|
|
---|---|
Jag misstänker en oljeläcka mellan topp och block i bakkant och håller på att mobilisera mod och kraft att ta tag i detta. Fråga:verkstadsmanual beskriver hur man gör detta genom att börja lyfta ur motorn. Är det verkligen nödvändigt? Någon som gjort. Jag vet att man inte behöver göra det på S38B35 (E24 M6) och skulle gärna vilja slippa. ///Thomas Bichler E34 M5T (S38B38) | |
We 1.920 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Du tror inte att det bara är ventilkåpspackningen? Bytte på min M5:a för några år sedan för att det läckte olja. Hade topplockspackningen gått skulle du ha större problem än oljeläckage. |
Tack för svar. Tyvärr inte. Jag kan se olja komma från oljekanal längst bak mellan topp o block - med hjälp av kamera. Jag antar att topplockspackning kan gå sönder på olika sätt (läcka mellan cylindrar, läcka mellan olja och vatten, osv). Min ser ut att ge sig på detta sätt. Och kanske förvärras om jag inte gör något nu. Kanske läcker den olja jag ser även in i cylinder - lite svårare att konstatera. Men, jag är 90% säker på att jag måste åtgärda detta, och hoppas att det går utan att lyfta ut hela motorn. Kanske kan det räcka att lyfte den lite grann genom att släppa på motorfästen. Någon som vet/gjort. |
|
We 1.920 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Rent generellt vill man toppdecka blocket och plana, eller iallafall kontrollera, toppen om man byter topplockspackning. Klarar man sig utan? Kanske, men är det värt att hoppa över det när man ändå lägger ner så mycket tid? |
Nu är det visserligen 20 år sedan jag sålde min E34 M5 från 1995 och jag behövde aldrig meka med den men av bilder jag har kvar på den ser jag inget som skulle hindra dig att demontera topplocket när motorn sitter i bilen. Trångt är det säkert och troligen lär du dig en ny uppsättning svordomar. Troligen behöver man vara två personer när man lyfter bort toppen eftersom den är rätt tung. På en E3 och en E24 har jag gjort det med motorn i bilen och själva motorblocket på en M5 är ju väldigt lika en M30-motor På en hemsida från USA från 2002 finns dessutom vittnesmål från folk som renoverat sina topplock på E34 M5 med motorn i bilen. Jag skulle absolut göra ett försök. |
|
Tack. Har kommit en bit på vägen. Ikväll åker kammarna ut-måste bara göra ett hemmagjort verktyg som håller emot själva kammen när man lossar kammen eftersom ventiler trycker på underfrån. Går antagligen utan men vill följa manualen för att inte förstöra något. Det har varit möjligt att ta sig hit genom att ta bort höger motorfäste för att ömsom kunna höja motor för att ta bort värmeplåtar så att man kommer åt grenrör mm. Samt sänka motor i framkant för att komma åt locket som sitter i bakkant på överdel av toppen. Locket måste bort för att kunna lossa kamaxelfästena längst bak. |
|
Måste man ta loss kammarna för att lossa topplocket? | |
We 1.920 BMW M2 LCI -18
Inte helt ovanligt att en del av skruvarna som håller toppen mot blocket sitter under kammarna. Tycker verkligen du borde toppdecka blocket och plana toppen om du vill ha ett varaktigt resultat, går inte att urskilja med ögat om det är ojämnt och då kommer packningen troligen gå inom kort igen. |
Tack för tips, just nu är toppdeckning och planing inte det jag tänker på mest. Först måste jag ta mig dit :-) Ja, toppen är tvådelad där kammar sitter i övre del och måste bort först. Med kammar borta kommer jag åt alla 24 bultar som håller överdel på plats. I underdelen sitter ventiler och är det "egentliga" topplocket. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.