AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
47.070

Sida 35 av 54
Den stora skillnaden är att på Merca märker du knappt om det är en diesel eller bensinare. Deras fyror går riktigt fint. Om man tar BMWs fyror de senaste åren så tycker jag de går väldigt hårt framförallt på tomgång. Nästan så jag trott att det är en diesel under huven.
Volvo är ok men det är ju mest att de är framhjulsdrivna och inte får riktigt samma stabila gång under gaspådrag.
Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Men det är mest ljudet du tar det på?
”För mig är det fair game att kritisera Tesla. Men det ska vara saklig och korrekt. Inte baserat på gamla fördomar och hittepå.”

Håller med. Tesla har definitivt brister, som alla bilar. Jag tycker fördelarna kompenserar för bristerna, men för vissa är tex avsaknad av regnsensor en deal breaker. Jag stör mig på att de flesta andra elbilar är så tunga och dåligt utrymmesutnyttjade. Känns svårt att motivera sig att köpa en Polestar 3 som väger 600 kg mer än Model Y utan att vara speciellt mycket rymligare inuti.
Buspelle
För att om möjligt återgå till ämnet så har vi här sådant som kommer att betyda prispress på hela elbilsmarknaden. Tyvärr måste jag säga i just detta sammanhang eftersom bilarna produceras i en av världens värsta diktaturer.

Det är oundvikligt att många människor trots dess härkomst kommer att köpa dessa bilar. Kanske av oförstånd eller helt enkelt för att ekonomin tvingar fram den typen av investeringsbeslut. Dessvärre utgör det även ett oerhört stort hot mot den europeiska bilindustrin, vilket inte underlättas av att EU mer eller mindre själv väljer att såga av den gren man sitter på.

Länk

Länk

Buspelle
Fortsatt dystert på bilmarknaden och elbilarna fortsätter tappa marknadsandel vilket borde betyda att prispressen består.

"Registreringarna av nya personbilar i Sverige sjönk med 21 procent, till 23.891 i mars, jämfört med motsvarande månad 2023.

Det framgår av månadsstatistik från branschorganisationen Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden).

Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna av personbilar uppgick till 58,1 procent, ned från 59,9 procent föregående år. Andelen elbilar sjönk till 34,9 procent från 41,6 procent, medan andelen laddhybrider steg till 23,2 procent från 18,3 procent."

Länk
da
1.977
danielb
I4 M50 -24
..och Sveriges mest sålda bil är en elbil, så helt nattsvart är det inte, eller hur?
Buspelle
danielb: Totalt sett har bilmarknaden de senaste åren tappat en försäljning bortemot 100000 bilar per år om man jämför med toppåren 2014-2019 (från topp ca 380000 till nu ca 280000 = en knapp fjärdedel av marknaden borta). Finns statisk på Mobility Swedens hemsida. Mot bakgrund av detta så är en inte alltför vild gissning att bilbranschen tycker det är dystert. Läser man Mobility Swedens pressmeddelande (se länk) så låter det också dystert och då inte minst vad gäller elbilarna. Det är ju ganska ointressant vilken bil som är den mest sålda om det säljs väldigt få.

Länk
Visa användare
8.432
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men en låg nybilsförsäljning kan ju vara positivt för andrahandsvärdet. Det blir ju då också färre begagnade bilar och därmed lägre utbud.
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Noterar att diesel nu är nere på 8% av försäljningen mot var det 65(?)% för några år sedan.
carrlover
@Grelle: Dessutom en ganska omfattande export av begagnade bilar vilket krymper utbudet ytterligare.

Man tycker att när räntehöjningarna nu ebbat ut och sänkningar är att vänta framöver så borde oron på denna punkt dämpa sig även om ekonomin är pressad men bilmarknaden ser nästan ute att gå sämre och sämre.
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo fast det går inte riktigt så fort. Privatpersoner sitter oftast i begagnade bilar, dvs de har inget datum när de "måste" byta bil. Så även om räntan sannolikt stannat nu så är det ändå en bit kvar tills den känns låg igen.
Visa användare
622
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Sist jag var inne på BMW i Vällingby före jul kostade en 520D 10.700 i årsskatt, medan en elbil kostade 360 kronor.
Klart det inte säljs dieselbilar då, men tydligen alltså inte heller elbilar.
Hur många elbilar hade sålts vid motsatt "skattecirkus"?

Diesel är det energieffektiva alternativet för personbilar och det hela här påminner om effektskatten, etc. på kärnkraft samtidigt med subventioner av vindkraft.
Visst är det också samma "arkitekter" bakom...

16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej det är det inte. Spelar ingen roll hur många gånger du upprepar samma felaktigheter. Och nej det är inte en konspiration heller. Sluta läs Samnytt.
carrlover
Mer på temat bilförsäljningen går dåligt...

Länk
Ve
1.333
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Varför skulle det vara motsatt "skattecirkus"? Det måste ju kosta att släppa ut skit.

Skillnaden i skatt är rätt liten jämfört med vad man tjänar på bränslet.

Snack, en elbil är väldigt mycket mer effektiv än en dieselbil.
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@carlover: Förstås ser siffrorna dåliga ut om man jämför med den absoluta toppen. Ingen förnekar det. Kan inte se att någon har skrivit det.

Däremot:
- diesel är inte på väg tillbaka. Inte nästan ens.
- artiklarna som jämför begpriser är säger inte hela sanningen eftersom de jämför äldre begagnade dieselbilar med nyare elbilar. Gamla bilar har alltid haft lägre värdeminskning.
carrlover
@Löwet: Förstår inte din kommentar. Har jag påstått att någon skrivit att bilförsäljningen går bra!

(Noterar dock nu när jag läste mer noggrant att @danielb inte tycker att det ser nattsvart ut men det är han nog ganska ensam om)
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag blandar lite saker som är riktade till dig (att siffrorna ser dåliga ut jämfört med toppmånaden) och saker som kanske är mer allmänna.
carrlover
En lite nördig men kul iakttagelse är att jämföra dagens försäljning av Tesla Y och Volvo XC60 som är de mest sålda bilmodeller med 3583 respektive 3082 bilar första kvartalet. Antar man samma försäljning året ut skulle de landa på totalt ca 14328 respektive 12328 bilar på årsbasis.

Om man jämför dessa siffror med försäljningen av t ex vissa volvomodeller av några specifika årgångar så såldes det 43818 Volvo 142/144 år 1973, 55958 Volvo 240 år 1975, 36899 Volvo 740 år 1985, 25514 Volvo 850 år 1995 och 27999 Volvo V/C70 år 2005.

Jag vet att hela bilmarknaden har förändrats men ändå lite fascinerande och intressant att sätta saker i perspektiv.

Källa är Vi bilägare.
16.358
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att Volvo har gått från folkhemsfraktare till en mer nischprodukt är nog helt klart. Men det har också gjort Volvo (cars) lönsammare än någonsin.

Min gata är ett tydligt exempel. När jag flyttade hit 2016 stod det Volvos överallt. Nu är det 1 som har kvar Volvo som tjänstebil (XC60 Re). Istället är det Tesla som dominerar helt antalsmässigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.