AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.667

När exakt aktiveras laserlamporna?

Cy
62
Cygnus
330e - 21
Som rubriken lyder så har jag en 330e med laserlampor men hittills har jag inte fått dem att aktiveras. Igår körde jag på landsväg i mellan 60-80km/t när det var becksvart ute. Autoljusknappen var aktiverad och de adaptiva strålkastarna för helljus jobbade konstant och bländade av osv vid möte men jag fick aldrig den extra ljusboozten från lasern.
Så frågan är vilka är de exakta kriterierna för mig lasern skall aktiveras?
Visa användare
3.946
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Det är 60km/t iaf på min G30, Som jag nämnde i annan tråd med facit i hand hade jag hellre lagt dom pengarna på annat istället då jag märker ingen wow skillnad men skillnad blir det iaf. Adaptiva led strålkastare i sig är ren bluff då det är adaptive endast när helljuset är på. Så var det inte innan LCI även halvljus var adaptive.

Sorry att jag kapa din tråd men 60km iaf är svaret.
st
3.347
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Krav: > 60 km/t, inga andra ljus framför bilen, inga stillastående fordon, fotgängare eller djur. Detta kontrolleras av en IR-kamera.

js
1.793
jsn
i5 m60 -24
Hur är det om man manuellt tänder helljuset, tänds laserljuset också då? Eller enbart när man har helljusassistenten aktivv?
Visa användare
3.946
catch_me
G30 545e M-sport 2023
F10 520d M-sport 2012
Funkar även när du slår på helljus manuellt med .
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Stämmer inte. Enbart när auto är aktivt.
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Hej, körde precis hem mellan Trollhättan - Göteborg, becksvart långa sträckor utan möten och utan att lasern aktiverades. De adaptiva helljusen var igång med autoläget aktiverat och på sträckor utan möten gick helljuset igång. Då jag läst tidigare att lasern bara går igång automatiskt så testade jag att manuellt aktivera helljuset via spaken för att sedan jämföra med när autoläget gick igång och märkte ingen skillnad. Lite frustrerande då det ändå är en feature som man vill skall fungera då man betalt extra för just det. Det vore intressant att höra någon annan jämföra med sitt autoläge kontra manuellt helljus som kan bekräfta att lasern går igång på auto och att det är en märkbar skillnad mot manuellt helljus. Notera att om ni kör på autoläge och sedan blinkar helljus så går först halvljuset in och det är först vid andra trycket på spaken som helljuset aktiveras. Dessutom, finns det något sätt att felsöka lasern på?
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Jag har samma ”problem” med min X3 -22 LCI. Säljaren sa till mig att Laserljuset endast fungerar i läget auto, han påpekade det mer än en gång faktiskt. Så har det dock aldrig varit för mig. Kör jag på mörka vägar, motorvägar, 2-1 vägar och väljer autoläget så aktiveras inte laserljuset alls. Om jag däremot kör igång helljuset manuellt så aktiveras laserljuset vilket märks ganska väl. Tycket det är mycket märkligt och kommer fråga vid servicebesöket i nästa vecka.

Funderade ett tag på om det berodde på att jag körde i ECO läget men inte heller genom att välja comfort eller sport det gör någon skillnad.
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Är du verkligen 100% på att det är laserljuset som tänds och inte det vanliga helljuset? Anledningen till att jag frågar är för att jag har läst på flertalet forum att det enda sättet att aktivera lasern på är genom autoläget. Det är lätt att luras att tro att det är lasern som tänds manuellt. Om helljuset är tänt via autoläget och du aktiverar manuellt helljus så är det som sker att du deaktiverar autoläget och att halvljuset går igång. Det är först vid andra trycket på spaken som helljuset tänds vilket fick mig att tro att lasern gick igång. Om du sedan trycker auto igen och det automatiska helljuset tänds så lär du märka att det är precis lika starkt/svagt som innan vid manuellt. Det saknas alltså ett tredje ljusläge.
Ve
210
Velgro
G32 640D GT
Ja du det är en bra fråga, har bara antagit att det är lasern som tänds. Min bil beter sig alltså inte så som du beskriver det. Kör jag med autoläget ikopplat helljus och sedan istället väljer att trycka spaken framåt till manuellt helljus så blir det märkbart kraftigare ljus. Trycker jag sedan på autoläget igen så blir helljuset svagare igen. Har filmat detta för att visa BMW verkstaden.

Det jag inte riktigt hänger med på som du skriver är två tryck på spaken, för mig är det ett tryck framåt på spaken oavsett om det är ifrån autoläget eller ej = kraftigare helljus. Autoläget alltid svagare helljus. Väldigt irriterande är det iaf, för endera har man kraftigare helljus men inte det adaptiva att den vikar bort ljuset för att ej blända, eller så har man svagare helljus men det är iaf adaptivt.

Jag kör väldigt mycket bil, bra bit över 300 mil bara denna veckan så jag har testat detta väldigt utförligt de 3500 mil jag kört med bilen hittills. Men jag ska kolla vad BMW säger för precis som du skriver så var säljaren väldigt noga med att påpeka att laser endast nås via autoläget.
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Hej ok testa gärna. När jag testat manuellt så har jag dragit spaken mot mig. Skall försöka testa imorgon och då genom att trycka den bortåt istället.
Eftersom lasern är såpass stark så känns det rimligt att den bara aktiveras när vissa kriterier är uppfyllda och då genom autoläget.
bl
2.036
blixten
325i -88
Står det inget om detta i instruktionsboken?

Jag har inte laserljus men det står likväl i instruktionsboken att "viss funktion" av det adaptiva ljuset först aktiveras när man kör över en viss hastighet (120 km/h) under viss tid. Kan ju ev. vara något liknande på din bil.
Årsmodell -21, G22 har denna 'utförliga' beskrivning i instruktionsboken:
"När helljuset är påslaget kopplas dessutom laserhelljuset i strålkastaren till automatiskt från en hastighet på ca 60 km/h."

Möjligen har det hänt ett par gånger men jag är inte säker, och jag hade väntat mig en tydligare skillnad. Det får kanske inte ens finnas reflexer (plogpinnar) i synfältet?
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Det där med reflexer har jag också funderat över. Tänkte på det då jag körde senast. Skulle helt klart kunna vara en faktor som spelar in men då är det ju vid exceptionellt få tillfällen som lasern kommer komma till användning...
Finns det något sätt att koda om känsligheten på den tro?
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Hittade ett youtubeklipp där de testar och mäter ljusstyrkan i halogen hej Led och BMWs laser. Ganska stor besvikelse när man ser hur liten skillnad lasern gör! Rejält översåld teknik enligt mig!



Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.