Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Tänkte vi kunde kolla av hur folk ser på sin iX vs era andra Bimmers. Jag har bytt bil ofta, efter 6-8 månader. Har ägt 328i, X1 23D, M550i, X4 M40i, X5 M50D x 2, 545e, X4 M Competition. Sen blev det en iX40 demo som jag tog för att få kärran snabbt. Mest nöjd med? M550i. Tveklöst. Vilken kärra. Men annars så är det min iX. Underbar komfortkryssare. Tycker den är otroligt snygg. Superkomfort. Älskar verkligen denna bil. Nackdelar med den? Handskfacket rymmer knappt en halv undulat. Därför man inte kan få dofttillsatserna kanske? Saknar också den äkta läderlukten. Problem? Nej, inte alls. Tycker att BMW är så rätt ute med iDrive-vredet i kombo med touchskärmen. Klockrent. I morgon hämtar jag min nya iXM60. Så glad :) hur ser ni andra på iX vs de kärror ni tidigare haft? | |
Jag har haft G05, G01, G30 och Porsche Macan GTS de senaste åren och har nu bytt till en iX40 MY23. Det som jag upplever som bättre är komforten generellt, framför allt ljudnivån, assistanssystemen är väsentligt bättre (det är dock egentligen inte bilens förtjänst), OS8 är mycket bra, men även det är ju inte bilspecifikt. Självklart är ägande- och driftkostnader på en helt annan nivå än G05. Utrymmet i bilens kupé på är och upplevs som betydligt större, framför allt baksätet vilket är bra om man regelbundet transporterar barn. Om det är bättre eller sämre finns det nog både olika åsikter om och dessa kan nog även variera med väglag men bilen har inte alls samma tydliga RWD beteende i lite halka utan är 100% neutral, rationellt bättre ja, men också lite tråkigare. Rolig men begränsat användbar funktion i PA Pro med remote parking från mobilen (app) som faktiskt fungerar riktigt bra till skillnad mot remote parking från display key på G-bilarna. Jag skulle inte vilja gå tillbaka till ICE SUV idag, men det är en hel del saker som jag tyvärr upplever som sämre i iX kontra mina tidigare (fullspecade) bilar. 1. Stolarna saknar de justeringsmöjligheter jag uppskattar, framför allt svank- och lårstöd 2. Saknar det adaptiva kursljusen med rörliga reflektorer 3. Helljuset (laser) är betydligt svagare än på G-bilarna 4. Saknar möjlighet att öppna panoramataket 5. Saknar mekaniska solslyddsgardiner baksätet 6. Stolsreglagen i glas borde vara svagt belysta inifrån likt crystalspaken i G05, hade höjt lyxkänslan och mervärdet med clear & blod rejält. 7. Saknar fysiska knappar för t.ex. rattvärme (vanesak såklart) |
|
REG: om du saknar svankstöd så tyder ju det på att din IX inte är fullspecad som dina andra bilar men håller med dig öndå. Fick ge 13500 för svankstöd eftersom det bara ingick i komfortstolarna, skulle varit 18 vill jag minnas men när jag beställde så fick man bara till förarstolen men nu låter det som om det ska ingå till båda. Jag har lite dålig rygg så jag behöver svankstöd och jag kör inte alltid. Känns tråkigt att i en bil för över 1,2 miljoner behöva ha en lös kudde för svanken och en pga det korkade hålet i sätet, fruns huvud blir placerat där. Även dynförlängningen saknar jag och upplever att sportsätena som jag har i min E-tron är mycket bättre. Min IX50 ska komma till sommaren men det enda som jag tror kommer bli markant bättre mot min 4 år gamla E-tron är räckvidden, men den kostar också dubbelt så mycket… Är grymt nöjd med min E-tron, förutom räckvidd som inte är något problem om man visste att det inte finns några laddköer, för den har ju vad jag anser en bättre laddkurva än IX50, fast även den duger gott för de få gånger jag behöver ladda den så är det ändå läge att äta något pga den grymma räckvidden. |
|
@Dafro: Tyvärr är en spec vid beställning av en BMW, numera, inget som BMW bryr sig så mycket om. De har hittat på "Deleted option"-koder som kunden själv får upptäcka efter leverans. Om REG fick veta det vid beställning vet jag inte men jag fick själv upptäcka deleted koder efter leverans av min M440i. Finns också besvikna i4 e40 ägare med liknande upplevelser. | |
Det hade jag inte hört innan faktiskt och jag kommer inte ta mot en bil om jag inte får infon innan, och har personligen svårt att se att dom gör så men tydligen. Fick frågan om att ta en IX med tidigare leverans men då var det tydligt att den var utan luftfjödring av bakjåhjulsstyrning, utan prisavdrag. Gissa vad jag sa till det. Jag skulle påstå att dom ör skyldiga till att informera om dom ändrar spec, om ej så ör det väl bara att inte hämta ut tänker jag, är ju ett avtalsbrott. |
|
@Dafro. Jo jag blev erbjuden att häva köpet, men har man väntat 1/2-år (och beställa en ny tar ännu längre tid) så är det, för de flesta, inte ett bra alternativ. | |
Då är jag nöjd för jag är helnöjd med min E-tron, så jag skulle absolut hoppa av öven om jag väntat 14 månader när det beger sig. | |
@REG och Dafro. Instämmer i det ni skriver om stolarna i iX. Har alltid uppskattat möjligheten att kunna "tilta" BMW:s sport- och komfortstolar i kombination med dynförlängningen för ett suveränt lårstöd. Valde också komfortstolarna (mest för minnesfunktionen) men saknar visst stöd för höger ben. Det känns tyvärr som att design har fått gå före funktion när det gäller stolarna. Samma problem i vår familj, fruns huvud hamnar mitt i prick på plastramen/hålet i stolen. En fråga gällande den bild på en BMW iX som dyker upp på displayen och i appen My BMW. I appen följer den specen på den riktiga bilen men på displayen är det rätt kulör men fel fälgar. Hur ser det ut hos er REG och Tompak23d? Funderar på vad de kan bero på och om det går att ändra. Ja jag vet, lite av dagens I-landsproblem kanske. |
|
Min är i Aventurine red både på displayen och i verkligheten, dock är det "fel" fälgar, eftersom fälgarna inte ser ut som några som idag finns valbara är min gissning att de gjort det enkel för sig och avbildar en generisk fälg istället för den bilspecifika. | |
Då stämmer det som du skriver REG, det är samma fälg som visas på displayen för alla bilar. Lika hos mig men Pythonic blue på displayen och i verkligheten. Jag tycker fälgen som avbildas ser ut som alternativet "22 Aerodynamiska lättmetallfälgar 1020 multifärgade med 3D-polerade detaljer". Exempel via länken nedan (om det nu fungerar eller sök på beteckningen). Länk |
|
Fick nya kärran idag. Tyvärr sjuk så jag knappt orkat åka nåt. Fick vara medpassagerare en liten stund bara. Första jag lägger märke till är läderlukten. Fanns inte i iX40. Underbart. Sen var det sparköppning på baklucka. Stod i konfigurationen att den bortfallit. Älskar de blåa bilbältena också. Märkligt hur olika detta med stolar är. Sitter perfekt i iX. Nackstödet är i perfekt höjd för mig. Dörrklangen är helt annorlunda i denna, kan de ha ändrat nåt. Lät pappigt i iX40. Här är det ett riktigt tjoff… |
|
Låter härligt men din nya är väl M60? /Anders |
|
@med känsla. Det stämmer. |
|
Det blir intressant att höra dina omdömen! Jag fick offert på ett par M60 i december men ansåg det är för mkt pengar nytt. Jag får vara nöjd med en demo 40 som kommer nästa vecka men den är iaf fullmatad med options och jag gick på det, även om räckvidden säkert har en del att önska, men inte så viktigt för mig som kör mest korta sträckor. /Anders |
|
Angående hålet i nackstöden så finns en originallösning från BMW själva. I USA ska de få den gratis Länk |
|
Har inte facebook men såg något om det på ixforums.com och har skickat den infon till min säljare för någon månad sen, fast det gör ju inte att designen är bra, mer ett erkännande att den ör katastrofalt dålig att dom ska behöva ta fram en insats. Hoppas mer och mer på att det blir en Q8 för mig istället för IX50 men IX50 har grym räckvidd så lite kluven. |
|
Kan bara säga att jag efter ett par veckor är väldigt nöjd med min iX. Väldigt tyst som det skrivits tidigare, gott om plats, bra funktioner och en bra solid känsla. Har de vanliga stolarna, tycker det är bra men givetvis hade komfortstolarna med svanskstödet varit ännu bättre. Var i början lite tveksam till utseendet men nu tycker jag den är jättesnygg! Saknar en lista av favoriter från telefonen, dvs de nummer som man ringer mest. Vet att jag kan skapa shortcuts men det är inte riktigt samma sak och det finns bara fyra positioner där (kan köra röststyrning men hade gillat att kunna köra via menyn). |
|
Finns det inte så du kan få upp de senaste kontakterna då? Finns i i3:an (och typ alla andra bilar jag haft) | |
Verdi2: Jag kan få upp en lista med de senaste samtalen (om det var det du menade?). Men den listan blir ganska lång. På jobbet ringer jag en massa samtal men i bilen och privat ringer jag mycket färre personer. Därför blir den listan "för lång". Drömmen vore som det är ex på Tesla och Jeep där man får upp favoriterna man har i telefonen. Men det kanske inte går? En rolig grej som jag upptäckte igår var att man kan koppla en "handrörelse" (eller vad man kallar det) till att ringa en kontakt. Det var ju lite kul faktiskt. :) |
|
Vem ringer du till om du pekar fulfingret? Haha! | |
@smurfkungen, När du ringer med rösten antar jag att du har systemspråket på engelska och råkar ha kontaktnamn som kan förstås av en engelskspråkig bil, eller har BMW fått tummen ur och lagt till svensk rösttolkning i iDrive8? Jag anväder en "work-around" (i iDrive7 men borde väl funka även i din): 1) Jag har mobilen uppkopplad med enbart blåtand och kan ringa svenska kontaktnamn genom långt tryck på tal-knappen. Det krävdes lite förberedelser i min Android-mobil för att tillåta Google assistenten utan att öppna eller ta fram telefonen när jag sätter mig i bilen. (Vet dock inte hur iPhone fungerar, men Siri skall kunna aktiveras med långt tryck.) Metoden kräver att "Ring nn mm" ger 1 träff i telefonens kontaktlista, för någon lista kan inte visas. Om du använder Android-Auto eller Apple Carplay kanske det går att få upp mobilen favoritlista, men det får någon annan svara på. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.