AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.196

Bakvagnen drev i sidled!

Sida 2 av 4
Bm
197
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Tycker du inte det låter logiskt att det är två istället för en på drivhjulen som är de viktigaste när det gäller antispinnen? Och länken gäller E90 sedanen men det kanske är samma som flera andra delar?
För M chassit gör väl ingen skillnad på delarna?

Grelle: Missförstånd kan alltid ske speciellt när det är såna här helt otroliga beteenden från en bil som väldigt få mekaniker, tekniker och bilägare har erfarenhet av vilket är en förutsättning för att ha nån kunskap gällande såna här svåra icke konstanta fel som det inte bara är att koppla in en dator på och felsöka och tro man får felet/felen serverade på ett silverfat bilelektroniken är ju så omfattande på bilarna senaste 15 åren och de elektronikdelar som sitter under chassit får ju såklart utstå väldiga påfrestningar under årens lopp precis som de mekaniska delarna men elektronikdelarna är ju mycket mer känsliga

Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bmwbamze,

1) M-chassit är fastare fjädrar och anpassade stötdämpare, eventuellt tjockare krängningshämmare. Det påverkar inte ABS-systemet (som i sin tur DSC/DTC) använder.

2) Det är ju inte vad som man tycker är logiskt som styr hur bilen är byggd, utan sprängskisserna visar ju det. Coupén bygger väldigt mycket på sedanen, så förutom det uppenbara som skiljer likt taklinje och dörrar så är det mesta under ytan detsamma. Det är så BMW och övriga biltillverkare får effektivitet och håller nere kostnader i sin tillverkning.

3) Helt otroliga beteenden är det ju inte klarlagt att det är än. Vi vet ju fortfarande inte helt om det var strulande DSC/DTC, en isfläck, slitna bussningar eller något annat som är felet. Så unik och speciell är inte din bil, utan tvärtom tror jag många har koll på den. 320i är en av BMW's mest sålda modeller. Men att lämna in den för längre felsökning förstår jag inte är så lockande med hänsyn till kostnaden det kan innebära om man felsöker allt möjligt på bilen för att sedan komma till slutsatsen att det var is på vägen som var anledningen till felet. Det felet kommer ju aldrig synas på bilen.
Bm
197
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Ja det vet jag och M chassit är ju inget speciellt utan enbart 2 cm kortare fjädrar resten är enligt en tekniker på Bilia standardgrejer men som du sa detta har inget med det här problemet att göra

Det är sant att ingen vet säkert vad som orsakade de här fyra livsfarliga beteendena av DTC:n men vet i alla fall säkert att det inte är nåt mekaniskt fel så då återstår bara DTC:n och jag är säker på att det beror på antingen tillfälligt "hjärnsläpp" av sensorerna och/eller abs givaren som nån på Holmgrens informerade min mekanikerkontakt där om eller som jag kom att tänka på igår att det var svarta isfläckar/ishinnor trots att vägen var blöt och +3 den värsta halkan som finns och sensorerna kände av dessa trots att de inte utgjorde någon fara på platt rak väg i lugn 70-80 fart och skapade däcksläpp/drivningarna enbart åt höger sida detta är enda nackdelen med antispinn och jag hade aldrig fått nåt däcksläpp om den hade varit urkopplad eller haft en bil utan DTC:n men jag skulle aldrig vilja ha en bil utan denna genialiska uppfinning/innovation men detta var nog dennes baksida när den överreagerade och gjorde så jag fick däcksläpp hela fyra gånger på 1-2 mil och skulle detta hända på motorväg i hög fart så hade man varit invalid eller död och i värsta fall även kraschat med en eller flera andra så hoppas många läser detta och alla upplyser folk om detta enda negativa med antispinn

We
1.855
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Nej det tycker jag inte, finns ingen som helst logik i att ha 2 ABS-sensorer per hjul bak då drivaxel/nav/lager snurrar tillsammans som en enhet eftersom splinsen i drivaxelns ände går in i splinsen i navet. Det enda sättet som drivaxeln och navet/lagret skulle kunna snurra i olika hastighet är om splinsen är helt rensade och det behövs det ingen sensor för att upptäcka.
Sedan, touring eller coupe spelar ingen roll. Chassit är detsamma, det är bara karosserna som skiljer.

Känns inte särskilt troligt att antisladd/-spinn fått hjärnsläpp heller, det enda som kan hända är att hjulen bromsas för att det snurrar fortare än det bör göra för den aktuella hastigheten. Skulle givaren vara trasig skulle du få en felkod eftersom den inte kan läsa av några värden alls, om ABS-kransen är för rostig kan inte ABS-sensorn läsa av rätt värden (vilket DSC:n behöver för att ens veta om ett hjul ska bromsas). Tror fortfarande att det mest troliga är blixthalka.
Bm
197
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Men det var en erfaren mekaniker eller tekniker som sa detta och som haft bilar inne för det här och man tycker en sån ska veta? men även de kan blanda ihop eller har fel ibland men oavsett har det ingen betydelse om det är en, två eller tio sensorer per drivhjul för allt elektroniskt får hjärnsläpp förr eller senare och mer eller mindre ofta ta bältesvarnaren som tjuter några ggr per år och det automatiska dörrlåset som låste sig en gång för så jag fick betala 1500 åt helvete för dörröppning men sedan dess är skiten avstängt/bortkopplat

Vad är splins för nåt?
Rensade=förstörda eller?
Hur vet man om de är rensade/förstörda?
Vad menar du med att hjulen kan snurra fortare än den aktuella hastigheten?? Hur kan detta ens vara möjligt???

Och ja jag tror också det var halka trots att det var blött på vägen och +3 så var det förrädiska isfläckar som en ishinna men antispinnen har en avigsida och skapade dessa däcksläpp helt i onödan som hade kunnat gå väldigt illa i hög fart hade det varit en bil utan antispinn eller helt utan hade det aldrig blivit några släpp



Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att hjulen snurrar snabbare än aktuell hastighet är ju det som händer när hjulen spinner, vilket sker då friktionen mellan däck och underlag inte är tillräckligt för att överföra kraften från däcken. Det sker antingen om motorn är väldigt stark (tänk en M5 som spinner loss) eller när friktionen är väldigt låg (tänk en start i backe på en isig väg, dvs det spinner). Då snurrar hjulen snabbare än vad fordonets framdrift motiverar.

Nu verkar vi vara överens om att det mest troliga är halka, men du verkar ändå övertygad om att DSC hade någon inblandning. Det var ju inte direkt så att bilar utan antisladd inte kunde tappa greppet innan antisladd och antispinn uppfanns. Det var ju själva poängen varför det behövdes och blev standardutrustning i bilar.

Tänkte du förresten på om antisladdslampan blinkade till när dina bakvagnssläpp skedde?
Bm
197
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Ja efter mycket snack med både er här, två olika verkstäder och erfaren tekniker på Holmgrens, inga mekaniska fel i bakvagnen och kunskap om hur DTC:n fungerar och funderande är jag säker på att dessa däcksläpp är det enda negativa med antispinnen för den förvärrade ju körningen och hade invalidiserat eller dödat mig om det hade hänt på en motorväg när drivhjulen bromsades ner i hastighet på dessa ishinnor på den blöta vägen är ju fullständigt livsfarligt och jag har kört på underkylda vägar rätt ofta och har aldrig fått däcksläpp eller sladd när jag kört lugnt och bara rullat utan att knappt röra gasen eller nåt annat rakt fram på platt väg mer än när jag ska bromsa för att lämna företräde eller stoppskyltar, rondeller eller rödljus

Vänligen svara på de tre frågorna om splinsen är intresserad och få veta :)


Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du svarade inte på min fråga om antisladdslampan blinkade.
Splines:
Länk.
We
1.855
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om det inte är en märkesverkstad så jobbar dom med många olika märken, lätt att blanda ihop det eller så har nån missuppfattat. Rensade splines behöver du inte bry dig om, då hade du inte haft någon drivning alls.

Du verkar ha bestämt dig för att det är DSC som har försökt att ha ihjäl dig med ett hjärnsläpp så det blir lite svårt när du inte ser på problemet rent objektivt och logiskt. Det enda sättet antispinn jobbar på är att bromsa ett hjul som snurrar för snabbt och skulle det i sig låsa hjulen för att det är för halt skulle ABS gripa in.

Det är dumt att jaga väderkvarnar när det finns en mer trolig anledning till bilens beteende.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle nog påstå att om du INTE haft antispinn/antisladd, så kanske halkan gjort att du varit i diket efter din upplevelse...

Det är ju precis i sådana situationer som dessa system är så bra att ha för att undvika en olycka!


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Wa
595
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Blanda inte ihop DSC och DTC.

DSC Dynamic Stabilty Control. Det startar bilen på när man inte har rört någon knapp och är det mest säkra när det är halt. Vid minsta slirning eller sladd så stryps motorn och vid större sladdtendens så bromsas lämpligt hjul. För xDrive så justeras också till vilket hjulpar som ska få mest drivning.

DTC Dynamic Traction Control. Vid tryck på motsvarande knapp väljs TRACTION vilket betyder att man tillåter mera hjulspinn och bilen kan då sladda mer. Det är till för då man vill att drivhjulen ska gräva sig fram i t ex sand eller djup snö.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Bm
197
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Ja ursäkta jag glömde svara på om antisladdlampan blinkade men vet inte tyvärr men den blinkar varje gång vid småsläpp så den är inget fel på än...

Bmw21: tack för länken har aldrig hört talas om dessa tidigare så bra att veta

Westersund:Missade att skriva att det var en erfaren tekniker på Holmgrens och teknikerna där är också gamla mekaniker som blivit befordrade och han sa att på drivhjulen är det en sensor i bakaxeln och en magnetremsa i hjullagren som samarbetar och de kan ge fel signaler till abs givaren som i sin tur ger order till drivhjulen men väldigt sällan tack och lov angående detta som jag kallar "hjärnsläpp" så har jag släppt detta som orsak utan tror helt enkelt att det var fläckvisa ishinnor på den här annars blöta vägbanan som orsakade de här fyra långsamma och tröga däcksläppen varav ett kändes som höger bakhjul satt löst och rörde sig i sidled innan bakvagnen sladdade sakta åt varje håll det var verkligen skitläskigt kan jag säga huruvida man tror antispinnen är ofelbar eller inte är upp till var och en att tycka som hen vill men det är farligt eller livsfarligt att lita fullständigt på tekniken

JohanB: Antispinnen har räddat mig några gånger tidigare och den är guld värd absolut och skulle aldrig vilja ha en bil utan men alla bilar ca tio stycken jag haft innan denna hade inte antispinn och fick aldrig inte såna här däcksläpp med nån av de utan det var hastiga däcksläpp en gång dansade min dåvarande bil åt höger och vänster på vägbanan ett flertal gånger innan jag lyckades få den på rätt köl igen efter fått däcksläpp i 100-120 vad jag menar är att jag tycker antispinnen orsakade dessa däcksläppen

Waterlily: Ja det är lätt att göra men tror det står DTC på knappen senaste jag kollade men som sagt väldigt lätt att blanda ihop när det bara skiljer en bokstav

We
1.855
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Teknikerna är säkert duktiga, men i det här fallet kan vi se svart på vitt på sprängskisserna att det bara finns 1 sensor per hjul.
Wa
595
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Bmwbamze: Du skrev tidigare: ”… får koppla ur DTC:n tills vidare men det är ju inte helt säkert den blir urkopplad”

Du körde väl inte med DTC? Det ska man inte göra när det är halt. Om du kopplar ur den så återgår bilen till DSC. Det är bara om man håller in knappen i flera sekunder som all stabilitet kopplas bort.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Bm
197
Bmwbamze
320 Coupé
Westersund: Ja det har du helt rätt i det är jag som plussar på magnetremsan som en "sensor" för den finns väl inte på framhjulen om jag förstod det rätt av både han på Holmgrens och en verkstadsägare här hemma så är det den skillnaden på drivhjulen men det vet du säkert

Waterlily: När inte DTC lyser ovan mätarna så är den påkopplad eller? Om ja så kör jag med den jämnt året runt hade ingen aning om att man kan ändra till DSC??
Är det alltså både DTC och DSC på min 320 E92:a -09:a? Har aldrig sett det stå DSC någonstans någonsin? Det ska väl lysa DSC någonstans så man vet vilket man har påkopplat?
Är du helt 100% säker på det du skrev om dessa två?

J

Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
DSC - Dynamisk stabilitets kontroll är ett antisladdsystem. Det kan både reducera motorstyrkan och bromsa hjulen, alla samtidigt eller individuellt för att hålla dig på rätt kurs, dvs ett vanligt antisladdsystem. Det är alltid på som standard.

Genom att trycka på knappen (minns ej symbol eller om det står DTC) så aktiveras en underfunktion i DSC-systemet som heter DTC, dynamisk greppfunktion. Det gör i princip samma sak som DSC men tillåter mer hjulspinn och kraftigare sladdvinkel innan det griper in. När du aktiverat det bör det stå DTC eller dylikt i körinstrumenteringen.

Om du håller ovan nämnda knapp intryckt länge, ca 5-10 sekunder så avaktiveras elektroniken helt och du kör bilen utan hjälpande elektriska system. Då bör en annan symbol visas i instrumentpanelen än i fallet med DTC.
Bm
197
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Jättebra tydligt och klar förklaring! :) Så DSC är på ständigt så länge man inte har hållit in DTC knappen 5-10 sek?
Lyser det DSC eller nåt annat om den INTE är påkopplad eller hur vet man om den är av eller på?
Och när DTC lyser mellan mätarna så är den alltså påkopplad? Om ja så har jag trott det var tvärtom när det har lyst DTC mellan mätarna så har jag trott det är av
enbart DSC låter ju bäst på vintermånaderna och båda på resterande av året eller?


Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det finns tre lägen
1) DSC på - Standard, blir så bara du startar bilen
2) DTC på - nås genom att trycka en gång
3) AV - håll in knappen 5-10 sek

Symboler
1) indikeras inte synligt
2) det står DTC
3) en gul bil med sladdmärken

Med reservation för att jag blandar ihop symbol med F20, men principerna bör vara detsamma.

Du kan alltså inte ha två lägen samtidigt.
Wa
595
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
På min bil finns det ingen indikation när DSC är på. Som den är då man startar bilen. Trycker jag på knappen för DTC som också kallad för TRACTION tänds en indikator för varning att bilen kan sladda mer. På min bil är det en markant skillnad i beteende. Speciellt strypningen av gaspådraget. Jag har provat på halt underlag. Med DTC/TRACTION aktiverat så blir min bil som min gamla Volvo 760 eller som en Amason. Då kan man ställa ut rumpan i bredsladd. Jag har också för mig att det inte går att använda farthållaren i DTC/TRACTION-läge.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.