AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ i-Serien ]

Polisen stoppas från att handskas med elbilar

Visad 3.426 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.608st
Postad/Inlagd2023-01-26 12:43
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330i x-drive Touring -21
Om högspänningen i elbilar är så farlig att polisen stoppas från att handskas med dessa bilar undrar man såklart lite om det kanske kan vara farligt för gemene man också.

[LÄNK]           IP: ...[102.151]
Antal inlägg16.077 st
Postad/Inlagd2023-01-26 12:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Det är inte det artikeln säger direkt. Framförallt inte det som Polisen menar.
Brukar du åka runt med kulhål i bilen? Brukar du åka med bilen efter en större kollision? Nej, jag tänkte väl det.
          IP: ...[9.139.4]
Antal inlägg1.608 st
Postad/Inlagd2023-01-26 13:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i x-drive Touring -21
Löwet: Din kommentar indikerar en lysande begåvning.           IP: ...[102.151]
Antal inlägg16.077 st
Postad/Inlagd2023-01-26 13:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
Posta din dynga på bensinupproret istället. Inget i artikeln betyder det du försöker få det till. Det handlar om stopp av hantering av skadade bilar. Missade du det?

IP: ...[9.139.4]
Antal inlägg912 st
Postad/Inlagd2023-01-26 13:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja du det verkar onekligen jättefarligt med elbilar. Ska omedelbart köpa mig en hederlig gammal riktig bil.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg5.161 st
Postad/Inlagd2023-01-26 15:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tesla Model 3 Long Range 2020
Kanske bäst att flytta till en bostad som helt saknar el. I huset där jag bor är det också högspäninng, 400 V mellan faserna, precis samma spänning som i min elbil. Det kanske går att hitta en billig bostad som är fri från el, så jag kan känna mig säker.           IP: ...[135.217]
Antal inlägg24.791 st
Postad/Inlagd2023-01-26 16:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Artikeln var rätt nödtorftig och saknade information om VARFÖR skyddsombudet tycker att polisen behöver mer utbildning för att på olika sätt handskas med skadade el-fordon med högspänning... där kan det ju t ex. handla om att försöka få ut fastklämda passagerare efter en kollision, göra en forensisk undersökning av ett skadat fordon för att säkra bevis, flytta ett skadat fordon som står illa till, eller något annat.

Om jag ska gissa handlar det om att de främst är rädda för att strömförande delar på ett eller annat sätt kan exponeras och innebära fara för hälsa och liv om man vidrör dem eller kommer tillräckligt nära (överslag) - dvs. samma problem som om man har oskyddade högspänningselledningar någon annanstans.

Tyvärr visar väl responsen från vissa foruminlägg på TS, den typiska bilden av att så fort något "negativt" om elbilar kommer fram, så måste inlägget genast sablas ner och trådskaparen idiotförklaras....

Lyft problemet till en saklig nivå och diskutera hur man löser problemet!

Inse att elbilar skapar nya problemområden som måste kunna hanteras och då är det väl rimligt att detta diskuteras sakligt!?

Elbilsproblemen innebär inte per automatik att fossilbilar är problemfria i säkerhetssammanhang när det gäller skadade fordon, men i det fallet finns det en betydligt större erfarenhetsbaserad kunskapsbank att ösa ur då fossilbilar funnits i trafik på våra vägar i mer än 100 år!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.32.106]
Antal inlägg912 st
Postad/Inlagd2023-01-26 16:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Först måste det bevisas att det är ett verkligt problem. Då kan jag diskutera på allvar.

Har en enda polisman i hela världen skadats av en elbil än? Det finns ju miljontals elbilar i trafik. Säkerligen måste någon enda polis ha fått en dödlig elchock om det nu är så farligt? Eller åtminstone en elbilsförare? Någon alls? En icke dödlig elchock? Något?

Om inte det är ett verkligt problem så finns det gott om dylika att diskutera istället för ett hypotetiskt resonemang från en tramsartikel från en av de mest elbilsskeptiska tidningarna vi har här i landet.
          IP: ...[.44.211]
Antal inlägg5.161 st
Postad/Inlagd2023-01-26 16:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Johan, man kan undra vilket värde detta har för oss på autopower. På vilket sätt har vi nytta av detta?
Likaså, på vilket sätt kan våra diskussioner vara till hjälp för polisens arbete?
Kort sagt, på vilket sätt är detta en relevant tråd på autopower?           IP: ...[135.217]
Antal inlägg24.791 st
Postad/Inlagd2023-01-26 16:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Måste man först bevisa att det är ett verkligt problem för att diskutera den potentiella faran i en situation? Ska det behöva ske dödliga olyckor innan man tycker det är ett problem?
Det är i mina ögon ett ytterst märkligt synsätt!

Ta fram fakta och statistik för och emot problemformuleringen och diskutera utifrån detta, så kanske vi kan komma framåt och slippa sandlådenivån där det kastas bajs fram och tillbaka.

Mvh
Johan B

Antal inlägg24.791 st
Postad/Inlagd2023-01-26 16:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nockenwelle, om det är en säkerhetsfråga för polisen så är det lika mycket en säkerhetsfråga för andra personer (både förare, passagerare och medtrafikanter) som kan komma i kontakt med ett skadat elfordon med högspänning!
Visar det sig framöver att polisen kommer fram till att det inte är ett problem är det ju bra, men fram till dess bör frågan kunna lyftas och diskuteras!

Olika frågor om trafik och bilar måste väl få diskuteras i ett bilforum!?

Artikeln handlar om den presumtiva säkerhetsfrågan kring skadade elbilar i allmänhet och där finns det ju numer ett antal BMW-modeller...

Om forumet enbart ska få handla om det som rör BMW, kan man ju direkt sluta diskutera andra bilmärkens för- och nackdelar i olika sammanhang!

Mvh
Johan B

Antal inlägg912 st
Postad/Inlagd2023-01-26 16:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja det tycker jag att man bör bevisa. Varför ska vi sitta och diskutera potentiella faror som bara finns i teorin när det finns gott om verkliga faror?

Du tycker att det är allvarligt? Då ligger det på dig att ta fram relevant statistik. Det kan ju inte ligga på mig att bevisa att det inte är farligt?

Vad är det vi ska diskutera har du tänkt? Kommer ju massor av FUD mot elbilar dagligen. Jag vägrar stå till svars för mer eller mindre påhittade nackdelar.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg5.161 st
Postad/Inlagd2023-01-26 16:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Johan, jag tvivlar på att det var bevekelsegrunden för att starta tråden. Om så ändå var fallet hade det varit lämpligt att förtydliga det. Motiveringen till att det bör förtydligas är att det sprids så oerhört mycket nonsens om elbilar.           IP: ...[135.217]
Antal inlägg1.608 st
Postad/Inlagd2023-01-26 17:19
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i x-drive Touring -21
Löwet: Du fortsätter utmärka dig med enastående förmågor både vad gäller intellekt och social kompetens.

Min "dynga" är en länk till en artikel i Teknikens Värld som belyser en allvarlig oro polisen har i att hantera bilar med högspänningssystem. Nu handlar det om 400 volt och framåt kommer väl även 800 volt. Att man har högspänning i ett fordon med chassi och andra delar i metall som kan bli strömförande är något nytt och oprövat och det oroar polisen och även räddningstjänsten. Kanske är detta ur polisens perspektiv främst ett problem vid olyckor men även vanliga människor är ju med vid olyckor och dessutom skulle man kunna tänka sig att det uppstår ett fel så att t ex bilens chassi blir strömförande utan att det inträffat något olycka. En sådan incident skulle enkelt kunna avliva en människa eller kanske några lekande barn. Det är i vart fall en fråga värd att fundera över och kanske diskutera var min tanke.

Jag har personligen ingenting emot elbilar och min nästa bil blir antagligen en elbil. Däremot finns det ett antal problem och kanske orosmoment med elbilar inte minst eftersom det är en fordonstyp under utveckling som jag tycker det vore värt att med ett öppet sinnelag diskutera och kanske försöka få fram mer fakta omkring.

Jag inser dock att det är fullständigt meningslöst i denna gruppering. Det är helt förbjudet med minsta ifrågasättande eller problematiserande. Eftersom jag varit medlem på forumet under lång tid kan jag notera att här skiljer sig diskussionen om elbilar från alla andra diskussioner. I andra sammanhang är det tillåtet med både ifrågasättanden olika uppfattningar som kan stötas mot varandra. Men så icke när det gäller elbilar. Väldigt trist utveckling måste man konstatera.
          IP: ...[102.151]
Antal inlägg24.791 st
Postad/Inlagd2023-01-26 17:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verdi2, om du ska delta i diskussionen bör du väl ha rimliga argument!
Tycker man att frågeställningen är ointressant är det ju bara att strunta i att kommentera diskussionen!

Att försöka förminska TS på olika sätt och förlöjliga sakfrågan förpestar diskussionsklimatet och det hör inte hemma på ett diskussionsforum.

Hypotesen (som jag gör ett antagande om att det handlar om i artikeln) att en högspänningselbil potentiellt kan bli farlig pga. kontakt med strömförande delar är i mina ögon högst rimlig. Den är ju så pass rimlig att skyddsombudet för polisen har valt att göra ett skyddsstopp för polisens hantering av dylika fordon fram till man tagit fram förhållningsregler kring hur man ska hantera skadade elbilar...

Nockenwelle, jag håller med om att det förekommer nonsens om (bland annat) elbilar. Men det bästa sättet att bevisa att det är just nonsens är ju att föra en saklig debatt där välunderbyggd fakta får stå för svaret!

Att förminska diskussionsproblemet genom att hävda att man då måste flytta till ett hus utan el, känns inte klädsamt - frågan blir vid en sådan liknelse om strömförande blottlagda strömförande delar är ett problem efter att huset har fått kraftiga strukturella skador av någon anledning.
I det fallet misstänker jag att t ex. räddningstjänsten har olika förhållningsregler kring att de t ex. ska bryta strömmen i en byggnad innan de gör vissa ingrepp vid t ex. räddningsarbete.

I detta fall kan det visa sig att man efter en grundlig genomlysning av problemet, finner att det inte är något problem alls. Men man kan likaväl komma fram till att säkerheten kräver att man har vissa förhållningsregler i hanteringen av ett skadat elfordon, för att undvika onödig risk.

Elbilar är ett förhållandevis nytt fenomen i trafiken och alla problem har ännu inte lyfts till ytan...

Mvh
Johan B

Antal inlägg912 st
Postad/Inlagd2023-01-26 17:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
En "allvarlig oro"? På vilka grunder? Vad finns bakom? Vore det farligt så hade det väl visat sig vid det här laget? Elbilar är inget randfenomen längre.

Har aldrig hört talas om någon som fått "högspänning" i sig från en elbil.

Det är lite som att diskutera att bensinbilar är livsfarliga eftersom bensintanken kan explodera.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg912 st
Postad/Inlagd2023-01-26 17:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja du Johan. Såna här pseudodebatter kan du ha med dig själv.           IP: ...[.44.211]
Antal inlägg1.608 st
Postad/Inlagd2023-01-26 18:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i x-drive Touring -21
Verdi: Oron kan sammanfattas av detta citat som framgår av artikeln. "Vi ser och vi vet att de här högvoltsfordonen eller högspänningsfordonen innebär stora risker att hantera dem utifrån el. Det värsta scenariot är att någon av våra medarbetare faktiskt omkommer och dör i en sådan här olycka" De som uttrycker denna oro är professionella människor som pysslar med att dagligen göra bedömningar av risker. Man får ändå anta att de har någon typ av kunskaper som gör dem värda att lyssna på och fundera över deras ställningstaganden.

Om man kan samla tankarna och ta sig så pass långt i funderingarna är naturligtvis nästa led att fundera över om det kan finnas risker för vanliga människor som använder eller kommer i kontakt med elbilar. Rimligen finns det vissa risker. Dels givetvis i samband med olyckor men rimligen skulle det kunna uppstå fel i systemen som gör t ex bilens chassi strömförande. Att tro eller påstå att det aldrig kan uppstå ett sådant fel är naturligtvis nonsens. Det kan alltid uppstå fel. Att diskutera och validera dessa risker har då ett värde. Är värdet av en sådan diskussion verkligen så otroligt jättesvår att förstå?           IP: ...[102.151]
Antal inlägg24.791 st
Postad/Inlagd2023-01-26 18:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Verdi2, det är ju du som för en skendiskussion - du säger att du inte ser problemet och då är all diskussion meningslös (enligt dig) och därför får ingen diskutera detta...

Att förringa ett potentiellt problem bara för att det finns andra potentiella problem som kan vara värre, är väl inget som för sakfrågan vidare!

Det är ett närmast religiöst sektliknande beteende där man aldrig får lyfta någon fråga som eventuellt skulle kunna visa sig vara obekväm på något sätt när det gäller "den heliga skrift". Den inställningen kan man ju ha, men att försöka döda andras diskussion i olika frågor på diskussionsforum bara för man känner sig obekväm med frågan och dess diskussion, tycker jag tyder på ett inskränkt och närmast mobbande beteende!

Polisens skyddsombud har sett och lyft problemet och därmed är det ju reellt ett problem i verkligheten i polisens dagliga arbete, tills man eventuellt har avfärdat hypotesen på sakliga grunder eller tagit fram ett regelverk kring hur man ska förhålla sig till skadade elbilar.

Mvh
Johan B

Antal inlägg5.161 st
Postad/Inlagd2023-01-26 18:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Johan, faran för att t ex karossdelar skulle bli strömförande med spänning från högspänningssystemet vid normal drift kan vi bortse från. Har det någonsin hänt att en person drabbats av detta, så länge bilen inte skadats? Med tanke på alla andra faror i trafiken framstår detta som ett helt irrelevant problem, så irrelevant att det inte är värt möda att diskutera det.
Även om elbilar har funnits ett begränsat antal år är elektriska högspänningssystem inget nytt alls, utan något det finns extremt mycket kunskap och erfarenhet om. Det var därför jag gjorde den (högst relevanta) jämförelsen med bostaden.
Det som kan vara speciellt är ju om ett kraftigt krockvåld skadar de strukturer som skyddar högspänningssystemet. Det stod det emellertid ingenting i trådens rubrik eller inledande inlägg. De var inte begränsade till allvarligt skadade fordon.           IP: ...[135.217]
Antal inlägg24.791 st
Postad/Inlagd2023-01-26 18:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nockenwelle, om du läser texten i länken så står det:
"Polismyndigheten ska nu säkerställa nya rutiner för hantering av skadade elbilar som poliser kommer i kontakt med i samband med exempelvis trafikolyckor, bränder och skjutningar – från hantering på plats till bärgning till polisens lokaler."

Det kan väl vara klädsamt att läsa artikeln innan man kommenterar i tråden som handlar om artikeln.

Mvh
Johan B

Sida: 1 2 3 4 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2023 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525 TDSA  -95
Pris: 5.000:-

BMW 324td  -93
Pris: 110.000:-

BMW 745  -03
Pris: 75.000:-

BMW 118d Xdrive  -17