AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
4.856

BMW Vision Dee

Sida 1 av 2
Buspelle
BMW Vision Dee som påstås vara en ny elektrifierad 3-serie för lansering 2025. Ser spännande ut och avviker markant genom att inte vara en SUV och inte så stor.

Länk

Ka
5.663
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Opel Manta är tillbaka! Länk
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Den imponerar verkligen inte. Speciellt med tanke på att BMW inte klarar av att leverera dagen modeller heller, hur kan man ens påstå något så otroligt att denna bil, som inte ens finns på ritbordet, skulle levereras om TVÅ år...?
Min330e...om du är så extemt missnöjd med allt BMW gör...varför beställa en ny? Fick du inte leveranstid innan du beställde.

Att nya 3-serien inte skulle finnas på ritbordet är det nog bara du som tror....det är snarare 3 år tills den ska börja levereras till kund

Denna bilen verkar väldigt lovande...känns som elbilarna börjar mogna på riktigt.
Ska bli spännande och se om den kommer som kombi eller det bara blir en SUV.

Buspelle
Tycker själv att detta äntligen kanske är något som kan bli intressant. Huruvida BMW klarar att leverera bilen 2025 och dessutom med sin nya batteriteknik är svårt att veta men en stor skillnad är att det nu handlar om volymmodellen 3-serien som alltid varit extremt viktig för BMW. Kanske anstränger man sig för att verkligen kunna leverera. Hur som helst är det en mycket mer intressant bil än det BMW kan erbjuda idag och kommer den lite senare spelar det liten roll. Viktigare att det blir bra.
Visa användare
8.472
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En mindre (3-serie sedan) bil på el skulle fungera bra för mig och mina resor till och från arbetet som andrabil, men om den blir för dyr då faller det. Men att köra en mindre BMW med klassiska bmw-attribut hade varit väldigt trevligt. Men pratar vi 600-700` som pris så får istället första-bilen fortsätta rulla till och från jobbet för mig och sambon som har kortare kan fortsätta med en äldre bensinare.
Wi
2.072
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Neue Klasse är hela deras nya plattform för elbilar och vätgasbilar, så den finns nog i allra högsta grad på ritbordet. :) Innefattar inte bara 3-serien utan i stort sett hela modellfloran.

Länk
Ja, "helt nytt användarinterface" kan de väl inte låta bli att introducera. Jag läser att OS version 9 blir baserat på Android och det är väl det som skall till för att röstkommandon skall kunna få stöd för svenska. (Google assistenten fungerar ju bra på svenska.) Tyvärr berättas det också attt X1 (som blir först ut med OS9) kommer sakna iDrive Controller. Jag hoppas att BMW tänker annorlunda för de övriga modellerna.
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Och så tycker folk att iX är ful…

X1 utan iDrive vred säljs redan Europa. Så även 2’AT.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ska3, tagga ner dig. Du kanske gillar blid allt vad BMW gör, och det är helt OK för min del, men alla är inte är som du...

Den här så kallade "koncept bilen" är i alla fall inget att vara stolt över, ja, den ser ut som en Manta från 70-talet, och fakta kvarstår, BMW har just nu ENORMA leveransproblem, även om blinda kan inte se det på grund av ryggmärgsreflex och en inbyggd faktaresistans.
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Ni som blir helt uppspelt av designen kan tagga ned redan nu. Det är en _konceptbil_ och inget annat. Att den skulle sättas i produktion _exakt_ som på bilderna kan ni glömma. Däremot lär den säkerligen ligga till grund för många av deras framtida modeller. Hur mycket av den ursprungliga konceptet som blir verklighet återstår att se.

@Min330e - jag förstår att det känns bittert att behöva vänta ut en elbilsmodell som känns spännande idag, samtidigt utvecklingen går rasande snabbt framåt. Men det skall nog bli bra till slut skall du se!
Buspelle
De flesta förstår säkert att slutresultatet inte kommer att se ut exakt som denna konceptbil. Men konceptet indikerar utan tvekan att BMW med "Nye Klasse" kanske är på väg tillbaka till sina rötter. Ingen kan ta miste på att formgivningen har tydliga drag av klassiska e21 och det är en inte alltför stor sedanmodell man lyfter fram som första koncept. Detta istället för alla de stora fyrkantiga och hopplöst otympliga SUVar man hittills har haft i huvudfåran för sina elbilskoncept. Tror det kan bli riktigt bra och ska bli mycket spännande att följa detta.
Helt klart intressant! Gällande avsaknad av iDrive-vred så är inte säkert det gör något beroende på hur gränssnittet blir. Kan inte säga att jag saknar ratten nämnvärt efter att ha lämnat BMW till förmån för Polestar.
Buspelle
Mycket talar för att konceptet vision dee faktiskt är grunden för en kommande 3-serie. Räckvidd på 100 mil låter hyfsat bra. :)

Länk
Får verkligen hoppas på att den färdiga bilen avviker en hel del från konceptet. Sen känns ju 2025 rätt optimistiskt satt med ett helt nytt koncept som ska utvecklas och ny batteriteknik när vi är har den komponentbrist vi har just nu. Även om det börjar synas lite ljus i tunneln.

Kan tycka det är lite konstigt att man inte satsat på att komma ut med en ren elbil i tex G20-karossen. Det borde ju kunna bli en riktig storsäljare? Men det kanske anses bli en för kort säljcykel på den?
Visa användare
7.669
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Fast en elbil på G20 karossen är ju ”typ” vad i4:an är idag, så jag ser inte riktigt hur en eldriven 3-serie G20 sedan skulle spela för roll där i dagsläget. Man får ju även alla nackdelar som ingen ”frunk” och dåligt baksäte pga en kardantunnel som egentligen inte behövs när det delas plattformar mellan olika energislag. Neue klasse blir ju verkligen något helt nytt för ett av BMWs kärnområde, dit iaf jag räknar 3-serien.

@buspelle: Var främst inte riktat till dig utan till drevet som inte begriper skillnaden mellan en konceptbil och en bil som verkligen går i produktion.
Buspelle
Konceptet framstår möjligen som väl futuristiskt men "stommen" med en "hottad" BMW e21 känns riktigt bra och lite back to basic. Nästa 3-serie bör väl presenteras någonstans kring 2025/26 så säkerligen har man ritat i flera år på denna modell och BMWs nya batteriteknik lär likaledes vara långt framme. Personligen tror jag detta är något mycket mer genomtänkt och framtidssäkert än de elbilsvarianter BMW idag har i programmet.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Kristoffer_L, det är inte alls så som du skriver. Jag är faktiskt helt bekväm med tanken att behöva vänta ett år från avtalstiden, medan alla Beta testare testar fram alla felen och BMW fixar (förhoppningsvis) alla barnsjukdomar. Min besvikelse kommer att börja i oktober, ifall jag inte har fått bilen innan.

Jag får dock känslan att BMW bygger just nu ett gigantiskt luftslott och lovar lite väl mycket.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Kristoffer_L, "drevet" begriper mycket väl vad "konceptbil" betyder. Överskatta inte din egen analysförmåga av vad andra begriper och inte begriper.
Buspelle
Spännande. Produktionsstart 2025.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.