AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
40.954

Priset på beg elbilar störtdyker

Sida 36 av 49
Löwet: Till en hederlig 240 1975 har dock tesla en bra bit kvar fortfarande :D
ca
148
carrlover
BMW 530xd Touring -19
BMW i3 -21
@Löwet: Det är andra tider, ingen tvekan om det. Om man tittar på gamla stockholmsbilder så står det bara rader av Volvo, Saab, VW och en och annan Opel eller Ford utefter trottoarkanterna idag är det rena diverseutställningen av all världens bilfabrikat och modeller.

Mitt garage har under de tio år vi bott förändrats ytterst lite vad gäller fabrikat. BMW, Audi, Mercedes, Volvo, Lexus, dominerar medans jag tror att det bara finns en eller ett par Teslor. Däremot har elektrifieringen gjort sitt intåg och gissar att åtminstone en tredjedel av bilarna är antingen ren elbil eller hybrid och alla platser i hela garaget har tillgång till laddning så ingen behöver oroa sig för att inte kunna ladda hemma.
Visa användare
7.650
Kristoffer_L
992 GT3 -21
En bil som jag följt på begagnatmarknaden är Porsche Taycan. För knappt ett år sedan bytte de tidiga bilarna ägare för ca 900kkr.
Nu ligger dessa på runt 700. Någon enstaka har legat strax under 700 rent av men dessa säljs omgående.

I gengäld har Porsche haft den dåliga vanan att höja priset på Taycan. När den kom, dvs för knappt 4 år sedan, började den på strax över 900. Med lite utrustning och rabatter kunde man få en bil runt miljonen när den rullades ur hallen.
Idag skall Porsche ha, 1340kkr för samma bil utan att extrautrustning. En minst sagt saftig ökning.

Så egentligen, är ett 40% värdefall på 3,5 år för en masstillverkad lyxbil så farligt? Ja, jämför man med hur det var 2021-2022 när förväntningarna var att _få tillbaka_ pengarna så är det så. Men egentligen inte - för jämfört med vilken lyxigare MB E-klass, 5-serie är det ganska normalt. Det följer ju iaf kalkylerna som finansbolagen har vid bilköp.

Min fundering är om Porsches prishöjningar på sina nya elbilar på så sätt dämpar prisfallet på de begagnade elbilarna. Under Q1 2024 sålde Porsche totalt endast drygt 30st nya Taycans i Sverige…

För övrigt är det extremt kul att läsa Buspelles analyser - det skulle vara väldigt intressant att se hur han skulle klara av ett analytiskt arbete på valfritt större bolag och bygga en enklare strategi baserat på informationen 😁

Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Kristoffer_L: Kul att du gillar mina analyser :)

Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
Det går tydligen riktigt dåligt för Tesla också. Man har bara sålt 387000 bilar istället för förväntat 450000 första kvartalet. Aktien faller på New York-börsen.

Länk
@Buspelle Har svårt att se Tesla sänka priserna så mycket mer nu. Kineserna är ju nästan dyrare än Tesla.
Problemet för Tesla är väl att de har hamnat i en lågpris nisch vilket gör att många står och väljer mellan en Korean, Kines eller Tesla.
Bu
1.730
Buspelle
330i x-drive Touring -21
homerus: Tesla har väl nyligen höjt priserna lite grann i vart fall på vissa modeller men det är såklart de tidigare stora sänkningarna som speglar dagens prisnivå. Tyvärr är de kinesiska biltillverkarna som på olika sätt subventioneras och stöds av kommunistdiktaturen en allvarlig konkurrent till både europeiska- och amerikanska biltillverkare som Tesla. Priserna måste långsiktigt anpassas så att man säljer bilar men man måste ha lönsamhet i verksamheten också. Vi får väl se vad Musk ska hitta på.
Jag tror att det var ett misstag att sänka så mycket som de har gjort. Nu har de blivit en dussinbil och då måste man sälja väldigt stora volymer. Elbilar funkar än så länge bara på vissa marknader.
ca
148
carrlover
BMW 530xd Touring -19
BMW i3 -21
Idag kan man läsa i Dagens Industri om Tesla. Artikeln är låst men citat från ingress enligt nedan och kontentan är att man tappat en betydande marknadsandel i Kina; från 10 till 6 % vilket man får förmoda är en väldig massa bilar. Fortsättning lär följa.

"Den amerikanska elbilstillverkaren Tesla tappade kraftigt i Kina under 2023, vilket är följden av ett ”episkt misslyckande”, enligt uttalanden från Wedbush Securities techanalytiker Dan Ives i Bloomberg TV."

Länk
Fr
1.007
Freude am Fahren
520 dT Xdrive -20
Di: ”Det här är ett episkt misslyckande, inte bara i fråga om leveranssiffror utan rörande hela strategin. /…/ Förmodligen genomgår Elon Musk och Tesla sin mest utmanande period på fyra-fem år just nu”:..."Under onsdagsmorgonen publicerade Bloomberg News nya uträkningar för att utröna Teslas marknadsandel i Kina. Denna krympte från 10,5 procent under första kvartalet 2023 till 6,7 procent vid utgången på årets sista kvartal. Uträkningarna är baserade på siffror från China Passenger Car Association (CPCA)." "Under natten sjönk flera av Teslas leverantörers aktier i Asienhandeln. Tesla-aktien var ned med 5 procent på tisdagen och har fallit med 43 procent från fjolårshögsta."

Om man nu skall titta på nybilsförsäljningen som presenterades senast igår morse så är ju främst den KORTA trenden intressant. Ungefär som Riksbanken följer inflationen månad för månad.

Då ser man att i mars 2024 så såldes 8.339 st. nya elbilar, jämfört med februari 2024 då det såldes 5.229 st. Såldes skall förstås vara REGISTRERADES. Alltså en ökning med 59,5% om man ser på mars kontra februari.

Ser man på ANDELEN elbilar så var den då i mars 2024 34,9% av nyregistreringarna medan den i februari var 27,9%!

/Anders
Sedan är det ju självklart för de flesta att nybilsförsäljningen/registreringarna går i cykler! De följer oerhört väl konjunkturen. För mig är det självklart att den går ner i dessa tider.

Dessutom när det gäller försäljningen av begagnade bilar så har den sannolikt ökat (jag har dock inga siffror på detta men tror att det är så) men det beror ju till allra största del på export av begagnade bilar, på grund av valutan. Priset på begagnade bilar (fossila) står sig bra på grund av exporten men inte många privatpersoner köper "dyrare" begagnade fossilbilar. I mitt område skulle jag säga att minst hälften kör elbil samt många laddhybrider samt ett mindre antal gamla Polo, Saab, Volvo. Knappt någon Tesla faktiskt.

Under 2023 och 2024 har hittills redan 213 "bilhandlare" gått i konkurs, varav hela 58 st. under 2024. För mig helt väntade siffror. Fler kommer de att bli. Flera startade upp för några år sedan, många med nybyggda lokaler, ägda eller hyrda, dyra hursomhelst och inte minst, för stora lokalytor och för låg omsättning! Många har idag svårt att bli av med sina lager av begagnade bilar. Man kör mycket "releasing", exempelvis på ALD som jag tidigare nämnde, en av de större aktörerna på leasingmarknaden. Några sitter och väntar på att komma in i nybyggda lokaler. Jag tänker där närmast på Fordonsbolaget som har en ny "jätteanläggning" snart inflyttningsklar i Rosersberg. De byter samtidigt namn till Wowto. Kundupplevelsen skall vara "wow"...De omsatte senaste bokslutet 689 mkr med ett resultat e finans på 12 mkr och bruttomarginal 8% netto 2%. Man lär öka omsättningen väldigt mycket i de nya lokalerna för att få ihop det hela! De var väldigt smidiga när jag sålde en bil dit sommaren 2022. Men jag tror att ägarna kanske idag ångrar sitt byggprojekt. Den som lever får se! Häftig anläggning verkar det bli iaf!

De flesta, för att inte säga alla, bilhandlare, lever på servicedelen eller "eftermarknaden" som man säger. En hel del av de begagnathandlare som växt upp senaste åren saknar denna del. Många lär då gå under på sikt! Ingen vet heller riktigt av vad som händer när många märkeshandlare blir "agenter". På sikt lär det bli svårare att leva på "eftermarknaden" då elbilar ex. vis kräver mindre service och färre delar att byta ut. Många har för stora lokaler och för höga fasta kostnader. Samtidigt vill inte alla köpa bil som hos Tesla och Polestar för att ta några exempel. Jag tror att releasing och privatleasing samt förstås finansiell- och operationell leasing, kommer att öka. Finansbolaget/-bolagen, kommer att få en centralare roll, typ ALD.

Så vad har detta nu med elbilspriserna att göra? Jag upplever att de inte finns så många hyfsat nyare begagnade bilar i lagren idag. Många behåller sina bilar längre, oavsett drivmedel. Det bör bromsa upp prisfallet. För inte så länge sedan hade Bavaria inbytesstopp på stora diesel SUV, typ X5 (eller priser därefter). Nu ska BMW ha 1,3 mkr för en ny G05 30d. Ooops hur får man ihop den ekvationen? Samtidigt skall man betala kr 16.526,- PER ÅR i tre år, i fordonsskatt! Nästan 50 papp, nästan kr 1.400,- per MÅNAD bara i skatt! I TRE ÅR! Då är det bara att hoppas att Riksbanken gör allt vad de kan för att sänka priset på svenska kronor, så att bilhandlare ute i Europa vill köpa de begagnade. Jag beräknar att jag betalat ungefär 8-10.000 kr senaste året i laddning på min IX på cirka 2,500 mil/år. En X5 30d lär dra cirka 0,7 l/mil, soppa pris cirka 19 spänn just nu (för inte så längesedan klart över 25 kr) ger soppa kostnad på drygt 33.000 kr per år. osv osv
Som sagt - kineserna och bygga bilar... det tar tid att lära sig! Vem vill köpa en sån här?

Länk
ca
148
carrlover
BMW 530xd Touring -19
BMW i3 -21
@Med känsla: Förhoppningsvis ingen och bäst är om vi europeer köper europeiska eller möjligen amerikanska bilar. För övrigt kan man inte få sin trasiga kinabil reparerad heller.

Länk
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag funderar lite på en G6. Sverigepremiär till veckan. Priserna sägs hamna ca 50 tkr under Model Y. Dvs runt 650 tkr för en AWD.

Länk

Att betala 50% mer för att få en tysk kärra känns inte värt det.
16.263
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gör det inte. Om du vill kan du få skvaller i PM Verdi.
ca
148
carrlover
BMW 530xd Touring -19
BMW i3 -21
@Verdi2: Vill du göda en kommunistdiktatur så är det naturligtvis rätt val.
Ve
1.226
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Löwet, Skvaller? Visst! På Teslaforumet finns det några som har en G9 och den verkar ok. Det överdrivna plingandet försvann vid en uppdatering.

Tyskarna ska ha löjliga pengar för en vettig elbil. Jag har inte råd.

carrlover,
Varje gång du åker och tankar så gynnar du värre diktaturer än den kinesiska.

ca
148
carrlover
BMW 530xd Touring -19
BMW i3 -21
Jag kollade senast idag på Bytbil och där finns 76 st begagnade i4 M50 som är den enda elbil jag i dagsläget är intresserad av. Primärt är jag ute efter ny bil men en begagnad skulle kanske kunna vara ett alternativ i avvaktan på Neue Klasse. Prisläget på dessa 76 bilar är dock inte särskilt tilltalande. Det finns bilar under 700`men merparten ligger med ett snitt kring 750´eller strax däröver. Då får man en begagnad bil som rullat något tusental mil eller mer. Stor variation på både mil och utrustning såklart. Jag vet inte vad dessa har handlats för ursprungligen men måste säga att jag tycker de ligger högt. Och det blir knappast någon attraktiv affär om jag jämför med den offert jag har på en helt ny bil i ett utförande exakt som jag vill ha den. Och inte kan man väl säga att begagnatpriset störtdukit? Eller har jag fel?
ca
148
carrlover
BMW 530xd Touring -19
BMW i3 -21
@Verdi2: Kvalificerat nonsens beträffande tankning men du gynnar såklart vem du vill. Gillar du kommunister så shoppa kinabil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.