AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.723

dränerar långsamt batteri

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Min e93 dränerar långsamt batteriet. Nytt batteri som jag behöver underhållsladda minst en gång i månaden vid stillestånd, är detta normalt? Har mätt på jordkabeln vid batteriet och får nära noll i strömförbrukning när bilen är i "sleep-mode". Gör den ändå något då och då som drar ström?
Hej,

"Nära noll" är ju inte lika med noll. Även i sleep mode drar bilen en aning ström. Man får nog räkna med minst 20 mA. Inte mycket, men 24h/dygnet blir det ändå en del. Sen tillkommer batteriets självurladdning och en accelererande sulfatering.

Rent matematiskt ger 20 mA att batteriet tappar en halv Ah per dygn. 30 dygn ger 15Ah, vilket ju är en ganska påtaglig kapacitetsförlust.

Räknar man sen med att det kanske handlar om en högre viloström än 20 mA och lägger till övriga effekter, blir förlusten med tiden kännbar.

Märker du något särskilt efter en månad, eller är det bara det att batteriet tar laddning under relativt lång tid?

När jag ställer av min bil, kopplar jag ur batterierna helt, eftersom det saknas laddningsmöjlighet. Inte optimalt, men det funkar. Om du inte har möjlighet till konstant underhållsladdning, kanske det kan vara något?

/Lennart
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Nånstans runt 30mA mäter jag upp. Det är alltså när bilen står vinterförvarad och inte används. Brukar kolla spänningen lite då och då och ser att det behöver fyllas på ungefär med en månads mellanrum. Men det kanske är vad man får räkna med då. Jag brukar också koppla ur batterierna vid längre stillestånd men denna är det ju så mycket elektronik i, som jag är osäker på hur den påverkas av att stå strömlös ett halvår.
30 mA är normalt och "förvärrar" bara mitt räkneexempel ovan. Efter sex månader utan åtgärd blir din bil i princip strömlös (och batteriet m e m förstört).

Om du inte kan ha på konstant underhållsladdning, får du antingen göra som hittills eller koppla loss batteriet.

Jag kan hålla med om att det inte är helt optimalt att koppla ur det - jag får en del felkoder när jag kontrollerar bilhälsan efter igångkörningen på våren - men det är inget som påverkar bilens funktion.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
12.986
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
30mA får anses vara normalt för en E93.

Min E34 drog runt 20mA i viloläge och det var från en tid då män var män och bilar var bilar (och inte rullande smartphones som idag).

BMW själva uppger att upp till 40mA kan ses på E90,E91,E92,E93 i deep sleep (på dessa modeller tar det 60-70 minuter med TCU och 30 minuter utan TCU).

Däremot för bland annat F01 och F10 så gjordes förbättringar (som säkert ripplade över i en del efterkommande modeller) och där ska man inte se en strömförbrukning över 21 mA i deep sleep.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.