Sida 1 av 4
|
|
---|---|
Har en 320 E92:a -09 som gått ca 10 000 pedantservad och välskött och igår när jag körde på rak landsväg i 70-80 så drev höger bakhjul åt höger helt plötsligt några sekunder tills jag släppte gasen och drev likadant på höger bakhjul två ggr till och en gång hela bakvagnen alltså både bakhjulen på de tre milen det var jäkla läskigt och hade detta hänt i högre fart hade det gått åt skogen bokstavligt talat speciellt om det skulle varit halt vad i helsike är det för fel? Skulle jag gissa så är det antispinnen som spökar Detta är helt livsfarligt och tror inte någon verkstad skulle hitta nåt fel varken mekaniskt eller elektroniskt tyvärr och kommer aldrig kunna lita på den här bilen igen och har inte samvete att sälja den heller så vad göra? | |
hej "tror inte någon verkstad skulle hitta nåt fel varken mekaniskt eller elektroniskt tyvärr" - varför inte? |
|
Vad menar du att med att höger bakhjul drev åt höger? Drev hjulet åt höger eller hela bilen? Spann det loss och bilens bakände drog åt höger? Sedan skriver du att båda bakhjulen spann loss? Är du säker att det inte var halt? Vad har du för däck? Märke, modell och hur gamla är dem? |
|
För det händer ju inte hela tiden som på vägen tillbaka till exempel gick den som den ska så man vet aldrig när det kommer ske vilket gör väldigt svårt att hitta felet detta gör ju bilen helt livsfarlig både för de i min och andra trafikanter speciellt om det vore minsta halt eller högre hastigheter för då skulle den snurra och krascha av vägen eller med mötande får koppla ur DTC:n tills vidare men det är ju inte helt säkert den blir urkopplad |
|
We 1.900 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det kallas för blixthalka. Driver "höger bakhjul åt höger" så hänger vänster med, dom sitter sammankopplade via bakvagnsbryggan och inget av hjulen kan individuellt dra åt ena hållet oberoende av det andra hjulet om inte en länkarm är helt av d.v.s. Skulle en länkarm vara helt av så är felet konstant inte tillfälligt. Fenomenet jag tror du upplevde var blixthalka i kombination med öppen diff som skickade all kraft till det hjulet som hade minst motstånd (där det var halast). Är det ruskigt halt hinner inte antispinn med att bromsa hjulet innan bakändan börjar vandra. |
Grelle: Det kändes som höger bakhjul drev i slow motion åt höger tre ggr under de tre milen i lugn fart 70-80 bara behöver knappt röra gasen och det var +3-4 grader och alla gånger på rak väg och en gång var det båda bakhjulen hela bakvagnen som drev i slow motion åt höger jävligt läskigt och trodde hjulbultar satt löst så stannade och kollade allihopa men ingen satt löst har fräscha Michelin X Ice north 4 dubbdäck |
|
Westersund: jag brukar alltid bromsa lite försiktigt och "känna på vägen" och det var inte halt och dessutom släpper inte däcken när man kör på platt och rak väg i jämn 70-80 fart och knappt rör gasen |
|
Tja...hittar du ingenting alls så bör du iaf åka till en kompetent verkstad och evtl där få veta om någonting är slitet i chassiet. Halt, jo absolut en parameter att räkna in, men upplevde du att det inte var typ glashalt så måste du ju kontrollera hjulupphängningen.. Däcken du har är en av det bästa rent "testmässigt". Är det någon inställning(fram eller bakvagn) eller länkarm etc som har fått sig en smäll eller är allmänt slut i infästningar så kan ju vad som helst hända.. Mvh Janne. |
|
Kan eventuellt vara hjullager bak som är dåligt och när underlaget är på ett visst sätt så drar hjulet iväg åt något håll. Eller bakvagnsbussning/-ar som är dåliga. Kan ju även vara något annat som gått sönder eller sitter löst. | |
JanneT och blixten: Jag hoppas ni har rätt för det är ju mycket lägre kostnad och lätt att se om det är nåt fel där bak i hjulupphängningen än om det skulle vara elektroniskt som spökar som bältesvarnaren gör ibland men hoppas någon här varit med om detta eller vet nån som varit det annars får det bli och kolla upp det så mycket det går för detta är ju livsfarligt även för andra mötande trafik speciiellt nu när det är halt och jävligt var och varannat dygn |
|
Jag förstår inte skillnaden i känslan när ena hjulet släpper kontra hela bakvagnen. Som Westerlund skriver så sitter hjulen fast i varandra, så om inget generalfel föreligger bör hela bakvagnen röra sig när det släpper. | |
Grelle: Ja det har du rätt i men det kändes de där tre gångerna att det var bara höger bakhjul som drev/drog bakvagnen åt höger lite grann tills jag släppte gasen fort som fan till skillnad från den fjärde gången som jag kände tydligt att hela bakvagnen drev/drog sig samtidigt åt höger den gången också så alla fyra gångerna åt höger sakta och trögt Jag är inne på att det är DTC:n som spökar men hoppas innerligt jag har fel för det kostar ruggiga pengar så vet nån hur DTC:n ger order till bakhjulen? måste sitta några sensorer vid bakhjulen eller går signalerna direkt från databoxen? |
|
DTC/DSC bromsar hjulen, inte gasar på så de spinner loss. Jag tycker Westersunds teori om blixthalka och öppen differential är mest sannolikt än så länge. Halka är ju inte konstant så att de var grepp på en plats är inte samma sak som att det är det överallt. |
|
Ja det stämmer ju perfekt med hur det kändes sakta och trögt drogs det åt höger alla fyra gångerna men jag körde på platt och rak väg alla fyra gångerna i 70-80 rörde knappt gasen eftersom det inte behövs så hur kan det släppa på isfläckar när det bara rullar utan nåt gaspådrag , inte i nån kurva och ingen lutning åt nåt håll?? det är ju inte speciellt troligt att det skulle tappa väggreppet när man kör så på sån väg och som sagt drogs det sakta och trögt inget hastigt där man känner däcksläpp som det brukar göra på isfläckar? |
|
Vägen lutar alltid lite åt höger för vattenavrinningens skull och normalt sett gör en korrekt hjulinställning att bilen drar låååååångsamt åt höger pga. väglutningen. Svartis är lömsk och kan ge sådana effekter som beskrivits. Minns en gång för många år sedan när frugan och jag åkte i E46:an på 90-väg och hon körde - det var "blöt" vägbana och runt nollan. Hon körde och sa att bilen kändes lite småslingrig och instabil. Jag sa åt henne att stanna försiktigt och hon svängde in på nästa parkeringsficka. Jag sa att vi byter plats så får jag känna, och när jag klev ur bilen så var det svartis som var snorhal utan att man såg isen! Bra dubbdäck och lugn körning hade maskerat bort det mesta av halkan... Körde väldigt försiktigt vidare och bilen ormade sig konstigt vid några tillfällen pga. halkan, tills vi kom till vägsträcka som var saltad. Slitna bakvagnsbussningar kan ge slingrig känsla också - hände på E46:an vid ett helt annat tillfälle, när främre bussningarna i bärarmarna bak gav upp - då blev bilen direkt farlig i sin väghållning. Det kom lite som en blixt från en klar himmel - plötsligt började bilen bli slingrig, men dagen innan var den helt normal...men den blev inte "normal" förrän bussningarna bytts! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 1.900 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det skulle kunna vara en kombination av slitna bussningar i bakvagnen och halka, men jag tycker om bussningarna är slitna borde du ha märkt det innan. Med slitna bussningar blir bakvagnen "nervös" hela tiden, det kommer inte som ett överraskande ryck från ingenstans. För ett par år sedan när jag var på väg till jobbet en eftermiddag var det barmark eftersom solen var framme. Körde med farthållaren på och tänkte inte så mycket på att det kunde vara halt... tills jag kom till en lätt högerkurva med ett väldigt litet krön. Intill krönet stod det en massa träd som kasta skugga på vägen precis vid krönet. När jag körde över krönet blev baken lätt som sig bör och bilen fick sladd direkt. Som tur var agerade antisladd fort som attan och redde upp allt, hade det varit upp till mig så hade bilen legat i diket. Det jag vill säga är att halka är väldigt lömskt och kan slå till när man minst anar det. På nyårsnatten var det extremt halt ute, iallafall i Mellansverige där jag bor. Sen finns det inget som säger att det måste vara halt åt båda hållen på samma bit av väg. |
JohanB: Då kanske det inte bara är högersidan utan båda även om det var höger bakhjul som drog sig sakta och trögt tre ggr men det var ju även hela bakvagnen en gång också och det du beskriver med att er bil var "slingrig" stämmer bra med de här tre gångerna som höger bakhjul drog åt höger och en gång kändes den jävligt läskig för det kändes som höger bakhjul eller hela bakvagnen satt löst men bara under ca 100 m och ingen mer gång än så länge jag stannade vid första mötesficka och kontrollerade alla hjulbultarna m.m. men de satt hårt och det var inte ett dugg halt ute det kan mycket väl vara bussningarna i bakvagnen som är slut för de har ju aldrig bytts men bussningarna sitter väl i länkarmarna så för att byta bussningarna måste man byta länkarmarna eller? Och är det inte för jäkligt att såna simpla enkla delar som slitna bussningar kan göra bilen livsfarlig för både en själv och andra om det nu är de i slutändan för det är ju inte konstant? Westersund: Ja skuggpartier på vägen på vinterhalvåret är det nästan alltid isfläckar även när vägen mestadels är torr och det är soligt så i skuggiga delar av vägen har det frusit fläckvis och hände mig också en gång i en kurva på en landsväg där diket och skogen är vid vägkanten men tack vare DTC:n i kombination med att isfläcken var liten så däcket fick fäste fort igen så gick det bra Min bil har ju M chassi vilket gör den jävligt stötkänslig för minsta lilla kotte så studsar bakvagnen och bytte alla dämpare och lager runt om i våras men bara liten förbättring knappt märkbart och känns som bortkastade pengar så om jag nu skulle byta bussningarna bak och det inte blir mycket bättre efter detta heller då känns det jävligt surt för man vill ju känna stor förbättring när man bytt flera delar och lagt ut mycket pengar Men du kan ha rätt i att dessa bakvagnsproblem inte kommer som en blixt från klar himmel när den är så irriterande stötkänslig även om det känns så för jag trodde som sagt aldrig de här små simpla enkla gummidelarna kunde åstadkomma sånt här livsfarligt beteende Fick snabbt svar från en mekaniker på Holmgrens och han har ingen aning och svarade precis som jag trodde att det är väldigt svårt att hitta felet/felen när de inte visar sig konstant utan bara ibland och angående bussningarna igen så om det är de som orsakar detta så skulle ju beteendet vara hela tiden?? |
|
We 1.900 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hur är det med hjulinställningen? Om det har blivit för mycket toe out i bakvagnen kan det bli väldigt otrevliga köregenskaper. |
Idag fick jag tid äntligen för en kontroll av bakvagnens alla delar inkl. hjullager och allt såg bra ut men efter att mekanikern på Holmgrens inte hade en aning så bad jag honom fråga runt bland alla deras erfarna mekaniker och tekniker runt om i landet och han fick svaret att det sitter två sensorer på varje bakhjul/fram är det bara en på varje hjul) en på drivaxeln och en magnetremsa i hjullagren och den på drivaxlarna rostar och kan spränga abs givaren och därmed ge helt galna order till hjulen så det bekräftar min vilda gissning om ett "elektroniskt hjärnsläpp" som orsakade dessa livsfarliga beteenden och två andra verkstäder jag frågade hade ingen aning och hade aldrig haft nån bil inne som betett sig så och aldrig hört talas om detta heller så en sista fråga är vad skulle ni göra åt detta för det kan ju såklart hända er också? skulle ni bara låta det vara och hoppas det aldrig händer i en kurva, hög fart eller vid vinterväglag? Mitt höga förtroende angående DTC:n har ju som ni förstår hamnat rätt långt ner men har inte samvete att sälja den även om jag såklart skulle upplysa köparen så skulle jag må väldigt dåligt om nåt allvarligt skulle hända hen och jag fick veta det Det enda säkra är väl att byta sensorerna på drivaxlarna och/eller abs givaren till nya? |
|
We 1.900 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Undrar om det inte är en mekaniker som har antingen missuppfattat eller fått något om bakfoten, tror aldrig jag har sett en BMW med dubbla DSC sensorer per hjul bak. Enligt ETK så har inte E9X det heller. Nr 20 i denna länk: Länk Och det ska bara vara 2 st (per bil) enligt beskrivningen. Sen om du kollar på hur drivaxeln ser ut så finns det en ABS-krans på den: Länk Osäker när BMW gick över från extern ABS-krans till inbyggd magnetremsa i hjullagret, nånting säger mig att det var från E6X/E9X dom började med det fram (när nav/lager såldes som komplett enhet) och bak gick dom över till magnetremsa f.r.o.m. F-serierna. Sen om du ska inspektera/byta ABS-kransarna/givarna är väl en fråga du måste ställa till dig själv. Hur mycket är ditt och andras liv värda? |
Det kan ju vara att mekanikern och TS missförstår varandra. Jag får som exempel läsa Bamzes inlägg flera gånger för att förstå de långa meningarna. Ibland är det bra att vara lite lugn och metodisk och inte hoppa från ett till tre, både när man skriver och när man felsöker. Att det finns en sak som kan gå sönder bekräftar inte din teorin att det måste vara DSC, men det kan bekräfta att det fortfarande är en möjlig förklaring. Att två andra verkstäder inte vet felet är väl inte så konstigt om de inte tittat på bilen. Hur ska de då kunna veta? |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.