Sida 3 av 4
|
|
---|---|
Grelle och Waterlily: Tack båda för tydlig och bra info om dessa båda hade ingen aning om att det fanns DSC också så det är väldigt bra att veta allt som finns och skillnaderna och har bara tryckt på DTC knappen några ggr under de 5,5 åren jag haft den för att leka lite på snön på en tom grusplan och då har det lyst DTC mellan mätarna och slocknat när jag tryckt av det och kör med DSC året runt det har räddat både mig och bilen några ggr när jag kommit in i för hög fart i en utfart till motorväg där det oväntat var en jäkla skarp kurva, gjort fel avståndsbedömning m.m. Stort tack till alla er som delat med er av all er kunskap och erfarenhet! |
|
Bmwbamze: Tack själv för att du triggade mig att framföra det jag har kommit fram till genom att både läsa dokumentation och testa hur bilen beter sig. Beskrivningen om DSC/DTC/TRACTION i bilens bruksanvisning (åtminstone min) är minst sagt mycket luddig och förvirrande. Denna tråd är ett bra exempel på hur vi alla kan bidraga med att skingra dimmorna och höja kunskapsnivån hos oss alla. Genom att veta mer om hur våra bilar är byggda och fungerar så höjer det vår tillfredställelse att äga dem. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
Waterlily: Det är himla bra detta forumet där man både kan fråga om råd, hjälp och lära sig! :) En undran bara efter ha bytt xenonlamporna är inte de innersta lamporna helljuset? för där lyser bara ringarna lite svagt gulaktigt och om inte dessa är helljuslyktorna så är de ju helt meningslösa? Har aldrig kollat tidigare så jag är osäker och väldigt bra att veta innan jag åker tillbaka till verkstan och klagar |
|
De lamporna är "dummies" - dvs. utan funktion... Xenonlamporna har både halv- och helljus i samma reflektor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
JohanB: Ånej är det så jäkla dåligt som jag befarade som en mardröm och tänkte att så jäkla dåligt kan väl inte Bmw eller nån annan biltillverkare sätta på en modern bil vet du varför också? Är det bara för pengarnas skull? För det helt naturliga skulle ju vara att de innersta är helljus och de yttre halvljus och skulle se riktigt snyggt ut än att ha två där bara ringarna lyser svagt och meningslöst och då är ju det också helt bortkastade pengar att byta "ringlamporna" och därför det inte blir lika starkt ljus som på min gamla E46:a till exempel men går det inte modifiera och sätta in lampor i de två innersta också? Eller finns det nya som har helljus på inre och halvljus på de yttre? För det kan aldrig bli riktigt starkt ljus på det här sättet |
|
Xenonlampor har så lång start-tid att de inte är lämpliga som "helljus" från släkta. Därför jobbar systemet med att halvvljuset är tänt "hela tiden" (när det är mörkt) och sedan finns det en liten skärm som regleras med elektromagnet som skärmar av del av ljuset vid halvljus. När helljuset slås på flyttar sig skärmen och då reflekteras ljusstrålarna från xenonlampan i andra delar av reflektorn och skapar "helljus". Bilar utan xenonlampor (dvs. gamla Halogen-lampor) har separata reflektorer för halv- och helljus. Men de ger ändå sämre ljus än en reflektor med xenonlampa för både halv- och helljus... Riktigt moderna bilar med laserlampor kan ha reflektorer som är uppdelade i ett antal olika sektorer som används dynamiskt och som därmed kan skapa många olika typer av ljusbilder och därmed ha en mer aktivt anpassad ljusbild beroende på många olika faktorer som fart, styrvinklar, omgivande belysning från t ex. andra fordon mm... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Jaha då förstår jag varför de inre bara är där för syns skull men det ser lite dumt ut för många tror nog de är paj och i och med den här tekniken så finns det inga andra eller går att modifiera enda alternativet jag kommer på nu vore om det gick att ha båda likadana dubbla så båda lyser samtidigt? Då skulle det bli riktigt starkt och bra ljus och det skulle också se mycket snyggare ut Innan jag köpte nya xenonlampor kollade jag runt i lampdjungeln och noterade att väldigt få anger ljusstyrkan LM vet du vilken ljusstyrka som är från fabrik? Jag köpte ett par av originalkvalitet som har 3500-4000 LM 5000K för att få så vitt ljus som möjligt men tänkte köpa ett par andra som har 7600 LM men läste någonstans att någon del inte klarar så högt LM och blir förstörd |
|
När jag beställde min bil 2011 så kunde man beställa ett ljustillägg, kurvljus kan det ha hetat, och vad jag förstår så satt de i den inre armaturen närmast hjälarna. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
Waterlily: Köpte du till detta? om ja sitter detta i de inre lyktorna? finns det nån Bmw från -06 där båda lyser?? tycker det är så snålt och ser halvdant och trasigt ut men man får börja kolla på detta också nästa gång man ska byta vilket jag aldrig gjort tidigare mer än själva glasens skick för det skulle vara riktigt snyggt och dubbla ljusstyrkan om båda lös både halv och helljus! :) |
|
Hej Bmwbamze, det säkraste, för att slippa dummies, när nu byter BMW är att spana efter "BMW Laser" lights. Här har du länkar till lite att läsa: Senaste nytt är att uppdaterad 3-serie LCI inte erbjuds med Laser ligths längre ... BMW LED finns i en mängd varianter. "Cornering Lights" har en extra lampa allra längst in mot grillen. Länk Länk |
|
Bmwbamze: Nej, jag avstod från detta tillägg med extraljus. I rather go ponding |
|
Mittåt. Jag hade fel vad beträffar kurvljus. Då jag läser i bruksanvisningen för min bil så fanns det ett tillval som heter ”adaptivt kurvljus” och läser jag hur man byter dess lampa så visas en bild att man kommer åt glödlampan under en lucka ovanför dimljuset. INTE vid dummy-armaturen nära njurarna. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
Bmw21: Ja för första gången kommer jag hädanefter kolla strålkastarljuset när jag byter bil nästa gång Waterlily: Det gjorde du helt rätt i för det är vansinnigt dyrt allt extra Såg en annons om begagnade strålkastare E92 Pre LCI men vad är det för skillnad på de jämfört med original om det är nån?? Lyser båda på dessa? Finns det några nyare Bmw från -06 som har framlyktor där båda är äkta och lyser på både halv och helljus? |
|
Fick nyss veta att en kodade om sin E60 så helljuset lyser även på de inre inväntar svar från honom men kanske nån här som vet hur man gör detta, vilka bilar det går på och kostnad? På min E92:a är det ju bara "ringlampor" verkar det som så det hjälper ju inte att bara koda om |
|
Fick nyss veta att en kodade om sin E60 så helljuset lyser även på de inre inväntar svar från honom men kanske nån här som vet hur man gör detta, vilka bilar det går på och kostnad? På min E92:a är det ju bara "ringlampor" verkar det som så det hjälper ju inte att bara koda om |
|
We 1.901 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Lite sent svar men det är inbyggda magnetremsor i hjullagren fram på din bil och bak är det abs-kransar på drivaxeln, alltså ingen magnetremsa i hjullagren bak. |
Westersund: Ok vet inte vem man ska tro på men är helt övertygad om dina svar har du kollat upp och stämmer men detta spelar inte så stor roll för de reagerade nog som de skulle så de fungerar som de ska men kan som all annan elektronik spöka ibland vilket tydligen har hänt flera andra också och jag tror gällande mina läskiga upplevelser när bakhjulen drev sakta och trögt i sidled fyra ggr varav en gång kändes som höger bakhjul satt löst var antispinnen DSC:n inte DTC:n som jag tidigare skrivit efter ha lärt mig skillnaden och att den fanns på min bil som både räddade mig och samtidigt förvärrade situationerna lite överreaktion eller vad man ska kalla det vilket blev en stor överraskning och läskig upplevelse men lärorikt för jag trodde aldrig antispinnen kunde reagera på detta långsamma läskiga sätt så man knappt inte känner det men nu har man fått en mycket viktig lärdom och förhoppningsvis alla som läst och följt detta kan vara mer förberedda när det händer er/de om det ni inte råkat ut för detta tidigare så kan denna diskussion rädda folk från att köra av vägen med allt vad det kan innebära för tråkigheter |
|
Fick nyss veta att man kan koda om de inre till helljuset eftersom det är en H7 detta var väldigt skönt att få veta så det blir riktigt starkt ljus tillsammans med xenonlampan på de yttre och det är tydligen Carly och NCS företag som kan göra detta |
|
Hej, Visade/visar sig problemet vid gaspådrag? Jag har haft problem med ABS-givarna på min E90 och de fick bytas. Problemet yttrade sig flörsta gången denna årstiden vid 3-5 grader varmt på blöt väg. Det kom främst vid acceleration och som tydligast när jag gjorde en omkörning. Anti-sladd lampan lyste och det gav en mycket udda känsla. Att bilen drog lite åt ena hållet och att den liksom inte "orkade" (vilket så klart var för att anti-spinn slog i och ströp gaspådraget). Eftersom antispinn lös upp tänkte jag givetvis att det var lurig blixthalka så jag släppte på stressen och körde lugnt och fint hem. Tänkte sedan inte mycket mer på detta. Men några månader senare hände detta även på sommaren (15 grader och snustorr väg med sommarsulor). Körde på farthållare på motorvägen, skulle om en bil som körde endast lite snabbare än mig så jag gav lite gaspådrag. Anti-sladd. Vad i helv. Nog för att jag gasade lite men 218hk släpper inte hjulen på lite gaspådrag i 120. Jag slog av anti-sladd genom att hålla DTC-knappen 5 sekunder. Problemet bortblåst. Felet förvärrades med tiden och till slut så fick jag fel att farthållaren slog och av ABS-felmeddelande i skärmen. In på verkstad. ABS-kransar som svällt och som följd gjort sönder ABS-givarna. Demontering av axlar, på med ny krans och nya givare. Bytte stötdämpare samtidigt eftersom allt ändå var demonterat. Blev några tusenlappar. |
|
Jag hade samma fenomen på min x3, 07. felkod: Justera styrvinkelgivaren. Antagligen får systemet fel vinkel och bromsar ett av bakhjulen. Mycket obehagligt. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.