AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.945

E61 - Fjärrlås fungerar ej - Antennförstärkare eller något annat?

Hej,

Har problem med mitt fjärrlås på min E61:a.

Provkörde bilen förra vintern innan jag köpte den, även då var det trasigt. Några månader senare då jag köpte bilen (sommartid) så fungerade det perfekt.

I höstas så slutade det att fungera igen. Sedan dess har det varit trasigt, vilket får mig att misstänka att fukt/vatten tränger in i antennförstärkaren under takspoilern.

Här är symptomen:

- Fjärrlås fungerar ej
- Bilen har glömt stolsminnet vid ett tillfälle, såvida inte min sambo eller någon annan kommit åt knappen... :D
- Radio fungerar perfekt
- Mobiltelefon-funktion fungerar perfekt

Kan man säkerställa att det faktiskt är antennförstärkaren som är trasig och inte kabelstammen eller något annat?

Kabelstammen ska vara bytt på BMW för ett antal år sedan.

Tack på förhand!
Sm
1
Smittans
X5 4,6is -02
Tjena,
Hade samma problem på min E61
Kolla om säkringen är hel, om inte så är det garanterat kabelbrott.
Tack, jag har lagt några timmar i garaget idag och kommit fram till följande:

- Har kollat säkringarna 59 och 77, de ser OK ut.
- Antennförstärkaren ser bra ut. Ser ingen som helst korrosion, varken på ovan- eller undersidan. Allt annat fungerar ju också - FM/Bluetooth, m.m.
- Bara den vänstra kabelstammen ser ut att vara utbytt. Dubbelkollade med BMW, det var tydligen 6 år sedan.

Visst löper kablarna för fjärrlåset på passagerarsidan (höger sida)?

Tar tacksamt emot fler tips.
Visa användare
ProPro-medlem
23.225
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
HVA M29 1952
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Ja kablarna på högra sidan bakifrån går upp till antennförstärkaren.mm
Mät om du har spänning på den klena rödvita och jord på de bruna på kontakten till antennförstärkaren.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
pe
60
pette_rsson
520D Touring -09
Min slutade också reagera på fjärrkontrollen, och i den högra kabelstammen var typ 4kablar helt av när jag rev isär det.

Dock behöver du dra ut kablarna i luckan med högtalarna för att se brottet, räcker inte med att öppna gångjärnet med kabelkanalen.

Min radio fungerade också, och det var inget fel på antennförstärkaren.
Ir
63
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Hade samma fel på min 520d 2014. Testade först att byta antennförstärkaren... men icke...
Rev sedan ner innetaket och följde kabelstammen. Mycket riktigt så var en tunn coax/antenn kabel av. Jag lödde ihop och häpp så funkade det igen..

@RickyZone, vad kom du fram till sedan, var det fel på antennförstärkaren? Jag har nämligen exakt samma fel på min och har lagat kabelstam mm och säkringar ok.

Mvh //Stefan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.