda har sin plats och sina för- och nackdelar. Förbränning har funnits hur länge som helst och effekterna är i stort kartlagda, med det sagt så är bilarna idag renare än de någonsin har varit så att klaga över förbränningen känns lite korkat. Eldrift är fortfarande i sin linda (moderna bilar) och effekterna kommer visa sig framöver, men thermal runaway är ett nyckfullt problem och dom som blundar för detta är naiva. Med bättre teknik kommer detta problem bli näst intill obefintligt, men släckningen vid olyckor är mer svårlöst.

Verdi2: Att dra paralleller mellan förbränningsmotorer och den ökade andelen lungcancer bland unga kvinnor är skrattretande. Om förbränningsmotorer var problemet borde väl män drabbas i lika stor utsträckning? Vi andas samma luft trots allt.
Det är potentiellt skitfarligt om en elbil skulle bli ledande pga olycka.
Det krävs 30milliampere i ett par sekunder för att man ska stämpla ut permanent. En elbil kan skicka ut 1500 ampere...

Det ska jävligt mycket till för att säkerhetssystemen inte ska slå till och slå ifrån "högspänningen" men det är jävligt enkelt att kolla om bilen är ledande. En enkel mätare på karossen - död, kör på. Spänning - Passa dig. Kan tänka mig om ett batteripaket skulle bli skadat på ett sådant sätt att det trycks upp mot höljet som oftast är av aluminium och sedan mot karossen. Fick se just en sådan bil på en utbildning där det var över 300 volt när man mätte på karossen.. (stod på icke namngiven större firma i göteborgsområdet som sysslar mycket med skador)

Är bra att dom kollar på rutiner för hanteringen av elbilar, kan det rädda ett enda liv så är ju slutresultatet bra. Med det sagt är säkerhetssystemen i elbilarna förbaskat bra där den vanligaste lösningen är ett relä som helt enkelt slår från. Vissa rent elektriskt, vissa med sprängsats liknande dom som sitter på vanliga batterier.


Inte skitsvårt.
Ba
376
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Intressant inlägg från MSB som menar att Polisen missuppfattat farorna med elbilar:

Länk

Lennart Bornhall
BMW CS #1085
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.