AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.801

X5 G05 LCI

Sida 3 av 3
Ho
37
Holman85
X5 xDrive 50e - 2024
Fick min X5 50e i tisdags 😀
Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Hur nöjda är ni X5 50e-ägare, verkar vara några stycken i alla fall? Vore kul att höra lite mer plus och minus! :)
jo
497
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Länk

Här gjorde jag en litet test av just en X5 50e :)
Ka
5.650
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@jonte520d: Väldigt positiv i testet men varför bara 4 av 5 i betyg? Vad saknas för att nå 5?
jo
497
jonte520d

Hade precis haft en Porsche Cayenne Hybrid som pressbil i en vecka och det jag anmärkte på var att BMW inte var sportig utan snarare otroligt bekväm och väldigt ljudisolerad. Motorljudet var mer eller mindre också obefintligt till följd av väldigt bra isoleringen.
X5 hybrid 45e/50e är fantastiskt fin på många vis - så länge elen räcker till. När den tickar igång bensinmotorn blir den tämligen trist tycker jag. Inte alls som den 40i som jag hade för några år sedan. Det bästa med bilen är ändå nästan andrahandsvärdet - den står sig fantastiskt bra för att vara en så dyr bil. Men för den som kör mest kortare sträckor och någon gång till fjällen eller liknande, är den nog marknadens bästa bil. Provade i höstas Porsche Cayenne Hybrid, men föredrar X5, kanske av vana? Eventuellt tar jag mig en ny provtur nästa vecka i Porschen då de har provkörningsdag då här i stan. Men oöverträffat ljud i Porschen helt klart. Men som hybrid?
jo
497
jonte520d

Det är ju dessvärre med alla hybrider och nya sådana fordon idag. X5 50e, Cayenne Hybrid, GLE hybrid mm.. ligger samtliga i över 2,5-2,7 ton i bara tjänstevikt. Det är inte alltid det går att trolla bort den ökade vikten på något bra sätt alla gånger.
Wi
2.032
Wiberg
M550i -21
X3 30e -23
Tack för input! :)

Cayenne vill man väl ha i S-version nu så man får V8? :) Jag gillar den, men tycker att Cayenne inte riktigt känns värd merkostnaden mot X5 ändå. Just hybrid kan man helt klart tycka olika om men jag gillar konceptet och det är plus att man får en B58 i X5an, plus en riktigt bra räckvidd på el för vardagskörandet. Men mycket pengar för den också..
B58:an är ju det som gör X5 hybrid intressant. Jag tycker att den är förvånansvärt pigg med tanke på storlek och vikt. Inga problem att ligga i runt 200 på autobahn runt Kassel vilket brukar vara utmanande för många bilar.
Naturligtvis är det inga problem med en Porsche, men den är ju mindre.
Hej, är det någon som haft problem med sin X5 50e?

Jag har dessvärre problem med rassel, knarrande och vibrationsljud. Första problemen kom redan efter 4-6 veckor. Så jäkla trist och helt oacceptabelt på en fabriksny bil med den prislappen.

Någon annans som upplevt liknande?

Innan hade jag en XC60 T8 och den började inte knarra förrän efter några år som jag minns det. :/
Jag är väldigt känslig för knirr & knarr och det är en av anledningarna till att jag kör BMW.

Men verkar som att du har flera problem?

Om du har haft den inne för tvätt/rekond se till att de inte använder medel med silikon i. Det brukar ge upphov till knarrande i dörrlister mm.
Ett problem jag själv har upplevt på X5 är att det bli resonansljud vid inbromsning/regenerering i vissa farter som är relaterat till vilka däck/hjul som sitter på bilen. Kan vara värt att kolla upp.

Jo, jag är också superkänslig för knarr och rassel. Det förtar så mycket av kvalitetskänslan. Dessutom är det nästan som att jag skäms när vänner åker med (som vet hur mkt jag betalt för bilen)!

Tack för tipset ang. rekond. Jag tvättar bilen själv. Hmm, måste kolla om det är silikon i produkterna. Vad gör man om man använt silikonprodukter, är listerna "förstörda" då eller går det att mjuka upp dem med nåt annat medel? Iofs upplever jag att ljuden kommer innifrån kupén så det är nog inte listerna men ändå värt att ha i åtanke.

Resonansljuden vid inbromsning du skriver om. Kan du beskriva ljudet lite närmare? Lite svårt kanske :-) Vet inte vilka däck jag har men sommarsulorna är 22tum.

Mina problem är följande:
(1) Knäppande ljud från höger A-stolpe: Första knäppet kom redan efter 5 minuters bilfärd när jag körde hem från leverans. Det är svårt att påvisa pga det kommer oregelbundet. Exempel på när ljudet kommer är när jag kör över "broskarvar" på motorväg eller vid andra små ojämnheter i vägen. Men bara ibland. Jag upplever att det knäpper mer frekvent när det är kallt ute. Även om det blivit varmt nu kommer dock knäppet ett par gånger under varje bilresa som är minst 10 min.

(2) Rasslande ljud från höger bak i kupén ungefär omkring pasagerarsätet/dörren: Rasslet kom efter 4-6 veckor. Ilband hörs rasslet mkt väl och ibland är det mer subtilt (och då lägger man nog inte märke till det om om man inte vet att det finns där). Bilen har varit inne 4 ggr för detta. Det blev lite bättre ett tag men nu är det nästan lika illa som när det började. Verkstaden säger att de inte kan göra mer så jag har reklamerat och min säljare har kontaktat BMW angående detta. Det har gått några veckor nu men jag har inte hört nåt. För mig är knarret en total dealbreaker och jag är beredd att göra mig av med bilen och beställa en ny med samma spec. Och jag tycker BMW ska stå för mellanskillnaden men det tror jag blir svårt tyvärr.

(3) Brummande ljud från luckan i mittkonsolen: Ljudet kom efter typ 4 veckor. Hördes mest i vintras när jag körde på oplogade vägar. Efter att bilen varit inne första gången försvann ljudet så jag trodde det var fixat. Men nu har det kommit tillbaks igen. Ljudet är lokaliserat. Sätter jag fingret på luckan när brummet kommer så upphör ljudet, så det är oproblematiskt att åtgärda tänker jag.

Någon som har koll på hur BMW brukar agera på rassel & knarr i fabriksny bil? Det är ju konsumentköplagen som gäller och utifrån mitt perspektiv är detta att betrakta som ett fel. Det är ju inget en konsument förväntar sig behöva uppleva när köpt en ny bil med ett listpris på ca 1,3-1,4 mkr.

Sorry för långt meddelande
Allt låter tragiskt och jag förstår dig till fullo och skulle aldrig acceptera. Jag är allergisk mot knirr och knarr och därför åker jag BMW sedan snart 30 år. Jag har haft många X5 både G05 och F15 och faktiskt aldrig haft problem. Nu åker jag dock IX som är knäpptyst.

Vad är det för åf?

/Anders
16.313
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Missljud är bland det värsta som finns att reklamera, framförallt om de bara kommer ibland. Verkstaden varken kan, eller får, agera inom garantin om de inte kan konstatera något fel. Jag har haft viss framgång genom att spela in med telefon när jag hört ljud, men för att få fart på jobbet ordentligt har det enda som funkat varit att ta med en mekaniker in i bilen och sen åka iväg till en plats där man tror att ljudet uppstår. Om de hör ljudet brukar de ha bra koll på vad som kan var fel.

Värsta som finns är när man ska försöka övertyga en kundmottagare om att det finns några missljud. Deras enda arbetsuppgift verkar vara att slå ifrån sig :/
Ja det är skitsvårt och man känner sig misstrodd, eller att man överreagerar. Knarret från kupén hö bak har jag faktiskt spelat in och bett min säljare skicka filerna till BMW. Det knäppande ljudet från hö A-stolpe är däremot näst intill omöjligt att spela in eftersom det kommer så oregelbundet.

@"Med känsla": BMW Bilia
Förslagsvis testa med annan åf.

/Anders
@Pandar BMW har en speciell spray för att ta bort silikon Länk
Finns även andra varianter men jag har haft en hel del problem med detta genom åren.

När det gäller resonansljud vid inbromsning så är det i mitt fall endast med vinterhjul i lägre farter runt 50km/h. Men jag har läst om andra som har haft liknande problem på de engelska forumen.

Jag tycker definitivt att du ska ta kontakt med verkstaden och påtala dina problem. T.ex. skramlade en av mina högtalare vid vissa frekvenser och det bytte man utan något som helst tjafs. Har till och med åkt runt med verkstadschefen bagaget för att leta missljud på tidigare bilar...
Men visst kan det vara svårt att hitta fel som bara visar sig ibland.
Tack för stöd och tips!
Ska kolla länken @homeros
Inga problem! Men jag skulle ta problemen direkt med verkstaden istället för säljaren om du inte redan har gjort det.
Angående knäppande ljud från A-stolpen så kan det vara sidlisten utanpå som ger missljud. Jag har haft problem med det efter ett vindrutebyte och det lät bara i högre farter i vissa temperaturer (typ minusgrader.)
Har redan tagit det med verkstaden. Bilen har varit inne 4ggr och de säger att de inte kan göra mer.
Sidlisten utanpå var ett bra tips. Tycker verkstaden borde tänkt på det men skulle samtidigt inte förvåna mig om de missat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.