AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
24.254

Priset på beg elbilar störtdyker

Sida 3 av 21
Johan jag vet inte var du har läs om att någon "elbilsförespråkare" har blivit irriterade här? Däremot är det ju många Tesla-ägare som är rätt förtvivlade och förb-de på att deras bilar över en natt blev avsevärt mkt mindre värda. Jag har ju förstått att du inte tillhör "elbilsförespråkare" i tidigare trådar, men du lär ju även förstå att OM detta nu skulle sprida sig till flera märken (vilket jag inte alls är säker på) så kommer det ju att drabba dina fossila bilar i minst samma utsträckning. Går elbilar ner i värde så kommer ju med all sannolikhet fossil bilar (med vissa få undantag) att gå ner minst lika mycket!

Teslas agerande är rätt så unikt och är väl typiskt för det som hänger kring varumärket! Jag tror det är en tillfällig sänkning dessutom. Andra märken gör annorlunda. Exempelvis när BMW hade ett för stort lager av nya IX40 så körde man en kampanj i december och blev av med ett stort lager som en löning. Man hade även på G30/31 en "kampanj" som sedan blev bestående med Innovation och Ultimate Edition, där de som köpt första bilarna i modellserien blev totalblåsta eftersom de köpt tillvalen post för post och inte i paket. Inget som direkt gynnar varumärket kan man säga!

Men med Tesla kan ju allt hända så sista meningen är säkert inte skriven där!

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nä, det jag främst har vänt mig mot är att problemen kring elbilar aldrig får diskuteras sakligt...

Elektrifieringen av bilparken skapar nya utmaningar och problem och dessa måste man få lyfta i debatten, annars blir det svårt att lösa dem.

Jag försöker lyfta blicken utöver mina egna intressen och att fossilbilar minskar i pris är sant och helt väntad utveckling. ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bra Johan då är vi helt överens i frågan! Självklart behöver infrastruktur mm byggas ut om ännu större del av marknaden skall tas av laddbara bilar. Jag lägger här till laddbara för att för många är laddhybrid det mest ekonomiska och praktiska alternativet. Se ex vis hur stor efterfrågan det är på X5 45e.

Sen skall man inte glömma att "merparten" av de km som körs med elbil, laddas på hemmaplan i någon form alternativt för många även på arbetsplatsen. Jag själv har ex vis aldrig laddat någon av mina elbilar "offentligt". Vår körcykel är sån att det aldrig har behövts. Jag är inte ensam om detta och jag tror nu med hänsyn till vad som händer i världen att det är andra "problem" som kommer att prioriteras, är jag rädd för!

/Anders
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är rent struntprat att "problemen kring elbilar" aldrig får diskuteras sakligt. Det finns hur mycket som helst av diskussion. Däremot håller diskussionerna ofta usel kvalitet, eftersom det sprids så mycket felaktig eller missvisande information.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Folk som inte har elbil än överskattar hur ofta man behöver snabbladda. Det är väldigt sällan man kör längre än ca 40 mil på en dag. Testa är själva och kolla på en karta. 40 mil är lååååångt.

Jag körde 4000 mil under 2019 innan pandemin slog till.

Vi har varit till Spanien 2 ggr med vår bil och även runt en del i Sverige. Åker till Skåne minst en gång per år, har även varit till Trysil med den. Trots det så är det bara 12,2% av de kWh jag laddat som kommit från en snabbladdare (jag har en tjänst som heter TeslaFi som läser ur allt från bilen och loggar så jag vet exakt.)

Det är klart att det finns såna som veckopendlar, åker till sin fjällstuga 10 ggr per vinter osv osv. Men det är inte majoriteten. Jag tror väldigt många inte alls behöver snabbladda. Precis som Anders.

T ex så har jag mina föräldrar i Ljusdal, 27 mil från Uppsala, och när vi ska dit så behöver jag aldrig snabbladda. Trots det skulle väl många säga att det är ganska långt bort och inte något som tillhör vardagen.
Mi
474
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Det är klart att många som inte har elbil än överskattar hur ofta man behöver snabbladda. Det är ju fler och fler som har egen laddbox eller tillgång till billig eller gratis AC laddare. Själv har jag precis avverkat min första efter bara fyra år, och hoppas att Charge Amps ersätter och erkänner fabrikationsfel. Fyra år är alldeles för kort tid för en dyr laddbox med superdyr kabel...

Dessutom överskattar många medellängden på dagliga körningar, vilket sällan överstiger 4-5 mil för dem allra flesta. Ja, köra 40 mil på en och samma dag är det inte många som gör, och framför allt, inte speciellt ofta. Även om man kör 40 mil om dan är det idag inte omöjlig med en elbil idag. Men trots det så finns det ett stort behov av betydligt bättre laddinfrastruktur än vad som finns, det är vi, el och hybridkörare helt överens om, men det innebär inte att fördelarna överväger dessa "problem" som ju inte är ett gigantiskt problem för dem flesta av oss. Hur ofta har någon tankat en fossil hemma? Förmodligen inte speciellt ofta om man inte är bensintjuv eller har egen pump. Medan min bil just i detta ögonblick "tankas" med el på min uppfart. Så ja, det finns problem, men det finns flera fördelar än problem om man inte är blind.

Jag tycker också att det inte alls är sant så som Johan säger, att "problemen kring elbilar aldrig får diskuteras sakligt." Det är nog ingen som blundar för eventuella "problem", det är struntprat. Men man behöver inte överdriva problemen idag. Det har hänt en hel del de senaste 10 åren, och bättre blir det hela tiden.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag har aldrig laddat utanför Teslas nätverk. Det är ju faktiskt öppet för alla nu. Finns några få stationer som är exklusiva för Teslor fortfarande men det är inte många.

Dock har det ju blivit ganska dyrt på sistone så därför verkar folk föredra att köa hos Ionity o dyl.
No
5.161
Nockenwelle
Jag har laddat många gånger utanför Teslas laddnätverk. Det fungerar också. Största problemen är väl vissa områden, där andra laddoperatörer har dålig täckning. Exempelvis har vi en semesterstuga i Tänndalen, Härjedalen. Att köra dit med Teslan från Uppsala är en baggis. Det enda som behövs är ett kort laddstopp (drygt 5 minuter) i Sveg, på Teslas laddstation där. Vi brukar passa på att handla lite mat i ICA-affären bredvid. Dessvärre är den laddstationen bara för Tesla-ägare. Hade jag haft någon annan elbil hade jag fått hålla tillgodo med 50 kW-laddare, vilket är rätt segt när man vill komma fram.
Ett annat problem är betalsystemen hos andra operatörer. Teslas laddare är ju bäst på detta, för oss Tesla-ägare. Samtidigt tycker jag inte att det är en deal-breaker. Jag laddare hellre på en annan operatörs station om den ligger bättre till geografiskt.
Sen beror det ju på hur man använder bilen. Jag gillar bilsemestrar, där jag åker runt, hellre än åker till ett ställe där man stannar kanske en vecka eller två och sedan åker hem igen. Bilsemestrar för mig är att åka i kringelkrokar på kontinenten, vilket gjort att jag fått bekanta mig med många olika laddare, både AC och DC.
Priset på Tesla stationer har ju sjunkit igen, så nu torde rätt få Tesla-ägare köa på Ionity, såvida de inte har kvar gamla villkor för något abonnemang.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Dock finns det en öppen-för-alla-station i Ljusdal, 10 mil sydost om Sveg. Laddar du där så kommer du ändå fram till stugan. Däremot kanske Sveg är bättre om man saknar laddmöjlighet på destinationen.

Har man en annan elbil som man vill ladda hos Tesla så fungerar det väl i princip likadant med betalningen? Det som inte fungerar lika är att man måste starta laddningen från appen eftersom plug and play inte fungerar. En annan nackdel är att laddporten sitter på fel ställe på de flesta för att fungera optimalt på en SuC.

I somras var vi runt också. Schweiz, Spanien, Tyskland... Men SuC finns överallt. Laddade enbart där. Tycker det känns enkelt och tryggt, plus att det är gratis såklart. Fast ibland får man planera för det lite. T ex så väger jag in avståndet till närmaste SuC när jag väljer boende. Det bestämmer inte helt men är en bidragande faktor.
No
5.161
Nockenwelle
Jo, jag håller med om att Ljusdal-stationen har förbättrat situationen – och då även för icke-Tesla ägare i och med att den är tillgänglig för alla. Det har helt klart blivit bättre, men personligen tycker jag det är lite tidigt att stanna i Ljusdal.
Visst kan man använda appen, det är inte konstigare än att använda app för andra laddoperatörer. Det jag menade var bara att det är ännu smidigare för Teslor, i och med att vi bara behöver plugga i kabeln. Men det är, som jag skrev, ingen deal-breaker för mig.
Att jag gärna laddar på andra ställen än SUC beror på att jag sällan har anledning att stanna längs motorvägar o d. Jag stannar helst inne i städer, vid sevärdheter, m m och där finns vanligtvis inte SuC. Först och sista dagen på en semester brukar för mig vara rena transportdagar (som längst 125 mil på en dag + färjor) och då blir det mest SuC för mig också.
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
Jag tycker Johan B formulerade sig ganska klokt och är helt enig. Prispress på begagnade elbilar är precis vad som behövs för en större omställning. Det är som jag hävdat innan, den samhällsgrupp som främst kommer till gagn vid ett elbilsköp, både genom bonus och billigare driftskostnader, är inte den skallige medelåldersmannen i Stockholmsförort.

Visst förekommer det mycket desinformation i elbildebatten, och skall man försöka se på det objektivt så har den samtidigt också bemöts av en ”von Oben”-attityd av den andra sidan också. Väldigt synd då en klasspolarisering inte alls är vad som behövs om en rörelse skall växa sig över gränserna.
Men den här debatten om prispress på elbilar kan ju likaväl adderas med prispress på bilar totalt. Det är ju helt givet att om elbilar går ner i pris så går ju även fossila bilar ner i pris, sannolikt ännu mera! Jag ser inte det dramatiska. Ännu mindre när jag vet bilar som nya kostade drygt 600 tkr som det ännu begärs 680 tkr för, ett halvår gamla och begagnade. Jag ser inget konstigt i att priserna går ner då. Lika lite som att bostadsmarknaden går ner efter flera års uppgångar och kommer tillbaka till nivåer som gällde kanske 2020.

/Anders
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Det är en prispress på allt som är dyrt eftersom pengar har blivit dyrare genom högre räntor och även för att allting annat också har blivit dyrare.

Allt kommer tappa i pris. Sommarstugor, fjällstugor, båtar, motorcyklar, sportbilar, bruksbilar... Det har inget med specifikt elbilar att göra, förutom möjligen det här med att folk tror att det är jättedyrt att ladda dem pga debatten om elpriserna. Det är en missuppfattning skulle jag säga. Så dyr är inte elen.

Jag har full respekt för folk som inte har råd med elbil. Min egen far t ex. Det är ju inte det som skapar "von Oben"-attityd dock. Det är hela fake news grejen som går igen även på det här området. Talas ju mycket om "kulturkriget" och elbilar är en het potatis där.

Det jag framförallt inte gillar är när folk tror sig veta en massa utan att ha egen erfarenhet. Det känns ju lite märkligt när man kört snart 20 tusen mil med elbil och nån tjomme från Bensinupproret tror sig veta bättre trots att han bara sett en elbil på bild en gång. Och särskilt då Tesla. Alla "vet" på något sätt att det är skit.

Såg förresten att vår egen "Nockenwelle" skrev positivt om Model 3 och mindre bra om i4 på Teslaforumet tidigare idag. Hoppas han inte tar illa upp men jag tyckte det var bra skrivet och nyanserar bilden en aning (jag gillar inte Model 3 alls själv dock, ironiskt nog):

"Jag hör till dem som är besvikna på körglädjen hos i4. Under många år har jag kört BMW, alltid motorstarka varianter av 3-serien. Det blev sju raka sådana innan jag köpte Teslan. De flesta av mina BMW har jag också kört på bana, oftast vid banträffar i regi av BMW Sport Club. Köregenskaperna har varit det främsta skälet till att jag valt just BMW 3-serie. Jag kör betydligt mer aktivt än i stort sett alla, ibland på somrarna körde jag med R-däck på gatan, för att ytterligare vässa köregenskaperna (självklart hade jag r-däcken främst för banträffarna).
När BMW lanserade i4 hoppades jag den skulle uppvisa en hel del av det jag tidigare upplevt hos BMW, men blev tyvärr besviken. Bilen känns (och är) tung, instyrningen är inget som imponerar, feedbacken i styrning och från sätet är alldeles för vag. Den ger faktiskt en hel del SUV-känsla att köra. Dessvärre var den även betydligt sämre än Teslan i dessa avseenden (nu jämför jag med Model 3, jag har aldrig kört Model Y). Därtill var mappningen av gasreglaget klart sämre än i Teslan. Sammantaget kan jag verkligen inte rekommendera BMW i4 för den som söker körglädje vid aktiv körning. Däremot är den trevligare att glida med. Fjädringen arbetar mer sofistikerat för att svälja vägens ojämnheter och bilen känns lugn på vägen (men alltså inte alert, som man vill vid aktiv körning)."
No
5.161
Nockenwelle
Jo, jag skrev ju det där i en diskussion om just körglädje. Dock kan jag ju säga till försvar för i4 att den har flera fördelar i vardagen, t ex bättre komfort. Nu minns jag inte det så noga (körde den senast under sommaren) men jag trro inte sikten i stadstrafik var lika dålig som i Teslan (där både bakåtsikten är dålig och sikten framåt till stor del skyms av de breda A-stolparna). Vidare är det ganska irriterande att skuffen fylls av is och snö när man öppnar bakluckan, m m. Model 3 har flera brister så jag tycker inte det är konsttigt man föredrar i4. För mig är dock Teslans fördelar i fråga om förbrukning, laddning, dvs typiska elbilsegenskaper viktiga med tanke på hur jag använder min bil. Därav mitt val. I själ och hjärta är jag dock mer BMW-fan än Tesla-fan och skulle BMW få ner vikten och strömförbrukningen skulle kanske mitt val bli annorlunda.
Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Ja där är vi nog lika. Jag skulle hellre köpa en i4 om den hade passat oss. Och jag kör hellre BMW än Tesla. Dock kommer jag inte runt bristen på utrymmen, den höga vikten osv.

Är inte alls särskilt förtjust i Tesla egentligen. Men det retar mig ändå när folk ska avfärda saker utan att ha riktig koll.
Visa användare
7.622
Kristoffer_L
992 GT3 -21
MedKänsla: Måste även ICE-bilarna bli ännu billigare? Det handlar ju om tillgång och efterfrågan. De senaste åren, iaf sedan 2018/2019 har andelen laddbara bilar ökat enormt på bekostnad av ffa dieselbilar. Och fortfarande är nyare begagnade laddbilar alldeles för dyra för många. Då återstår inget annat än att köpa ICE-bilar.
Jag tror att du har fel där Kristoffer. Varför skulle ICE bilarna inte sjunka i värde om och när laddbara bilar skulle göra det? Andelen laddbara bilar ökar hela tiden och där finns den största efterfrågan. Jag bortser nu från "entusiastbilar". Det är redan så att ex vis BMW åf inte tar stora SUV dieslar i byte ens, eller "priset blir därefter".

Det är isåfall inte bara elpriset som är osäkert, jag skulle säga att dieselpriset är minst lika osäkert.

Bakar du ihop alla kostnader så kommer i nästan 100% av fallen, en elbil vara billigare än en fossilbil.

Sen är det ju faktiskt inte bara ekonomin som avgör. För många är en elbil bättre att köra!

Jag talade för några månader sedan med en fc på Audi och frågade varför Audi tappar så mycket jämfört med BMW i reg statistiken då. För att BMW har mera laddbara bilar, framförallt hybriderna!

Hur lockande är det ex vis att köpa en Q7 bensin eller diesel?

Det enda som jag tycker talar för den fossila bilen är att det finns nästan inga kombi ännu på elbilssidan och Sverige är ett kombiland.

/Anders
16.167
Löwet
Tesla Model 3 LR
BMW 335 E93 DCT M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag hade också hellre åkt i4 m50 än tm3. Men den var 200tkr dyrare och attityden från BMW var liksom "höhö, du ska vara glad om du får nån om ett år" vilket fick mig osugen. Hela grejen med leveranstiderna är verkligen tråkigt. Plus att i4 känns som att den kommer ha en oförutsägbart restvärde. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att det blir lågt. Men att det är svårt att räkna på gav osäkerhet.

En kompis har beställt en i4. Efter 12 månader vet fortfarande inte ÅF om och när den ska dyka upp. Hans nuvarande avtal går ut snart, vad ska han göra liksom? BMWs enda svar har varit "jamen du kan hoppa av gratis, vi är snälla nu". Det är inget seriöst beteende.

Ve
1.068
Verdi2
BMW i3S -21
Tesla Model S 100D -18
Jag har inte ens provkört I4 eller iX eftersom jag vet att leveranstiden varit alltför lång. Jag vill inte binda upp mig för något som inträffar så långt i framtiden.
Da
189
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Har provkört både M3 och I4 och båda är för små men om jag skulle välja en så blir det lätt BMW, men sedan så kör jag inte race utan uppskattar mer komfort och tysthet, och tygklädsel.

Ang leveranstider så håller jag helt med dig Verdi, min väntan på IX50 har strax nått 9 månader och 4-5 månader kvarstår. Fin bil men va fan att vänta mer än 3-6 månader är inte rimligt_ Min X5 hade jag bara 8 månader….

Ang det löwet skrev om att få säga upp beställningen gratis finns inte för mig, tyvärr då jag har leasing.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.