AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
24.253

Priset på beg elbilar störtdyker

Sida 9 av 21
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Varför är du så känslomässigt investerad? Varför kan inte folk själva få välja sin bil utan att du ska behöva kalla bilarna och dess köpare för öknamn?
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är bra priser. Om styrräntan som var 2,5% sista november förra året är 4,5 - 4,75%(fullt möjligt med sista höjningstakten) sista november i år och då åker leasingkostnaden upp 500-1000kr per mån. och inflationen ökar, en del människor blir av med jobben så minskar den disponibla inkomsten och då är kapitalvaror, köpta med lån eller på privatleasing det som får stryka på foten. Vad kostnaderna för huslån kan bli 2024, ja räkna lite själva och läs tendenser på vad ekonomiskribenter förmedlar. Alla bilar över 300000kr kommer falla kraftigt i pris på lite längre sikt för folk har helt enkelt inte råd längre då det inte går att låna eller leasa en livsstil längre.
Mvh
Asken
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Verdi: Dina kommentarer är i vanlig ordning både obegripliga och otrevliga. Det enda jag gjort är att jag delat några artiklar från olika nyhetsmedia som belyser ämnet prisutveckling på elbilar. Ett ämne du inte tycks klara av att hantera.
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Asken: Spännande skiss av ett tänkbart framtidsscenario där man bl a kan shoppa elbilar riktigt riktigt billigt. Kanske t o m blir intressant att köpa.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Nej du buspelle. Läs vad du skrev tidigare.
Vilken patetisk diskussion det här blev igen. För det första hur påverkas vi av andelen elbil, bensin- och dieselbil i Europa oss som lever i SVERIGE? Försäljningen Europa/Sverige har skiljt sig markant under flera årtionden. Både vad avser storlek på bil, karosstyp, märken mm. Ex vis säljs det oerhört större andel sedan i Europa än Sverige.

Askens domedags scenario är dessutom en stark överdrift. Om ekonomin i landet skulle total krascha så drabban det ju isåfall alla former av bilar. När man ser till ekonomin så finns det ju mängder av artiklar som visar att elbil i princip alltid är billigast. Problemet är ju här närmast att en del inte har smidig laddmöjlighet (hemma/på jobbet). Att en några år oerhört stark marknad av privatleasing nu minskat är ju inte konstigt. Ungefär som att börsen kan gå ner ett år efter flera års uppgång. Det finns sannolikt X antal människor som vill privatleasa. Den toppen nåddes. Resten vill välja andra alternativ. För många har det varit ett även ekonomiskt bra val. Okay att leasingkostnad ökat, men samtidigt är ju driftskostnaderna näst intill mikroskopiska mot ex vis en dieselbil. I princip obefintlig fordonsskatt. De behöver heller inte bekymra sig för andrahandsvärdet mm.

Varför kasta fram en form av ”dum i huvudet kampanj) mot dessa människor? Det är deras val och du har ingen ANING om hur deras ekonomi ser ut. Jag har ex vis många grannar som privatleasar framförallt ID3/ID4. Högavlönade välutbildade människor! Jag är fullkomligt övertygad om att de inte har några som helst problem att betala varken huslån eller bilfinans.

Ett exempel: man får idag minst drygt 3% på insatt kapital i bank. Vad spelar det då för roll att man kör privatleasing på några procent högre alternativt billån, för att 1) få väldigt mkt lägre driftskostnader och en ny modern bil.

Sammanfattningsvis; låt folk ha den bil de vill, lägg dig/er inte i detta och mer eller mindre mindervärdesförklara andra som besserwissrar. Vissa är ju inte ens intresserade av bilar. De behöver bara en smidig bil för att åka till jobbet, skjutsa barnen till skola, aktiviteter osv.

Om elbil sjunker i värde? Fine, för det första så sjunker i princip alla bilar i värde, med få undantag. Dock så faller de flesta fossilbilar ännu mera.

Att sedan Mobility Sweden vrider upp dialogen lite ytterligare beror förstås på att de vill få tillbaka subventioner och bygga laddstruktur.

Jag arbetar med företagsinformation och det är främst Restaurang/Hotell samt Handel som har det tuffast, flest konkurser, konsument baserade branscher. Där drar folk främst in svångremmen. Ex vis utlandsresor går ungefär som tidigare. Vissa lär dock resa på krita men så har det ju alltid varit. Eftersom bilen efter boendet ofta är en av de absolut största utgifterna så lär ju många räkna på det och som sagt ofta lätt att räkna hem elbilen då jämfört med ex vis dieselbil, om nu någon vill köpa dieseln eller lämna ens juste inbytespris.

Sorry för långt inlägg men blir så less på vissa inlägg.

/Anders
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Buspelle: det enda jag menar är att efter 14 år av "ekonomiskt uppsving" så tror folk att det ska fortsätta så för evigt eller att vi lever i en tillfällig avmattning. Hela planeten ska konsumera sig lycklig. Pengar är inget syfte att bli slav under, det är ett medel och när räntorna är låga blir folk en slav under de. De tror att de kan köpa sig lycka. Hur många har inte köpt sig en Tesla för 600-1.000kkr de sista åren med tron att de mer eller mindre kommer att öka i värde. Nu står värdet stilla eller börjar sjunka, snar tmer. Hur många köper bil för kontanta pengar idag? Nu undrar ju folk senast, är Tesla ett korthus som kapat bort sina egna marginaler? Sjunker försäljningen 20-30% vad händer då? Vad händer om folk köper 20% mindre kläder?
Jag läste senast igår om en klassisk modebutik som fick lägga ner efter 100år och att flera mindre sådana fått lägga ner de sista åren. Små firmor små marginaler låg uthållighet. Folk ska handla på nätet billigt, skickas runt halva jorden och gynna Kina istället för lokala alternativ. Till slut får vi inga lokala affärer, i det långa loppet.
Jag tänker tex, en model X för 1.000kkr(bara en enkel tankeövning) ny 2022. 2024, antalet kinesiska kopior är många och redan producerade för de vill ha upp volymen i nya kinesiska märken, få är sålda iom lågkonjunktur. Model X är värd 750kkr. Kineserna sänker priset från 850kkr till 650kkr i ren desperation. Få har längre råd med ens en beggad X, styrräntan är 5,5% och priset blir ekvivalent eller lägre än kinesernas. Om sen den mod X ska kostar 800kkr eller 600kkr och när den gör det, det lär visa sig men det kommer. Kring 1970 när mina föräldrar köpte hus var räntan 18% och då var det rejäl lågkonjunktur. Inget är oöjligt. Sådana här scenarior. jag säger, kan komma, jag tror på dom och stod för dom för ett år sedan med. Det är bara en tidsfråga innan det kommer.
Allt är sund självsanering som marknadsekonomi alltid är. Lägger man ljuset på mörkret springer mörkret iväg av sig själv. Det måste få vara högt i tak i sådana här trådar, är läsaren intelligent så ser han själv av vad alla själviska(ink mina egna) åsikter är och vad som är rimligt. Kan bara inte låta bli men inom allmän psykologi finns det något som kallas medvetenhet. Såsom man uttalar sig om hur andra fungerar är så man fungerar själv, dock utan att vara medveten om det.
Jag läser denna tråden med en önskan om att bredda kunskapen och intelligensen för framtida beslut.
Låt oss göra det enkelt, äldre bilar oavsett framdrivning kommer att bli dyrare såsmått, Polo Fiesta och Corsa kommer öka i populäritet. Alla bilar som sålts nya över 500kkr(vad en sk premiumbil anses kosta el iaf början på trappan för den) kommer att sjunka i värde, för att folk får mindre i plånboken. Med känsla nämner restaurangbranschen. Folk skriker om matpriserna och där söker folk sig alternativa vägar, tex Lidl mfl. Förr eller senare får de stora matkedjorna samma problem som restaurangbranschen, sen blir det resor vem har råd att prioritera Åreresa när husräntan ökat med 40% på ett år? Bostadsförsäljningsbranschen håller på att börja självsaneras, med styrräntor på 4,5-5,5% och ökande sjunker priserna på bostäder som varit 20-30% konstgjort höga pga billigt att låna pengar till stor villa. Nästa bransch att saneras borde vara kapitalförvaltningsbranschen, vad är det för bransch, att tjäna pengar på andras pengar?
Min högst personliga åsikt är att ränta borde vara så hög att människor förstod att man kan inte spendera pengar man inte har, och borde så varit de sista 10 åren.
Konsumtion och pengar får inte planeten att snurra runt. För mycket pengar gör att folk förstör planeten oavsett vart de bor. Ekonomi är alltid självsanerande. Planeten med. Alla får göra vad dom vill, de har tillgång till forumets samlade vishet. Det jag skriver är på andra sidan av vad marknadspositivismen tror. Jag tror att sanningen 2024-2032 hamnar någon stans emellan det.
Jag vet en person som köpte sin egenspecade iX1 för i princip sparade pengar och har gått i pension med en bil utan lån. Han är inte bara smart, han är intelligent och överlever utmärkt med en styrränta på 7% tror trots lägre inkomst med pension. Grattis, du vet mycket väl vem du är:)
"Cash is king", så är det och har alltid varit.
Jag säger som Alrik Söderlind i sin ledare, som det ser ut nu varken köp eller leasa en bil, ny eller beggad. Mitt eget enkla tipsär, Sitt lungt i båten, låt dig inte ryckas med av lite rubriker, se efter dina utgifter, trimma seglen. Ta hem vinster och ja. Länk
För mig spelar det ingen roll för jag har lärt mig av lågkonjunkturer på 19XX-talet. Smärta är vår främsta läromästare och lär så bli igen denna lågkonjunktur för en del. X7 och Mod X har sålts i parti och minut till välbesuttna villaområden, de lämnade inbyten motsvarande ca 300-400kkr och resten gick på lån. Kanske inte så smart om man tittar på hur mycket som ska betalas ned och de containrarna sjunker i värde. X7 kanske dubbelt så mycket som X och bruttoinkomsterna inte längre ökar?
Jag har privatleasat en i3. Den kostade vid förlängningen i mars 2023 3700kr i mån, nu med den aviserade höjningen kostar den 4200kr. Kanske någon hundralapp till efter sommaren. Sen kanske någon hundralapp till om riksbanken höjer styrräntan till 4% vid september månads sammanträde. Det är en ökning på 20% på ett ungefär. Jag har marginal och klarar det och en del till. För jag fick lära mig den hårda vägen vad som sker. Det jag postar betyder inte att samhället, landet eller din ekonomi kommer att gå under. Det är bara andra sidan av vad som beskrivits i alla media de sista 10-12 åren. Stanna upp, reflektera, överväg vart pengarna dina ska gå i framtiden, hur kan framtiden se ut. Gör en uppföljning av dina kostnader per sort de sista 3 åren, vad de blev. Gör en egen budget för 2023 2024 och 2025 för dina egna utgfter. Räkna på styrränta 4, 6 och 8%. Följ annonser och begpriser på nyare och beggade el och fossilbilar resten av året. Samt hur dina bostads, el och matpriser utvecklats de sita 2-3 åren. Sen ser du om du har råd med en ny eller beggad elbil, som denhär tråden handlar om. Samt du lär se hur värdet på din egen bil är och kan utvecklas.
De som leasar en E-tron för 10kkr får en kostnad på 12kkr. De har ett hus där låneräntan ökar från 18-22kkr. Plus att de ska amortera. Plus ökade matkostnader med 10% pga inflation. Plus två tusenlappar mer i elkostnad pga skenande elpriser. Vad hörde jag av resebranschen så? Jo folk är så intelligenta att nej, de sparar inte elstödet för senare tider sämre tider, de köper resor för pengarna. Fråga Er själva, har Ni mer pengar efter alla utgifter idag jämför med 2020 och 2021? Hur mycket har kostnaderna ökat från 2017 till 2020 till 2023, de som fortfarande gör en hushållsbudget. Hur mycket kostaden bilen dig för tio år sedan. Det ger perspektiv.
Mvh
Asken
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Verdi, Med känsla, Grelle m fl: Jag startade denna tråd förra året mot bakgrund av skriverier om fallande priser på elbilar. Ett i mitt tycke intressant tema att skaffa sig mer kunskap kring inte minst eftersom man förr eller senare själv står inför anskaffandet av elbil.

Över tid har ämnet sedan omskrivits i åtskillig media; både motortidningar, dags- och kvällspress och i annan media. Några artiklar finns länkade i tråden men långt ifrån alla.

En viss gruppering på forumet har så här långt dömt ut samtliga artiklar och andra professionella yttranden som felaktiga, missvisande, trubbiga, okunniga eller korkade och som man kan kasta i papperskorgen eller möjligen somna om till. Den samlade bedömningen i denna gruppering tycks vara att elbilar inte faller särskilt mycket i värde och att det är ett ämne som över huvudet taget inte behöver eller bör diskuteras.

Det mest patetiska i sammanhanget är att läsa elbilsgängets egna interna tjat om hur fantastiskt väl elbilens värde står sig visavi andra fordonstyper. Öppenheten för andra åsiktsyttringar eller infallsvinklar är exakt noll.

Detta är aningen märkligt eftersom jag är med i andra forum för elbilar där ägarna med stor öppenhet och högt i tak diskuterar både fel på bilarna, prisutveckling och annat utan minsta tendens till låsningar eller konflikter. Här är det dock annorlunda vilket är väldigt trist.

Jag har numera lärt mig att inte starta några diskussioner i just forumet för i-serien eftersom detta i vart fall till del befolkas av individer med en mer emotionellt än sakligt förhållningssätt till elbilar.

Admin kanske skulle kunna flytta tråden till något annat lämpligt forum och sedan kan väl elbilsgänget starta en ny egen tråd förslagsvis med rubriken "Elbilar håller sitt värde bättre än guld".
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom du inte är intresserad av elbilar på något annat sätt än att sitta och skrocka "höhö vilka leksaker, snart kommer folk fatta och börja köpa dieselbilar igen" så är det perfekt om du slutar skapa trådar om dem.

+1 Löwet och du är larvig Buspelle.

Jag skrev ett långt inlägg igår och ska inte upprepa mig. Det gällde iofs inte främst dina inlägg utan närmast Askens domedags profetior och att han som en besserwisser tycker att han gör rätt och vet bäst och att andra som ex vis privatleasar eller tar billån eller annan finans, är dumma i huvudet och okunniga.

Det är väl klart att även elbilar faller i pris, framförallt jämfört med tokpriserna förra sommaren. Men jag hävdar med en dåres envishet att fossila bilar i motsvarande prisklasser, sjunker ännu mera. Andelen laddbara bilar ÖKAR I SVERIGE! Vad som sker i övriga Europa är väl tämligen ointressant här! Vi köper inte mera Renault, Peugeot, Fiat osv här för att de säljs i Italien, Frankrike, Spanien osv. Lika lite som att vi köper oerhört färre Sedan mot i Tyskland och fler kombi osv!

Ser man ekonomiskt så ÄR det i normala fall billigare med elbil. MEN det förutsätter förstås tillgång till egen laddning! DET är problemet för många, annars skulle det säljas väldigt många fler elbilar.

Kolla hur priserna på dieselbilar sjunkit! För att inte tala om dess nyförsäljning.

Men enligt Asken så ska vi nu samla ihop ett gäng Polo, Fiesta och Corsa som kapital investering, för de kommer att öka betydligt i värde. Ungefär som att de ör bilar som en normalfamilj med två, tre barn klarar sig med. Väldigt säkra och felfria lär de väl också vara. Bilar som dessa är framtiden! Möjligtvis för ensamma sura gubbar! Tillåt mig småle!

/Anders
Ex vis i juni laddade jag 449 kWh (allt hemma) för 259 kr plus kostnad till Vattenfall. Uppskattningsvis körde jag drygt 250 mil. Skillnaden i kostnad om jag som längre tillbaka haft en diesel- eller bensinbil, är enorm. Lägg därtill 360 spänn i årsskatt och jämför ex vis med en fossil X5 (40d eller 40i) som jag hade innan. Ja där är ju redan en stor del av kostnaden för min finansiella leasing på IX40 inbesparad. Jag VET att jag inte får tillbaka vad jag gav, längre, men vet också att ex vis Bavaria hade/har inbytesstopp på ”stora diesel SUV”. So what!

Ekonomiskt är min IX en sparbössa på det viset jämfört med en diesel X5 och JA jag vill ha en sån bil, gillar av många orsaker en större högre bil, inte minst för insteget och utrymme samt inte minst säkerhet. Grannen krockade ex vis med en älg för några veckor sen. Inte kul om det varit en Fiesta eller Corsa. Vi har rådjur i mängder här, ofta på vägen. Jag är rädd om mig själv och min familj!

/Anders
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Med känsla,

håller med om det du skriver, men vill lägga till att utvecklingen i Sverige liknar övriga länder.

Nedanstående citat är från en rapport IEA

"Electric car markets are seeing exponential growth as sales exceeded 10 million in 2022. A total of 14% of all new cars sold were electric in 2022, up from around 9% in 2021 and less than 5% in 2020. Three markets dominated global sales. China was the frontrunner once again, accounting for around 60% of global electric car sales. More than half of the electric cars on roads worldwide are now in China and the country has already exceeded its 2025 target for new energy vehicle sales. In Europe, the second largest market, electric car sales increased by over 15% in 2022, meaning that more than one in every five cars sold was electric. Electric car sales in the United States – the third largest market – increased 55% in 2022, reaching a sales share of 8%.

Electric car sales are expected to continue strongly through 2023. Over 2.3 million electric cars were sold in the first quarter, about 25% more than in the same period last year. We currently expect to see 14 million in sales by the end of 2023, representing a 35% year-on-year increase with new purchases accelerating in the second half of this year. As a result, electric cars could account for 18% of total car sales across the full calendar year. National policies and incentives will help bolster sales, while a return to the exceptionally high oil prices seen last year could further motivate prospective buyers."

Utvecklingen är solklar, elbilarna tar marknadsandelar från övriga bilar, både i Sverige och i världen som helhet. Självklart är fortfarande majoriteten av de bilar som säljs bensin- eller dieseldrivna, men konstigt vore det annars. Det går liksom inte att helt och hållet ställa om från ett drivsystem till ett annat på ett par år. Givetvis är det en process som tar tid. Tros det är trenden som sagt solklar, i världen som helhet.
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Löwet: Sorry att jag inte nämnde dig i tidigare kommentar. Du förtjänar verkligen att omnämnas. Du håller en stabilt låg nivå i dina kommentarer. Eftersom det dessutom är uppenbart att du inte ens läser mer än brottstycken av mina inlägg och kommentarer så vore det mycket bättre att avstod från kommentarer. Tråden skulle vinna på det.
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Om man vänder på kuttingen, och ställer frågan till den samlade expertis om prisutveckling som finns hos elbilsgänget, om när det är lämpligt att kliva in på elbilsmarknaden för oss som ännu inte befinner oss där?

Elbilar framstår fortfarande som omotiverat dyra i förhållande till andra fordonstyper. Kina pressar på med billigare elbilar, Tesla har prissänkt ordentligt och vad man kan utläsa av media - oaktat att ni alla tycker att all media har fel - så verkar det finnas en stark press nedåt. Dessutom ett ekonomiskt läge som garanterat kommer att påverka människors ekonomi mer än vad som märks just nu. Lånekarusellen på bostadsmarknaden är ingen lekstuga.

Batteriutveckling och nya koncept väntar bakom nästa krök. Inte minst BMWs nya plattform; Neue Klasse, som man räknar med ska presenteras 2025 och som verkar mycket intressant. Jag tidigare gjort ett inlägg om denna och det framstår som något mer genomtänkt och välutvecklat än det som finns idag.

Så hur ska man resonera? Inte minst om man är ganska märkestrohet och ogärna lämnar BMW som fabrikat. Och dessutom inte är jätteförtjust i SUVar utan hellre vill ha en "vanlig" bil. Det är nästan bara I4 som finns att välja på och frågan är hur den står sig mot ett modernare koncept som Neue Klasse om bara ett par år och dessutom på en mer prispressad marknad.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Buspelle, din trådstart har ju visat sig så fel att jag inte kan se den som seriös, men i ditt senaste inlägg ställer du en fråga som är värd att ta mer seriöst.
Ingen har ju en spåkula av hög kvalitet, inte heller jag, men jag kan i alla fall gissa lite.

På sätt och vis kan man säga att det inte hänt så mycket med elbilarna de senaste fem åren eller så. Tesla Model 3 Long Range kom till Sverige 2019 och den står sig fortfarande mycket väl när det gäller sådana egenskaper som är typiska "elbilsegenskaper", som räckvidd, laddhastighet, m m. Det är lite förvånande och kanske ett tecken på att man inte ska förvänta sig en snar revolution i fråga om elbilsteknik. Jag har inga data på det, men misstänker att fokus har varit på att få ner produktionskostnaderna. Åtminstone verkar Tesla ha gjort stora framsteg på den punkten.
Jag tror därför att man helt enkelt ska köpa den bil man vill ha, när den finns på marknaden till rätt pris. Det är nog svårt att vara "taktisk".
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Med spåkulan tillgänglig så skall man köpa den bruksbil man vill ha, och räkna med att den tappar minst 30-40% av värdet på 3 år. Då har man iaf tagit höjd för att ”priset störtdyker”. Är bilen värd mer än så - grattis. Är den inte det, behåll och kör vidare.

Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag hade gärna kört en fossilbil om de inte varit så jävla dåliga.

Med Teslan kan jag kyla kupén på heta sommardagar, jag kan slå på dig mode och lämna hunden i bilen när jag går in och handlar o dyl. Jag får även ultrasnabb uppvärmning av kupén på vintern. Kan räkna antalet ggr jag skrapat fönstren de senaste 7 vintrarna på ena handens fingrar. Jag behöver inte heller tänka på kallstarter, usel gasrespons, dålig prestanda och problem med bilbatteriet och partikelfilter om jag bara kör korta sträckor.

Jag får även ultrasnabb antispinn som får antispinn på fossilbilar att kännas som 70-tal.

Jag kan även sova i bilen året runt med camp mode som håller temperaturen lagom och luften fräsch. (har dock aldrig provat)

Sentry Mode som spelar in allt och alla som kommer nära bilen är också bra att ha.
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag håller inte med om att fossilbilarna är dåliga, inte alls. Men med frånvaron av manuellt växlade bilar med minst 6 cylindrar i segmenten där familjen får plats och inte till M3-kostnader så svalnar känslorna nästan helt och då väljer jag bil på rationella grunder och då blir det el.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vilken fossilbil erbjuder kylning av kupén medan man ligger på stranden? I vilken fossilbil kan jag lämna hunden en stekande varm sommardag? I vilken fossilbil får jag samma prestanda och gasrespons?

Så. 400+ hästar, manuell låda, ingen turbo, kombi... En manuell E61 M5? Men hur ser ekonomin ut om man kör 4000 mil per år i en sån? ;-) Blir 8-9 tusen i månaden bara i soppa.

Tror det är dags att låta nostalgiska drömmar vara just nostalgiska drömmar. Tiden går inte baklänges.
Instämmer med dig Grelle, dvs att fossilbilarna inte är dåliga. Olika typer av bilar har sina för- respektive nackdelar. Tråden gäller dessutom prisutvecklingen. Rent ekonomiskt är dock ofta elbilen ekonomisk jämfört med motsvarande fossilbil.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.