AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
24.265

Priset på beg elbilar störtdyker

Sida 7 av 21
Da
189
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Verdi2,

Ang elbilar håller jag med om att det finns många fler beg, kollade tex på Skoda enyaq idag för det är en bil som skulle funka för mig men varenda en kostade ju nästan like mycket som en ny fast det fanns typ 80+ st.

Nästa inlägg: Att jämföra BMW IX med model y öven utanför ett bmw forum blir ju lite konstigt, ska inte säga löjligt men nästan. Är ju helt olika bilar, det måste du väl hålla med om öndå, jämför med Kia eller Toyota, model Y är en tråkig dussinbil som corolla eller v70. IX får du jämföra med MX, hur många sådan har dom sålt? Jo BMW har en massa bilar som inte säljer, ix40 är för dyr relativt räckvidd mm och alla ix50 saknar bla luftfjädring och bakhjulsstyrning mm som en bil för dessa pengar ska ha. Q8 är, tyvärr en sämre och äldre bil/design och går inte jämföra med bmw IX. Ja jag är väl jävig men har haft E-tron men visst inte kört Q8, ön.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vet inte om jag har jämfört så utan det var mer en allmän observation. Tror för övrigt visst att en hel del cross-shoppar iX och Model Y.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ps. Ändå lite trist när man lägger ner lite energi på att visa hur vindarna blåser och den enda respons man får är på nåt helt annat än man tänkt sig. Från någon som helt uppenbart har stort behov av att försvara sitt eget köp...
Da
189
Dafro
Nissan Leaf -22
Var det till mig så får du väl ge dig. Har inga behov att försvara mitt köp. Men att jämföra en bil som kostar hälften så mycket och bra mycket enklare känns inte seriöst. Jämför med id4 eller Kia ev6 som ör i närheten av kvalitet och komfort.

Vad hade du tänkt dig om Inte ett försök till ett sakligt svar?

Och tror typ ingen väljer mellan y och IX, helt olika prislägen för det första.

Ps. Trodde du var seriösare än så än att hålla på att hacka på individ.
Helt klart besviken.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Mitt inlägg handlade om något helt annat än en inbillad jämförelse mellan Model Y och iX. Att du reagerar så starkt och har så stort behov av att påtala skillnaderna säger allt.

Ps. Skiljer inte jättemycket mellan Model Y och iX40.
Da
189
Dafro
Nissan Leaf -22
. Nä det var inget.
Nu har jag inte haft möjligheten att provköra en MY men min personliga uppfattning är att BMW iX spelar i en annan liga när det kommer till högsta komfort ( framförallt modellen med luftfjädring ), konstruktionsmässigt med nästan enbart aluminium och kolfiber, dessutom är bilen fullmatad med teknik.

Läser man på Tesla forum så verkar en del MY ägare har div. problem med sina bilar, allt från undermålig karosspassning från fabrik, Tesla Vison fungerar dåligt, Tesla AP funkar så där trots saftig prislapp, bilen har dålig fjädringskomfort, div. irriterande fel i form av missljud från bromsar, pedaler, stenar i bromsarna, för smalt förarsäte som resulterar i ont i höfterna.
Ja Metcan hade jag som sagt på försäljningsuppdrag och från början begärde man felaktigt betydligt mera än vad jag givit vilket jag påpekade men samtidigt hade jag svårt att få förtidslösa leasingen, så den fick stå. Sen när priset justerades så såldes den samma vecka. Min Polestar försökte jag sälja några veckor i höstas men bestämde att jag har den kvar tills bonusen trillar in och då satte jag ut den igen och såld på cirka två veckor.

Jag ser inte många likheter med en IX och en Tesla Y. Två helt skilda divisioner. IX är absolut en av de bästa elbilarna i den konfigurationen som jag har, dvs med bl a luftfjädringen och integral styrning samt multifunktions stolar mm. Likaså väldigt mycket modernare än Q8/E-tron. Jag tycker nog att IX slår E-tron på i princip alla punkter. E-tron verkar ännu dessutom ha en del tekniska problem trots alla års produktion.

Vad gäller Tesla Y registreringarna så är det ju inte konstigt med de desperata prissänkningarna och dessutom på det konjunkturen samt nu kör man ju finansupplögg med 2,95% före 31/5. Jag skulle iofs inte ha några problem att ha en Y Performance men främst då pga priset, 695 tkr. Den jag beställde våren 2022 kostade 779 tkr ny. De billigare Y är sänkta ännu mera. Men jag tror att Tesla senare höjer priserna igen om man även tänker på det senaste årets kronförsvagning.

Vad gäller BMW elbilar så finns ex vis endast 3 st I4, alla 40 modellen. Ingen M50.

Att det sålts/registrerats fler E-tron beror sannolikt främst på att de sålts med nästan 20% rabatt, vilket de ju nästan gjort sedan vintern 2020/21. Sen är ju IX lagret nu främst på 2/3 IX 50 som saknar standard utrustning som luftfjädringen och integral styrning. BMW har dessutom till skillnad från Tesla höjt priserna senaste året. Ex vis en I4 M50 är ca 100 tkr dyrare.

Även Polestar har höjt priserna. Mercedes har lite kampanjpriser.

IX1 vann för övrigt nyss en test mot Y såg jag.

Y har i princip en annan kundgrupp än BMW, även om jag hört att några hoppat av att vänta på I4 och tagit Y pga snabb leverans och prissänkningen.Samtidigt också att en del hoppat sina Y pga kvalitets problem och beställt I4.

Tesla köper sig marknadsandelar vilket många etablerade märken bevisligen inte bryr sig om. Personligen skulle jag nog hellre chansa och ta en Y P (ingen av de billigare Y) framför att lägga ytterligare ca 50 tkr på en IX1 eller IX3. Isåfall främst i spekulation på att Tesla priset höjs.

Sen finns det ju MASSOR med begagnade Y. Det lär bli ett problem för många. Bilar som ligger helt fel i pris mot nya, vilket förstås ökar nyförsäljningen på bekostnad av begagnade som står helt stilla. Det finns dessutom massor med begagnade E-tron.

/Anders
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Uppenbarligen vill inte BMW sälja så många elbilar... Vilket sett ur mitt egentliga syfte med inlägget verkligen inte är en bra taktik inför framtiden. Från 1% till 36% av de sålda bilarna på bara fem år. En ökning med 19% sen ifjol trots höjda räntor, slopad bonus och högre elpriser...

Men visst, fokusera ni på luftfjädring och integralstyrning. Det är det som verkligen säljer bilar tydligen. ;-)
Varför BMW inte säljer fler elbilar har jag ingen som helst aning om. Antagligen dels för att de är för dyra och dels på komponentbristen som ännu gäller. Sen har väl aldrig BMW varit ett märke som säljer på volym. Inte heller Audi eller Mercedes.

Det var rätt löjligt av dig att håna mig om luftfjädringen och integral styrning. Det är något som jag värderar högt och antagligen en hel del andra också eftersom det är standardutrustning på IX50 och vem vill ge 1,3 mkr utan ens all standardutrustning? IX3 finns enbart bakhjulsdriven och IX1 en relativt liten bil men ändå dyr. Jag tror alla modeller ändå säljer hyggligt för man ser dem på vägen.

Sen uppriktigt! Jag struntar fullkomligt vilka märken/modeller som säljer bra eller dåligt. Jag väljer efter mina värderingar och eventuella tillgångar. Jag strävar också på att göra så bra affär som möjligt. Jag provar också gärna andra märken än BMW. På ett år har jag testat Audi, Mercedes och Polestar samt även väldigt kort Tesla och VW. Så jag har rätt torrt på fötterna om var jag står. Jag skrev också att jag skulle kunna tänka mig en Y men endast P. Främst av just ekonomiska skäl. Mycket för pengarna även om jag är minst sagt osäker på om jag trivs långsiktigt. Jag tror många tänker som mig där. Sen har ju Tesla en stor fördel av att de har snabb tillgång på leveranser. Smart! Även de sitter på stora lager. Tesla hade väldigt stora utleveranser av Y under mars/april där det även bjöds på olika förmåner om man hämtade bil ute i hamnen i Södertälje. Det känns verkligen udda. Nu kör man väldigt hårt med 2,95% ränta osv men inte på Y P där det inte finns lika stora lager. Helt klart har väl även Tesla "felprognosticerat" marknaden och har överskott på tillverkade bilar som man vill ha avsättning på, därför sänker man priserna kraftigt för att även ta marknadsandelar. Jag är osäker på om de marknadsandelarna kommer att stå sig över tid. Kanske, kanske inte. Men jag tror inte att Y kommer att vara Sveriges mest sålda bilmodell över tid. Enligt min mening konkurrerar Y främst med Enyaq och ID5/5 samt Q4 E-tron och kanske några asiater som jag knappt vet namnet på men Kia iaf.

Nu står ju bilvärlden inför stora förändringar. Många åf på vissa märken blir agenter. Nu även Volvo. Vad innebär det? Rätt stora missnöjen hos bilsäljare vet jag. Att köpa Tesla och Polestar väldigt opersonligt och frågan är vad det långsiktigt innebär för kundlojaliteten?

Jag såg att du hann ändra ditt inlägg men jag kan lova dig att jag inte bryr mig om vem som säljer mest. Men jämför inte en Y med en IX. Det stör mig inte alls vad folk/företag väljer för bilar. Det är upp till var och en och jag hånar ingen för deras bilval. Det finns betydligt allvarligare saker att oroa sig för i omvärlden än bilval.

IX 40 ligger för övrigt på lite dryga 40 mil räckvidd nu och det räcker oerhört bra. Jag har kört cirka 550 mil sen mitten på januari och aldrig varit i närheten av att behöva snabbladda, vilket jag för övrigt inte gjort på snart två års elbils ägande.

Som sagt jag har ett väldigt öppet sinne till skillnad från en del andra. Oftast kommer jag dock tillbaka till BMW gång efter gång. Kineser avstår jag dock av flera olika skäl.

/Anders
ka
260
kalopps
Cater-pillar
Chinäserna dumpar priserna på sina krematorievagnar. Detta leder till att västs bilindustri inte kan konkurera mot spelare, som subventioneras av Chinäsiska staten. När västs bilindustri är utslagen höjer de priserna med 300 % och dom har väl byggt in nån skit som gör att man inte kan köra den ibland samt loggar allt du gör. Tesla gjorde en fadäs om detta. Scytty Kilmer kan rekomenderas när det gäller bilar. Nya som begagnade. Hans favoriter är Toyota och Honda. Sopor = Kia och Hyundai.
Chinäserna håller på att förstöra hela sin miljö, för dessa batterier till bilar, vindkraftver å annan skit.
Som i sketchen.......Det är bögarnas fel. = globalisternas och de icke pålästa samt lata, utan konsekvenstänk.
Äcklig stank om detta.
Da
189
Dafro
Nissan Leaf -22
Anders: Bra inlägg. 40 mil på din IX40 säger du, jag har bara drygt 50 på min 50, vad har du för körmönster? Jag ligger på 2.3 kW per mil för de senaste ca 200 milen och dryga månaden. Har heller inte snabbladdar och kommer inte behöva göra det i helgen heller fast jag ska hem till Mullsjö som numer är välkänt inom elbilskretsar??
Kör med 200 w som inställning i abrp för att den ska stämma. Kommer köra hemifrån med normala 50% ev minus en jobbresa tor sedan toppar jag upp hos svärmor till 50% igen och ska då komma till Mullsjö och vidare hem till Linköping. På sportlovet kommer jag få snabbladda om det blir kallt eller snöigt, annars tror jag att jag klarar mig med att ladda med 11 kW på plats men eftersom vi ändå kommer stanna och äta och det är ungefär samma pris för 11 kW som snabbladda så får jag se. Med denna bilen så känner jag inga begränsningar jämfört med fossilbil ocv så kände jag inte med E-tron fast den laddar med en platt kurva och rimlig hastighet, tom bättre än IX50.

Visst kan man ladda när man äter så det påverkar inte restiden nämnvärt men då får man äta det som bjuds där man kan ladda vilket där jag reser är en begränsning.

Tillbaka till tråden.Ang försäljning av elbilar så ska det bli intressant hur många Y som säljs över året, tex M3 har väl gått ner kraftfullt pga Y så där han man väl lite förstört för dig själv. Jo det finns många model Y som beg men priserna har ju inte rasar direkt, ön. Kollade lite på Skoda Enyaq som jag tycker verkar vara en vettig bil men något dyr för att vara en Skoda. Finns säkert 80 st om jag minns rätt men priserna är ju nästan lika höga som på nya så det betyder väl att dom fortfarande har problem med leverans av nya. Samma som BMW har med luftfjädring till IX50, som vissa tycker är onödigt men som jag tror är bra att ha på en sådan bil för dess andrahandsvärde. Och jag uppskattar verkligen integralstyrningen på trånga parkeringar, men visst har ju inget direkt med elbilar att göra, mer än att IX har det.

Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Nog har BMW sålt en hel del på volym de senaste decennierna? 320d, 520d, X3... Visst kan man åter bli en "exklusiv" tillverkare som bara säljer modeller med hög marginal. Som typ Porsche. Men vad händer då med organisationen som är byggd för betydligt högre volymer? Klarar de det utan att gå i konkurs?

Ber om ursäkt för gliringen om luftfjädringen och integralstyrningen. Tycker dock att de sakerna fått oproportionerligt stort utrymme. BMW brukar inte göra dåliga stålfjädringar heller.

Jag kan tänka mig en kinesisk bil tror jag. Framförallt kan de allra flesta andra göra det. Kolla bara på hur bra MG säljer. Om fem år har kineserna kapat åt sig en stor marknadsandel vare sig vi vill det eller inte. Utrymmet för tillverkare som BMW lär inte öka om man säger så. Ser redan idag att det står typ en Kia EV6 utanför lite finare kåkar där det nog förr stod en BMW eller Mercedes. Tjänstebilar...
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ps. Model Y är egentligen nästan en kombiversion av Model 3. Sverige är inget sedan-land och det är inte konstigt att Y säljer bättre. Var själv nära att köpa en i vintras men utan radar, parkeringssensorer, skärm bakom ratten, lite väl hård fjädring och sådär så gick den bort även om den hade fördelar också. Garantier, dragkrok, bättre strålkastare, snabbare laddning...
@dafro, igår cirka 1,7 i förbrukning. Jag tittar i princip aldrig men fick upp det av en tillfällighet när jag för en gångs skull rattade runt i Mode lägena. Den står i personlig så antagligen något läge nån annan ställt in, som verkar passa mig eftersom jag inte ändrat. Testade en kort stund i Eff. Läget men den kändes lite trött då och i sport så försvann lite komfort. En tur till Roslagen från Uppsala och tillbaka via Sigtuna. Idag står den på 428 km full laddad. Den verkar rätt så snål på förbrukning. IX50 har väl 12-15 mil längre räckvidd vad jag läst. Idag blir det Uppsala-Vaxholm vad jag förstår. Borde väl ha 10-15 mil kvar när vi är tillbaka.

/Anders
Da
189
Dafro
Nissan Leaf -22
Verdi2: jo BMWs stålfjädring på IX är bra, är nog mer en princip.
Har försökt övertyga mig om en en MY LR men för mycket som saknas men visst går den ner under 500 så måste man nog köpa en. Jo är väl så nöra man kan komma med tesla, men S känns ju trevligare. Tyckte du var lite smådryg igår men överlever.

Jag kan inte tänka mig en kinabil, så länge jag har råd. Men många andra tycker det är ok antar jag med tanke på alla mg som finns. Jag förstår inte hur folk tänker ska jag vara ärlig och säga.

Anders: 1.7 är snålt, jag har kört i stan och ca 150 mil motorväg 100-120. Trodde IX40 skulle vara något bättre än E-tron 55 men 40 mil tycker jag är rejält bättre. Jag har ju mina 35 mil till stugan som jag vill klara med marginal året om. Nu kommer jag lätt dit med 80% och har 10%+ i marginal så klarar jul utan problem räknar jag med. Helnöjd med 25 mil+ med 50%.
@Dafro, dagens körning Uppsala-Vaxholm blev på 16,2 kWh/100 km. Körsträcka 182,5 km och 274 km kvar i räckvidd när vi kom hem, alltså i så fall cirka 45,6 mils räckvidd. Landsvägskörning 70-90 km/h kan man nog säga. Som sagt inget jag brukar kolla men hittade som sagt detta igår på skärmen när jag bläddrade efter annat. Klart bättre än vad jag hade på E-tron 55 förra sommaren vid samma tid. 22" på båda bilarna.

Vad gäller luftfjädring, försöka sälja en E-tron utan luftfjädring om det nu hade varit så. Jag tror att de flesta vill ha standardutrustning på bilen man får levererad!

/Anders
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Finns inga etron utan luftfjädring dock ;)
Jag vet men som jämförelse om det var komponentbrist och Audi ändå bestämt att vi levererar ändå, utan.

/Anders
Bu
1.666
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Nu störtdyker tydligen priserna på nya elbilar också. I vart fall om man ska tro Dagens Industri.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.