Sida 5 av 54
|
|
---|---|
Min330e: Min profetia är redan sanningen. Det går inte ens diskutera: På endast tio år har andelen privatleasade bilar ökat från 5 till 51 procent och bara från 2020 till 2021 ökade privatleasingen med 22 procent. Särskilt stark är privatleasingen på elbilsmarknaden, hela 68 procent av alla nyregistrerade elbilar 2021 privatleasades. I januari 2022 stod privatleasingen för 80% av alla nyregistrerade elbilar. Privatleasing är en form av operationell leasing som närmast går att likna en slags hyra med olika lång bindningstid. Sen har många "entusiaster" svårt att se bortom sig själva. Det är en helt ointressant målgrupp för 99% av alla tillverkare. * Källa Vroom. |
|
Egentligen har andelen "hyrda" bilar alltid varit stort i Sverige. Att ha bilen via sin arbetsgivare (förmånsbil) är ju också en lång hyra. Länge har erbjudande om förmånsbil setts som väldigt fördelaktigt medan privatleasing betraktats som budget av vissa, men det är ju samma sak. Man får en smidig lösning att betala för sin bil på månadsbasis istället för en engångsbetalning som dränerar sparkontot eller att behöva ta lån. Om din arbetsgivare väljer att ge dig 50 000kr i månaden eller 45 000kr i månaden och en VW Passat som förmånsbil var ju ungefär samma sak när privatleasingspriserna hyfsat låga. Ja, sedan är jag medveten om att förmånsavtalen är generösa på vissa bolag, men jag vet också många som inte har direkt bra avtal utan väldigt stort fokus att flytta kostnader tillbaka till medarbetaren. Men privatleasing har ju gett alla möjligheten till att få samma logik som de som har bilen via jobbet, i stora drag. |
|
Grelle: Precis, och för ÅF så garanterar man att bilen kommer tillbaka, man har större möjligheter att sälja kringtjänster som bakas in osv. Jag är övertygad om att detta är framtiden, sen får man se vilka ramifikationer det kommer få på begagnatmarknaden framöver. Med tanke på att Skatteverket gör allt för att göra förmånsbilarna / tjänstebilarna kostnadsneutrala jämfört med privat ägande så kan jag se att fler löneväxlar och tar bilen privat... Bilpoolerna kommer nog växa i storstäderna. Jag kan se att bostadsrättsföreningar sluter avtal med en bilpool precis som man gör med bredband eller annat. Föreningen ställer upp med uppställningsplats / parkering och kanske laddnignsmöjligheter och boende får en bättre deal vid hyra osv. Men jag har svårt att se att det kommer slå brett, åtminstone utifrån hur förutsättningarna ser ut idag. |
|
acey, jag tycker inte att din slutsats stämmer. Ja, privatleasing av bilar har säkert ökat enormt de senaste åren, men samtidigt har avbetalningsköpet minskat, om det alls finns kvar. Leasing kallar jag inte hyra, utan en nyare variant av avbetalning med med inbytespriset mer eller mindre garanterat. Ja, jag hade också chansen att leasa för ett par år sen när jag köpte sist, men var inte intresserad eftersom arbetsgivaren bestämmer bilen, modellen, utrustningen, färgen osv. och leasingfirman "äger" bilen. Om man slutar sin anställning måste man lämna bilen eller friköpa den. Det var inte min grej. Förresten bilpool funkar inte riktigt som du beskriver. I alla fall inte för mig. Vi har det genom en bostadsrättslägenhet vi har köpt (5 år "gratis" medlemskap) för vår son, men det är inte föreningen som ställer upp med parkering, laddning, försäkring, service osv. utan det är företaget som har poolen som ordnar det på egen hand. Det finns flera platser där man kan plocka upp eller lämna bilen, närmast är några hundra meter ifrån vår lägenhet. Det krävs en enorm stor förening för att ha egna bilar, platser osv. Det skulle kosta för mycket för mer normala föreningar och sånt kan man inte finansiera genom avgifter eftersom alla inte ens har körkort. Sånt måste finansieras av dem som är intresserade att utnyttja det. Det är inte som hissen som alla använder ibland och alla kan behöva betala för solidariskt och gemensamt. Jag föredrar att äga saker jag använder i huvudsak därför att 1) jag har råd med det 2) genom ägandet styr jag till 100% vad jag köper 3) jag bestämmer över min egen ekonomi och inte påverkas i lika stor grad av inflationen eller diverse åtgärder som andra oroar sig för. Har jag väl betalt för något då är det bara driften som kostar. Jag behöver inte bry mig om räntan eller höjning av leasingavgiften, eller vad händer om jag blir arbetslös osv. ...och som jag sa innan, hade jag inte haft råd med en BMW hade jag köpt en Dacia, eller något annat billigt. Men vi är olika med olika förutsättningar. |
|
@acey Att Skatteverket "gör allt för att förmånsbilarna/tjänstebilarna kostnadsneutrala.." är ren okunskap. Varje bilmodell får (genom föreläggande till respektive importör) ett listpris vid en viss given tidpunkt. Detta ligger till grund för bl.a. bilförmånsberäkning. Kostnadsneutralt eller inte, operationell eller finansiell leasing osv har Skatteverket inget med att göra. Reglerna utgår ifrån att du har lön X + förmån Y = skatt att betala =Z. Att TCO-kalkyler och andra upplägg, såsom löneväxling eller betalning via avräkningskonto är vanligt, må så vara men det har inget med Skatteverket eller lagstiftning om bilar att göra. |
|
Jag tror absolut inte heller på bilpooler annat än ex vis i central Stockholm där det inte finns parkering. Det finns säkert inte heller så många bostadsrättsföreningar som har så många p-platser att det kan stå ett antal poolbilar utan de står på centrala platser där bilägaren har sina poolbilar. Det skulle annars vara en dålig affär för bilägaren att ha bilar stående som ingen utnyttjar. Vad gäller avbetalning, det finns ännu i stor skala och det är upp till var och en att köpa på avbetalning/billån anser jag! Även om jag köper bilen kontant så står jag för den största kostnaden själv, VÄRDEMINSKNINGEN! Inte att förakta! Vid privatleasing och operationell leasing så har man ett fast restvärde, vilket många uppskattar, inte minst i dessa tider, ungefär som att ha bundet bostadslån! Det har funnits många lukrativa privatleasing erbjudanden de senaste åren, så inte konstigt att många hoppat på det. Dock oftast på "billigare" bilar. Vad som kommer att gälla i framtiden är väl oskrivet. Det beror ju på vad generalagent/åf kommer att erbjuda. Går det ex vis inte att köpa kontant, fine hur får jag då tillgång till bilen? Lynk & Co är väl ett exempel, ingen aning hur det slagit. Volvo har sitt upplägg som jag inte tror har slagit. Att välja det traditionella alternativet på tillgång till bil är ju främst, iaf för mig, att jag vill bilen står utanför huset, inte att jag ska behöva ta taxi till något garage och innan ha bokat upp den ungefär som på booking.com Det skulle inte fungera för en stor del. Kanske för den yngsta generationen som till viss del blir en förlorad generation sett till skuld (över) sättning och kanske inte ens får möjlighet att "äga" bil traditionellt? /Anders |
|
Värdeminskningen får man direkt eller indirekt alltid stå för oavsett köp, avbetalning, leasing... Vem skulle annars betala den åt dig? ps. Privatleasingen kommer backa på elbilssidan framöver. De låga månadsavgifterna var dopade av låga räntor och elbilsbonusen. 70 tusen på 36 månader är nästan 2 000:-/mån. Det högre ränteläget lägger också på ungefär lika mycket på månadsavgiften. Så den bil som kostade 4500:-/mån på privatlesasing för ett år sen kostar nu kanske runt 7500:-/mån nu. |
|
Oaktat om det är el eller fossilbil, borde finansboalgen Åtminstone inte börja bli lite bekymrade? Nog för att kronan är svag men det borde inte gå att skicka alla bilar på export. |
|
Det är väl klart att värdeminskningen får man betala själv, oavsett om man hyr en bil hos Sixt för en enda dag eller längre, eller om man leasar, köper på avbetalning eller kontant. Det är en del i bilhyran, precis som i det så kallade "fast restvärde" samt i månadsavgiften ingår hela värdeminskningen också, precis som när jag byter in min bil. Jag tror också att leasingen kommer att minska allt eftersom räntan höjs och kostnaden ökar. Dessutom tror jag att begagnadmarknaden kommer att öka, och där pratar vi om köp, inte hyra eller leasing. Ja, bilpool är helt OK om man kan lång tid innan behovet planera sin resa, men passar definitivt inte för slumpmässigt körande eller arbetspendling. Bilpool är bara ett annat alternativt sätt att hyra bilar, precis som leasing är ett annat sätt att köpa bilar på avbetalning jämfört med traditionell avbetalningsköp eller traditionell bilhyra. Jag ser ingen skillnad, och i samtliga fallen måste man naturligtvis räkna in värdeminskningen. Jag har läst om, och debatterat det med andra på ett engelskt forum där trådstartaren hävdade att framtiden är en sorts bilpool där man beställer en förarlös bil som kommer hem till en som man kan åka till jobbet eller var man nu vill åka med, därefter lämnar man bilen till nästa och när man skall hem eller någon annan stans beställer man en ny för att åka med. Det sättet att leva skulle frigöra enorma parkeringsytor. Det är bara det att han eller dem som har räknat ut det har missat att det skulle krävas betydligt mer vägytor för alla förarlösa bilar som kör tomma från en destination till nästa hämtning eftersom antalet bilar skulle ändå vara samma som idag men alla skulle vara på väg någonstans hela tiden. Jag tror att det är en utopi, en dröm om en framtid som kommer att vara lika sann som när i min barndom vissa drömde om och "förutspådde" att år 2000 alla kommer att åka runt i flygande bilar. Det kommer aldrig att hända, varken alle mans flygande bil, eller alla dessa förarlösa bilar som skall hämta och lämna oss var som helst när som helst medan vi jobbar i den, sover eller gör något annat. |
|
Än så länge är det väl långa leveranstider på de flesta elbilar och så länge det är det så är det väl inga problem men vad jag hörde ang Audi så var privatleasing i princip död där sen bonus försvann. | |
Buspelle |
Leveranstiderna kanske blir kortare framöver... Länk |
Carup - Biljournalistikens svar på Hänt i Veckan. Säger inte att de har fel i sina siffror (som de tagit från MRF) men oj vad de gapar och skriker. "Blodbad" "Chockhöjningar" "Fritt fall" Presenterar helt självklara och uppenbara skeenden som scoop med utropstecken och domedagsrubriker. Urk. |
|
Nedgången handlar inte om preferenser mellan el och bensin. | |
Hur går det för handlarna egentligen? Vad jag hör från bekanta får man ett ok för sitt inbyte oavsett drivmedel och någon vidare panik att flytta Lagerbilar verkar inte heller råda. Eftersläpning eller överdriven ”kris”? | |
Vi får väl se. Kanske blåser det hela över snart nog? | |
Batteribilen som koncept faller direkt utan de politiskt betingade förmånerna och politik kan skifta snabbt. Vi har i övrigt sett detta flera gånger tidigare kring "drivmedel". |
|
En liten men kanske avgörande skillnad är ju att elen inte direkt förlorat något fäste den intagit. Elen har tagit över belysningen, husuppvärmningen (med pumpar), verktygen, tågen, tillverkningsindustrin m.m. Förutom de områdena som IT där den blev förstavalet på en gång. Många av de områden som drivits utan el var ju för att de uppfanns innan elen blivit en del av vardagen. | |
Hur ser försäljningen ut för bensinbilar i år då? | |
Det ser bra ut för nyregistreringen av bensinbilar än så länge i år. Bensin ligger på 23% och är därmed mer än dubbelt så hög som dieselns 11%. Tillsammans är det mer än elbilens 31%. Länk Se bilden med hur många bilar som kan rulla på el med batterier (1600) mot vätgas (600) eller e-bränsle (160). Det här är den enkla anledningen varför e-bränslen och vätgas kommer att ha svårt att slå batterielbilen som bruksbil och varför jag har svårt att se batterielbilen som ett fallande koncept. |
|
Tänkte på försäljningen i absoluta tal först och främst. Säljs det lika många bensinbilar i år som motsvarande period förra året? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.