AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
25.166

Priset på beg elbilar störtdyker

Sida 4 av 22
Visa användare
7.624
Kristoffer_L
992 GT3 -21
MedKänsla: Jag skrev inte att ICE-bilarna inte skulle sjunka i pris. För de gör de! :-) Dock är det många ICE-bilar, iaf nyare, som lämnar landet via export numera.
Den gruppen jag tänkte på var främst de som köper bil för under 200kkr. Där är iaf just nu utbudet av bra elbilar ganska skralt så de har ingen annan möjlighet än att fortsätta köpa ICE. Det kommer ta ett tag innan elbilarna konkurrerar ut de billigare begagnade bilarna.
Ve
1.081
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Dafro, vad kostar det att säga upp beställningen på iX? Jag sa som det var till Audi innan jag skrev på att jag verkar i en osäker bransch som IT-konsult och vill ha möjligheten att hoppa av till rimligt pris. Fick muntligt på 5 tusen och även bekräftat i mail.

Jag funderar faktiskt på att gå ner på en 50 Proline istället för den 55 S-Line jag beställde. Tror inte jag skulle märka skillnad i vardagen ändå. Plus att 50:an laddar snabbare i praktiken sett över hela laddkurvan så även på längre turer så skiljer det nog inte mycket.
Da
189
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Finns inget alternativ som att avboka, bindande kontrakt. Det enda som fungerar är att antingen ta ut bilen och sälja den och hoppas att rabatten gör att man går plus minus noll eller byta arbetsgivare. Är en personalbil. Byta från 55 till 50 skulle inte jag göra, då kan jag lika gärna behålla men 55 jag har nu.

Audin får jag hoppa av gratis.
Ve
1.081
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja då var det värre. Rabatten får ju alla så den kan man inte hoppas alltför mycket på.
Varför ska ni nu avboka?

/Anders
Da
189
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Verdi: Ang rabatt så får man typ ingen som privatperson, inga 9% iallafall, möjligen 5.

Med känsla: ska bara ha en bil. IX50 är för dyr jämfört med Q8, men bygger på att jag har nytt jobb innan sommaren, annars blir det IX 1-2 år tills det finns något annat vettigt typ A6 E-tron eller I5 touring. Tycker IX50 är en grym bil men Q8 är markant mer prisvärd.
Tesla börjar, för mig inte oväntat, att småhöja priserna lite på vissa Y. Till att börja med 5000 spänn i S och N.

/Anders
16.169
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Titta, snart är mitt restvärde bra igen :P

Grattis Löwet!

/Anders
Visa användare
8.147
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
De andra tillverkarna har ju än så länge hållit emot hyfsat och det ska bli spännande se försäljningssiffrorna om några månader. Har det blivit en märkbar skillnad eller ej?
16.169
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De har så långa leveranstider att de inte börjat oroa sig än. Men det kommer sannolikt. Sen kanske inte det automatiskt betyder prissänkningar i Sverige. Finns efterfrågan i andra länder så är det ganska lätt att bara strunta i Sverige för den produktion som finns till buds.
Tror att räntorna och omvärldsläget har pajat tillverkarnas planer lite. Kolla Schibsteds nya satsning Honk.se så fattar ni åt vilket håll tillverkarna / marknaden vill att vi ska gå. Du skall inte äga. Du skall hyra på olika sätt. Men avskaffad bonus och skenande räntor har tillfälligt satt käppar i hjulet. Ett pris, annat än månadskostnaden, kommer snart vara ett minne blott.
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Acey, din profetia kommer aldrig att besannas så länge vi har valmöjligheter och ekonomi för att äga saker. Det kommer alltid att finnas människor som inte gillar att hyra saker och föredrar äga, även om det innebär att bilen 90% av tiden står stilla på en parkering. Samma sak med verktyg... hyr endast sånt som jag med bestämdhet vet inte kommer att behöva mer än en kort tid och kostar för mycket att köpa och för omständlig att förvara, till exempel markvibrator eller minigrävmaskin.

Mao. om jag inte skulle ha råd med att köpa en BMW skulle jag köpa en Dacia. Hellre det än hyra en BMW. Helt ointresserad av bilpool till exempel, trots att jag faktiskt har tillgång till elbilar genom en bilpool som jag är gratismedlem i.
Instämmer helt med föregående talare!

/Anders
16.169
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Schibsted försökte konkurrera ut Google med sin egen sökmotor "Sesam" (någon som märkte av den?) för inte så länge sedan. Jag skulle med andra ord inte ta deras satsningar som något slags facit ;)

Da
189
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Håller med om att jag vill ”äga” och inte hyra, i mitt fall kan det bli lån på bilen men jag kan ändå byta när jag vill. Vår leaf leasar vi nu och vi har knappt ett år kvar men hade jag ägt den så hade jag sålt den nu. Vill inte sitta fast och bilpool finns inte på kartan, vill ha bilen på uppfarten bara för ifall jag skulle ha lust att åka en sväng, tex idag kan det bli en sväng och kolla på Porsche taycan sport turismo.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag äger också hellre min egen bil. Bilen är så mycket mer än en transporttjänst. Jag gillar att köra min Tesla och jag gillade att köra min BMW tidigare. Det är ett nöje. Jag gillar att se bilen nytvättad och framför allt med nystädad interiör. Jag gillar spontaniteten, att bara bestämma mig för att åka iväg när jag får lust, gå ner tiil bilen och köra iväg. Jag gillar helt enkelt att äga min bil och har alltid köpt mina bilar kontant, förutom en gång då jag tog ett lån.
Men frågan är hur representativ jag (och andra som skriver på denna typ av forum) är i denna fråga. Det finns nog en hel del andra som bara ser sin bil som en transporttjänst.
Tänk bara att i dessa tider behöva desinficera en pool bil eller liknande, aldrig! Sen vill jag ha den utrustning och modell som JAG valt!

/Anders
Visa användare
8.147
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag håller helt med dig Nockenwelle, sedan håller jag även med om frågan hur representativa vi är för majoriten av köparna.

På mitt jobb finns en stor andel nybilsköpare men en väldigt låg andel bilintresserade, så det är inte säkert att de bra kunderna för bilföretagen tänker som flera av oss på forumet. De som leasar, lånar, köper abonnemang osv kan man tjäna mer pengar på från bilföretagens håll.
Ve
1.081
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Leasing är ju en slags hyra. Om man förfogar över bilen som att den vore ägd så spelar det ingen roll för mig. Jag väljer det förmånligaste alternativet.

Är inte muslim eller lider av någon Göran Perssonsk skräck för banken så jag har inga problem att ta lån om så krävs heller.

Just nu äger jag min Tesla till 100% kontant men det känns nästan korkat på sätt och vis. Dock är lånen ganska dyra nu så...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.