AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
25.182

Priset på beg elbilar störtdyker

Sida 6 av 22
16.169
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
All försäljning är ner, inte på något sätt är detta isolerat till elbilar.
Visa användare
8.147
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nybilsregistreringar

2022 Jan-Feb
- Bensinbilar 10 062
- Dieselbilar 5 411

2023 Jan-Feb
- Bensinbilar 7 569
- Dieselbilar 3 637
16.169
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
”Chocksiffrorna: Försäljningen av bensinbilar rasar. Blodbad på marknaden” /Carups rubriksättare
Visa användare
254
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Med denna nedgången i nybilsförsäljningen får man anta att begagnatpriserna inte kommer falla så mycket som befarat när bristen på nyare begagnade bilar kvarstår.
Ve
1.082
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Är ju ingen brist på nya bilar. Det är efterfrågan som viker.
Visa användare
254
igelkotten
BMW 435d GC individual -16
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Men det lär ju bli en brist på nyare begagnade bilar när det inte säljs några nya bilar även om de finns tillgängliga för leverans. Med dagens svaga krona så försvinner dessutom många begagnade bilar utomlands. Folk vill säkert ändå byta bil emellanåt även i en lågkonjuktur.
Ve
1.082
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jo på lite längre sikt är det nog positivt för begagnatmarknaden. För tillfället drabbar nog bristen på pengar och höga räntor även begagnade bilar.
Med känsla,

Vilken kampanj är det du hänvisar till? Minns du vad BMW hade för villkor på den kampanjen? Gällde den både privatköp och företagsköp?

" Exempelvis när BMW hade ett för stort lager av nya IX40 så körde man en kampanj i december och blev av med ett stort lager som en löning. "
De körde väl främst privatleasing kampanj 8.995,- per månad på ett gäng bilar. Framförallt var det väl Bilia som körde. De var slut på ett par tre dagar.

/Anders
Uppdaterar tråden lite. Jag har den senaste veckan sålt två elbilar. Priserna står sig ännu väldigt bra skulle jag säga! Däremot hör jag från flera handlare att "vanliga" fossilbilar, framförallt dieslar ofta är väldigt tröga. Riktigt dyra fina bensinbilar säljs dock som smör i solsken till Europa, pga. svag kronkurs förstås.

/Anders
Ve
1.082
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Vad roligt Anders. Grattis! Vilka sålde du?
EQE och PS2. Privatköpare till båda.

/Anders
Da
189
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Anders: det här med att sälja dyrare bilar privat har jag varit skeptisk till utan jag har sålt via Kvd men dom tar ju 25 för bilar över 500 och köparen får ju ge ca 10 också.

Är det någonstans i den prisnivån som du tror att du hamnar på när du säljer privat, eller hur mycket mer tror du får i handen genom att sälja själv?

Och vad är viktigt att tänka på för en smidig affär privat?
Att sälja själv är ofta en bra lösning såtillvida att man ofta får mera kvar vid försäljningen men det innebär även en del "påfrestningar" - så det är lite blandat. Det är bra att det finns finans på bilen som går att övertaga alternativt som i mitt ena fall där köparen frågade om vi kunde göra affär via Blipp (som jag inte kände till) då han kunde få kredit genom dem (Nordea tydligen). Så jag accepterade, man fick lägga upp en annons även där som tog några dagar innan den var uppe och sen fick köparen lägga "bud" på deras sajt som jag då accepterade och sedan satte processen igång. Det hela avslutades mkt smidigt med att han här på plats genom ett videosamtal med en tjej på Blipp och han fick ett dokument med frågor kring objektet att besvara (som hans kontroll att han inte missat något) sedan fick han en lånehandling som signerades med Mobilt Bank Id och jag fick ett köpeavtal (iom att det formellt var Blipp som köpte bilen av mig för att senare sälja till honom) och de swishade mina pengar som var kvar efter att ha löst min kredit. Väldigt smidigt. Det kostade iofs köparen 1% men en bilhandlare hade tagit kanske 5-7% i förmedlingsprovision. Den andra bilen hade jag lämnat på försäljningsuppdrag. Det tog lite tid och lite diskussioner då jag tyckte de lagt sig lite för högt men efter prisjustering så såldes den bort. Jag lyckades pruta ner deras arvode en hel del också så det blev ett helt ok netto även där.

Men att slippa lämna i inbyte lönar sig ännu. Jag fick cirka 12% mera på det viset på den ena och cirka 10% mera på den andra jämfört med vad jag var erbjuden i höstas, varefter jag också fick bonus 70 tkr så betydligt mera på det viset, 15% skulle jag säga.

Lämna i inbyte idag är dyrt skulle jag tro. Många handlare har mkt begagnat och säljer hellre sitt eget som stått en tid, men beror förstås på vilken bil det är.

Båda dessa var elbilar.

/Anders
Da
189
Dafro
Nissan Leaf -22
Tack för utförligt svar, jo jag fick ut ca 16% mer än vad BMW ville ge i inbyte för min E-tron. 25% mer om jag hade fått det köparen fick ge till Kvd men tror inte jag hade fått så mycket privat dock.
Fördelen som en handlare är ju normalt finansieringen, men som sagt ett bra tips är att köra genom Blipp, men att man då anger att köparen hittade bilen på Blocket och inte på deras sajt, då blir det dyrare tror jag.

/Anders
Audi höjer priserna (tar bort "kampanjrabatten" på Q8 E-tron 18/5 som var/är på 40 tkr, så marknaden är som sagt inte helt död eller styrd av Teslas sänkningar.

/Anders
Da
189
Dafro
Nissan Leaf -22
Härligt att höra. Men den var väl på över 100 om jag minns rätt?
Ve
1.082
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Fast nog hade du de där bilarna till salu några månader innan de såldes?

I vilket fall verkar elbilar fortsätta gå framåt starkt trots att marknaden i sin helhet sjunker kraftigt. Om begagnatpriserna sjunker mot mer normala nivåer så beror det på att utbudet av begagnade elbilar också vuxit kraftigt. Fram till för bara några få år sen såldes det knappt några elbilar alls. Nu är det de som dominerar.

Länk

Jämför man årets fyra första månader med samma period förra året så ser det ut så här.

Totalt så har antalet sålda bilar minskat med 8%.

Bensinbilar -15%, marknadsandel från 24% till 22%.
Dieselbilar -33%, marknadsandel från 13% till 10%.
Laddhybrid -24%, marknadsandel från 25% till 21%.
Hybrid: -10%, marknadsandel 9%.
Elbil: +19%, marknadsandel från 27% till 36%.

Jämför man med samma period för 5 år sedan. Dvs januari-april 2018

Totalt så har antalet sålda bilar minskat med 31%.

Bensinbilar -66%, marknadsandel från 45% till 22%.
Dieselbilar -84%, marknadsandel från 41% till 10%.
Laddhybrid +157%, marknadsandel från 6% till 21%.
Hybrid: -10%, marknadsandel från 5% till 9%.
Elbil: +1743%, marknadsandel från 1% till 36%.

För bara fem år sen var bensin och diesel totalt dominerande medan elbilar gått från ett randfenomen till den vanligaste bilen.

Man kan ju fundera på hur det ser ut år 2028. Fortsätter elbilar växa med 19% på årsbasis så får vi en ökning på 239% fram till och med 2028. Då säljs alltså över 71 tusen elbilar. Fortsätter totala marknaden backa så kommer det vara nära 100%. Men även om marknaden återhämtar sig så gissar jag på att det kommer vara 75-80% elbilar, 10% hybrider och 10-15% bensinare.
Ve
1.082
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
ps. Vad gäller Tesla och konkurrenter så sålde Tesla 4262 st Model Y under årets första fyra månader. BMW sålde 230 st iX och Audi sålde 445 st E-Tron.

Hur mycket har Teslas prissänkningar påverkat marknaden? Svårt att säga men BMW sitter på 163 tillgängliga iX, 100 tillgängliga iX1 och 175 tillgängliga iX3 så något måste det ju ha gjort. För jag tror inte BMW gör en sådan grov kalkyleringsmiss annars.

Jämfört med BMW så har ju Audi varit väldigt offensiva med Q8 och gått ut med stora rabatter redan dag 1. (Vilket är uselt för förmånsvärdet. sänk listpriset istället!!!!) Det har ju lönat sig också. De har sålt nästan dubbelt så många som BMW sålt iX. Antagligen har de inte alls lika många i lagers om BMW har heller. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.