AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
24.249

Priset på beg elbilar störtdyker

Sida 8 av 21
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skulle du vilja klistra in texten om att priserna på nya elbilar störtdyker för oss som inte är prenumeranter?
I artikeln hänvisas till MG Marvel R hos Holmgrens i Skövde i nån kampanj.

Man skriver samtidigt att beg priserna på elbil inte sjunkit nämnvärt och att prisskillnad till motsvarande stor bensinbil fortfarande är stor. Man menar att man därmed kan ha väldigt stor bensinbudget!

Min kommentar till sistnämnda är förstås pga att elbilarna som jämförs med bensinbilar, är mkt nyare också. (420/130 tkr). Lycka till med den budgeten då. Jämför gärna äpplen mot päron, eller kanske vattenmeloner i detta fall.

Intetsägande artikel att somna om till. Lär väl komma i Aftonbladet imorgon.

Ungefär som att inte bensin- och dieselbilar skulle sjunkit i pris!

/Anders
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Antar att dyra bensinbilar säljer som smör i solsken buspelle?
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jaha, lite klickvänligare rubrik än innehåll. Att bilar rea (någon form av kampanj) är ju vanligare än inte, om man räknar bort de senaste 3 åren då bilföretagen haft det lite väl bra.
Ja ungefär som artiklarna som Carup lägger upp på Facebook. Dagens Industri är väl inte direkt kända för att analysera bilmarknaden så bra, så vad kan man vänta sig?

För övrigt kom det ju rätt så bra registreringssiffror imorse för juni, även om en del av registreringarna avser äldre försäljningsorders. Andelen nyregistrerade elbilar av totalen var drygt 38%, ökning från 31% 2022.

"De bilar som registreras nu är till stor del ordrar från innan klimatbonusen togs bort i november." ... säger Mobility Sweden och ser man då på antalet elbilar i juni 10.956 av 28.283 så stod ex vis Tesla för 3.034 st. av dessa elbilar, cirka 28% där i princip merparten lär vara "nybeställningar" gjorda i närtid och inte förra året, med hänsyn till Teslas stora prissänkningar och rushande för att få ut bilar "hämta direkt i hamnen" "låg ränta" mm.

Till synes utövas nu påtryckningar för att få tillbaka klimatbonusen! Försäljningen av elbilar har ökat med cirka 33% medan totalmarknaden "bara" orkade med 8%. Egentligen fantastiskt att marknaden ändå orkar öka med hänsyn till hur världen ser ut! På samma sätt som det ännu säljs både hus, slott, kojor och bostadsrätter!

/Anders
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Carup håller ungefär samma journalistiska kvalitet som Min Häst. Helt otroligt vad det gapas och skriks i rubriker och ingresser om ganska alldagliga händelser. Exempelvis alla krigsrubriker om Teslas prissänkningar ”prisslakt” ”chocksänkning” och allt vad det skrevs. Volvo kör nu kampanj på C30 med ungefär 70.000kr rabatt - var är rubrikerna den här gången?
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Håller lite koll på begagnatpriserna för vissa elbilar. Inte MG och sånt där ointressant, men tycker bilar som Tesla håller värdet rätt bra. ”Störtdykningen” kanske skall tolkas som ett skifte från ”få pengarna tillbaka till att tappa 15-20% på två år? Vilket ju egentligen är rätt skapligt.
Exakt så skulle jag också säga Kristoffer. Dessutom sjunker ju normalt ALLA bilar i värde över tid, med ett fåtal undantag!

/Anders
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kristoffer, håller med dig där. En återgång från en mycket bra situation till en bra är en försämring ja, men det är mycket bättre än en dålig och bättre än en ok. Det är absolut ingen katastrof utan fortfarande bra även om det innan var mycket bra, kanske för bra.
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Lite mer om den (enligt vibilägare) iskalla elbilsmarknaden.

Länk
Visa användare
607
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Det är väl bara de mest inbitna etanolbilsentusiasterna som idag tror på etanolbilen...
Sorry, jag menar batteribilar. Ja, som denne Mattias Bergman (sista länken) med bakgrund hos det nu i princip avvecklade NEWS.

För många vet nämligen idag hur undermåliga och brandfarliga dessa el-leksaker i skala 1/1 är, och miljövänliga är de inte heller. Vet inte riktigt vilket problem dessa tunga batteribilar skulle lösa?

Det är nog i övrigt många som väntar på att dessa s.k. "malusskatter" tas bort på bensin och diesel.
Det borde ha hänt redan kan man tycka. Bonusdelen försvann snabbt.
?

/Anders
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Såhär ser marknaden (nyregistrerade bilar i Sverige) ut för bensin och diesel för senaste helåret och 5 år tidigare

2017
Bensin - 150 014
Diesel - 185 948

2022
Bensin - 62 975
Diesel - 33 137

Skulle någon säga att marknaden för bensin och diesel ser stekhet ut? =)

Som bonus gör jag en dubblering av H1 2023 för att få ett helår. Bensinen ser ut att hålla nivån från året innan, dieseln fortsätter falla.

2023 (första halvåret dubblerat)
Bensin - 62 378
Diesel - 25 366
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att gå runt och tro att ICE bilar, och framförallt diesel, håller på att komma tillbaka kräver ett stort mått av självbedrägeri. Eller att man bara hänger på husvagnscampingar och lyssnar på såna gubbar hela tiden. Så här ser det ut i verkligheten:

"Laddbara bilar stod i juni för 59,8% av nybilsregistreringarna. Av dessa var 39,2% elbilar och 20,7% bilar med laddhybridteknik. Under samma månad 2022 utgjorde laddbara bilar 56,0% där el stod för 32,1% och laddhybrider 23,9%.

Hittills under 2023 har 81 473 laddbara bilar nyregistrerats i Sverige. Detta motsvarar 58,5% av alla nyregistreringar. Under samma period 2022 stod laddbara bilar för 52,5% av nyregistreringarna.

Antalet nyregistrerade elbilar ökade i juni med 33% jämfört med juni 2022 och landade på totalt 10 978 bilar."
Visa användare
8.144
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag håller helt med dig Löwet. Tar man bara in viss info och ignorerar annan så kan man tro att negativa nyheter för laddbara fordon inte påverkar ICE-bilarna, men sanningen kan vara att det drabbar dem ännu hårdare. Försäljningen av dieselbilar är ju i princip obefintlig mot vad den var för bara fem år sedan.

Så det kanske snarare är dieselbilen som är den nya etanolbilen (för att koppla till Birkas inte helt lättförståeliga inlägg en bit upp), den hade en tydlig peak under 10-talet men nu är den förbi.
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Nedan är utdrag från artikel i Teknikens Värld nr 14 den 29 juni 2023 som tyvärr också är låst. Observera att artikeln handlar om hela Europa.


"BENSIN OCH DIESEL DOMINERAR FORTFARANDE I EUROPA
Tesla har ökat starkt och Model Y gick under första kvartalet 2023 om Peugeot 208, Europas mest sålda bil 2022. Det var första gången en elbil tog första platsen i en kvartalsrapport. Det säger en del om tendensen och förklarar varför biltillverkarna satsar på elbilar.
Men... det ändrar inte det faktum att ­bensin- och dieselbilar fortfarande dominerar den europeiska bilmarknaden.

Under första kvartalet såldes 3 220 806 bilar i Europa, upp 17 procent jämfört med 2022. Tillverkarna börjar få kontroll över halvledarbrist och andra problem. Av totalvolymen var 13,4 procent renodlade elbilar, den högsta marknadsandelen någonsin i Europa noterat för elbilar under första kvartalet. Laddhybrider håller försäljningsvolymen jämfört med 2022 men tappar marknadsandelar. Under första kvartalet 2023 var marknadsandelen för laddhybrider 7,2 procent.
Resterande bilar, knappt 80 procent av marknaden, tankas i huvudsak med bensin och diesel, samt i viss mån med gas och biobränslen.

Elbilstillverkaren Tesla kommer först på plats 16 i märkestoppen. Bästsäljande märket Volkswagen säljer nästan fyra gånger så många bilar i Europa jämfört med Tesla.
Volkswagen Tiguan tillhör en av toppsäljarna i sitt segment i Europa, med en försäljning på över 250 000 bilar per år under 2018-2019. De senaste åren har volymerna fallit som för alla andra tillverkare, men Tiguan var under 2022 kvar i toppen, dock omkörd av Kia Sportage och Hyundai Tucson. Rangordningen beror dock i hög grad på hur man definierar segmenten.

Hur försäljningen av laddhybrider kommer att utvecklas är en knäckfråga. Generellt sett har laddhybrider tappat, framför allt i Tyskland som tog bort alla subventioner till laddhybrider vid årsskiftet. Bättre räckvidder som i nya Tiguan gör dock att driftsekonomin förbättras, vilket ger ett köpargument. Prispåslaget för laddhybridtekniken avgör attraktionskraften.

Försäljning fördelat på drivmedel
Bensin/diesel – 76,4 %
El – 13,4 %
Laddhybrid – 7,2 %
Övriga drivmedel – 3 %"
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Varför är det så viktigt för dig att klamra dig fast vid en utdöende teknik?
As
11.612
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prognosen är väl att de ska säljas cirka 260000 bilar i Sverige i år, och procentsatserna har ni ju. Det som kommer att ske att lågkonjunkturen kommer att svepa fram som en tropisk storm i folks plånböcker under hösten, beställda elbilar kanske inte kan hämtas ut och dom som köper ny bil kanske blir tvingade att köpa en billig fossilbil för motsvarande elbil är 20-40% dyrare. Det lär påverka försäljningen och håller lågkonjunkturen i sig så kanske försäljningen ligger 200-240.000 bilar 2024. Folk får kalla mig vad dom vill men få vill se längre än vad räntekostnaden är för privatleasingen är för elbilen de har idag, jag har en sån och jag vet vad som komma skall.
Mvh
Asken
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Audi erbjuder privatleasing av begagnade E-Tron. 6700:-/mån är riktigt bra. Vill man köra mer än 1000 mil per år kostar det extra men 7700:-/mån för 2000 mil per år är inte mycket pengar heller.
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Verdi: Kan du utveckla vad du menar?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.